[ubuntu]backup maken die OS veilig stelt

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Binnenkort komt er een update van 8.04 naar 8.10 aan. Nu zag ik al in de update lijst allemaal linux-generic updates staan. Ik heb met beide update's slechte ervaringen, omdat mijn dualscreen opstelling vernageld wordt. Nu wil ik mijn OS backuppen.

(1) Dat kan door een image te maken - maar dat neemt veel ruimte in.
(2) ik kan 8.10 naast 8.04 proberen te installeren. Voordeel dat ik qua programma's met een schone lei kan beginnen. - vraagt ook ruimte
(3) een soort van 'archive point', zoals Windows dat ook heeft. Maar bestaat dit onder Linux?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Backup gewoon /etc? Je hoeft toch niet al je binaries en libraries te backuppen omdat je af en toe een configuratie kwijtraakt?

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Bevat /etc alleen configuratie bestanden of ook de kernel?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 13:44
Je hoeft de update niet te installeren natuurlijk, hardy blijft nog 2,5 jaar gesupport op de desktop.
Kijk eens in de changelog of er interessante dingen bijstaan waardoor jij vindt dat je moet updaten.

Ik wacht nog een maand of twee totdat alle bugs eruit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-09 14:20
Eusebius schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 11:24:
/etc bevat systeem configs. Je profiel configs zitten in de $HOME dir (zijn allemaal hidden, onder nautilus Ctrl+H en ze komen tevoorschijn). Kernel staat in /boot (tenzij je zelf een exotische config erop los hebt gelaten om hem ergens anders te zetten). Modules van de kernel staan onder /lib/modules/<kernel-versie>/

Zelf net 3 dagen geleden een upgrade gedaan van Hardy naar Intrepid, bevalt me prima MAAAAAAAAAR compiz is vernaggelt :Y) (en nog een vreemd akkefietje gehad met evolution, maar dat heeft zichzelf opgelost met een update gister)

[ Voor 13% gewijzigd door LinuX-TUX op 15-10-2008 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
With Confusion. Backup je persoonlijke data op /home (sowieso doen!) en je configs in /etc (ook altijd verstandig). De rest is gewoon simpel te herinstalleren. Ik kan je aanraden om rdiff-backup te gebruiken (GUI kan via KBackup geloof ik), want dan kan je een willekeurig herstelpunt pakken en die terugzetten. :)

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Eusebius schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 11:24:
De kernel staat in /boot, maar een wijziging van de kernel is niet verantwoordelijk voor het verloren gaan van een dualscreen configuratie (uitzonderingen daargelaten).
/etc bevat in principe alleen maar configuratiebestanden, hoewel sommige packages zich daar niet helemaal netjes aan houden en het ook per linuxdistributie kan verschillen. Ik ben in ieder geval nog nooit een binary in /etc tegengekomen.

De vraag is wel of je iets aan een backup van /etc hebt: ben je voldoende vertrouwd met linux om de juiste configuratiebestanden op de juiste plek terug te zetten? Anders lijkt een diskimage, waar je dan zoveel mogelijke data buiten laat, me het veiligst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Confusion schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 14:20:
[...]

De kernel staat in /boot, maar een wijziging van de kernel is niet verantwoordelijk voor het verloren gaan van een dualscreen configuratie (uitzonderingen daargelaten).
Nou, de vorige keer was mijn xorg.conf behoorlijk verkl**t. Kost je weer een dag met instellen. Vandaar dat ik ook dit topic open.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UDuckling5
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-12-2021

UDuckling5

Nachteend

In dat geval volstaat een cp'tje naar xorg.conf-die-wel-werkt lijkt me :)

Flap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Eusebius schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 19:18:
Nou, de vorige keer was mijn xorg.conf behoorlijk verkl**t. Kost je weer een dag met instellen. Vandaar dat ik ook dit topic open.
Prima, maar xorg.conf heeft in principe niets met je kernel te maken. Uitzonderingen daargelaten, wanneer de naam van de kernel module wijzigt of de API van de kernel module aangepast wordt, waardoor je bijvoorbeeld andere parameters in moet stellen in xorg.conf. Aangezien ik dat in 10 jaar 1 keer heb meegemaakt, durf ik wel te stellen dat het niet veel voorkomt ;). Het overschrijven van xorg.conf met een standaard config ofzo staat helemaal los van je kernel.

