Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• The Barfly
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-10 10:50

The Barfly

I'm a believer

Topicstarter
Al 20 jaar zit ik in de automatisering, van netwerkbeheer, programmeur tot webdesigner. Waar ik mijn basis 20 jaar geleden ben opgestart met de z.g. AMBI modules is nagenoeg al mijn vergaarde kennis autodidactisch. (gewoon een boek pakken, googlen en uitproberen maar)
Nu is het zo dat ik genoeg allround kennis heb opgebouwd in HTML/CSS, Javascripting, photoshop, dreamweaver, SQL, etc.
Toch mis ik net het scherpe randje zullen we maar zeggen. Dat beetje extra (praktijk)kennis om de puntjes goed op de i te zetten.
Ik ben dus op zoek naar een uitgebreide cursus/opleiding webdesign voor gevorderden, soort van masterclass achtig iets. Helaas krijg ik niets redelijks gevonden op het net.
Wie kan mij hierover wat tips van de hand doen ?. Ook 1 op 1 individuele cursus door een expert is een optie.

If there is life out there in space, why don't we hear them laugh

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
To be honest heb ik totaal geen idee waar je zo'n cursus zou kunnen volgen en to be extra honest geloof ik ook niet dat er echt cursussen zijn en anders vertrouw ik ze voor geen meter. Vaak begint dat soort geneuzel met <html> <head> <title> etc. om dan vervolgens te vervallen in <font> tags etc. :P
Maar ik zie ook niet in wat dit topic in WEB doet;
Het forum voor webdesign, (D)HTML, Javascript, Flash en alles wat ermee te maken heeft.
Hoewel het dan over een cursus webdesign gaat, gaat het dus niet direct over het webdeveloppen; dit lijkt me eerder op z'n plaats in SG ofzo.

WEB >> SG

Ik denk dat je het best gewoon verder gaat met autodidacten en je gewoon nog meer te verdiepen in de materie; in WEB (waar je topic stond :P ) lopen vaak zat interessante discussies lopen a.d.h. waarvan je jezelf leuk kunt bijschaven.

[ Voor 15% gewijzigd door RobIII op 15-10-2008 11:38 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-10 13:02

Technicality

Vliegt rechtsom...

Wil je vooral je verder verdiepen in de techniek erachter of het echte design? of allebei? Voor mij is die eerste redelijk op orde, maar het 2e kan nog wel wat 'hulp' gebruiken, en daar ben ik vast niet de enige in.
Ik geloof wel dat de techniek makkelijker zelf op een goed niveau te krijgen is dan het 'design', daar lijkt me een cursus/masterclass wel handig voor. Ware het niet dat (wat RobIII al zegt) je wel een vrij specifieke (diepgaande) cursus wil hebben om het nuttig te laten zijn.

Verwijderd

Juist voor het ontwerpen van websites inclusief mooie/leuke/passende 'graphics' is enige voorkennis wel vereist ja.

Een Photoshop cursus zou je goed op weg kunnen helpen :)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:42
offtopic:
Beroepsgerichte opleidingen horen in WI: SG->WI. Titel onttagt.

• The Barfly

The Barfly

I'm a believer

Topicstarter
Ik heb al een uitgebreide kennis van het design gebeuren. Photoshop kan ik aardig mee uit de voeten. hierin ontwerp ik vaak de layout, daarna is het in html/css opzetten van een (liquid) template met de juiste (java)scripts voor menu en grafische toevoegingen zoals een gallery of formulieren. en dan slicen en de grafische opzet hierin integreren. Waar het dan vaak puzzelen is, is bijvoorbeeld om een forum in een conten div te plaatsen zoals d.m.v een auto-sizing iframe. Ook de site volledig css2/3 compatible krijgen is vaak lastig i.v.m workarounds om een site cross-browser compatible te krijgen. In dit stuk zoek ik cursussen.
Wat ook bijvoorbeeld in de richting komt waarin wat bijschaving nodig is, is dit:

http://www.learnit.nl/cursus/AJAX_webprogramming

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:59
Verwijderd schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 11:43:
Juist voor het ontwerpen van websites inclusief mooie/leuke/passende 'graphics' is enige voorkennis wel vereist ja.

