• Stien
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-05 10:31
Ik heb op basis van de best buy guide van september een upgrade setje besteld.
Het betreft de volgende opzet:
-Intel Core 2 Duo,E8400
-GigaByte GA-EP45-DS3
-Kingston 4096MB, DDR2, PC6400
-Arctic Freezer 7 pro
-Sapphire Radeon HD3850

Dit draait op een 350W enermax voeding uit mijn oude systeem.

Het probleem is dat het systeem in zijn algeheel niet wil booten.
Enkel de voedingsfan spint langzaam op, om vervolgens na 5 seconden weer te stoppen, dit herhaalt zich oneindig. Voor de rest krijg ik geen reactie van het moederbord/cpu/hdd/videokaart.
Ik heb inmiddels al vele pogingen gedaan middels de tips die in de FAQ staan en die ik op GOT gevonden heb.

-Een zo basic mogelijke opzet.
-enkel videokaart / 1 reepje geheugen / hdd en dvd niet aangesloten
-zonder videokaart
-zonder geheugen
-Ruwe aanpak
-ATX stekker los gekoppeld en opnieuw aangesloten
-Met extra 12v aansluiting en zonder
-Voeding in zijn algeheel los gekoppeld

Bij het inbouwen heb ik logischerwijs niks geforceerd, en geen stekkers op plekken gestopt waarbij dit niet mogelijk was.

Ik heb inmiddels het gevoel dat ik te maken hem met een component dat DOA is.
Maar de vraag is welke. Ik heb geen kennissen waarbij ik los de processor of het moederbord kan testen.

Daarbij moet ik wel zeggen dat mijn voeding enkel een 20 pins ATX stekker heeft terwijl het moederbord een 24 pins aansluiting heeft en voor de 12v aansluiting heb ik enkel een 4 pins aansluiting waarbij het moederbord een 8 pins 12v mogelijkheid biedt. Maar voor zover ik uit de handleiding begrijp moet dit geen probleem vormen.

Zou het kunnen zijn dat mijn voeding het systeem in zijn geheel niet trekt, zodat ik nog geen eens een BIOS scherm te zien krijg. of toch een component dat kaduuk is.

Verwijderd

de voeding is het, zoals je zelf al zegt

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 10:50:
de voeding is het, zoals je zelf al zegt
Leuk dat jij helderziend bent, maar waarom is het dan de voeding. :)
Ik zou zeggen je komt er alleen achter door onderdelen te vervangen zie ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-05 15:54

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Verwijderd schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 11:02:
[...]

Leuk dat jij helderziend bent, maar waarom is het dan de voeding. :)
Ik zou zeggen je komt er alleen achter door onderdelen te vervangen zie ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Waarschinlijk is het de voeding, omdat deze niet nieuw meer is (dus al iets van zijn capaciteit kwijt is) en omdat 350W nogal magertjes is zelfs voor een Enermax in combinatie met dat systeem. Verder zal in de meeste gevallen een 20-pins stekker niet meteen voor problemen zorgen in een 24-pins aansluiting, maar het kan wel. De voeding zal dus meer belast worden per rail.

Indien je de mogelijkheid tot beschikking hebt, zou je het kunnen proberen met een andere voeding. Verder vind ik het nogal vreemd dat de voeding kort aangaat en vervolgens weer uit gaat en het proces zich weer herhaald. Dit neigt naar kortsluiting, maar het lijkt mij dat een beetje voeding dan gewoon uit gaat en niet alsmaar blijft proberen.

Het is zoals je zelf al zegt best mogelijk dat het moederboerd gewoon een gevalletje DOA is, maar je zal dit dan eerst moeten testen.

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

• Stien
Op zich gaat de voeding niet daadwerkelijk uit. Het is meer dat de twee fans in de voeding op spinnen. even zachtjes blijven blazen en daarna er weer mee stoppen, om het vervolgens nog eens te proberen.

Daarnaast kan ik me nog herinneren dat er op het moederbord de allereerste keer er een aantal ledjes gingen branden (toen gebeurde er overigens niet veel meer dan nu de situatie is)

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-11-2025
Ik zou inderdaad even een andere voeding proberen als ik jou was. Voedings capaciteit neemt af met de jaren en 350W is niet werkelijk 350W, bij enermax zou ik 80% rendement verwachten dus max. 280W en dan nog wat er af wegens ouderdom zeg zo een 10% dan zou de voeding nu 245W leveren max. Dat lijkt mij een beetje mager. Dus zoek dat eerst uit.

