Vertikale balken met ruis in beeld

Pagina: 1
Acties:

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Een familielid heeft een vreemd probleem. Er stonden vertikale balken door zijn beeldscherm.

Afbeeldingslocatie: http://marcel.reinieren.net/files/pictures/strepen.jpg
Het eerste waar ik aan dacht: monitor, of als tweede, de vga kabel.
Die bleek hij allebei al verwisseld te hebben. Een andere monitor op de pc gaf hetzelfde gedrag, de andere pc toonde het beeld correct op het verdachte scherm.

Het gekke bleek; het bovenstaande plaatje is een screenshot, geen foto. Het probleem zit hem dus ín de pc.
Het bleek, dat ik via LogMeIn (waarmee ik op afstand in kan loggen) ook de strepen kon zien. Welliswaar niet zo duidelijk maar ik kreeg wel onregelmatigheden.
Daarna de driver van de videokaart geupgrade naar de laatste nieuwe. Er veranderde wel iets.
Afbeeldingslocatie: http://marcel.reinieren.net/files/pictures/vaag.jpg
Een verbetering kon ik dit echter niet noemen.
Ik zou zeggen dat de videokaart dus defect is, maar ik vind het vreemd dat zelfs een screenshot, alsmede LogMeIn ook de strepen laten zien.

Ook de laatste logmein driver is geinstalleerd. Logmein draait al jaren probleemloos op dat systeem.
Er zijn geen drivers geinstalleerd, of andere wijzigingen aangebracht toen het probleem zich ineens voordeed.

Bij een reboot zijn de strepen al zichtbaar tijdens de POST.

Het gaat om het volgende systeem van ca 5 jaar oud.

Medion XL Titanium MD 8080
3.0 Ghz Intel P4 HT
ATI Radeon 9800 XL
128 MB DDR SDRAM
256 Bit Memory Interface

Heeft iemand dit al eens eerder gezien? Ik hoop het remote op te kunnen lossen, mocht het software zijn, want het is niet naast de deur, en mijn familielid heeft weinig op met pc-hardware. Ik weet zelf ff niet waar ik het moet zoeken. Firmware upgrade lijkt me zinloos, ik heb dezelfde pc, en die doet het nog steeds prima.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
Hoogstwaarschijnlijk de videokaart, brak videokaart geheugen.
Probeer is een andere :).

http://specs.tweak.to/15535

• Mistraller
  • Nu online
tjtristan schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 01:37:
Hoogstwaarschijnlijk de videokaart, brak videokaart geheugen.
Probeer is een andere :).
Tja, dat is ook het enige waar ik aan kan denken. Maar wordt dat brakke beeld dan ook weer helemaal gemirrord via LogMeIn, of een screenshot ed?
Of maak je bij een screenshot feitelijk een dump van het beeld dat al in de videokaart be/verwerkt is? Vind het overigens ook wel raar dat een videokaart "zomaar" kapot kan gaan, als het idd zo is. Er wordt niet op gegamed, en niet op getweaked.

[ Voor 13% gewijzigd door Mistraller op 15-10-2008 10:14 ]

---------------

• elvis4444
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-01 09:46
idd de videokaart, zoals je zelf al zegt het beeld wordt door de videokaart opgebouwd dus of deze nou direct op een monitor gepresenteerd wordt of via logmein het opgebouwde beeld blijft blijft van de zelfde kaart komen. Verder is jou videokaart natuurlijk niet al te nieuw meer.

• Mistraller
  • Nu online
elvis4444 schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 15:49:
idd de videokaart, zoals je zelf al zegt het beeld wordt door de videokaart opgebouwd dus of deze nou direct op een monitor gepresenteerd wordt of via logmein het opgebouwde beeld blijft blijft van de zelfde kaart komen. Verder is jou videokaart natuurlijk niet al te nieuw meer.
True, maar kom, 5 jaar voor een ding dat geen bewegende onderdelen heeft, en niet warm gestookt wordt...Komende week ga ik er heen, om een testje uit te voeren met een ander kaartje.

---------------

Verwijderd

Dezelfde issue als ikzelf aan de hand had, 2 jaren geleden..

Die 9800XL die er by default insteekt is zo barak als maar kan..

1) Die koeler is veeeel te klein voor die gpu te koelen, waardoor het pokkeveel herrie maakt EN het ding veel te warm laat worden => niet gezond.. Medion heeft daarna een revisie van die koeler doorgevoerd (9800XXL), maar het leverde nauwelijks een oplossing op :-S..
2) Die geheugenchips zijn in totaal 3 keer kapot gegaan op mijn kaart.. 2 keer 3 maanden op herstel geweest in Nederland (kwoon in Belgie) waarbij een vervanging had plaatsgevonden van die kaart. De derde en laatste keer een 9800XXL gehad.. Die kaart werkte nog toen ik die bak verkocht..

Of je haalt jezelf een AGP-vervangkaartje of je investeert in een nieuwere pc... This gpu is dead

Verwijderd

Mistraller schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 20:19:
[...]

True, maar kom, 5 jaar voor een ding dat geen bewegende onderdelen heeft, en niet warm gestookt wordt...Komende week ga ik er heen, om een testje uit te voeren met een ander kaartje.
Warm stoken doen ze met der tijd toch wel als er stof verzameld word en de warmte niet meer weg kan, dit gaat een tandje harder als er ook nog eens gerookt word. Verder zou ik gelijk even de CPU koeler en de voeding nalopen. Als er geen onderhoud is gepleegd aan die machine zullen die nu ook wel vol zitten en dus harder "slijten" ;)

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Idd na 5 jaar wil dat soort spul ook wel eens stuk gaan.
Derhalve zou ik die graka ook verdenken, en dan met name het geheugen erop.

• Mistraller
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 20:28:
Dezelfde issue als ikzelf aan de hand had, 2 jaren geleden..

Die 9800XL die er by default insteekt is zo barak als maar kan..

1) Die koeler is veeeel te klein voor die gpu te koelen, waardoor het pokkeveel herrie maakt EN het ding veel te warm laat worden => niet gezond.. Medion heeft daarna een revisie van die koeler doorgevoerd (9800XXL), maar het leverde nauwelijks een oplossing op :-S..
2) Die geheugenchips zijn in totaal 3 keer kapot gegaan op mijn kaart.. 2 keer 3 maanden op herstel geweest in Nederland (kwoon in Belgie) waarbij een vervanging had plaatsgevonden van die kaart. De derde en laatste keer een 9800XXL gehad.. Die kaart werkte nog toen ik die bak verkocht..

Of je haalt jezelf een AGP-vervangkaartje of je investeert in een nieuwere pc... This gpu is dead
Thanx...hier kan ik wat mee :)
Ik heb er bij mijn eigen 9800xl toen meteen zo'n andere koeler op gepropt vanwege het geluidsnivo. Misschien dat de mijne daarom nog steeds als een zonnetje loopt...

@ parabellum; Ik heb er in de jaren wel een paar keer de stofzuiger doorheen gehaald daar.

Thanx voor alle replies, ik ben overtuigd. :)

---------------

Pagina: 1