Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Auto in garage niet repareerbaar. Wie betaalt

Pagina: 1
Acties:

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:18
Hoi

Auto van mijn vrouw (Seat Marbella). 13 jaar oud.
Staat plots stil met kapotte koppelingsplaten. Wordt naar garage gebracht ter reparatie. Daar blijkt ook een oliekering kapot te zijn. Deze wordt besteld, na 6 weken nog nix van Seat. Uiteindelijk ga ik er zelf achteraan en blijkt dit onder deel niet meer geleverd te worden. Ik kan dus op zoek naar een andere auto (wat eigenlijk gestoord is, want verder is de auto oke), want met een 2de hands bak loop ik wederom een risico.

Maar, de auto staat nu dus in de garage, er is al aan gewerkt. Wie gaat nu voor welke kosten opdraaien?

• Hugo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-11 11:03
maartend schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 08:56:
Hoi

Auto van mijn vrouw (Seat Marbella). 13 jaar oud.
Staat plots stil met kapotte koppelingsplaten. Wordt naar garage gebracht ter reparatie. Daar blijkt ook een oliekering kapot te zijn. Deze wordt besteld, na 6 weken nog nix van Seat. Uiteindelijk ga ik er zelf achteraan en blijkt dit onder deel niet meer geleverd te worden. Ik kan dus op zoek naar een andere auto (wat eigenlijk gestoord is, want verder is de auto oke), want met een 2de hands bak loop ik wederom een risico.

Maar, de auto staat nu dus in de garage, er is al aan gewerkt. Wie gaat nu voor welke kosten opdraaien?
Jullie! Dat risico heb je nu eenmaal met een oudere auto. Je kan eventueel kijken of er nog wat op de sloop te vinden is.

TREQ Formula Rig || Fanatec CSL DD 8NM || MCLaren GT3 V2 || CSL Elite Pedals || 3x LG 27GL63T Ultragear || The Paddock Crew

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

maartend schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 08:56:
Van wie is die auto? En wie heeft de opdracht gegeven? ;)
Tenzij je natuurlijk iets anders overeen gekomen bent, wellicht dat als je bij die garage een andere auto koopt (indien ze die hebben ofcourse) dat je wellicht een dealtje kan maken, maar anders zal je toch echt zelf voor die kosten moet opdraaien.

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01:19

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Welke kosten worden in rekening gebracht?

De onderzoekskosten mag je wel betalen, maar verder niets lijkt me.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• maartend
Auto is van ons, wij hebben opdracht gegeven.

Blok is al uit elkaar gehaald, dus er zitten al uren in en de nieuwe koppelingsplaten zitten er al op.

[ Voor 148% gewijzigd door maartend op 15-10-2008 09:00 ]

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
Lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat dat stuk niet meer geleverd kan worden. Als het zo zou zijn, zou je garage naar de sloop kunnen gaan kijken voor het onderdeel. Hier is volgens mij iets meer aan de gang. Je garage heeft geen zin om het te doen of ze hebben het op één of andere manier verkloot en willen er gewoon vanaf.
Ik zou gewoon vragen of ze de auto naar de straat kunnen slepen. Dan bel je een andere garage die er naar kan komen kijken en de auto tot bij hen kan slepen.
Om eventueel gezeik te vermijden zou je kunnen zeggen dat je wel een forfaitair bedrag (die zal wel bestaan) wil betalen voor de diagnose

• maartend
jvvv schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 09:02:
Lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat dat stuk niet meer geleverd kan worden. Als het zo zou zijn, zou je garage naar de sloop kunnen gaan kijken voor het onderdeel. Hier is volgens mij iets meer aan de gang. Je garage heeft geen zin om het te doen of ze hebben het op één of andere manier verkloot en willen er gewoon vanaf.
Ik zou gewoon vragen of ze de auto naar de straat kunnen slepen. Dan bel je een andere garage die er naar kan komen kijken en de auto tot bij hen kan slepen.
Om eventueel gezeik te vermijden zou je kunnen zeggen dat je wel een forfaitair bedrag (die zal wel bestaan) wil betalen voor de diagnose
Onderdeel kan niet meer geleverd worden. Dat heb ik via een andere leverancier gecontroleerd. Onderdeel is niet los op de sloop te krijgen, is nl geperst. Er is niet meer aan de gang.

Dus paranoai-mode kan uit.

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 13:38

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Verkoopt deze garage ook auto's? Je hebt waarschijnlijk toch een nieuwe nodig, dus dan heb je wat onderhandelingsruimte.

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 15:55
maartend schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 09:05:
[...]
Onderdeel kan niet meer geleverd worden. Dat heb ik via een andere leverancier gecontroleerd. Onderdeel is niet los op de sloop te krijgen, is nl geperst. Er is niet meer aan de gang.
Zijn er niet garages of leveranciers die namaak onderdelen leveren? Overigens 13 jaar voor een marbella is een mooie leeftijd. Ik kan me niet voorstellen dat de waarde van de auto niet opweegt tegen de kosten van de reparatie.

http://hawvie.deviantart.com/

• maartend
HawVer schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 09:30:
[...]