Een Photoshop cursus zou je goed op weg kunnen helpen :)
fout

Een Illustrator cursus zou je goed op weg kunnen helpen

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
AJAX (Asynchronous Javascript And XML) is de nieuwe stijl van webprogramming.
:') Sorry, maar dan haak ik al af :X
AJAX stelt geen drol voor en heeft geen zak te maken met 'moderne begrippen*' zoals semantiek, SEO, useability, etc. etc. AJAX kan een leuke aanvulling zijn, maar het is zeker niet "de nieuwe stijl van webprogramming" en daarbij behelst heel dat AJAX niet veel meer dan een XMLHTTP object leren gebruiken.

* ze zijn er al ages, maar er wordt tegenwoordig veel beter mee omgegaan en meer op gehamerd.

AJAX is inmiddels het nieuwe XML. Rond 2000 (give or take a few) liep iedereen als een kip zonder kop XML te roepen. Overal moest XML voor gebruikt worden; je zag het werkelijk o-ve-ral. "Ons product kan geen zak, maar het gebruikt wél XML :9~ ". En dat is met die nieuwe AJAX-hype net zo. Ik gebruik 'm niet vaak maar: :r Don't get me wrong; er is niet mis met AJAX, mits goed toegepast enzo; maar de manier waarop iedereen vandaag de dag AJAX loopt te blaten loopt werkelijk de spuigaten uit.

En daar dan 3 dagen voor uittrekken en 1428 euro voor durven vragen... :X En dat aanbieden op een site die in HTML 4 transitional is gemaakt vol met tables en andere ranzigheden :X |:( :') Ik zou rennen alsof m'n leven er van af hing.

[ Voor 46% gewijzigd door RobIII op 15-10-2008 13:20 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

418O2 schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 12:52:
[...]

fout

Een Illustrator cursus zou je goed op weg kunnen helpen
Wat jij wil. Maar omgang met Photoshop is wel een enige vereiste.

• 418O2
Verwijderd schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 13:13:
[...]

Wat jij wil. Maar omgang met Photoshop is wel een enige vereiste.
Voor het ontwerpen van websites ben je echt beter af met Illustrator. Als je daar alles mee kan, dan snap je photoshop ook wel.

• The Barfly

The Barfly

I'm a believer

Topicstarter
RobIII schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 13:09:

:') Sorry, maar dan haak ik al af :X
AJAX stelt geen drol voor en heeft geen zak te maken met 'moderne begrippen*' zoals semantiek, SEO, useability, etc. etc. AJAX kan een leuke aanvulling zijn, maar het is zeker niet "de nieuwe stijl van webprogramming" en daarbij behelst heel dat AJAX niet veel meer dan een XMLHTTP object leren gebruiken.
Kijk, deze info, daar kan ik wat mee.

Overigens, illustrator, Corel 4, been there, done that :) . Het grafische gedeelte is covered.. het is meer de (strakke) technische toepassing daarvan. Afwijkende implementaties van tools in een cms als joomla etc. Dat eeuwige zoek en plukwerk op het net om het werkend te krijgen, daar zou ik nu eens vanaf willen. Of is dat een utopie ? :?

• Dennahz
  • Laatst online: 22:26

Dennahz

Life feels like hell should.

418O2 schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 13:16:
[...]

Voor het ontwerpen van websites ben je echt beter af met Illustrator. Als je daar alles mee kan, dan snap je photoshop ook wel.
En waarom ben je beter af met illustrator? Ik kan je geen ongelijk geven, maar wellicht is een uitleg waarom wel handig. :)

Twitter

• 418O2
omdat illustrator voor illustraties e.d. is en photoshop voor het bewerken van foto's.

En omdat illustrator met objecten werkt ipv lagen, maakt het ontwerpen een stuk makkelijker. Daarbij gebruikt illustrator vectoren meer/beter afaik

[google=Illustrator of photoshop for web design]

[ Voor 10% gewijzigd door 418O2 op 15-10-2008 13:51 ]

• lawnmower
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-10 14:13

lawnmower

Elvis lives..

418O2 schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 13:50:
omdat illustrator voor illustraties e.d. is en photoshop voor het bewerken van foto's.

