Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Een CMS zonder thema's bijna niet te vinden?

Pagina: 1
Acties:

• sjukke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-05-2023
Hallo,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een simpele cms (alleen voor simpele teksten te bewerken en eventueel een plaatje toevoegen) maar ik kan maar niet vinden wat ik precies zoek.

Ik heb op sites als CMS Matrix en Hotscripts gezocht naar een CMS zónder thema, ik wil gewoon een eigen layout maken en met een simpele include of een klein stukje code die ik in een divje zet de betreffende div aan kunnen passen.

Ik heb vroeger wel eens gebruik gemaakt van TinyCMS en Micro-CMS (de laatste maakt ook gebruik van TinyCMS) maar er zijn vele exploits voor en de code word niet meer geupdate.

Kan iemand mij misschien de goede richting in sturen?

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:39

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

> C:\Windows\notepad.exe
En lekker zelf coden. Anders toch Google. Elk CMS heeft wel een thema, en met reden. De mensen die over het algemeen een CMS willen hebben niet genoeg kennis om er zelf een te bouwen.

Afgezien daarvan moet jij zelf je zoekwerk doen, niet wij.

[ Voor 4% gewijzigd door MueR op 15-10-2008 15:11 ]

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

• sh4dow
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:08
Als je een beetje kan php-en kun je ook wat in elkaar knutselen met FCKeditor bijvoorbeeld.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:35

CyBeRSPiN

sinds 2001

Drupal?
Elk CMS kun je de template engine wel uitslopen of minimaliseren.

Maar het klinkt alsof je helemaal geen CMS wil, maar één simpel scriptje waarmee je quick and dirty wat inhoud kunt aanpassen.

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
gebruik zo'n cms, en maak er je eigen thema / template voor ?
meeste zo niet alle cms'en zijn aan te passen naar een eigen ontwerp/template/thema - al ga je soms even in de code moeten duiken om alles netjes op het scherm te krijgen.

maar buiten die tip kan ik je geen thema-loos cms aanwijzen.

je kan natuurlijk ook die tiny-cms even patchen - wat eigen code erop gooien om de exploits te voorkomen...

[ Voor 15% gewijzigd door soulrider op 15-10-2008 15:22 ]

Verwijderd

@ MuaR, Zeg dan niks.. Hij vraagt om iets wat inderdaad zo goed als ontvindbaar is :)

Ben zelf een tijd geleden ook presies opzoek geweest en heb toen ook niets kunnen vinden. Dacht er laatst wel 1 te hebben gezien maar al sla je me dood waar die is gebleven.

Uiteindelijk toch maar zelf gebouwt en is nog best goed te doen. Struin phpfreakz soort site's op naar tutorials voor bv. nieuwssystemen en pas deze zo aan dat hij doet wat je wil.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-11 15:00
Ik begrijp wel wat je bedoelt, je zoekt gewoon code die in je in je eigen lay-out kunt pasten zodat je makkelijk via een back-end content toe kunt voegen. Ik heb daar zelf ook naar gezocht, maar helaas niets kunnen vinden.

Wat wel zo is, is dat je templates kunt maken voor een bestaande CMS en aan de hand van de documentatie jouw lay-out aanpassen zodat hij compatibel is met het desbetreffende CMS. Dat is de beste tip die ik je kan geven... Lees de documentatie en maak er wat van :) Drupal is volgens mij wel aardig om te gebruiken, al heb ik het zelf nooit gebruikt omdat de website met documentatie offline lag toen ik ging experimenteren.

Overigens denk ik ook dat dat de manier is. Content is het belangrijkste van een website, dat moet dus goed geregeld zijn. Daarna kun je de lay-out aanpassen naar eigen smaak. Dus content -> lay-out :)

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-11 10:24

Bosmonster

*zucht*

Als je zelf een thema kunt bouwen op een CMS dat alleen een serverside API aanbiedt (want meer dan dat zal het niet zijn dan), waarom schrijf je dan ook niet die paar regels code om zelf die tekstjes en plaatjes te beheren?

Ik denk dat je een beetje te simpel over CMS'en denkt.
Uiteindelijk toch maar zelf gebouwt en is nog best goed te doen. Struin phpfreakz soort site's op naar tutorials voor bv. nieuwssystemen en pas deze zo aan dat hij doet wat je wil.
Als je ergens ver weg van wilt blijven als je PHP leert is phpfreakz.

[ Voor 32% gewijzigd door Bosmonster op 15-10-2008 15:33 ]

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:39

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

Verwijderd schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 15:21:
@ MueR, Zeg dan niks.. Hij vraagt om iets wat inderdaad zo goed als ontvindbaar is :)
Er is ook een reden voor. CMSen zijn over het algemeen gericht op mensen die zich niet met de programmeer-technische kant bezig willen houden. Dan is het ondersteunen van templates wel zo prettig. Dus zonder template ga je ze niet snel vinden en rest je zelf schrijven.

En verder is er Webdesign, Markup & Clientside Scripting Policy - Waar vind ik... ?
Nou is phpfreakz ook niet bepaald een goed voorbeeld :X

[ Voor 10% gewijzigd door MueR op 15-10-2008 16:14 ]

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

• Duncank
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-11 08:56
Ik denk dat dit is wat jij zoekt: CushyCMS.