Zijn er niet garages of leveranciers die namaak onderdelen leveren? Overigens 13 jaar voor een marbella is een mooie leeftijd. Ik kan me niet voorstellen dat de waarde van de auto niet opweegt tegen de kosten van de reparatie.
Goh, namaak onderdelen, niet aangedacht. Weet iemand hier iets over?

Waarde klopt, maar zonder dat onderdeel KAN hij niet gerepareerd worden. En dat onderdeel is niet op de sloop te krijgen. Het stomme is dus dat die auto verder in goede staat is.

[ Voor 6% gewijzigd door maartend op 15-10-2008 09:32 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:34
Een Marbella is toch een Fiat Panda gebouwd door Seat? Zijn ze technisch ook gelijk? Misschien dat je dan wel een fiat-onderdeel kunt krijgen?

Ik vind het overigens wel een erg vreemd verhaal dat zoiets na 13 jaar *totaal* niet meer leverbaar zou zijn. :S Kun je dit verhaal misschien nog bij Seat NL verifiëren?

[ Voor 37% gewijzigd door Xander op 15-10-2008 09:47 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Gewoon die auto laten staan daar.. Je zegt gewoon tegen die garage dat ze hem mogen houden voor onderdelen. En als dat de reparatie kosten niet dekt dan ben je sowieso verkeerd bezig geweest.

• maartend
Verwijderd schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 09:44:
Gewoon die auto laten staan daar.. Je zegt gewoon tegen die garage dat ze hem mogen houden voor onderdelen. En als dat de reparatie kosten niet dekt dan ben je sowieso verkeerd bezig geweest.
Hij kan niet echt iets met die auto, was ik ook al over bezig geweest

• maartend
Xander schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 09:37:
Een Marbella is toch een Fiat Panda gebouwd door Seat? Zijn ze technisch ook gelijk? Misschien dat je dan wel een fiat-onderdeel kunt krijgen?

Ik vind het overigens wel een erg vreemd verhaal dat zoiets na 13 jaar *totaal* niet meer leverbaar zou zijn. :S
Panda is technisch niet helemaal gelijk en zo ook hier niet.

En ja, 13 jaar, geloof me, ik heb het ze heel lastig gemaakt bij Seat en wordt nu heel goed geholpen door een andere leverancier

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-11 11:36
een 2e hands bak lijkt me ook best intresant, ik denk dat de meeste arosás niet zo gek veelKM gelopen hebben dus een 2e hands bak kan logischerwijs nog wel even mee. weet niet hoeveel jij er mee wilt gaan rijden?

• maartend
Reloader schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 10:01:
een 2e hands bak lijkt me ook best intresant, ik denk dat de meeste arosás niet zo gek veelKM gelopen hebben dus een 2e hands bak kan logischerwijs nog wel even mee. weet niet hoeveel jij er mee wilt gaan rijden?
Arosa?
Gaat om een marbella en die hebben al allemaal best wel wat km's gelopen.

• Xander
maartend schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 10:05:
[...]

Arosa?
Gaat om een marbella en die hebben al allemaal best wel wat km's gelopen.
En zou je serieus weer een andere Marbella kopen als onderdelen kennelijk zo lastig te krijgen zijn? :?

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-11 17:01

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ook al is het eerder gezegt, ik kan me echt niet voorstellen dat het onderdeel niet meer leverbaar is. Er rijden in de wereld genoeg Marabella's rond, dus er zal echt wel ergens een aftermarket leverancier zijn die de bewuste kering nog kan leveren. En anders wellicht via de sloop een ander motorblokje.
Een auto van 13 jaar is ALTIJD te repareren, de vraag is alleen of het economisch rendabel is. Als het plaatwerk en interieur nog goed is, is een motorswap wellicht een goede optie. Zo veel zal een blokje van de Marabella niet kosten.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Xander schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 10:07:
[...]

En zou je serieus weer een andere Marbella kopen als onderdelen kennelijk zo lastig te krijgen zijn? :?
Op zich heeft hij genoeg spares nu ;).

[ Voor 75% gewijzigd door Boudewijn op 15-10-2008 10:09 ]

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:07

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Xander schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 09:37:

Ik vind het overigens wel een erg vreemd verhaal dat zoiets na 13 jaar *totaal* niet meer leverbaar zou zijn. :S Kun je dit verhaal misschien nog bij Seat NL verifiëren?
Ik kan niet voor Seat praten, bij Peugeot is het zo dat 10 jaar na laatste modelproductie nog onderdelen van geleverd moeten worden. Dus dat er dan na 13 jaar een bepaald onderdeel niet meer leverbaar is, kan dan voorkomen.

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-11 22:12
Op www.hbase.nl zie ik een "motorset" (van Payen, waarschijnlijk een imitatiemerk, prima) voor ongeveer 50 euro staan met de omschrijving:
GP011
Motorset
incl.klepseals incl.oliekeerr.
1/89-
Vul je kenteken in en kijkonder Motor -> pakkingen. Ik heb em buiten het kenteken verhaal opgezocht, Seat Marbella van '89 t/m '97. Dit moet je bij een normale automaterialenzaak wel kunnen halen. Bij de Seat dealer kwam je niet ver?

