[Bekabeling] 8 / 4 = 2 ??

Pagina: 1
Acties:

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-08 09:30
Ik zat na te denken... :p

En ik dacht van, een UTP kabel gebruikt maar 4 kabeltjes. namelijk w/o - o - w/g - g. Maar dan blijven er nog 4 aders over. Kan je zou zeggen dat je daarover NOG een UTP kabel laat lopen en dan creatief zijn met een soldeerbout en evt. kroonsteentjes? Aangezien kabels wegwerken veel moeite kost zou dat heel erg handig zijn.

Het gaat om 10 M/bit natuurlijk.

Steven

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Dat wordt niks, die kabel is twisted, maar je kunt het proberen. Ik heb er geen ervaringen mee!

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ja dat kan.

Voor 10BaseT volstaat Cat-3, en dat is nu net wat jij wilt. Cat-3 bestaat uit 2 aderparen.

Maar als je dus 1 Cat-5 kabel gaat bebruiken voor 2 verbindingen, moet je wel zorgen dat je steeds 2 aderparen hebt. Want het signaal en de aarde van het signaal moeten getwist zijn, om interferentie tegen te gaan. (Absoluut verschil in voltage/Mancherster codering).

Oh ja, wat ik meestal doe met het afwerken:
haal +/- 5 cm coat van de utp kabel, en maak 2 bosjes van 2 paren. Knijp daar 2 stekkers op. (Een van de 2 kanen moet toch meestal in een hub/switch, dus die hoeven niet zover uit elkaar te zitten.
Voor de andere kant zou ik het zelfde doen, maar dan op een van de 2 een utp verlengblokje, met een extra kabel er aan hangen. want als je die UTP kabel 2 meter uit elkaar gaat halen, dan klopt het aantal windingen per feet (+/- 32) net meer, en gaat het signaal noise op pikken, of verzwakt het te erg.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Bij mijn eigen automatiserings-bedrijf heb ik een tijdje intern beheer gedaan, en daar sloten we op 1 patch regelmatig 2 PC's aan, of zelfs 1 PC en 1 of 2 telefoons (het was nog 10 Mbps, analoge telefoons zou ik niet met 100 Mbps willen combineren), en dat ging dan ook tussen de verschillende gebouwen, dus dat wilde nog wel eens 100+ meter worden. Zonder problemen.

Ik zou geen bezwaar hebben tegen 2 100 Mbps-verbindingen over 1 kabel, zolang je maar echt 2 paar voor elke verbinding gebruikt. Je kunt ook de kabel over langere afstanden "ontwarren", want de twist is alleen van belang binnen een paar. Dat de paren ook onderling om elkaar gewikkeld zitten heeft meer te maken met souplesse en elasticiteit van de uiteindelijk constructie, afschermende effecten heeft dan niet echt.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large