Switch lokaal traag of iets anders?

Pagina: 1
Acties:

• Ulysses
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Beste,
Ik heb sinds kort mijn netwerk uitgebreid met een MyBook World Edition 1TB NAS schijf, ding heeft gigabit poort, maar helaas is mijn switch maar 10/100Mbit
De switch is gloednieuw, 5-poorts van Level One typenummer: FSW-0511
Ik heb in poort 1 de verbinding naar mijn hoofd PC zitten, die op zijn beurt weer een verbinding heeft met internet zodat alles via de Switch kan internetten zolang mijn "gateway" maar aan staat zegmaar.
Internetsnelheid hoor je me ook niet over klagen trouwens, 16Mbit haal ik over het algemeen overal wel.
Goed, poort 3 is verbonden met mijn NAS Storage en
Poort 5 is verbonden met de Debian bak waarvandaan ik dit bericht tik.
Alle NICs geven via software aan dat ze op 100Mbit draaien.
Maar bij een bestandsoverdracht lokaal haal ik maar max. 4MB/s Terwijl 100Mbit naar mijn weten 12MB/s zou moeten zijn. Is er een reden dat alles maar op 1/3 snelheid gaat?

Want het maakt niet uit of ik een bestand van de hoofdpc naar deze pc wil transferren (via Samba) of van 1 van de PC's naar de NAS drive ... alles gaat met maximaal 4,28MB/s
Zou het aan de switch kunnen liggen? Ligt het aan het feit dat ik bijmekaar 30 meter netwerk kabel heb liggen? Waarvan de langste 2 stukken ieders, voor de PC's, 15 meter zijn en het kortste stukje 1meter van de NAS naar de switch (UTP moet toch nog veel langer kunnen zijn?)

Bij twijfel, vermoed onwetendheid.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-03 17:49

BHQ

Het kan net zo goed aan de NAS zelf liggen. Die consumentendingen zijn niet zo onwijs snel zegmaar..

• Ulysses
  • Niet online
Het ligt niet aan de NAS, van PC naar PC is het even traag (4MB/s), ik heb alle netwerk kaarten al gecontrolleerd die zijn ook goed. De NAS zou trouwens Gigabit aan moeten kunnen dus das dan 120MB/s ... ik zie/hoor de nas nou ook niet bepaald kreunen als ik een filetransfer doe, dus die zit echt niet aan zijn max belasting.

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-02 23:40
Probeer eens een vaste ip in te stellen bij de NAS en een pc. Verbind ze dan met elkaar met behulp van een crosslink kabeltje. Hierbij kan je de switch uitsluiten als het nog steeds traag is.

EDIT: Dit kan je ook van pc naar pc doen :). De maximale snelheid wat ik zelf op een lan party met gb verbinding heb bereikt is 60MB/s terwijl ik met een hd benchmark toch boven de 100MB/s kan halen :)

[ Voor 34% gewijzigd door THE_FIREFOX op 15-10-2008 12:16 ]

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Je netwerkkaart ook vast gezet op 10/100

• Ulysses
  • Niet online
THE_FIREFOX schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 12:14:
Probeer eens een vaste ip in te stellen bij de NAS en een pc. Verbind ze dan met elkaar met behulp van een crosslink kabeltje. Hierbij kan je de switch uitsluiten als het nog steeds traag is.

EDIT: Dit kan je ook van pc naar pc doen :). De maximale snelheid wat ik zelf op een lan party met gb verbinding heb bereikt is 60MB/s terwijl ik met een hd benchmark toch boven de 100MB/s kan halen :)
Ja, ik heb alleen effe geen crosskabel en zit ook nogal krap bij kas na de aanschaf van de NAS schijf. Ik vind het zo vreemd dat elke netwerk kaart en de NAS allemaal zeggen dat ze op 100Mbit full duplex draaien, maar in werkelijkheid ik minder dan de helft haal ... Kijk, als het nou een verschil tussen 8 en 12 MB/s was, dan zou ik niet zo'n probleem er van maken ... maar 300GB backuppen met 4MB/s of 12MB/s dat scheelt nogal in tijd zegmaar...

• Ulysses
  • Niet online
Nog een ideetje wat me te binnen schiet: Zou het aan Samba kunnen liggen? Want zowel de PC-PC verbinding gaat via Samba en de NAS draait zelf ook Linux dus dat zullen ook wel Samba shares zijn ... Kan Samba de verbinding er vertragen? Tis effe een compleet andere invalshoek, maar het gaat er bij mij moeilijk in dat het aan een Switch ligt die ik 5 weken geleden nieuw gekocht heb.

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Probeer het anders is via FTP of via een Kopieer script.

