• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:19
Ik gebruik nu een jaar of vier een Nikon D70, en het valt me op dat ik steeds vaker last heb van stof op de sensor. Ik wissel mijn lenzen vaak buiten waarbij ik uiteraard zorg draag dat het binnenwerk van de cam en de achterkant van de lens zo weinig mogelijk blootgesteld worden aan de buitenlucht en de wind. Toch heb ik steeds vaker last van stofjes op mijn foto's.

Voor het schoonmaken van de sensor heb ik een kit gekocht; een bus met lucht om af te zuigen en verschillende swabs. Daar ga ik hard doorheen. Ik ben al aan het kijken naar een alternatief voor de vochtige swabs; daar worden door cameraboeren belachelijke bedragen voor gevraagd, terwijl ik het vermoeden heb dat het niet veel anders is dan Glassex of een licht alcoholhoudend schoonmaakmiddel. De proef op de som heb ik nog niet genomen ;)

Het schoonmaken zelf is altijd met wisselend succes. Het lukt me nooit de sensor volledig stofvrij te krijgen, waar ik me mateloos aan erger. Ik volg hierbij toch wel de instructies van de kit en de verscheidene tips op het net. Het stof zit echt op de lens en laat zich niet met een balgje wegblazen. Alsof het door een statische lading vast blijft zitten op de sensor.

Het irriteert me steeds meer om thuis te moeten komen en tijdens het reviewen van mijn shots de stofjes waar te nemen op mijn platen. Het is makkelijk te fixen in PS, maar het zou er niet moeten zijn. Ik had er de eerste twee jaar dat ik mijn cam had ook vrijwel geen last van.

Er zijn verschillende mogelijkheden. Ik heb begrepen dat veel nieuwe cams een systeem hebben waardoor de sensor zichzelf kan schoonhouden. Werkt dit? Ik heb ook de enge stap terug naar een compact cam overwogen, maar dat is geen oplossing aangezien ik veel op ultra wide angle schiet. Toch een andere schoonmaakmethode?

Ik hoor graag ervaringen en tips :)

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Tha BasZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-11-2024

Tha BasZ

- niks -

Misschien jaag ik nu mensen in het harnas, maar ik maak me sensor altijd schoon met een stuk groen Scotch plakband.
Werkt perfect (doe het al jaren op zowel mijn 300D, 20D toen en nu 30D).
Weet niet of ik et zal doen op bijvoorbeeld een 5D MKII...

Maar stofverwijderingssystemen op camera's werken echt wel.
Natuurlijk hou je altijd stof, maar het is zeer zeker een stuk minder!

• djkooij
  • Laatst online: 27-01 12:39
In-cam reiniging werkt te dele. Ik bijv. mijn 40D nog nooit schoongemaakt sinds de aanschaf (maart dit jaar) :X
Last heb ik er nog niet van, maar ik heb er dan ook niet echt naar gezocht.
In vergelijk met mijn voormalige 350D scheelt de ingebouwde reiniging echter zeker.

Nog een tip: probeer je F getal laag te houden. Als je boven de f11 komt word het allemaal beter zichtbaar. Op f22 ofzo, dan zie je ALLES. Je kunt nog zo goed poetsen maar op hoge f waarde hou je altijd iets aan stof over.
In mijn beleving werkt het schoonmaken trouwens beter met droge middelen dan met natte. Nat is goed om de kleverige troep eraf te krijgen. Droge middelen halen die etterige stofjes beter weg. Tip: in de badkamer even de hete kraan laten lopen (maar zorg dat de spiegel niet beslaat, da's weer te nat) en je hebt je eigen cleanroom.

• Dr. Strangelove
Uiteraard schiet ik altijd een plaatje van de lucht op f22 om de check te doen ;) Ik weet niet of het 'acceptabel' moet zijn dat je dan toch nog wat spikkels waarneemt. Ze zitten er wel bij mij en het irriteert me dus.

