Toon posts:

ethernet schijf niet zichtbaar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik zit met het volgende probleem
Ik heb een multi media ethernet schijf (storex AivX 365HD)gekocht die ik maar niet zichtbaar krijg op mijn vista PC.
Ik heb een Wifi/ethernet modem/router van Thommson Speedtouch 780i WL.
Op de Pc windows vista ultimate SP1 , op een laptop windows vista home.
Pc en laptop zijn draadloos met router verbonden , netwerkschijf via ethernet.
De ethernet schijf krijg automastisch een ipadress toegewezen en deze valt ook in het bereik van de speedtouch.
Als ik de modem configuratie bekijk dan is daar de schijf wel te zien dus vebinding van de schijf naar de modem is er wel maar hoewel de pc en de laptop elkaar wel kunnen zien in het netwerk is de netwerkschijf op zowel de pc als de laptop niet zicht baar. de enige methode om de schijf aan te sluiten is via een usb kabel.
Voor de verdere rest weet ik ook niet echt hoe ik dit probleem moet tackelen.

Iemand???

Verwijderd

Kan je in je router niet het ip adres zien ? Lijkt me van wel :P

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:06

lier

MikroTik nerd

Wat bedoel je precies met "zien" ?

Kan je de NAS pingen (naam/IP) ?
Heb je hem (conform de handleiding) geconfigureerd ?
Wat verwacht je te zien ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan in de modem/router zien dat de schijf verbinding heeft met de modem hij een ip adress toegewezen heeft gekregen die ik ook in de instellingen van de schijf heb gecontrolleerd en die zijn gelijk. nl ip: 192.168.001.070 subnetmask 255.255.255.000 Gateway 192.168.001.245
Ik heb alles volgens de handleiding ceconfigureerd ( er viel trouwens niet zoveel te configureren allen ip automatisch of handmatig toewijzen).
Nas pingen ??? zegt me niks sorry.

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-03 13:52
Ik heb eens meegemaakt bij een klant die een NAS kocht, dat de NAS een eigen DCHP server had. Probeer deze uit te zetten via de bijgeleverde cd-rom als dit wil. (Dit was in ieder geval zo bij de Philips NAS).

En kan je je NAS zien in de lijst bij de DHCP (modem/router)?

[ Voor 13% gewijzigd door Exception op 15-10-2008 10:31 ]

• lier

lier

MikroTik nerd

@Jeff: een NAS met ingebbouwde DHCP server...dan was het waarschijnlijk niet alleen een NAS...?

@gastonod: Vaak kan je na deze instelling in met behulp van je browser inloggen op je device. Heb je al een keer geprobeert met http(s)://192.168.1.70 ? Of gaat de cnfiguratie verder via de tv waarop hij aangesloten is ? Was de keuze fixed/dynamic IP echt de enige instelling ???

Verwijderd

Topicstarter
had al geprobeerd in te loggen via explorer en firefox zonder succes maar de configuratie gaat inderdaad via de tv waar je als enige netwerk instellingen hebt auto ip en als je niet voor auto ip kies kan je het ip s/m en gateway handmatig instellen.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-03 14:42

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Long shot, maar wat als je op je PC het UNC pad \\192.168.1.70\ invult. Kan je dan rondkijken op dat ding?
Dus in het adres veld van je windows explorer vul je bovenstaand UNC pad in en je ramt op Enter

Verwijderd

Topicstarter
krijg als reactie : geen toegang tot \\192.168.1.70\
Als ik op probleem vaststellen klik krijg ik : 192.168.1.70 is niet ingesteld om verbinding te maken met poort
"bestand en printerdeling vis smb"
Kan in de NAS configuratie wel een en ander instellen voor SMB of NFS verbinding maar dacht dat dat meer was voor bestanden van mijn pc te kunnen bekijken op mijn tv .via de NAS of heb ik het nou helemaal mis

• mangahuisman
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-01 14:18
Verwijderd schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 09:12:
krijg als reactie : geen toegang tot \\192.168.1.70\
Als ik op probleem vaststellen klik krijg ik : 192.168.1.70 is niet ingesteld om verbinding te maken met poort
"bestand en printerdeling vis smb"
Kan in de NAS configuratie wel een en ander instellen voor SMB of NFS verbinding maar dacht dat dat meer was voor bestanden van mijn pc te kunnen bekijken op mijn tv .via de NAS of heb ik het nou helemaal mis
Een NAS aangesloten via ethernet (tcp/ip netwerk) werkt heel anders dan een schijf die je via USB aansluit!
Als je een USB schijf aansluit krijg je meestal dus meteen een letter toegewezen op je PC

Je geeft aan dat de NAS een ip adres krijgt en hij dus verbinding heeft met het netwerk, dit is goed!