En omdat illustrator met objecten werkt ipv lagen, maakt het ontwerpen een stuk makkelijker. Daarbij gebruikt illustrator vectoren meer/beter afaik

[google=Illustrator of photoshop for web design]
Ik ben zelf PHP programmeur, en heb bij meerdere webdesign bureau's gewerkt. Voor het complete design zag ik de designers zonder enige uitzondering Photoshop gebruiken. Voor het maken van icons of logo's werd door sommigen Illustrator gebruikt.
AJAX stelt geen drol voor en heeft geen zak te maken met 'moderne..
Klopt allemaal wat je zegt, technisch stelt het niks voor en het bestaat inderdaad al jaren. Echter hoe we AJAX inzetten is nogal veranderd. We denken tegenwoordig steeds minder in termen van websites, maar online applicaties. Als je professioneel websites / applicaties wilt gaan ontwikkelen, zal AJAX onvermijdbaar zijn, maar ik zou hier niet mee beginnen.

Tip / idee: Aangezien je zelf al redelijk wat van webontwikkeling weet, zou ik proberen een website (of onderdeel) ervan na te maken. Probeer bijvoorbeeld een klein forum te maken in PHP / MySql. Van iedere onderwerp wat je tegenkomt (design opknippen in css, security, cookies, ajax(?), seo, mod_rewrite) zoek je een artikel of best practice op internet. Er zijn genoeg (nederlandstalige) sites die tutorials geven over alle facetten van het webontwikkelen. En als je al wat beter wordt, download je een framework / cms (zoals Joomla) en ga je kijken hoe de structuur in elkaar zit, erg leerzaam!

Succes!

[ Voor 21% gewijzigd door lawnmower op 15-10-2008 15:45 ]

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

418O2 schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 13:16:
[...]

Uhm als je bij ons een webdesign in .ai aanlevert krijg je hem linea recta terug met 'wij accepteren alleen ontwerpen in bruikbare formaten, met sterke voorkeur voor layered en grouped PSD'.

Illustrator is vectorbased, Photoshop is pixelbased, websites zijn pixelbased. Mag jij even een kort stukje helder denkwerk gaan doen waarom eenieder professioneel internetbureau op deze wereld Photoshop als preferent aanleverformaat heeft.

Professionele website nodig?

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Photoshop of Illustrator voor webdev lijkt me duidelijk: voor webdesign Photoshop. Logotypes, fonts en wellicht drukwerk: Illustrator. Pas wanneer alle websites hun informatie in vectoren tonen gaan we Illustrator overwegen. Ontwerpers die veel in drukwerk en/of huisstijlen zitten werken met Illustrator en zijn per definitie niet geschikt voor webdesign. Ze orienteren zich teveel op een beperkt vlak en houden geen rekening met de rekbaarheid van content binnen een website.

Aldus ~8 jaar ervaring met tenminste 30 verschillende bureau's.

Nu dat (offtopic) punt gemaakt is..

Ik ben zelf volledig autodidact, en heb 9 jaar geleden (op mijn 16e) bewust niet voor een opleiding gekozen omdat er niks was waar ik uberhaupt iets van kon leren. Tegenwoordig is dat nog steeds zo. Als je een opleiding wilt gaan doen om webdeveloper te worden doe je het puur en alleen voor het papiertje. Dat staat leuk als je met de a-technische directeur van een groot bureau je sollicitatie gesprek hebt, maar het is waardeloos bij mensen die kennis van zaken hebben.

Tenzij je wilt gaan programmeren. Dan zijn er wel goede opleidingen, want programmeertalen zoals Java zijn in de basis nog grotendeels hetzelfde als 5 jaar geleden.

Weten hoe je een recursieve functie maakt is heel wat anders dan weten waarom een float zich anders gedraagt in IE6 dan in Firefox. Dat laatste valt wel te leren, maar het gaat om het begrijpen.

Dus: Zelfstudie. Doe daadwerkelijk dingen. Bouw die leuke menu's eens na in plaats van simpelweg de HTML en CSS te copy/pasten. Probeer zelf extensions voor jQuery te maken in plaats van deze te downloaden. Ga de fout in, leer waarom iets niet werkt, begrijp hoe dingen werken..
Pagina: 1