De Scotch tape tip vind ik niet eens zo slecht. Ik heb inmiddels wel door dat de sensor redelijk wat kan verdragen, dus het klinkt me niet vreemd in de oren. Het heeft het voordeel boven de swabs dat het de zooi inderdaad oppakt i.p.v. dat het de boel alleen verplaatst, wat m.i. vooral gebeurt als ik met die dingen bezig ben. Ik ga het eens proberen.

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-01 12:37

Denko

|{ing Øf ßlitz

Dr. Strangelove schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 11:37:
Het heeft het voordeel boven de swabs dat het de zooi inderdaad oppakt i.p.v. dat het de boel alleen verplaatst, wat m.i. vooral gebeurt als ik met die dingen bezig ben. Ik ga het eens proberen.
probeer eerst ff die tape op een stuk glas en kijk of die lijmresten achterlaat, anders ben je straks helemaal ver van huis

PSN & XBL: Denkoyugo

Verwijderd

Vreemd, ik heb een olympus E-420 en ik wissel ook regelmatig van lenzen. Ik heb nog nooit last gehad van stof op de sensor. Ik heb dan ook geen spullen om deze schoon te maken. Misschien is er een ander probleem met je camera.

• Dr. Strangelove
Denko schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 12:18:
[...]

probeer eerst ff die tape op een stuk glas en kijk of die lijmresten achterlaat, anders ben je straks helemaal ver van huis
Scotch tape? Never! En anders heb ik toch die natte swabs ;)

Serieus, you're quite right. Dit soort dingen doe ik altijd weloverwogen :)

• JanvD
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-12-2025

JanvD

Portretfotograaf

waarom overweeg je geen Visible Dust Arctic Butterfly? Veel mensen zijn hier erg tevreden mee! Het lijkt misschien duur, maar een paar keer sensor swabs kopen en je hebt de prijs eruit!

www.janvandoornik.nl

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:01
Ik heb me ook een tijdje behoorlijk geërgerd aan de stofopbouw op de sensor van mijn D50. Ook in de weer geweest met sensor swabs en in mijn ervaring wordt het daar alleen maar erger van. Wat bij mij helpt om het stof weg te halen is om simpelweg de camera naar beneden te richten en dan met een blaasbalgje naar binnen te blazen. De stof valt dan naar beneden zogezegd.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• janwillemc
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-05-2024
Verwijderd schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 12:21:
Vreemd, ik heb een olympus E-420 en ik wissel ook regelmatig van lenzen. Ik heb nog nooit last gehad van stof op de sensor. Ik heb dan ook geen spullen om deze schoon te maken. Misschien is er een ander probleem met je camera.
De olympus E-420 kan volgens mij geeneens stof op de sensor krijgen. Er zit een rond plastic ding voor de sensor die met rubber dichtingen erachter. Wellicht dat er wel stof op dat tussen-ding kan komen, maar ik denk dat het stof-afschud-systeem daar erg goed op werkt, want ik heb op mijn E-520 daar ook nog nooit wat op kunnen vinden.

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Glassex? Succes :D
Dat verneukt de coating van je sensor gegarandeerd. Glassex is ook al slecht om op je monitor te smeren, laat staan zoiets gevoeligs als sensor...

Maar anyway, ik heb een tijdje terug DustAid Platinum en DustAid Wand kit gekocht. Ik moet zeggen dat het best goed werkt. Met de laatste maak je je eigen swaps. Veel goedkoper dan die prefab dingen. Het is in het begin ff tricky maar went snel.

Gekocht bij fotokonijnenberg trouwens, enige dealer die ik kon vinden in NL.

• rosje77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-01 19:41
Veel sensors zijn behandeld met een coating die er voor zorgt dat de sensor anti-statisch is.
Het kan zijn dat deze coating minder word na tig keer schoonmaken.
De sensor word hierdoor statisch en gaat stof aantrekken.
Schoonmaken met een blaasbalg is wat dat betreft de beste oplossing mists je niet overdreven hard gaat blazen, omdat dit juist de stof verder de camera in blaast.

