ubuntu server loopt niet lekker

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na een installatie van ubuntu server krijg ik tijdens het booten errors a la ata4.00: status: { drdy err } en andere foutmeldingen (de hele tijd min of meer dezelfde, achterelkaar schremvullend), dit gebeurt op willekeurige plekken tijdens het opstarten (maar hij komt altijd). vervolgens loopt het systeem goed maar ik vraag me af of er toch iets fout zit. ik heb al meerdere malen gerinstalled, ook op andere hdd's maar de error blijft komen.

google verteld mij dat er iets fout zit met de hdd (vermoede ik al bij ata4.00) maar hij doet het ook op andere hdd dus ik neem aan de het fout gaat bij de controller o.i.d.

ik weet niet welke logfiles jullie kunnen gebruiken en waar deze staan maar ik kan er gewoon bij want het systeem loopt wel.

EDIT:

andere meldingen zijn:
BMDMA stat 0x24
cmd c8/00:00:ef:d2:0f/00:00:00:00:00/e0 tag 0 dma 131072 in
{ icrc abrt }

allemaal na een ata4 melding

EDIT: de hardware

asus a8v
amd athlon 64 4000+
512mb ram merk corsair
samsung sp2514n IDE
ati rage 3d

via chipset

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2008 20:29 . Reden: harware lijst toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:35
Klinkt als een harde schijf die aan het doodgaan is.

Backups maken, schijf weggooien (oid), nieuwe kopen, backups waar mogelijk terugzetten.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
zoals te lezen valt moeten mijn disks dan er een sport van hebben gemaakt genaamd "synchroon crashen"

lijkt me niet dat het de disk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 20:20:
zoals te lezen valt moeten mijn disks dan er een sport van hebben gemaakt genaamd "synchroon crashen"
Ondanks dat ik niets met Ubuntu doe, waarom kunnen je schijven niet allemaal dezelfde error geven? Als in; is je controller nog goed? Is je moederbord nog goed? Is je voeding nog goed?

Nogal simpel om een vraag te stellen over een foutmelding en maar te stellen dat je hardware in orde is...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
de foutmelding komt net aan het licht na een jaren lange vlekkeloos werking met centos 4 die wegens veroudering vervangen wordt. centos5 wil niet samenwerken met de vga (al eerder geprobeerd)

omdat centos nooit problemen gaf neem ik aan dat de hardware gewoon werkt, de controller kan wat buggy zijn (zie suggestie eerste post) maar het systeem loopt en ik kan gewoon alles doen nadat hij is opgestart. misschien drivertje dat niet wil?

EDIT: de hardware

asus a8v
amd athlon 64 4000+
512mb ram merk corsair
samsung sp2514n IDE
ati rage 3d

via chipset

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2008 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

wat als je er een (andere) live cd in gooit?
als je dan ook het probleem krijgt is het een grote kans dat het idd de hardware is.

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
live cd's gingen goed, kheb alleen een ubuntu live cd geprobeerd (desktop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 09:08

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Probeer in je BIOS de sata instellingen eens te veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Verwijderd schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 23:45:
live cd's gingen goed, kheb alleen een ubuntu live cd geprobeerd (desktop)
Ja, maar dat zegt niet zoveel, want dan wordt je hardeschijf niet gebruikt en duiken fouten ook niet zo snel op.

Een jaar geleden heb ik eens iets heel raars meegemaakt op een wat oudere VIA chipset. Die ging op z'n gat bij een bepaalde throughput over de PCI bus en ik kreeg vergelijkbare foutmeldingen als jij: de (S)ATA interfaces en soms de hele controller knalden eruit. Het bleek een known issue (kan ff zo snel het artikeltje niet vinden) dat gewoon nooit was opgedoken in den beginne bij productie, omdat die throughput van meer dan 70% van de bus gewoon nooit goed was getest...
Ik heb gewoon niet zo'n goede ervaring met VIA chipsets iha, zeker i.c.m. linux.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je kunt evt nog een nieuwe SATA kabel proberen, maar grote kans dat het een driver/chipsetbug is. Wat betreft CentOS 5: waar heb jij grafische output voor nodig op een server? Alle servers die ik in beheer heb starten gewoon met een 80x25 textconsole.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben je zeker dat het de cd-drive niet is? Kernels 2.6.24 en 2.6.25 hebben het namelijk niet zo begrepen op bepaalde ATA opticals. Ik zou eens de system logs doorzoeken of gewoon een dmesg uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-08 09:23
Met Pleroma, ik vermoed niet direct dat het de controller of de disk is. Ik denk dat het probleem eerder in de driver ligt. Probeer eens wat andere live-cd's, of zoals al gezegd, een nieuwere kernel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flapdrol85
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
ik geloof dat ubuntu recentelijk is overgestapt op een andere manier van aanspreken van hd's. Als ik het me goed herinner was het in sommige gevallen mogelijk problemen op te lossen met een kernel parameter (iets met libata). Weet het allemaal niet meer precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
flapdrol85 schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 18:44:
ik geloof dat ubuntu recentelijk is overgestapt op een andere manier van aanspreken van hd's. Als ik het me goed herinner was het in sommige gevallen mogelijk problemen op te lossen met een kernel parameter (iets met libata). Weet het allemaal niet meer precies.
Wat jij bedoelt is al eventjes geleden. In 2.6.19 is er een libata merge geweest. Als het wat recenters is dan 2.6.19 dan is het hardwarespecifiek voor zover ik weet en geen generieke andere manier van 'aanspreken' van de hd's om het even in jouw termen te zeggen. :)

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Pagina: 1