[ Voor 3% gewijzigd door !null op 15-10-2008 10:15 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• maartend
GreenSky schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 10:14:
Op www.hbase.nl zie ik een "motorset" (van Payen, waarschijnlijk een imitatiemerk, prima) voor ongeveer 50 euro staan met de omschrijving:

[...]

Vul je kenteken in en kijkonder Motor -> pakkingen. Ik heb em buiten het kenteken verhaal opgezocht, Seat Marbella van '89 t/m '97. Dit moet je bij een normale automaterialenzaak wel kunnen halen. Bij de Seat dealer kwam je niet ver?
Seat delares, revisiebedrijven, onderdelenbedrijven kunnen me niet helpen.
En het klopt dus dat na 10 jaar een onderdeel niet meer leverbaar hoeft te zijn. Dit onderdeel is afgelopen maart uit d eproduktie genomen.

Maaruh, kunnen we ook terug naar de topicvraag? Daar staan nl. wat verschillende antwoorden over. Welke kosten kunnen me worden aangerekend?

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
arbeid... en vervangen koppeling lijtk me?

Heeft ook een computer!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-11 13:35

Stoffel

Engineering the impossible

maartend schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 10:18:
[...]

Seat delares, revisiebedrijven, onderdelenbedrijven kunnen me niet helpen.
En het klopt dus dat na 10 jaar een onderdeel niet meer leverbaar hoeft te zijn. Dit onderdeel is afgelopen maart uit d eproduktie genomen.

Maaruh, kunnen we ook terug naar de topicvraag? Daar staan nl. wat verschillende antwoorden over. Welke kosten kunnen me worden aangerekend?
Ligt eraan wat je hebt afgesproken zou ik zeggen. Als die garage tegen jou zei dat ze je auto konden reparen, en jij bent daarmee akkoord gegaan, zijn ze nu hun verplichting niet nagekomen. In dat geval zou ik dus zeker niet voor alles betalen. Enige coulance is van 2 kanten dan wel netjes.

Als jij expliciet hebt aangegeven de koppelingsplaten te willen laten vervangen (dus niet de garage een diagnose hebt laten stellen) dan lijkt me dat je dat ook moet betalen.

• maartend

[...]

Ik vind idd iets, maar dan? Kan je daar iets bestellen, is het enkel een database? Hoe werkt dit? Als ik op het onderdeel klik behorend bij de auto, kom ik weer in het overzicht terecht.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:21

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gewoon naar brezan of vergelijkbaar, kunnen ze dat vast wel bestellen...

Overigens; mocht dat zo zijn, zou ik die dealer ook aardig uitkafferen...

• maartend
Stoffel schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 10:22:
[...]

Ligt eraan wat je hebt afgesproken zou ik zeggen. Als die garage tegen jou zei dat ze je auto konden reparen, en jij bent daarmee akkoord gegaan, zijn ze nu hun verplichting niet nagekomen. In dat geval zou ik dus zeker niet voor alles betalen. Enige coulance is van 2 kanten dan wel netjes.

Als jij expliciet hebt aangegeven de koppelingsplaten te willen laten vervangen (dus niet de garage een diagnose hebt laten stellen) dan lijkt me dat je dat ook moet betalen.
Gezegd dat platen moesten worden vervangen. Tijdens reparatie belde hij op met bericht dat de kering lek was en of die vervangen moest worden. Ik heb ja gezegd. En toen bleek deze dus niet meer leverbaar te zijn, maar daar kwam hij pas achter NADAT hij de oude had verwijderd. En die kan niet echt terug, want hij was erin geperst en daarom moest er een pijpje op worden gelast om hem te verwijderen.

• !null
maartend schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 10:22:
[...]

Ik vind idd iets, maar dan? Kan je daar iets bestellen, is het enkel een database? Hoe werkt dit? Als ik op het onderdeel klik behorend bij de auto, kom ik weer in het overzicht terecht.
Dit is idd maar een database, maar wel eentje waar vrijwel iedere automaterialenzaak mee werkt volgens mij.
Als jij gewoon even die gegevens noteert (onderdeel nr enzo) en een automaterialenzaak belt (zoals de brezan bijvoorbeeld), dan moet je zeggen dat je het al hebt uitgezocht, dat je weet dat het er is en dat je de nummers hebt. Dan kunnen ze er niet omheen en zullen ze het onderdeel (die motorset) ook wel vinden. Dan kunnen ze je vertellen of ie nog leverbaar is (denk het wel, anders staat ie er niet in).

Ik weet overigens niets van de montage van een oliekeerring, je had het net over erin persen oid?

[ Voor 5% gewijzigd door !null op 15-10-2008 10:29 ]

• Stoffel

Stoffel

maartend schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 10:25:
[...]

Gezegd dat platen moesten worden vervangen. Tijdens reparatie belde hij op met bericht dat de kering lek was en of die vervangen moest worden. Ik heb ja gezegd. En toen bleek deze dus niet meer leverbaar te zijn, maar daar kwam hij pas achter NADAT hij de oude had verwijderd. En die kan niet echt terug, want hij was erin geperst en daarom moest er een pijpje op worden gelast om hem te verwijderen.
Dat laatste lijkt me dan duidelijk zijn probleem. Zoals eerder gezegd, het is onzin dat die keerring niet meer te krijgen is, alleen niet meer origineel via Seat. Gewoon even zoeken en door die garage erop laten zetten. Daarna zou ik overigens een andere garage zoeken.