Ik heb zelf 1,5 jaar een sony D-SLR en tot nu toe maar 1x met een sensor swab de sensor schoon gemaakt.
Belangrijk bij een swab is dat deze net zo breed is als je sensor. Zodat je in 1 beweging de hele sensor schoon maakt.

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
rosje77 schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 13:24:
Veel sensors zijn behandeld met een coating die er voor zorgt dat de sensor anti-statisch is.
Het kan zijn dat deze coating minder word na tig keer schoonmaken.
De sensor word hierdoor statisch en gaat stof aantrekken.
Schoonmaken met een blaasbalg is wat dat betreft de beste oplossing mists je niet overdreven hard gaat blazen, omdat dit juist de stof verder de camera in blaast.

Ik heb zelf 1,5 jaar een sony D-SLR en tot nu toe maar 1x met een sensor swab de sensor schoon gemaakt.
Belangrijk bij een swab is dat deze net zo breed is als je sensor. Zodat je in 1 beweging de hele sensor schoon maakt.
Oja, dat was ik vergeten te vermelden: bij de Dust Aid Wand Kit zitten 1.0, 1.3 en 1.6 wands :)

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:48

MBV

Ik heb ooit een haartje van mijn D70 sensor afgehaald, verder nog nooit last gehad van stof. Ik schiet geen testfoto op F/22 van de lucht, ik maak gewoon foto's en zie nooit iets storends. En ja, ik wissel regelmatig lenzen.

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-01 17:38
Mijn sensor lijkt soms wel een stofzuiger :{ Na 2 dagen vakantie zat mijn sensor al weer vol en zelfs zichtbaar op f/7.1 en hoger.

Sensorswabs zijn inderdaad bijzonder irritant en verhuizen het vuil veelal gewoon en zorgt voor veel te veel frustratie. Meer mensen goede ervaringen met Visible Dust Arctic Butterfly?

• fotojunk
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-01 18:03
Denko schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 12:18:
[...]

Let er wel op dat je het GROENE doosje hebt met opschrift MAGIC.

[ Voor 15% gewijzigd door fotojunk op 15-10-2008 17:58 ]

• djkooij
Jasper schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 15:10:
...
Meer mensen goede ervaringen met Visible Dust Arctic Butterfly?
Jups... werkt goed. Bij mijn 40d nog niet gebruikt, bij mijn 350d des te meer. Wil nog eens proberen met een schilderkwast (marterhaar) of deze de klus ook kan klaren voor een fractie van de prijs. Kunst is enkel om de haren statisch te laden, da's alles. Wellicht dat het met een simpele nylon kwast dan nog wel beter gaat.
Want wat zijn zijn die butterfly dingen duur..... pure afzetterij..... maar ja, het werkt zolang je maar zorgvuldig met het ding omgaat om verontreiniging te voorkomen.

[ Voor 15% gewijzigd door djkooij op 15-10-2008 18:11 ]

Verwijderd

djkooij schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 18:11:
[...]

Jups... werkt goed. Bij mijn 40d nog niet gebruikt, bij mijn 350d des te meer. Wil nog eens proberen met een schilderkwast (marterhaar) of deze de klus ook kan klaren voor een fractie van de prijs. Kunst is enkel om de haren statisch te laden, da's alles. Wellicht dat het met een simpele nylon kwast dan nog wel beter gaat.
Want wat zijn zijn die butterfly dingen duur..... pure afzetterij..... maar ja, het werkt zolang je maar zorgvuldig met het ding omgaat om verontreiniging te voorkomen.
ik vind het een superuitvinding voor het snel verwijderen van stof. Voor echte klevers laat ik een collega kijken, want ik werk in een fotozaak dus dat is handig. Het lijkt me wel slim om regelmatig droog te reinigen. Dan kun je de klevertjes er eerder tussenuit halen en verwijderen met een swab, of laten verwijderen.