Als dat niet helpt dan zou het bijv. je geheugen icm het moederbord kunnen zijn oid.

• Stien
Op zich ging mijn vermoeden ook al uit naar een zwakke voeding.
Hoewel ik wel vreemd vind dat het volledige systeem geen één teken van leven vertoond.
Al was het maar een poging toe, als in een opspinnende HDD / cpu fan / Kortstondig bios scherm.

Daarnaast zou het systeem toch wel iets moeten doen, indien ik enkel een processor en geheugen heb geïnstalleerd (geen videokaart / hdd / dvd/ pci attr.. Daar zou 245 watt toch voldoende voor moeten zijn, zou ik verwachten.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-05 19:05

Haan

dotnetter

Ik zou niet direct de voeding verdenken. In de meest basic setup had het systeem dan toch wel iets moeten doen. Al kan het geen kwaad om een voeding te hebben waar wel modernere aansluitingen op zitten.

Wat je nog kan proberen is om het moederbord los neer te leggen op tafel (wel antistatisch zakje eronder!) en alleen de voeding aansluiten, starten met schroevendraaier op de pinnen van de powerknop en dan kijken of de boel wel aan blijft. Dit om mogelijke kortsluiting uit te sluiten.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Eli3l
Probeer ook eens je voeding te jumpstarten. Hier staat hoe. Als de voeding blijft draaien is de voeding iig niet kapot.

Mobo op tafel met anti-statische zak er onder is ook handig ja (of op een stuk karton of een schuimruberen, dat gele spul, kussen.

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:36
Eli3l schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 12:16:
Ik zou inderdaad even een andere voeding proberen als ik jou was. Voedings capaciteit neemt af met de jaren en 350W is niet werkelijk 350W, bij enermax zou ik 80% rendement verwachten dus max. 280W en dan nog wat er af wegens ouderdom zeg zo een 10% dan zou de voeding nu 245W leveren max. Dat lijkt mij een beetje mager. Dus zoek dat eerst uit.

Als dat niet helpt dan zou het bijv. je geheugen icm het moederbord kunnen zijn oid.
het is omgekeerd. die 350 watt slaat op wat een voeding leverd en niet op wat een voeding "trekt" van het net.
Als een 80% effc. 350 watt voeding zijn volle vermogen leverd zou dit ook 350 watt moeten zijn. Van het lichtnet "trekt" deze dan 437.5 watt

Een voeding is inderdaad onderhevig aan "slijtage"

Powerconsumption van een Core 2 Extreme X6800 2.93GHz met een 3850

systeem verbruik idle: 126 watt
systeem verbruik load: 181 watt

Dus een goede 350 watter zou meer dan voldoende moeten zijn (De 350 watt opzich zegt niet veel. Het gaat meer over hoeveel amps er geleverd worden aan en nodig zijn van de 12, 5, en 3.3 vol)t

[ Voor 20% gewijzigd door Blastpe op 15-10-2008 13:36 ]

• Eli3l
Blastpe schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 13:14:
[...]

het is omgekeerd. die 350 watt slaat op wat een voeding leverd en niet op wat een voeding "trekt" van het net.
Als een 80% effc. 350 watt voeding zijn volle vermogen leverd zou dit ook 350 watt moeten zijn. Van het lichtnet "trekt" deze dan 437.5 watt
Oeps 8)7 zit te slapen hier. Maar neemt niet weg dat met de jaren door slijtage de voeding zeker geen 350W meer levert. Dat klopt iig wel.

• Stien
Om van dit topic nog daadwerkelijk een nuttige te maken. Hierbij de uitkomst

Het bleek inderdaad de voeding te zijn. Gisteren een 400W Be Quiet voeding er op los gelaten, en het systeem kwam tot leven.

Of de oude voeding nou te weinig vermogen leverde of dat deze overbelast is geraakt is mij niet duidelijk.

Thnx voor de tips!
Pagina: 1