Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Computer loopt vast na starten printer

Pagina: 1
Acties:

• HwKok
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-11 22:20
Goedenmorgen,

Bij mij op mijn werk hebben we al een tijdje een Konica Minolta 2300DL staan. Wanneer hij het doet is het een prima printer, maar zoals jullie al raden: hij doet het (te) vaak niet naar behoren.

Wat is het probleem?
Wanneer de computer is opgestart en de printer wordt aangedaan, verschijnt 9 van de 10x het bericht: Het USB-apparaat wordt niet herkend.

Nu is dit niet erg, de printer werkt dan vaak gewoon -raar genoeg- wel. Maar geregeld komt het ook voor dat de computer op dat moment vastloopt. Geen programma is dan meer te openen en geen snelkoppeling is meer aan te klikken. Dit gebeurt naar mijn idee willekeurig, de ene dag doet hij het wel, de andere dag laat hij de boel vastlopen.

Het uit- en opnieuw inschakelen van de printer verhelpt het probleem niet, de computer blijft in een soort 'slaapstand' waarin niets mogelijk is. Ook de 10-seconden-zonder-stroom-regel werkt niet. De enige remedie is alles opnieuw op te starten, de printer uit te doen en na het opstarten weer opnieuw aan te doen. In de hoop dat het probleem dan verholpen is...

Vaak moet de computer + printer een aantal keer achter elkaar opnieuw opgestart worden, met telkens het vastloop-probleem als resultaat. En dan soms...zoals ik hierboven al zei, soms...dan pakt hij hem weer en werkt hij de hele dag als een zonnetje.

Wat ik er al aan gedaan heb?
Ik heb een hele mail-sessie met de helpdesk van Konica gehad, die me allerlei dingen lieten doen die ik allang had gedaan.

Het stuurprogramma is up-to-date,
Hij is al in diverse usb-poorten gedrukt,
Hij is in Windows al op diverse poorten toegewezen geweest (tabblad "poorten" bij printereigenschappen),
etc. etc.

Niks werkte en ook met de Konica kwam ik er niet uit. Vandaar dat ik ook jullie hulp inschakel, want het zit hem blijkbaar niet in de printer (die kan gewoon goed werken wanneer de verbinding goed is), maar in de aansluiting of het stuurprogramma. Ik schat jullie nou eenmaal ietsje hoger in dan Konica _/-\o_

Zie ik een instelling over het hoofd? Moet er in Windows wat veranderd worden?
Help mij AUB want elke morgen de boel 7x opnieuw opstarten gaat irritant worden... |:(

Alvast bedankt,
H. Kok

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-11 23:34
Heb je ook andere usb apparaten? Doen die het wel goed? Probeer ook de usb drivers helemaal opnieuw te installeren. Welke windows heb je?
Het ligt in mijn ogen aan de pc, en niet aan de printer. Als een usb device het niet doet, hoort windows niet vast te lopen.

• HwKok
Ik heb wel andere USB-apparaten, waarvan mijn muis als enige permanent is aangesloten. De rest van de apparaten sluit ik af en toe aan, denk hierbij aan een USB-stick die ik aansluit, of mijn telefoon die ik even aan de kabel leg voor het overzetten van wat foto's naar mijn PC. Deze apparaten geven geen van allen problemen.

We draaien hier overigens op Windows XP, vergeten te vermelden (sorry :X ).

Wat is de handigste manier om de USB-drivers opnieuw te installeren? En waar haal ik de laatste versie vandaan?

[ Voor 14% gewijzigd door HwKok op 15-10-2008 12:09 . Reden: foutje in bericht ]

Verwijderd

Kijk op de site van de moederbordfabrikant naar jouw exakte type mobo. Als er aparte USB drivers voor jouw besturingssysteem zijn neem je die. Zijn ze er niet dan neem je de chipsetdrivers.

In beide gevallen: downloaden en installeren maar. Beide kunnen over de oude heen, er hoeft niets vooraf gedeïnstalleerd te worden.

Heb je overigens ook al eens wat alternatieven geprobeerd?

- de printer op een andere PC zetten en zien of dat goed/fout gaat;
- een andere USB kabel proberen?

• HwKok
Ok, bedankt. Ik heb de ASUSTeK A8N-VM CSM ben ik inmiddels achter.
Via de site van ASUS kom je via het automatische moederbord-detectie ding op een pagina met alleen maar drivers voor jouw moederbord. Hij laat mij de volgende lijst zien:

BIOS (6) [BIOS History]
BIOS-Utilities (2)
ATK (1)
AUDIO (1)
VGA (1)
Utilities (6)
Others (2)
Manual (8 )

Tussen haakjes staat het aantal drivers per categorie. Valt de USB-driver te vinden in 1 van deze categorieën? En zo niet, moet ik onder de chipsetdrivers dan de drivers van mijn processor verstaan? Of ben ik nu helemaal wartaal aan het uitkramen? :'(

Verwijderd

Onder 'Others' kies je de bovenste download: ' NVIDIA nForce 430 Chipset Package WHQL Driver V8.23
NVIDIA nForce 430 Chipset Package WHQL Driver V8.23 for Windows 2000/XP .

