Ik begin deze week aan een nieuwe baan (skripjes skrijven bij een bedrijf dat geautomatiseerd data structureert) en heb per e-mail alvast het contract gekregen. Nu staat er een clausule in waarvan ik me afvraag of die wel rechtsgeldig is:
Het gaat om het vetgedrukte stuk. Mag een werkgever zo'n drempel toevoegen aan meningsuiting? In plaats van dat je alles mag publiceren tenzij aan is gegeven dat het niet mag, wordt het hier omgedraaid en wordt er gesteld dat je niets mag publiceren tenzij aan is gegeven dat het wel mag.Werknemer verplicht zich, zowel tijdens als na het einde der dienstbetrekking, tot geheimhouding omtrent gegevens betreffende machinerieën, uitvindingen, octrooien, tekeningen, contracten, organisatie, leveranciers, afnemers en voorts alle andere bedrijfsaangelegenheden waarvan het vertrouwelijke karakter geacht kan worden hem bekend te zijn.
Voor publikaties in woord en geschrift van werknemer dient vooraf goedkeuring van werkgever te worden verkregen. Deze goedkeuring zal echter alleen geweigerd worden indien de belangen van werkgever in ernstige mate worden beschadigd.
Bedrijfseigendommen, alsmede alle correspondentie, aantekeningen, tekeningen enz. betrekking hebbende op bedrijfsaangelegenheden moeten bij het einde der dienstbetrekking onverwijld door werknemer bij werkgever worden ingeleverd.