Verwijderd

Droog reinigen doe ik met een blaasbalgje en een marterharen penseel die ik eerst een paar keer over m'n spijkerbroek haal om 'm statisch te laden. Werkt uitstekend, en kost nauwelijks meer tijd dan een Butterfly. Maar is wel een stuk goedkoper! :)

• djkooij
djkooij schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 18:11:
[...]
...
Wil nog eens proberen met een schilderkwast (marterhaar) of deze de klus ook kan klaren voor een fractie van de prijs. Kunst is enkel om de haren statisch te laden, da's alles.

....
Verwijderd schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 20:06:
Droog reinigen doe ik met een blaasbalgje en een marterharen penseel die ik eerst een paar keer over m'n spijkerbroek haal om 'm statisch te laden. Werkt uitstekend, en kost nauwelijks meer tijd dan een Butterfly. Maar is wel een stuk goedkoper! :)
Dank! Dan is die vraag ook weer beantwoord :)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:26
Ik houd al sinds jaar en dag de sensor precies zo dat de zon er dusdanig op schijnt dat ik alles zie (ik weet ook waar het stofje zit, dat geeft de foto aan) en haal het er met een huis-, tuin- en keukenwattenstaafje af. Werkt perfect voor mij :). Staafje maar eenmaal gebruiken, anders kun je weer het stof op de sensor aanbrengen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:59

YellowCube

Wait...what?

Jasper schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 15:10:
Mijn sensor lijkt soms wel een stofzuiger :{ Na 2 dagen vakantie zat mijn sensor al weer vol en zelfs zichtbaar op f/7.1 en hoger.

Sensorswabs zijn inderdaad bijzonder irritant en verhuizen het vuil veelal gewoon en zorgt voor veel te veel frustratie. Meer mensen goede ervaringen met Visible Dust Arctic Butterfly?
Ik heb zelf VD kwasten. Goed aan de prijs, maar wel effectief.
Natte swabs ben ik nooit aan begonnen. Imo veeg je het vuil juist de hoeken in en ik heb vanuit eerste hand meerdere malen het verhaal gehoord dat het vaak nodig is meer dan een keer te swabben vanwege streep of vlekvorming. Te veel gepiel imo en ik zie mezelf dat niet op vakantie in een tentje doen.

De hoeveelheid stof verschilt imo ook per camera. M'n D2h heeft meer last van stof dan m'n D200 of D70 had. Bij de D200 had ik er eigenlijk het minste last van.
De D300 heeft een eigen reinigingssysteem en van wat ik tot nu toe gezien heb, werkt dat prima.

Als laatste let ik niet teveel op stof.

Nogmaals, ik zou inzetten op de Visible Dust kwasten.
Abbadon schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 20:57:
(ik weet ook waar het stofje zit, dat geeft de foto aan)
het stofje zit dan uiteraard wel precies aan de ander kant op je sensor. B)

[ Voor 9% gewijzigd door YellowCube op 15-10-2008 21:11 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• MBV

MBV

YellowCube schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 21:07:

offtopic:
Je wilt niet weten hoe lang ik naar dat haartje op zoek ben geweest :X

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:50

aap

djkooij schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 11:09:
Nog een tip: probeer je F getal laag te houden. Als je boven de f11 komt word het allemaal beter zichtbaar. Op f22 ofzo, dan zie je ALLES. Je kunt nog zo goed poetsen maar op hoge f waarde hou je altijd iets aan stof over.
Hoe komt dit? Bij mijn vriendin's camera zit ook ergens een stofje en dat is scherp te zien bij hoge f-getallen en een wazige vlek bij lage. Ik had altijd verondersteld dat het stofje in kwestie dan in/op de lens moest zitten. Als het op de sensor zit, leek het mij logisch dat het dan altijd scherp is.

Blijkbaar is dat niet zo. Kan iemand uitleggen waarom dat is? Is dat omdat het stofje al groter is dan de focusdiepte?