• Ulysses
  • Niet online
Ik heb een FTP Server op mijn NAS schijf geinstalleerd en die draaiende gekregen, zodat ik via FTP kan uploaden naar mijn NAS schijf ... maar ook dit gaat maar met 2 a 3 MB/s

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-03 09:01
Draaien de poorten op Full Duplex?

• Ulysses
  • Niet online
Alle netwerkkaarten draaien op vast ingestelde full-duplex 100Mbit, de switch ondersteunt dit volgens de specs... nog steeds is de max. transfer rate iets van 4,7MB/s als ik bijvoorbeeld van mijn hoofd PC naar de NAS wat kopieer via verkenner.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-03 17:49

BHQ

Ulysses schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 12:12:
De NAS zou trouwens Gigabit aan moeten kunnen dus das dan 120MB/s ...
Joah. Heel leuk dat die NASjes een gigabit aansluiting hebben, maar zelfs flink dure Synology kistjes met 4 hdd's in RAID doen hooguit 40MB/sec ofzo. In dit geval kan de NAS wellicht wat meer aan dan die luttele 4MBps, maar de helft van gigabit zal het ding niet eens kunnen verstouwen.

Welke speeds haal je met NetCPS of NetIO?

[ Voor 4% gewijzigd door BHQ op 15-10-2008 16:00 ]

• eXop
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-01 22:16
Zijn er niet al eerder meldingen geweest van traagheid bij deze nas schijven?
Ik betwijfel dat ze toen een oplossing hadden gevonden, en het volgens hen aan de fysieke beperkingen lagen van de nas.

exop.io

• Ulysses
  • Niet online
Yapser schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 15:59:
[...]
Welke speeds haal je met NetCPS of NetIO?
Da's een beetje lastig gezien die willen dat je 2 windows clients met elkaar laat praten. En ik heb hier 1 Windows bak 1 Debian Linux bak en 1 Linux NAS Ik zag wel dat NetCPS de C++ code erbij geeft, maar het is me nog niet gelukt om die te compilen met gcc op Debian (ik schijn iets te missen om het te kunnen compileren) Maar ik ga in ieder geval verder zoeken of ik toch een port voor Linux kan vinden of maken van NetCPS

Wat betreft eXop zijn reactie: Ik heb er ook mee naar een ander PC getransferred, het ligt niet aan de NAS schijf. Het hele netwerk is traag.

• Ulysses
  • Niet online
Compilen gaat niet werken, is een Windows-Only applicatie... maar ik ga wel even zoeken op sourceforge

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
30 meter is niet teveel. Bij een veelvoud daarvan heb ik het in praktijk altijd sneller gezien.

Geeft netstat -es gekke dingen?

• Ulysses
  • Niet online
Okay nu wordt het grappig, ik heb net eens voor de gein vanaf mijn debian bak ingelogd op de FTP-server van de NAS-schijf en daarvandaan gedownload (die staat ook vlak naast de nas en de switch) en voila 8,3MB/s
Tevens even gebeld met de computer winkel die de switch geleverd had, en die suggereerd dat ik misschien wat veel collision had door een beschadigde netwerk kabel ... Wat technisch gezien mogelijk zou zijn, omdat 1 kabel (die van de hoofd PC naar de swtich) door de bovenraampjes van mijn flat naar buiten en weer naar binnen loopt omdat dat de kortste en mooiste verbinding is... maar misschien dat het raampje een paar keer is dichtgeklapt en daardoor de kabel beschadigd geraakt ... zou het wel vreemd vinden, want ik "zie" zo geen serieuze beschadigingen aan de kabel ... maar anders koop ik effe een nieuwe en boor ik wel gaatjes in de kozijnen zodat het niet meer klemt als de raampjes dicht gaat .... ik denk dat ik dicht bij de oplossing zit....

• Ulysses
  • Niet online
Ik weet niet wat ik gedaan heb, maar in ieder geval gaat downloaden met FTP vanaf de NAS nu op beide PC's met 9,2MB/s wat dicht in de buurt komt van de maximum snelheid ... de theorie van kapotte kabel is nu dus ook van de baan. Uploaden met FTP blijft alleen op 3MB/s hangen, maar dat zal aan de schrijfsnelheid van de NAS of iets met de FTPServer liggen ... In ieder geval blijven transfers tussen Samba shares (Ook tussen de twee PC's) steken op 4,5MB/s in beide richtingen ... Is er dan zoveel protocol overhead? Dan kan ik dus beter maar een FTP server op elke computer installeren en dat gef*ck met samba shares vergeten.

EDIT:
Ik ben nu de laatste dingetjes aan het kopiëren naar de NAS (tijd resterend iets van een uur, maar dat klopt ook nooit) en daarna gaat mijn rigoreuze schijf-config verandering plaats vinden van JBOD naar RAID-0, dus dan ben ik een tijdje offline.

[ Voor 17% gewijzigd door Ulysses op 15-10-2008 18:26 ]

Pagina: 1