[ Voor 41% gewijzigd door Confusion op 15-10-2008 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UDuckling5

UDuckling5

Nachteend

Hij heeft het misschien wat ongemakkelijk verwoord, maar hij gaat niet enkel zijn kernel updaten, maar laat zijn favoriete package applicatie de nieuwste ubuntu versie binnenslepen.

Bij het booten verschijnt dit inderdaad als 'nieuwe kernel' in GRUB, maar buiten dat wordt er nog een boatload packages mee geïnstalleerd. Met alle gevolgen van dien.

Denk ik, maar ik kan natuurlijk niet in Lennarts hoofd kijken. En stiekem denk ik dat Confusion alleen pedantic aan het zijn is :)

Flap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Confusion schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 20:39:
[...]

Prima, maar xorg.conf heeft in principe niets met je kernel te maken. Uitzonderingen daargelaten, wanneer de naam van de kernel module wijzigt of de API van de kernel module aangepast wordt, waardoor je bijvoorbeeld andere parameters in moet stellen in xorg.conf. Aangezien ik dat in 10 jaar 1 keer heb meegemaakt, durf ik wel te stellen dat het niet veel voorkomt ;). Het overschrijven van xorg.conf met een standaard config ofzo staat helemaal los van je kernel.
Nou ... een paar maanden geleden had ik het dus wel. Hoe vreemd het ook klinkt. Ik had slechts 2 updates staan linux-generic en nog iets. Uit de beschrijving maakte ik op dat ze met de kernel te maken hadden. Vervolgens was bij een herstart mijn hele xorg naar de knopen.

Kijk, als het nu een update was geweest van xorg / graphic driver / iets-met-vga dan had ik veiligheidshalve gelijk een backup gemaakt.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

@Lennart:
Ik ben een Debian gebruiker en ik heb geen ervaring met Ubuntu updates. Misschien dat er in die kernel updates van Ubuntu allerlei magie zit om xorg.conf aan te passen aan nieuwe versies van meegeleverde drivers en dat daar een bug in zat? Hoe dan ook, een backup van xorg.conf zou in de meeste gevallen genoeg moeten zijn om beeldscherm-configuratie-ellende te verhelpen.
UDuckling5 schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 20:42:
Hij heeft het misschien wat ongemakkelijk verwoord, maar hij gaat niet enkel zijn kernel updaten,
Dat suggereert het updaten van 'linux-generic' wel.
En stiekem denk ik dat Confusion alleen pedantic aan het zijn is :)
Als dat pedantic is, dan is jouw suggestie dat hij niet doorheeft dat er meer dan alleen de kernel geupdate wordt dat ook ;). Ik veronderstel de afwezigheid van bepaalde kennis, omdat ik bij mijn collega's, en in de Ubuntu support forums, zie dat Ubuntu gebruikers lang niet altijd Linux powerusers zijn. Na het eerste antwoord denk ik dat Lennart dat ook nog niet is. Is het dan pedantic om uit te leggen wat de 'normale' gang van zaken is, om te achterhalen welke aanname in die normale gang van zaken niet van toepassing blijkt te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Eusebius schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 20:46:
Nou ... een paar maanden geleden had ik het dus wel. Hoe vreemd het ook klinkt. Ik had slechts 2 updates staan linux-generic en nog iets. Uit de beschrijving maakte ik op dat ze met de kernel te maken hadden. Vervolgens was bij een herstart mijn hele xorg naar de knopen.
Heeft niets met een kernel update te maken.
Eusebius schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 20:46:
Kijk, als het nu een update was geweest van xorg / graphic driver / iets-met-vga dan had ik veiligheidshalve gelijk een backup gemaakt.
Backups moet je altijd maken. En het is heel gebruikelijk dat een scriptje voor jou eerst een backupje maakt. (NVidia settings doet dit, dpkg-reconfigure xserver-xorg doet het ook, etc). Heb je gekeken of er backups staan/stonden in /etc/X11/?

