Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Vista] Traag bij openen grotere exe-files

Pagina: 1
Acties:

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023
Sinds een paar dagen ben ik overgeschakeld naar Vista Ultimate x64. Alles werkt tot nu toe vrij goed, maar er is één ding waar ik me aan erger en waar ik helaas geen oplossing voor vind. Hopelijk kan iemand hier op GoT mij wel helpen...
Wat loopt er nu juist mis? Wel, als ik een ietwat grotere exe-file wil uitvoeren (+100Mb) dan duurt het enkele minuten vooraleer deze effectief uitgevoerd wordt. In de tussentijd lijkt het explorerscherm van waaruit ik de file open gewoon te hangen. Systeemresources zijn er nog voldoende vrij en de schijf lijkt ook niet echt moeite te hebben. Na een minuutje of 2 springt ineens de UAC toch te voorschijn en verloopt verder alles vlot.
Ik heb zelf al wat gezocht en heb de volgende zaken al geprobeerd:

- UAC uitschakelen
- Superfetch uitschakelen
- Indexering uitschakelen
- In Win XP compatibiliteitsmodus zetten
- Als Admin uitvoeren (ook incl. XP Comp.-modus)

Geen enkel van deze pogingen hebben een verbetering gebracht. Nu begon ik te twijfel aan de configuratie van m'n systeem en heb ik dezelfde test gedaan op een Vista Business x86 op een ander systeem en daar doet hetzelfde probleem zich voor!

De bestanden waar het o.a. over gaat:
- Installers van 3DMark05, 06 en Vantage
- Installer Flight Sim X Service Pack 1

Veel meer bestanden heb ik niet kunnen testen, maar aangezien het met al deze files voorkomt (de kleinste is 200Mb trouwens) lijkt het me sterk dat het aan de files zelf zou liggen.

Configuratie van mijn systeem:
Core2 Q6600 @stock speed
3Gb (2x1Gb + 2x512Mb) OCZ Gold XTC 800Mhz @5-5-5-15 (ook stock)
Gigabyte GA-P35-DS3R
XFX 8800GTS 320Mb XXX-edition (ook weer stock speeds)
1x Seagate 160gig schijf
2x WD 80 gig schijven
2x WD 40 gig schijven
HD's zijn allemaal SATA overigens
Asus DVD-RW (PATA)
Logitech G15 + MX518
Vista Ultimate x64

Alle drivers uiteraard netjes geïnstalleerd, geen hardwareproblemen of driverproblemen. Ook het kopiëren van files van de ene schijf naar de andere bijvoorbeeld gaat zeer vlot.

Het tweede (test)systeem:
Dell Optiplex
Core2 E6300
1Gb Value RAM 667Mhz
80gig WD schijfje
Dell mobo met Intel chipset met onboard graphics
Sata DVD-RW
Vista Business x86

Wie o wie kan mij helpen? :/

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 10:23
Het is toch normaal dat het laden van grote 'installers' lang(er) duurt ?
Heb je SP1 al geinstalleerd ?

• Darkstar
Ja, beide systemen met SP1.
En nee, het openen van grote installer mag totaal niet ZO lang duren. Op m'n laptopje met een Centrino 1,8 met 1gig ram op XP SP2 opent de installer van 3DMark06 binnen de 10 seconden!

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-11 11:51
Schakel Windows Defender eens uit.

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

• Darkstar
Dit heb ik net ook al geprobeerd, maar dit helpt ook niets. Nu heb ik zonet op het tweede testsysteem de UAC uitgeschakeld samen met de Windows Defender, en dit gaf wel een sterke verbetering. Nadien Windows Defender terug aangezet en werkt het nog steeds vrij vlot.
Het vreemde is dat op mijn eigen systeem het uitschakelen van UAC geen merkbaar effect had...

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:31
Is die vertraging niet het maken van een herstelpunt door Vista?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Darkstar
Dat lijkt me niet, want het is nog voor de vraag van UAC of de installer mag uitgevoerd worden. Dan lijkt het me onwaarschijnlijk dat er op dat punt al een herstelpunt gemaakt wordt.

Pagina: 1