Laptop cooler maakt reutelend geluid

Pagina: 1
Acties:

• W!mpix
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-10-2025
Opgelost^^

[ Voor 147% gewijzigd door W!mpix op 27-10-2008 02:20 ]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:25

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Kan het niet zo zijn dat je cooler harder begint te draaien vanwege zwaardere applicaties en daardoor meer processorkracht nodig heeft? Dat de koeler dan harder gaat werken is dan logisch, alleen het aantal decibel wat de cooler produceert zou kunnen. Je kan er (zviw) gewoon een stofzuiger bij houden om leeg te zuigen hoor, dat zou geen probleem moeten opleveren.

Je kan kijken als je de cooler kan vervangen voor een ander exemplaar.
offtopic:
ps. ik heb je filmpje niet kunnen bekijken vanwege werkzaamheden, dit bovenstaande is dus geplaatst door eigen ervaringen

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

misshien is het lagertje versleten waardoor hij zo'n geluid maakt. heb zulke problemen al vaker gezien en gehoord, het fannetje start en dan ineens draait eht trager en maakt het een zoemend geluid, of rammelend

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• PCMedic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-01 23:15
W!mpix schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 15:04:
Mijn 2,1 jaar oude Acer Aspire 5600 maakt sinds kort een nogal reutelend geluid. Dit gebeurt niet constant, soms draait de cooler redelijk stil en andere keren is de herrie echt niet om aan te horen. (en dan bedoel ik dat hij echt bijna mijn muziek overstemt).

Heeft iemand andere ideeën? Ik heb een filmpje gemaakt waarop het geluid te zien/horen is.
(de cooler stopt dan ook met draaien, alhoewel ik niet echt de indruk heb dat hij de rand raakt ofzo? )

Ik heb al gegoogled en ik kom enkel topics tegen die klagen over het geluid van hun nieuwgekochte laptop, zelden datgene dat ik voorheb.

http://www.youtube.com/watch?v=kjDel3fGMuU
Het lijkt erop dat de ventilator onstabiel is geworden. Dat betekend dat hij bij het draaien niet meer een perfecte cirkel beweging maakt, maar dat er ergens zodanige speling is, dat het rad op een gegeven moment de behuizing aanraakt. Oorzaak hiervan ligt meestal bij een versleten lager, welke vooraf niet goed is ingevet of waarvan de vet is uitgedroogd. Met als gevolg slijtage.

Omdat je bij de opening van deze topic de specificaties niet hebt vermeld kan ik ook niet goed verder informatie voor je op zoeken mbt onderdelen.

Uitgaande dat je een versie beschikt met een dedicated videokaart (Ati) heb ik de volgende bedrijf voor je gevonden welke onderdelen kan aanbieden voor een respectabele prijs:

Link: http://www.notebooksoluti...h=66_140&products_id=2674

Voordat je gelijk gaat bestellen is er nog één ding wat je nog kan proberen. Je zou met een wattenstaafje en een beetje alcohol de ventilator geheel binnen kunnen reinigen. Voornamelijk de rad. Je filmpje laat namelijk vaag zien, dat er nog een bepaalde hoeveelheid stof binnen de ventilator is.

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Kleine fans gaan sneller stuk bij lang gebruik in vergelijking met grotere fans. Dat komt omdat lagers vaak simpeler en kleiner is. Vaak maakt een versleten fan niet alleen meer lawaai, maar voel je ook meer vibraties en uiteindelijk zal door slechte loop de toerental afnemen, welke de zaak nog warmer maakt.

Vervangen is de beste zaak om problemen met oververhitting te voorkomen.

• W!mpix
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-10-2025
Opgelost^^

[ Voor 147% gewijzigd door W!mpix op 27-10-2008 02:21 ]

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Ook al probeer je vet en zo om ventilator op te poetsen, het zal maar kort van nut zijn. Met 2 jaar gebruik zegt het genoeg: gewoon nieuwe kopen, dan breek je ook maar 1 keer laptop open om bijna gegarandeerd volgende 2 jaar mee te gaan.

Met oplapmiddelen is er kans dat je laptop weer moet openmaken na 1 maand gebruik. Eenmaal versleten, altijd versleten. Het wordt niet beter van.
Pagina: 1