Aparte USB drivers zijn er niet voor dit mobo. En ter algemene info: chipsetdrivers horen bij een specifiek moederbord, niet bij een processor. Als er geen aparte USB drivers zijn neem je automatisch de chipsetdrivers omdat in de chipsetdrivers ook de aansturing van de USB poorten zit.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2008 14:43 ]

• HwKok
Ok, bedankt voor de algemene info, weer wat geleerd.
Wat betreft die driver: die helpt niks. Nog steeds "wordt het USB-apparaat niet herkend".

Morgen zal ik hem proberen op een andere pc en/of met een andere kabel.

• HwKok
Nou, ik heb hem momenteel aan mijn laptop gelegd (met Windows Vista), maar dat is ook niet om bepaald vrolijk van te worden.

1) Wanneer de printer al aan staat en ik sluit hem aan, installeert Windows even vlug een stuurprogramma (wel die voor de Konica Minolta 2300DL) en geeft hij de melding dat het apparaat klaar is voor gebruik. Windows zet hem zelf op de FILE-poort, en niet op USB001 of USB002, dat moet ik dan nog zelf doen. Dit maakt echter niets uit, bij het printen doet hij niks en zie je in de wachtrij "Fout - Afdrukken" staan.

2) Wanneer ik de printer pas na het aansluiten aanzet, gaat mn laptop net als zoals hiervoor beschreven op zoek naar een stuurprogramma. Echter, de ene keer zegt hij dat het stuurprogramma geïnstalleerd is, maar dat de printer niet aangesloten is, de andere keer zegt hij dat het stuurprogramma geïnstalleerd is en de printer gereed is voor gebruik. Deze doet het dan net als bij 1) niet.

Om een lang verhaal kort te maken: ook op een andere computer geeft de printer in 1e instantie problemen. Ik begin te denken aan een serieuze kink in de kabel... :?

Verwijderd

Haal allereerst voor Vista hier de Vistadriver op en installeer die eens. Lastig allemaal maar wil je achter de basisoorzaak van je probleem komen dan moet je dingen met zekerheid uitsluiten.

De link leidt helaas niet naar de downloadpagina maar de Vista32 driver voor jouw printer staat er wel.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2008 15:44 ]

• HwKok
Ok, heb je gelijk in.
Ik heb de Vista-driver geïnstalleerd. Dat ging goed, zonder foutmeldingen o.i.d.
Daarna de printer aangesloten, maar...precies dezelfde melding als op de computer waar de printer normaal op aangesloten is! "Het USB-apparaat wordt niet herkend".

Weliswaar zorgt het niet voor het vastlopen van de laptop, maar in het printeroverzicht blijft hij offline staan en wanneer ik hem op "printer online gebruiken" heb gezet, wordt een printopdracht weer afgekapt met "Fout - Afdrukken" in het printopdrachten-venster.

Als ik de printer daarna op een andere USB-poort aansluit, geeft hij weer de melding dat hij de printerdriver gaat installeren (de standaard Windows-versie) en na het installeren zegt hij: de printer wordt niet gevonden.

Na hem weer in de oude poort gedrukt te hebben (die ik als eerst testte), gaat hij wederom de Windows-driver installeren. Dat terwijl hij eerst gewoon gebruik maakte van de door mij geïnstalleerde versie. En het gevolg is dan dat ik in het printeroverzicht er een printer bij krijg: de printernaam met (kopie 1) erachter.

Misschien vaag en onbegrijpelijk allemaal, maar wat mij in al deze gevallen opvalt is dat de printer erg wisselvallig is. De ene keer wordt hij wel goed gevonden, de andere keer weer niet.

Maar geen 1 keer doet hij het echt lekker. |:(

Verwijderd

Tja, dan dus geen Windows- of USBprobleem maar een printerprobleem. Ik heb geen konkrete suggesties om dit verder op te lossen.

Bij-de-weg: ander aansluitkabeltje geprobeerd?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2008 18:03 ]

• HwKok
Verwijderd schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 18:03:
Tja, dan dus geen Windows- of USBprobleem maar een printerprobleem. Ik heb geen konkrete suggesties om dit verder op te lossen.

Bij-de-weg: ander aansluitkabeltje geprobeerd?
Ok, dankjewel voor je hulp. Het euvel is verholpen, het was het aansluitkabeltje. Tenminste, de aansluiting met USB (of het dan daadwerkelijk ook dat kabeltje was durf ik niet te zeggen). Er zat ook nog een printerkabel bij, zo een met zo'n brede stekker. De USB-kabel heb ik losgekoppeld en ik werk nu al sinds gistermorgen met de printerkabel op de LPT1-poort. Geen vastlopers meer en de printer werkt elke keer direct.

Probleem opgelost dus, hartelijk dank! _/-\o_
Pagina: 1