Beste mede tweakers,
Ik heb sinds een weekje een CentOS machine draaien (eigenlijk is het een TrixBox machine) waarop behalve trixbox, ook samba moet draaien. De bedoeling is eigenlijk dat er een aantal shares op die pc worden aangemaakt, die beschikbaar zijn voor meerdere gebruikers.
Nu wil ik het zo in elkaar zetten dat voor iedere share gevraagd wordt naar een password. Een gebruiker heeft dan toegang tot een share als hij het juiste password weet.
Mijn Samba config ziet er nu als volgt uit:
[global]
workgroup = workgroup
server string = trixbox PBX
local master = no
domain master = no
preferred master = no
password server = None
guest ok = yes
guest account = jan
security = SHARE
dns proxy = no
[opslag]
path = /opslag
public = no
browsable = yes
read only = no
create mask = 0775
valid users = jan
Met deze configuratie kan een willekeurige gebruiker connecten naar \\sambaip\opslag, waarop de gebruiker een prompt krijgt voor het guest password (in dit geval is "jan" het guest account) en als de gebruiker het juiste password invult krijgt hij toegang. So far So good......
Eigenlijk zou ik het volgende willen met mijn config, maar om 1 of andere reden werkt dat niet (weet ook niet of het kan, ben een linux beginneling)
[global]
workgroup = workgroup
local master = no
domain master = no
preferred master = no
password server = None
security = SHARE
dns proxy = no
[opslag]
path = /opslag
public = no
browsable = yes
read only = no
create mask = 0775
valid users = jan
guest ok = yes
guest account = jan
[opslag2]
path = /opslag2
public = no
browsable = yes
read only = no
create mask = 0775
valid users = piet
guest ok = yes
guest account = piet
Ik heb in bovenstaande voorbeeld de regels "guest ok = yes" en "guest account = XXX" verplaatst van de global config naar de share config. De share "opslag" mag alleen voor jan toegankelijk zijn, of voor een guest die het password van jan heeft. De share "opslag2" mag alleen voor piet toegankelijk zijn, of voor een guest die het password van piet heeft.
Ik heb het op deze manier geprobeerd maar helaas werkt het niet. Ik heb uit alle macht ge-googled en hier op tweakers zitten zoeken, maar helaas niet gevonden wat ik zocht.
Iemand die mij kan vertellen wat ik fout doe?
Ik heb sinds een weekje een CentOS machine draaien (eigenlijk is het een TrixBox machine) waarop behalve trixbox, ook samba moet draaien. De bedoeling is eigenlijk dat er een aantal shares op die pc worden aangemaakt, die beschikbaar zijn voor meerdere gebruikers.
Nu wil ik het zo in elkaar zetten dat voor iedere share gevraagd wordt naar een password. Een gebruiker heeft dan toegang tot een share als hij het juiste password weet.
Mijn Samba config ziet er nu als volgt uit:
[global]
workgroup = workgroup
local master = no
domain master = no
preferred master = no
password server = None
guest ok = yes
guest account = jan
security = SHARE
dns proxy = no
[opslag]
path = /opslag
public = no
browsable = yes
read only = no
create mask = 0775
valid users = jan
Met deze configuratie kan een willekeurige gebruiker connecten naar \\sambaip\opslag, waarop de gebruiker een prompt krijgt voor het guest password (in dit geval is "jan" het guest account) en als de gebruiker het juiste password invult krijgt hij toegang. So far So good......
Eigenlijk zou ik het volgende willen met mijn config, maar om 1 of andere reden werkt dat niet (weet ook niet of het kan, ben een linux beginneling)
[global]
workgroup = workgroup
local master = no
domain master = no
preferred master = no
password server = None
security = SHARE
dns proxy = no
[opslag]
path = /opslag
public = no
browsable = yes
read only = no
create mask = 0775
valid users = jan
guest ok = yes
guest account = jan
[opslag2]
path = /opslag2
public = no
browsable = yes
read only = no
create mask = 0775
valid users = piet
guest ok = yes
guest account = piet
Ik heb in bovenstaande voorbeeld de regels "guest ok = yes" en "guest account = XXX" verplaatst van de global config naar de share config. De share "opslag" mag alleen voor jan toegankelijk zijn, of voor een guest die het password van jan heeft. De share "opslag2" mag alleen voor piet toegankelijk zijn, of voor een guest die het password van piet heeft.
Ik heb het op deze manier geprobeerd maar helaas werkt het niet. Ik heb uit alle macht ge-googled en hier op tweakers zitten zoeken, maar helaas niet gevonden wat ik zocht.
Iemand die mij kan vertellen wat ik fout doe?