Mocht je dat nu al willen doen, dan zou ik gewoon betalen voor het vervangen van de koppelingsplaten, maar niet voor de uren gemaakt ivm het verwijderen van die keerring.

• maartend
MikeyMan schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 10:23:
Gewoon naar brezan of vergelijkbaar, kunnen ze dat vast wel bestellen...

Overigens; mocht dat zo zijn, zou ik die dealer ook aardig uitkafferen...
Brezan ook niet. Te specifiek, komen terecht bij Seat nederland en daar ben ik al geweest

• maartend
GreenSky schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 10:28:
[...]

Dit is idd maar een database, maar wel eentje waar vrijwel iedere automaterialenzaak mee werkt volgens mij.
Als jij gewoon even die gegevens noteert (onderdeel nr enzo) en een automaterialenzaak belt (zoals de brezan bijvoorbeeld), dan moet je zeggen dat je het al hebt uitgezocht, dat je weet dat het er is en dat je de nummers hebt. Dan kunnen ze er niet omheen en zullen ze het onderdeel (die motorset) ook wel vinden. Dan kunnen ze je vertellen of ie nog leverbaar is (denk het wel, anders staat ie er niet in).

Ik weet overigens niets van de montage van een oliekeerring, je had het net over erin persen oid?
Het lullige is, si dat het onderdeel overal in de database staat, maar pas bij bestelling kregen we uiteindelijk te horen dat het niet meer wordt geleverd. Lachen dus. 2 dealers (die niet weten dat ik ze beiden gebruik) vertellen me dit.

En die keerring zit in een lagerhuls en die is in het blok geperst.

• maartend
Stoffel schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 10:29:
[...]

Dat laatste lijkt me dan duidelijk zijn probleem. Zoals eerder gezegd, het is onzin dat die keerring niet meer te krijgen is, alleen niet meer origineel via Seat. Gewoon even zoeken en door die garage erop laten zetten. Daarna zou ik overigens een andere garage zoeken.

Mocht je dat nu al willen doen, dan zou ik gewoon betalen voor het vervangen van de koppelingsplaten, maar niet voor de uren gemaakt ivm het verwijderen van die keerring.
Geloof me, niet te krijgen. Het gaat nl. niet enkel om die keerring, maar juist in combinatie met dat lagerhuls

En ik kan de auto niet echt weghalen, want het blok is een eind gedemonteerd. Rijdt wat lastig :)
:)

• Xander
maartend schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 10:25:
[...]
Tijdens reparatie belde hij op met bericht dat de kering lek was en of die vervangen moest worden. Ik heb ja gezegd. En toen bleek deze dus niet meer leverbaar te zijn, maar daar kwam hij pas achter NADAT hij de oude had verwijderd. En die kan niet echt terug
Even voor de beeldvorming: Wat voor problemen zou je gehad hebben met de oude defecte kering? Zou doorrijden daarmee ook op korte termijnn voor grote problemen gezorgd hebben? Of heeft de garage het nu pas echt erg gemaakt?

• maartend
Xander schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 10:37:
[...]

Even voor de beeldvorming: Wat voor problemen zou je gehad hebben met de oude defecte kering? Zou doorrijden daarmee ook op korte termijnn voor grote problemen gezorgd hebben? Of heeft de garage het nu pas echt erg gemaakt?
Olie in de koppelingsplaten. Is niet echt goed. En door het verwijderen van die keerring kan ik nu helemaal nix meer. Eerst was het ms lekken, nu is stroomt de versnellingsbakolie gewoon in de koppelingsplaten, want de keerring is weg.

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Ja maar je moet heen met het hierboven genoemde onderdeel nummer. Je zegt hoi ik wil graag onderdeel xxx kopen, kun je dat voor me bestellen.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• Xander
Nouja, om even op je oorspronkelijke vraag terug te komen:

Je hebt specifiek opdracht gegeven om de koppelingsplaten te vervangen, dat hebben ze gedaan en daar hebben ze tijd aan gespendeerd, daar krijg je (terecht) een rekening voor dus. Kosten die ze gemaakt hebben om de oude kering te verwijderen kunnen ze imo niet in rekening brengen, daar hadden ze best mee mogen wachten totdat het nieuwe onderdeel binnen was...

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Je moet gewoon je vriendin laten komen, vrouwen doen het soms beter.
En vragen of er iets te regelen valt, icm nieuwe auto.
Meer kan je er niet van maken.

• maartend
Xander schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 10:56:
Nouja, om even op je oorspronkelijke vraag terug te komen:

Je hebt specifiek opdracht gegeven om de koppelingsplaten te vervangen, dat hebben ze gedaan en daar hebben ze tijd aan gespendeerd, daar krijg je (terecht) een rekening voor dus. Kosten die ze gemaakt hebben om de oude kering te verwijderen kunnen ze imo niet in rekening brengen, daar hadden ze best mee mogen wachten totdat het nieuwe onderdeel binnen was...
Ik heb ook gezegd dat de auto moest worden gerepareerd en dat is niet gebeurd.