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Ik gebruik ook de Scotch tape, al jaren :)

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:48

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

aap schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 10:18:
[...]

Hoe komt dit? Bij mijn vriendin's camera zit ook ergens een stofje en dat is scherp te zien bij hoge f-getallen en een wazige vlek bij lage. Ik had altijd verondersteld dat het stofje in kwestie dan in/op de lens moest zitten. Als het op de sensor zit, leek het mij logisch dat het dan altijd scherp is.

Blijkbaar is dat niet zo. Kan iemand uitleggen waarom dat is? Is dat omdat het stofje al groter is dan de focusdiepte?
Van een bron die het wat mij betreft erg duidelijk uit legt:
The visible specks are caused by the shadow of the dust present on the top of the sensor filter falling on the actual sensor a little below. Now, with a wide iris (low f number), the light source is larger, and so the shadows are more spread out and fainter; with a narrow iris (high f number), the light source is more like a point, and so the shadow is smaller and darker.

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:50

aap

MarcelG schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 10:26:
[...]
Van een bron die het wat mij betreft erg duidelijk uit legt:
[...]
OK bedankt, dat was helder.

Verwijderd

Abbadon schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 20:57:
Ik houd al sinds jaar en dag de sensor precies zo dat de zon er dusdanig op schijnt dat ik alles zie (ik weet ook waar het stofje zit, dat geeft de foto aan) en haal het er met een huis-, tuin- en keukenwattenstaafje af. Werkt perfect voor mij :). Staafje maar eenmaal gebruiken, anders kun je weer het stof op de sensor aanbrengen.
inderdaad! mijn methode:

- even de blower er doorheen,
- dan de artic butterfly,
- testje maken op f16/22, zijn er vlekken te zien?
- zo ja: pak een wattenstaafje. Eventueel er even op hijgen, maar méér ook niet! En pas op met vette vingers, gebruik elk staafje maar een aantal keer! (just to be sure)
- als laatste nog een paar keer de butterfly. En ik eindig met de blower.
- Let op dat alle watten weg is! Er blijven soms wel vezels achter en die moet je even weg blazen!

Wanneer je dit regelmatig doet, krijg je de meeste vlekken prima weg. Ik weet alleen niet of het nog steeds zo makkelijk gaat bij oude klevers! In het begin vond ik het doodeng om te doen, maar oefening baart kunst.

Persoonlijk zou ik geen marterhaar gebruiken, je kan beter zo'n nylon penseeltje halen, volgens mij is het ook nog redelijk hetzelfde materiaal, en het is wat stugger. Met zachte haartjes krijg je weinig weg, volgens mij is dat te buigzaam *denkt terug aan haar schildertijd*.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:26
YellowCube schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 21:07:
[...]

Daarin heb ik me alleen de allereerste keer vergist :+

Overigens was mijn D200 ook merkbaar stofvrijer dan mijn D70. Schijnbaar is zo'n meer solide en gesealde body ook echt gesealder.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• MBV

MBV

Oh ja, for the record: op een foto van een beekje (F/19) zie ik in de blauwe lucht ook een paar donkere stipjes zitten. Misschien binnenkort toch maar eens schoonmaken ;)

• m.theloosen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:40
Ik weet wel dat chipclean.nl graag de Visible Dust Arctic Butterfly's verkoopt. Meestal komen ze daarna bij hem uit. Hij vindt die dingen mooie business. Heb het zelf ook geprobeert. Je hoeft maar ffe olie in de hoeken aan te raken en je hebt al een vieze sensor en die krijg je echt niet goed meer schoon.
Ik vind wel dat die vent van dat bedrijf belachelijk veel geld vraagt. Hij kan beter de helft vragen dan heeft hij waarschijnlijk kans dat mensen vaker langskomen. Hij levert wel een schone sensor op.

[ Voor 28% gewijzigd door m.theloosen op 17-10-2008 19:59 ]

Pagina: 1