Spontane reboots en bios reset zich soms?

Pagina: 1
Acties:

• Noin
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-07-2022
Specs:
E8500 met een brakke temp sensor (55 graden idle met stock koeler, 50 graden met Geminii koeler maar in beide gevallen blijven de fins gewoon koel)

P5B mobo geflashed naar nieuwste bios.
2GB DDR2 pc6400 Corsair ram
600W Tagan voeding

Probleem omschrijving:
Als ik de bios op default laat staan, start Windows XP op en krijg ik meteen een BSOD. Klapt gelijk alles uit (ook de HD) en restart dan weer. Dat blijft zo 'loopen'.
Ik heb met pcprobe de voltages kunnen nakijken en de vcore staat op 0.95v
In de bios heb ik die op 1.225 gezet zoals in de intel specs staat aangegeven.

Probleem wat ik nu nog heb: toch weer een spontane reboot gekregen vandaag. Ben toen in de bios gaan kijken of de vcore nog wel op 1.225 volt stond en die bleek terug te zijn gesprongen naar 'auto'.
Ik wilde auto weer verzetten naar 1.225 maar dat was onmogelijk. Alleen de optie 'auto' was te selecteren.
Heb toen de default bios setup geladen, gesaved en gereboot. Meteen weer naar de bios gegaan en nu kon ik de vcore wel op 1.225 zetten. Ik heb deze op 1.275 gezet in de hoop dat ik geen reboot meer krijg maar ik heb er geen vertrouwen in.

Heeft iemand dit al meegemaakt? Over dit soort BSOD staat namelijk niks vermeld, en ik durf de vcore niet nog veel hoger te zetten. Enig idee hoe het kan dat mijn proc op 'auto' maar 0.95 volt krijgt?
Want ik denk dat daar de kern van het probleem in ligt :(

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-03 13:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Begrijp ik dat je soms wel in Windows kan komen maar dat je dan een random BSOD krijgt?

Kies dan even de Properties van "My Computer", Tabblad Advanced -> Startup & Recovery -> Settings -> Write Debugging Information -> Kernel Memory Dump

Na een BSOD kan je dan het bestand %SystemRoot%\MEMORY.DMP uitlezen met WinDbg en begrijpelijker lezen/zien welke bestanden of foutcodes bij je BSOD horen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Noin
Als ik in de bios alles op 'default' zet, kom ik bijna in windows en krijg ik de bsod.
Soms kan ik 3 seconden in windows zijn en 'pas' dan krijg ik de bsod.

De vcore heb ik handmatig op 1.225 gezet en 1 dag heeft het gewerkt. Vandaag kreeg ik echter weer een spontane bsod.

ps ik MOET echt gaan maffen, morgen om 5.40h loopt de wekker af :(

[ Voor 11% gewijzigd door Noin op 14-10-2008 23:41 ]

Verwijderd

Hoe lang heb je dat probleem al, draaide het systeem voordien stabiel ?
Probeer eens een andere voeding als je die mogelijkheid hebt.
Zit de cpu koeler goed gemonteerd? Waaruit maak je op dat de sensor brak is ?
Wat zijn de temps in de bios ?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2008 08:12 ]

• Noin
Het is een splinternieuw systeem, afgelopen zondag in elkaar gezet.

De voltages zijn goed lijkt me als ik in asusprobe zet krijgt ie ook echt ~1.225 volt als ik de bios op 1.225 zet.
De 5v is ~5 volt, de 3.3v is ~ 3.3 volt klopt allemaal.

Over de temp-problemen bij de Wolfdales (E8xxx) procs heb ik al genoeg gelezen die warnings zet ik gewoon uit in de bios.

Het enige probleem wat ik nu nog niet snap is de spontane reboot van gisteren, en dat de bios niet op 1.225 volt blijft staan ook al stel ik dat zelf in. Vooral dat laatste ik niet snappe.

• Noin
Update: toch weer een bsod gehad uit het niets.

Ik ga nu proberen de EIST uit te zetten en de E1C support ook.
Kijken of dat helpt. Zo ja kom ik het wel melden.

Verwijderd

Tot nu toe geen rare BSOD meer gehad.
Ik ga de vcore nu weer terug op AUTO zetten, en de EIST/E1C laat ik uit.
Vannacht een keer Orthos draaien en dan zie ik wel.
So far so good.
Alleen de CPU wordt 80 graden met een tjmax van 100
Maar goed, dat is met de stock koeler die ik er weer op gezet heb.

Morgen zien we wel eens verder :)
Pagina: 1