• maartend
Devil schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 10:53:
Ja maar je moet heen met het hierboven genoemde onderdeel nummer. Je zegt hoi ik wil graag onderdeel xxx kopen, kun je dat voor me bestellen.
Probleem is, ik weet niet zeker of dit het goede onderdeel is, want ze hebben het over klepseals e.d en dit zit niet bij de kleppen maar bij de versnellingsbak

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-11 15:57
Gewoon een andere bak aanschaffen.

Versnellingsbak hoeft niet zo gek veel te kosten, of je moet een gereviseerde hebben. In het laatste geval heb je natuurlijk ook een stuk meer zekerheid.

Overigens is een oliekeerring nu ook weer niet zo'n technisch hoogstandje, kan me haast niet voorstellen dat die dingen niet meer te krijgen zijn, zeker als ze t/m maart door Seat zelf geproduceerd zijn. Wellicht zelfs een optie om er ergens een te laten maken, als je de maten hebt moet dit normaal wel mogelijk zijn.

• Stoffel

Stoffel

Soldaatje schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 11:00:
Je moet gewoon je vriendin laten komen, vrouwen doen het soms beter.
En vragen of er iets te regelen valt, icm nieuwe auto.
Meer kan je er niet van maken.
Sorry maar dat vind ik echt belachelijk. De garage is gewoon fout omdat ze een onherstelbare weg in zijn geslagen zonder te weten of reparatie wel mogelijk was. Ze hadden eerst het onderdeel moeten bestellen of in ieder geval moeten verifiëren of het te krijgen was. Er is geld verschuldigd voor de koppelingsplaten, maar zeer zeker niet voor de mislukte reparatie van die keerring. Integendeel, de garage heeft een fout gemaakt en is zelf verantwoordelijk voor de economische schade.

• !null
Je zult de klepseals (rubbertjes om je kleppen heen) erbij krijgen omdat het een set is. Hoef je niks mee te doen. (opzich wel nuttig als die motor toch al uit elkaar ligt, kan je het zo vervangen in de kop, maar kost wel weer extra werk)

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:50
Probeer eens de volgende winkel:
Autocenter Cruuswaert B.V. in Spijkenisse.
Mijn schoonvader repareert regelmatig auto's en haalt daar onderdelen vandaan. Voor zover nog niet echt voorgekomen dat ze ze niet kunnen krijgen.
Zoals hierboven al gezegd, vaak heb je net iets meer nodig dan alleen een los onderdeel.

Daarnaast zou ik niet meer betalen dan hetgeen dat ook daadwerkelijk is gerepareerd en de daarbij behorende uren. De rest is hun eigen fout.

• evil_elmo
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-09 09:43
Allereerst twijfel ik ten zeerste of die onderdelen echt niet te krijgen zijn, ik heb aan een hoop oude auto's gewerkt en alleen bij echt bijzondere modellen meegemaakt dat er zeer specifieke onderdelen lastig verkrijgbaar zijn, je hebt het hier over een motorblok dat in een 5 verschillende type auto's geleverd is.
wat voor keering is het precies ?

en over de betaling. tjah aan een nieuwe koppeling op een niet werkende auto heb je niets. Ik zou zeggen ga gewoon eens praten met de garage, lijkt me niet dat die het volle pond gaan eisen en je dan een "wrak" meegeven anders bovag eens bellen wat hun houding daarin is.

• maartend
Stoffel schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 11:05:
[...]

Sorry maar dat vind ik echt belachelijk. De garage is gewoon fout omdat ze een onherstelbare weg in zijn geslagen zonder te weten of reparatie wel mogelijk was. Ze hadden eerst het onderdeel moeten bestellen of in ieder geval moeten verifiëren of het te krijgen was.
Het probleem is, het onderdeel is via de database gewoon bestelbaar. Pas bij echt bestellen blijkt dat het niet zo is. Zou ik seat nl aansprakelijk kunnen stellen? Zal wel niet werken.

• GoVegan
  • Laatst online: 18-11 13:28
Arunia schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 11:11:
Probeer eens de volgende winkel:
Autocenter Cruuswaert B.V. in Spijkenisse.
Mijn schoonvader repareert regelmatig auto's en haalt daar onderdelen vandaan. Voor zover nog niet echt voorgekomen dat ze ze niet kunnen krijgen.
Zoals hierboven al gezegd, vaak heb je net iets meer nodig dan alleen een los onderdeel.

Daarnaast zou ik niet meer betalen dan hetgeen dat ook daadwerkelijk is gerepareerd en de daarbij behorende uren. De rest is hun eigen fout.
"De rest is hun eigen fout"

ja maar door die fout is het momenteel dus niet meer mogelijk om de rijden met de auto.
dat zou hij met lekker oliekering nog wel gedaan hebben. Ik vind dat ze daar dus wel een vergoeding voor mogen geven.
door hun schuld de auto niet meer bruikbaar.