Wat je wel moet doen is dus SMB of NFS aanzetten!
(dit staat dus meestal uit i.v.m. veiligheid in een groter netwerk het kan ook zijn dat je nog een username en wachtwoord moet kiezen)

Je kunt dan wel via met het "UNC" pad verbinding maken met \\192.168.1.70\
Zoals je dus eerder probeerde.

Hier kan je dan weer een schijfletter aan koppelen doormiddel van het dos commando:

net use k: \\192.168.1.70

of via de verkenner op de "share" (gedeelde map/schijf) klikken met je rechter muisknop die verschijnt en map drive kiezen.

Succes en laat even weten of het je gelukt is!

[ Voor 5% gewijzigd door mangahuisman op 16-10-2008 09:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb even de handleiding op internet gezet.http://handleiding.nl/AiVX365HD_Manual_EN_v13.pdf

Op pagina 28 de enige settings voor netwerk en op pagina 30en verder samba nfs settings.
Kan geen samba of nfs aanzetten of zo .

Kan het niet zo zijn dat het aan vista ligt.

• lier

lier

MikroTik nerd

Nette handleiding, staat exact in verteld wat je moet doen...

Vertel maar eens welke settings/stappen je al doorgenomen hebt en tot welk resultaat deze hebben geleid. Naar mijn (bescheiden) mening wordt echt alles behandeld.

En om op je vraag "Kan het niet zo zijn dat het aan vista ligt." antwoord te geven...ja, natuurlijk kan het aan de configuratie van je Vista machine liggen.

Verwijderd

Topicstarter
punt 6 pc connection( via usb) gedaan geen probleem.
punt 10-3 netwerk settings : wire geselecteerd (wireless is optioneel en niet voorhanden)
auto ip : on . ip /s.m , g.w. gecontrolleerd in modem/router en gegevens komen over een.
punt 10-6 ftp settings niet veranderd (user / abigs).
punt 10.7 smb/nfs settings. smb ip 192.168.001.172 (ip PC)
ID en PW onveranderd
NFS IP 192.168.1.72
path Z/abigs
punt 11.3.1 samba settings on a windows xp machine alle stappen uitgevoerd , blijken in vista nagenoeg gelijk te zijn.
punt 11.3.2 sharing a pc with nfs settings.
geprobeerd werkte eerst niet maar dat ligt dus aan KIS 8 (saronfs.exe wordt niet uitgevoerd als bescherming aanstaat). moet nog effe uitzoeken welke instelling hiervoor verantwoordelijk is maar goed.
jhet goede nieuws is dus dat ik nu wel bestanden op mijn pc kan bekijken en afspelen via nfs.
samba werkt overigens nog niet krijg smb error op tv te zien bij verbinding met pc maken, en via pc naar nas via verkenner of internet explorer nog niet.
ook niet via ftp://192.168.1.70/ krijg dan de melding 220 welcome to sarotech ftp server
531 anonymos access denied.
maar ja kan ook geen wachtwoord of id invoeren.

Verwijderd

Topicstarter
Het is me overigens inmiddels wel gelukt om contact te maken met de NAS als ik hem als FTP-server gebruik.
dus ik kan wel bestanden uploaden naar de NAS alleen heb ik nu het probleem dat ik niet bevoegd ben mappen aan te maken of te hernoemen en dat ik niet alle bestanden kan verwijderen ook al geef ik mezelf wel die bevoegdheid middels een ftp programma.Ik moet nu dus m'n laptop met een usb kabeltje verbinden om mappen aan te maken en of te hernoemen. Dus met verkenner wil het nog steeds niet lukken om contact te maken met de schijf zonder usb kabel.
Heb ik nu trouwens niet het probleem dat de NAS door iedereen is te benaderen via internet wat nogal een probleem is omdat de id en pw in deze topic te vinden zijn ,of zie ik dit nou weer fout.
Pagina: 1