Verwijderd schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 11:12:
[...]
De oorzaak van de kredietcrisis is (afgezien van de hebzucht van banken en consumenten) de te lage rente die het mogelijk maakte dat niet-kredietwaardige huizenkopers een lening konden krijgen die ze niet terug konden betalen. Dit heeft de banken in grote liquiditeitsproblemen gebracht. Het zou niet zinvol zijn van de centrale banken om dit beleid van lage rente voort te zetten.
Feit is dat de Fed fund rate op dit moment op 1.5% staat, nauwelijks hoger dan het dieptepunt dat in de periode rond 2003 is gezet. Toen was het 1.25%. Europa staat een stuk hoger [
link refi rente] (ECB refi rente laatste update 4.25% --> 3.75% per 8-10-2008). Bedenk dat in het algemeen onze economische cyclus een a anderhalf jaar achterloopt op de VS. Dezelfde ECB refi rente stond bijvoorbeeld aan het eind van 2005 nog laag (2.25%) terwijl de Amerikaanse rente toen alweer een stuk was opgelopen. Als ik de VS als voorspeller voor de EU neem, dan voorzie ik eerder een verdere daling dan een stijging in dit tarief.
Of het zinvol is, of verstandig, laat ik even in het midden. (eigenlijk ben ik het wel met je eens op dat punt

)Maar het is mijn observatie dat het gedrag van de centrale banken qua rente niet wezenlijk is veranderd.
[...]
Ik verwacht dat binnen een paar jaar de rente bij 8 - 11 procent zal liggen. [...]
Dat zou je moeten terugzien in de rentecurve: als volgend jaar de rente bijvoorbeeld 3% zou stijgen, dan zou er een fors verschil moeten zien tussen de rente voor een 5 jaar vaste hypotheek en een hypotheek met 1-jarige rentevaste periode. In de 5-jarige rente zou namelijk voor 4/5 van de looptijd die extra 3% moeten zitten verrekend.
Dat verschil zie ik compleet niet terug in de cijfers (
link). Zie hier de toeslagen op 5, 10 en 20-jarige hypotheekrentes t.o.v. de 1-jarige hypotheekrente:
| Bank | 5 | 10 | 20 |
| ABN-Amro | -0.1 | +0.2 | +0.5 |
| Bank of Scotland | -0.3 | -0.2 | +0.1 |
| DBV | -0.4 | -0.25 | -0.15 |
| Florius | -0.1 | 0.0 | +0.25 |
| Fortis ASR | -0.6 | -0.55 | -0.4 |
| ING | -0.2 | +0.1 | +0.4 |
Het beeld is duidelijk: de 1-jarige rente staat betrekkelijk hoog t.o.v. de 5-jarige en 10-jarige rente. Normaal gesproken zijn lange rentevaste periodes juist wat duurder dan kortere (je zet immers je spaargeld alleen maar vast als dat meer oplevert). Dit heet de liquidity preference theory.
Kennelijk is de consensus van de verwachtingen van de banken dus een rentedaling tussen 1 en 5 jaar. Ze kunnen het natuurlijk allemaal mis hebben, maar ik sluit mijn verwachting t.a.v. rentestanden bij die van de banken aan.
[
Voor 1% gewijzigd door
t_captain op 15-10-2008 11:54
. Reden: Edit ECB refi rente wijzingingsdata + link ]