• GoVegan
  • Laatst online: 18-11 13:28
misschien heb je hier wat aan:
http://link.marktplaats.nl/197769059

voor onderdelen dan he.

[ Voor 16% gewijzigd door GoVegan op 15-10-2008 11:26 ]

• maartend
Ook al over na zitten denken, maar het probleem is dan dat ik niet weet hoe lang deze keerring meegaat en dan heb ik mogelijk zo weer hetzelfde ge-oh. Eigenlijk wil ik gewoon van de auto af, maar de garage heeft er nix aan en ik wil niet veel betalen voor een mislukte/niet volledig uitgevoerde reparatie.

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 09:54

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

Een keerring persen zal het probleem wel wezen. Meeste garage bedrijven doen zoiets niet graag meer. Vandaar dat actief meezoeken naar niet merk onderdelen wel eens niet gedaan word.

Over de kosten. Ik zou het redelijk vinden als ze alleen de kosten in rekening brengen voor de diagnose. Dat de andere koppelingsplaten er al opzitten en de motor er al uitligt/ heeft gelegen is niet jouw probleem. Jij zult aangegeven hebben dat ze de auto moeten repareren. Dit kunnen ze nu niet. Gevolg is dat doordat ze de reparatie niet uit kunnen voeren je in feite niks meer aan de auto hebt en dus ook de overige reparaties geen nut hebben. Dit hadden ze in mijn ogen ook kunnen signaleren. Ze hadden de werkzaamheden dus ook pas kunnen aanvangen als alle onderdelen beschikbaar waren. Als het onderdeel niet meer via de gewone weg te leveren is hadden ze dit al eerder kunnen signaleren.

Mijn mening is dus de diagnose kosten.

*empty*

• deepbass909

deepbass909

De garage is sowieso verantwoordelijk dat jij nu met een onbruikbare auto zit. Ook al had die lekkende keerring op den duur een probleem gevormd, je auto reed nog toen je hem naar de garage bracht. Door hun toedoen staat hij nu stil.
Voor zover ik weet kan en mag je eisen dat de garage de schade hersteld, op wat voor manier dan ook. Dat kunnen ze doen door een vergelijkbare versnellingsbak te plaatsen (gelijke leeftijd en km-stand) of door alsnog te zorgen dat er een nieuwe keerring in komt. De fout die zij hebben gemaakt is de oude verwijderen zonder te weten of het gerepareerd kon worden. Zolang jij niet hebt gezegt dat de oude moesten verwijderen (wat is iets anders is dan vervangen/repareren), is het een probleem van je garage. Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt, zou ik het ook zeker bij hen voorleggen.

Het vervelende is dat het een versnellingsbakkeerring betreft. Ik (en ik denk de meesten hier) ging uit van een keerring van de motor. Voor de versnellingsbak is het over het algemeen altijd moeilijker om onderdelen te krijgen, omdat de arbeidskosten voor een reparatie daaraan al snel meer kosten dan de bak in z'n geheel vervangen. Maar ook hierbij geldt dat er via de sloop echt wel een vervangende bak te vinden moet zijn. Het is nou niet echt een zeldzame auto geweest of een zeldzaam motorblokje.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• maartend
MR_VIPER schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 11:37:
Over de kosten. Ik zou het redelijk vinden als ze alleen de kosten in rekening brengen voor de diagnose. Dat de andere koppelingsplaten er al opzitten en de motor er al uitligt/ heeft gelegen is niet jouw probleem. Jij zult aangegeven hebben dat ze de auto moeten repareren. Dit kunnen ze nu niet. Gevolg is dat doordat ze de reparatie niet uit kunnen voeren je in feite niks meer aan de auto hebt en dus ook de overige reparaties geen nut hebben. Dit hadden ze in mijn ogen ook kunnen signaleren. Ze hadden de werkzaamheden dus ook pas kunnen aanvangen als alle onderdelen beschikbaar waren. Als het onderdeel niet meer via de gewone weg te leveren is hadden ze dit al eerder kunnen signaleren.

Ga ik voorstellen, ben ik toe bereid.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

En die garage mag zich ook wat redelijker opstellen naar jou toe. Het ging om de koppelingsplaten, de rest is niets over afgesproken. Zij zorgen ervoor dat de auto niet meer rijdt, dan is enige coulance van hun kant uit erg op zijn plaats.

Desnoods later flink afhakken op een garagebeoordelingssite, vinden ze ook niet leuk.

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:35
MR_VIPER schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 11:37:
Een keerring persen zal het probleem wel wezen. Meeste garage bedrijven doen zoiets niet graag meer. Vandaar dat actief meezoeken naar niet merk onderdelen wel eens niet gedaan word.

Sterker nog, dit hadden ze moeten signaleren. Ik heb bij een garage gewerkt waar ze bij oude auto's altijd zorgen dat ze eerst alle onderdelen binnen hebben en zeker weten dat zij hem volledig kunnen repareren, zodat ze geen nutteloze reparaties uitvoeren.

