SX762 als modem gebruiken (bridging ?)

Pagina: 1
Acties:

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:47
Ik ben een tijdje klant bij Dommel, een unieke provider in Belgie die met een all in one formule (telefoon via VoIP) onder andere ongelimiteerd downloaden aanbiedt, en das behoorlijk exclusief in Belgie...

Werkt allemaal zoals een tierelier (af en toe lag voip er wel eens uit, check daarvoor: \[België] Dommel xDSL en telefonie).

Maar ik had daarvoor gewoon een kabelprovider, en die modem hing dan met een utp draadje aan mijn WRT54GL, die de "basisrouter" was voor mijn thuis, deze deed dan ook alles van portforwarding, statistiek, statische dhcp enz...

Al die functies kan nu mijn Siemens SX762 (dit is het apparaat dat Dommel aanbiedt als de Homebox, zoiets als jullie Livebox oid dacht ik bij Orange of KPN ?) ook, heel netjes, behalve statistieken maken, en tweakers zijn nochtans verzot op statistieken, in dit geval; downloadstatistieken.
Ik kan in mijn controlepaneel (in tegenstelling tot bij Telenet) mijn huidige verbruik niet checken, niet erg, want het is toch ongelimiteerd, maar toch had ik graag wat bekeken hoeveel verkeer er door mijn lijn vliegt...

Een aantal opties dus:

Dubbel NAT'en, de WRT dus via de wan interface verbinden met een lan interface van de sx762

OF

En deze optie heb ik hier al een aantal maal zien voorbij komen, maar nooit echt bij stilgestaan of geweten hoe het in te stellen is: bridging (zo dacht ik dat een paar tweakers het doen met hun oude adsl modems).
Belangrijk is ook even te vermelden dat de SX762 ook de VoIP-adapter is voor het hele huis, en de SIP-inloggegevens zijn niet vrijgegeven door Dommel (logisch, anders belde ik overal ter wereld lekker goedkoop en kameraden of familie ook, gezien de gratis gesprekken naar vaste nationale lijnen)

Ik begrijp wel even niet hoe en wat ik dan kan doen, in de SX762 heb ik een aantal opties, ik ga hier even wat screenshots plaatsen:

Tja, eigenlijk hoop ik dat ik gewoon de SX762 als modem kan gebruiken, en ook als VoIP adapter, en dan al het internetverkeer kan regelen via mijn WRT54GL...
Ik vroeg me af of het uberhaupt mogelijk was, want ik geloof dat de bridging die ik nu heb geselecteerd dient om de router achter een andere modem te hangen, zodat de XS762 zelf alles kan regelen, zonder zijn eigen modem interface te gebruiken...

De WRT54GL deed voor mij alles prima en was een geweldig ding icm Tomato, daarom grijp ik er graag naar terug omdat hij meerdere connecties goed kon afhandelen bij gebruik van BitTorrent (zeldzaam) en een beter bereik heeft...

[ Voor 7% gewijzigd door HyperBart op 30-09-2015 23:58 ]

• HyperBart
Niemand ?

• HyperBart
Dus echt niemand ? ;)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-03 12:17

job

Als je je adsl modem instelt als bridge doet het niets anders dan al het verkeer doorgeven. Het wordt dus een doorgeefluik. Het nut van je modem instellen als bridge is dus dat je daarachter eenvoudig een router kan hangen (bijvoorbeeld een die meer opties heeft dan je modem (wireless,qos,vpn enz..).
De router die je eraan hangt zal dan dus met pppoe verbinding moeten maken.
Het verbinden met je provider schuift dus een apparaat op, en dat heeft de volgende gevolgen:
- het modem doet geen nat meer
- het modem speelt niet meer als dhcp server
- voip is niet meer mogelijk.

[ Voor 22% gewijzigd door job op 27-10-2008 09:21 ]