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UDuckling5

UDuckling5

Nachteend

Confusion schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 21:19:
Als dat pedantic is, dan is jouw suggestie dat hij niet doorheeft dat er meer dan alleen de kernel geupdate wordt dat ook ;). Ik veronderstel de afwezigheid van bepaalde kennis, omdat ik bij mijn collega's, en in de Ubuntu support forums, zie dat Ubuntu gebruikers lang niet altijd Linux powerusers zijn. Na het eerste antwoord denk ik dat Lennart dat ook nog niet is. Is het dan pedantic om uit te leggen wat de 'normale' gang van zaken is, om te achterhalen welke aanname in die normale gang van zaken niet van toepassing blijkt te zijn?
Ik veronderstelde dat jij veronderstelde dat de TS die kennis wel had. En dat je verhaal puur was om de 'correctheid' aan te geven (*nix gebruikers hebben hier nogal een handje van :P ). En dat vond ik pedantic. Sorry :>

Flap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 15:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het gaat in het begin dus over een "update van 8.04 naar 8.10". Dat is dus de volledige installatie die aangepast wordt. Echt alles.
Ik heb zelf die upgrade ook een keer gedaan. En zwaar betreurd. De updater bleef hangen bij het updaten van de Australische locale. En de machine zat dus echt vast, geen enkele input werkte, behalve een power-cycle.
Nodeloos te zeggen dat daarna de hele setup verneukt was (booten ging niet meer) en ik met de installatie-CD Ubuntu opnieuw mocht installeren.

Dus ik kan me de vraag van Lennart heel erg goed voorstellen. Hij wil gewoon alle config- en installatiesettings backuppen zodat hij die bij een potentiele nieuwe installatie terug kan zetten.

Zou ik ook in geïnteresseerd zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Maasluip op 16-10-2008 09:30 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Laat ik het dan zo zeggen: als ik dat zou doen, voordat ik een machine van Debian Etch naar de toekomstige Debian Lenny zou updaten, dan zou ik /etc backuppen en de lijst van geinstalleerde packages (apt-get --get-selections). Misschien delen van /var, maar tot nog toe heb ik dat altijd achterwege gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

/usr/local niet vergeten en je hebt dan alles.

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 14:43

jelly

Arch Linux

De applicaties hoef je iedergeval niet de backuppen alleen de lijst van geinstalleerde ( zie confusion's post). Het belangrijkste is de configuratie (/etc) en je home partitie die zou ik ook gewoon helemaal meenemen. Ik maak ook een backup van /var maar ik weet niet zeker of dat nodig is.

zo zou ik het doen:
- schema/lijstje maken wat je backupt en waarop (externe hd, dvd, cd, usb stick)
- programma/script die het regelt
- automatische backups (zodat de user geelimineerd wordt)

Voor ubuntu staan er trouwens talloze howto's op het internet google maar eens : ubuntu backup (program)

voorbeeld van backup script
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
#! /bin/bash

DAY=`date "+%F_%H:%M"`

mkdir /media/LaCie_Jelle/Backup/$DAY

echo Backup Started `date` >> ~/backuplog

echo "# Backup 1"
rsync -avh /home/jelle/ /media/LaCie_Jelle/Backup/$DAY/jelle | echo 25
echo "# Backup 2"
rsync -avh /var/ /media/LaCie_Jelle/Backup/$DAY/var | echo 50
echo "# Backup 3"
rsync -avh /etc/ /media/LaCie_Jelle/Backup/$DAY/etc | echo 75
echo "# Finished"; echo 100

echo Backup Completed `date` >> ~/backuplog
date > /home/jelle/.lastbackup

Dit scriptje werkt met zenity (zie script hieronder), die geeft in een klein schermpje weer hoe ver de backup gereed is.