Deze werkt als volgt:
Je voegt aan een object op je pagina (afbeeldingen, div's etc.) de class "cushycms" toe.
Vervolgens ga je naar www.cushycms.com, maak je gratis een account aan en hierna kun je pagina's toevoegen van je eigen site. Cushycms zoekt nu naar alle objecten die je die class hebt meegegeven en laat deze, per pagina, onder elkaar zien. Je kunt hier editen wat je wilt en wanneer je op save duwt, wordt het direct veranderd in je webpagina.

Bijkomend voordeel, je kunt nu dus vanaf elke computer met internetverbinding jou site veranderen.

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Das wel knap, dat die site content op jouw site zomaar kan veranderen :P

Daar zal wel iets meer bij komen kijken.

Edit: Ah je moet je FTP gegevens etc opgeven.

Edit2: Snap het concept niet zo. Als je de site gebouwd hebt, kennis hebt van HTML/CSS (die je nodig hebt om het cms aan de praat te krijgen) en van FTP, dan kun je net zo goed zelf de site beheren :P

Enige dat ik kan bedenken is dat het bedrijf dit voor je doet en je een account aansmeert bij CushyCMS, maar de mogelijkheden van het CMS zijn dan weer zo beperkt dat me dat als bedrijf zijnde geen handige policy lijkt.

Want je kunt bijvoorbeeld geen dynamische gegevens beheren, zoals nieuws-items of een agenda e.d.

[ Voor 80% gewijzigd door Bosmonster op 15-10-2008 17:09 ]

• Duncank
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-11 08:56
Inderdaad, je moet gewoon je server-gegevens opgeven en kunt daarna de server doorzoeken naar pagina's die jij wilt wijzigen met CushyCMS en die stuk voor stuk toevoegen. Deze komen dan handig onder elkaar in een lijstje te staan.

Edit:
En verder ziet het er gewoon uit als een WYSIWYG-editor.
Screenshot: http://img148.imageshack.us/img148/3174/screenshotpj4.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door Duncank op 15-10-2008 17:01 ]

• sjukke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-05-2023
Wat Avalaxy zei is precies wat ik bedoel, een deel code om in mijn eigen layout te plaatsen zodat ik dat stuk tekst aan kan passen. Systemen als Joomla en Mambo ombouwen naar een layout die ik heb gemaakt is zeer moeilijk en is me tot op de dag van vandaag niet gelukt.

Ik kwam vanmiddag toevallig ook uit op Cushy CMS, dit is perfect voor mij behalve het ene nadeel, dat je je ftp gegevens moet afstaan en als die site down is kun jij ook niks meer bewerken..

Ik zoek iets als Cushy alleen dan wat ik op mijn eigen server kan zetten. Ik snap niet dat zoiets niet gemaakt is, lijkt me dat daar toch wel een markt voor is..

[ Voor 3% gewijzigd door sjukke op 15-10-2008 18:47 ]

• har0
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-02-2022
CMSimple ? heel handig, leuk, na wat oefenen aan te passen, zonder plugins of rare dingen als jij dat wilt ...
Zelfs ik kon er een site mee maken :D

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-11 12:52
Anders Wordpress of TypoLight aanpassen. Vooral Wordpress is megasimpel te customizen. :)
En de template (edit) engine van TypoLight roelt

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:40
sjukke schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 18:34:
Wat Avalaxy zei is precies wat ik bedoel, een deel code om in mijn eigen layout te plaatsen zodat ik dat stuk tekst aan kan passen. Systemen als Joomla en Mambo ombouwen naar een layout die ik heb gemaakt is zeer moeilijk en is me tot op de dag van vandaag niet gelukt.
Ik ken Joomla en Mambo niet, CMS Made Simple wel. En daar is het maken van een eigen template niet veel meer werk dan {title} en {content} in je eigen HTML plakken en dat opslaan als template... moet toch te doen zijn.

edit:
Ok, ietsje meer misschien. :+ Dit is de standaard bijgeleverde "minimal" template:

HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="en" lang="en">
{* Change lang="en" to the language of your site *}

<head>

<title>{sitename} - {title}</title>
{* The sitename is changed in Site Admin/Global settings. {title} is the name of each page *}

{metadata}
{* Don't remove this! Metadata is entered in Site Admin/Global settings. *}

{stylesheet}
{* This is how all the stylesheets attached to this template are linked to *}

</head>

<body>

{* Start Navigation *}
      <div style="float: left; width: 25%;">
         {menu template='minimal_menu.tpl'}
      </div>
      {* End Navigation *}

{* Start Content *}
      <div>
         <h2>{title}</h2>
         {content} 
      </div>
      {* End Content *}

</body>
</html>

[ Voor 46% gewijzigd door Xander op 15-10-2008 23:47 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Ik ging ervanuit dat ie de backend-templates bedoelde, maar blijkbaar is dat niet het geval?

Wat boeit het als de frontend een kant-en-klare template bevat? Maakt het toch alleen maar makkelijker om een werkend voorbeeld te hebben?

[ Voor 43% gewijzigd door Bosmonster op 16-10-2008 09:18 ]

Pagina: 1