De garage had moeten signaleren dat de reparatie van de koppeling zinloos was zonder de keerring te repareren, en dus moeten stoppen met die (dure) reparatie, tot de keerring binnen was. Zij hebben jouw auto niet gerepareed, sterker nog, ze hebben hem volledig onbruikbaar gemaakt. Je hoeft mijns inziens dan ook alleen de diagnose kosten te betalen, en zij moeten jouw schadeloos stellen voor het onbruikbaar maken van je auto.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Kan je hier overigens geen juridisch advies over inwinnen? Het gaat om de dagwaarde van de auto en volgens mij is dat bedrag niet heel erg misselijk. Mocht het misgaan en jullie komen er niet uit...

En sowieso, dit is behoorlijk amateuristisch. Volgende garage.

• maartend
Had trouwens ook bijna mij APK keuring van onze andere auto daar afgesproken, moet deze week gebeuren. Ik ga denk ik maar ergens anders naartoe.

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Ik weet niet of deze link al genoemd is, maar misschien heb je er wat aan:
http://www.onderdelenlijn.nl/

• maartend
Edwardvb schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 12:02:
Ik weet niet of deze link al genoemd is, maar misschien heb je er wat aan:
http://www.onderdelenlijn.nl/
Al in gebruik en ook een andere.
Maar bedankt voor het meedenken.

Verwijderd

Onderdelen voor een motor waarvan er XX-miljoen van geproduceerd zijn, zijn echt nog wel te krijgen. Misschien niet meer rechtstreeks bij Seat, maar er zijn genoeg andere plekken waar je goede revisie- of imitatie-onderdelen kunt scoren.

De auto van pa is inmiddels bijna 17 jaar oud. Daar is de afgelopen tijd heel wat aan vervangen (auto is laatst bijv. met zeker 60km/u frontaal aangereden door een Fiat Uno) en er heeft nog niemand zichzelf ooit afgevraagd of de onderdelen nog wel verkrijgbaar waren.... De auto's van tegenwoordig worden, als je ze normaal prive gebruikt (ong. 10k per jaar), nog wel een stuk ouder dan 17 jaar. Zou natuurlijk van den zotten zijn als je na 13 jaar bepaalde onderdelen niet meer kunt krijgen.

Of Seat neemt z'n producten niet serieus. (Gaan ervanuit dat ze na 13 jaar allemaal op de sloop staan?)
Of je hebt een garagehouder die beter bij zijn leest (schoenmaker) had kunnen blijven.

Jammer dat ik de contactgegevens van de monteur van m'n ouders niet meer heb. Die werkt bij een VW / Seat garage (zowel personenauto's als bedrijfswagens) en ik weet zeker dat hij wel een oplossing weet.

Heb je al in BE of DE rondgevraagd? Vooral in DE heb je grote kans dat het onderdeel nog vrij eenvoudig te krijgen is.

• !null
Ik denk dus ook dat het onwil is. Anders echt heel slecht van Fiat/Seat. Maar er rijden nog genoeg van die karretjes rond, zeker in Zuid-Europa.
13 jaar is niks voor een auto, dat zou iedere auto toch minimaal moeten halen (tenzij er natuurlijk 80K per jaar meegereden wordt oid). Ik rij zelf met een auto uit 1985 en kan nog alles bij de Toyota dealer halen. Tja soms krijg je spul mee van een ander imitatie merk (dus geen Toyota eigen) maar ze hebben het wel.
Maar misschien is het in het algemeen beter geregeld bij Duitse en Japanse automerken.

• Stoffel

Stoffel

GreenSky schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 15:34:
Ik denk dus ook dat het onwil is. Anders echt heel slecht van Fiat/Seat. Maar er rijden nog genoeg van die karretjes rond, zeker in Zuid-Europa.
13 jaar is niks voor een auto, dat zou iedere auto toch minimaal moeten halen (tenzij er natuurlijk 80K per jaar meegereden wordt oid). Ik rij zelf met een auto uit 1985 en kan nog alles bij de Toyota dealer halen. Tja soms krijg je spul mee van een ander imitatie merk (dus geen Toyota eigen) maar ze hebben het wel.
Maar misschien is het in het algemeen beter geregeld bij Duitse en Japanse automerken.
Seat is toch gewoon VAG of heb ik nu iets gemist?

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Stoffel schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 15:40:
[...]

Seat is toch gewoon VAG of heb ik nu iets gemist?
Jawohl. :) Seat hoort inderdaad bij de VAG-groep. Maar of dat ook zo was toen de Seat van de TS werd gebouwd, geen idee.

[ Voor 13% gewijzigd door S_Chief op 15-10-2008 15:47 ]

• Stoffel

Stoffel

SChief schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 15:46:
[...]

Jawohl. :) Seat hoort inderdaad bij de VAG-groep. Maar of dat ook zo was toen de Seat van de TS werd gebouwd, geen idee.
Maar dat maakt toch ook niet uit. Dan nog zijn ze nu verantwoordelijk voor de onderdelendistributie van Seats uit die tijd :)

• !null
Hmm, daar heb je een punt, maar ik vrees dat het niet zo werkt.
Ik doelde met dat Duitse ook meer op Mercedes, die een enorm lang termijn aanhoud, volgens mij minstens 25 jaar lang moeten er nog originele(!) onderdelen aangeboden kunnen worden. Ik verwacht dat het bij andere Duitse merken ook goed zit, maar hoeft niet zo te zijn.