Venster scriptje
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#! /bin/bash
date=`cat /home/jelle/.lastbackup`
zenity --question --title "Backup" --text "Do you want backup to LaCie? \n\nlastbackup: $date"
if [ "$?" = 0 ] ; then
    echo "Backup started"
    bash /home/jelle/scripts/backuptoLaCie.sh | zenity --progress --percentage=0 --auto-close
else
    echo "Backup canceled"
fi

[ Voor 22% gewijzigd door jelly op 17-10-2008 15:09 ]

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
jelly schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 15:06:
voorbeeld van backup script
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
#! /bin/bash

DAY=`date "+%F_%H:%M"`

mkdir /media/LaCie_Jelle/Backup/$DAY

echo Backup Started `date` >> ~/backuplog

echo "# Backup 1"
rsync -avh /home/jelle/ /media/LaCie_Jelle/Backup/$DAY/jelle | echo 25
echo "# Backup 2"
rsync -avh /var/ /media/LaCie_Jelle/Backup/$DAY/var | echo 50
echo "# Backup 3"
rsync -avh /etc/ /media/LaCie_Jelle/Backup/$DAY/etc | echo 75
echo "# Finished"; echo 100

echo Backup Completed `date` >> ~/backuplog
Hiermee ga je elke keer een volledige backup maken. 8)7
Waarom niet gewoon rsyncen in dezelfde dir of nog beter rdiff-backup'en? Dan kopieert ie alleen de veranderingen en kan je als een time machine een datum kiezen waarop je terug wil stappen en tegelijk heb je de voordelen dat het minder ruimte in neemt. Daarnaast wordt de boekhouding kwa datum e.d. gewoon door rdiff-backup afgehandeld.
code:
1
2
3
4
5
6
#! /bin/bash
echo "# START: Backup /home" && rdiff-backup /home/jelle/ /media/LaCie_Jelle/Backup/home && echo "\n# Finish: Backup /home"
echo "\n# START: Backup /var" && rdiff-backup /var /media/LaCie_Jelle/Backup/var && echo "\n# Finish: Backup /var"
echo "\n# START: Backup /etc" && rdiff-backup /etc /media/LaCie_Jelle/Backup/etc && echo "\n# Finish: Backup /etc"
echo "\n# Finished backup script"

Terughalen kan met rdiff-backup -r. Zie man rdiff-backup. Installeren kan gewoon met Synaptic, "Add/Remove..." en op de CLI met aptitude/apt-get. GUI front-end is ook beschikbaar in de vorm van KBackup.

Beter nog is dit geautomatiseerd doen in een Cronjob, zodat je het niet kan vergeten :)
Er is ook nog een GUI beschikbaar die je kan notifyen in de Gnome notification bar.
EasyBackup is a graphical backup solution for Gnome which is integrated with the Nautilus file manager and uses rdiff-backup as the backend.

[ Voor 33% gewijzigd door gertvdijk op 17-10-2008 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 14:43

jelly

Arch Linux

gertvdijk schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 16:42:
[...]

Hiermee ga je elke keer een volledige backup maken. 8)7
Waarom niet gewoon rsyncen in dezelfde dir of nog beter rdiff-backup'en? Dan kopieert ie alleen de veranderingen en kan je als een time machine een datum kiezen waarop je terug wil stappen en tegelijk heb je de voordelen dat het minder ruimte in neemt. Daarnaast wordt de boekhouding kwa datum e.d. gewoon door rdiff-backup afgehandeld.
Ok , dit wist ik dus nog niet......
Ik ga rdiff-backup eens bekijken want ja nu kopieer ik elke keer de hele directory en dat duurt lang :P dus bedankt voor de tip

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt ook Mondo.

Die maakt een backup op een opstartbare dvd - of meerdere - , dan kun je via die dvd je systeem restoren.

Zit in de repo´s van ubuntu.

http://www.mondorescue.org/
Pagina: 1