• Zondagskindje

Zondagskindje

maartend schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 12:14:
[...]

Al in gebruik en ook een andere.
Maar bedankt voor het meedenken.
Wat is het onderdeelnummer van die keerring?
Ik wil wel een bevriende Seat-dealer voor je bellen....

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

• maartend
Zondagskindje schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 15:59:
[...]

Wat is het onderdeelnummer van die keerring?
Ik wil wel een bevriende Seat-dealer voor je bellen....
Weet ik dus niet eens
Maar die komt bij Seat NL terecht en daar loopt het weer spaak.

Beslissing genomen, hij gaat eruit, kost me rond de 100 euro aan kosten, is wel goed zo.

Maar iig bedankt voor alle hulp

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11 18:03

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Heb zelf ooit eens contact opgenomen met Mitsubishi Nederland, omdat de dealer aangaf dat een onderdeel niet meer te krijgen was..

Gemaild naar Mitsubishi zelf en binnen 15 minuten een antwoord terug; er waren nog ### stuks aanwezig in magazijn 'x' en of ik de dealer hierop wilde aanspreken..

Wil niet zeggen, dat jouw geval hetzelfde is, maar in deze tijd is het zo 'makkelijk' om te achterhalen of een garage je naait... gewoon ff mailen (al is het maar voor de gein, achteraf.. weet je meteen wat je aan de garage hebt)

[ Voor 4% gewijzigd door Michael Knight op 15-10-2008 17:32 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Zondagskindje

Zondagskindje

maartend schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 17:15:
[...]

Weet ik dus niet eens
Maar die komt bij Seat NL terecht en daar loopt het weer spaak.

Beslissing genomen, hij gaat eruit, kost me rond de 100 euro aan kosten, is wel goed zo.

Maar iig bedankt voor alle hulp
Het zou zomaar kunnen dat het gewoon bij een dealer op de plank ligt.
Maar goed, als je het zo kunt oplossen, prima toch? :)

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-11 04:30

MadMan

What the....

Ja, leuk, maar dat is dus voor de kop.

Verder is een oliekeerring altijd nog wel te krijgen. Het enige wat je nodig hebt zijn de maten. Als je die hebt kun je altijd wel een keerring vinden, gewoon bij een automaterialenzaak en anders bij een groothandel.

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 16:26

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

http://www.sanders.fm/ verkoopt allemaal lagers en keringen. Maar goed, volgens mij is het mosterd na de maaltijd.

.

• maartend
Dank je voor de aanwijzingen, maar geloof me, het onderdeel is niet te krijgen en de auto staat op de sloop. Heb al een andere.

• Xander
Alles is te krijgen, desnoods laat je het op maat maken. Het is alleen de vraag wat het je gaat kosten (ook qua tijd) en of het dat nog wel waard is.

Maarja, gefeliciteerd met je nieuwe auto. ;)

• maartend
Xander schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 22:46:
Alles is te krijgen, desnoods laat je het op maat maken. Het is alleen de vraag wat het je gaat kosten (ook qua tijd) en of het dat nog wel waard is.

Maarja, gefeliciteerd met je nieuwe auto. ;)
Oke, dat klopt, wat zou het kosten. En dat was een dikke 100 euro voor maken en dan verder reparenen. En dat voor een onderdeel van ms. 1-2 tientjes. En dat was het me niet waard. Zou bij elkaar bijna 500 euro gaan worden en dat was het niet waard. Seat Spanje is trouwnes nog op zoek naar dat onderdeel.

2de hands bestaat dit onderdeel niet. Komt door de manier van plaatsen, kan niet onbeschadigd worden verwijderd,

• deepbass909

deepbass909

SChief schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 15:46:
[...]

In de tijd dat de Marabella werd gemaakt, was Seat onderdeel van Fiat (vandaar dat de Marabella gewoon een kopie is van de Panda). Een dergelijke overname is nooit goed voor de continuïteit, maar het mag geen reden zijn dat een bepaald onderdeel niet meer leverbaar is.
maartend schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 08:48:
[...]

Oke, dat klopt, wat zou het kosten. En dat was een dikke 100 euro voor maken en dan verder reparenen. En dat voor een onderdeel van ms. 1-2 tientjes. En dat was het me niet waard. Zou bij elkaar bijna 500 euro gaan worden en dat was het niet waard. Seat Spanje is trouwnes nog op zoek naar dat onderdeel.

2de hands bestaat dit onderdeel niet. Komt door de manier van plaatsen, kan niet onbeschadigd worden verwijderd,
Het blijft mosterd na de maaltijd, maar het onderdeel was zeker nog wel leverbaar. De keerring wordt gemaakt door lagerfabrikanten en is absoluut niet autospecifiek. Met de goede afmetingen zou het zo besteld moeten kunnen worden.

• maartend
Sorry en voor de laatste keer, het is niet enkel de keerring. Het is een keerring met een geleidehuls en een kogellager. Een zeer specifiek onderdeel van een Marbella 5-bak. Zit ook niet in de 4-bak.

Was het maar enkel de keerring, dan had ik geen probleem gehad.
Pagina: 1