• Odysseus253
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-04 17:24

Odysseus253

Metzonderzijwieltjes

Topicstarter
Wederom, een topic over het spelen van games op een (full) HDTV! Echter heb ik middels de search niet de informatie gevonden welke ik zocht..

Ik ga binnekort een Samsung LE37A656 (37 inch) kopen, welke ik wil gaan gebruiken voor het spelen van games via de pc. Daarnaast wil ik via m'n pc HD films kijken op de TV.

Om maar met de games te beginnen: er zijn verschillende videokaarten met een bijvoorbeeld 2x dvi. Dan staat er bij: HDMI-Output: 1 (via DVI to HDMI adaptor). Levert dit inderdaad goede kwaliteit beeld op? Want er zijn ook een aantal videokaarten met een directe HDMI uitgang. Is daar echt verschil tussen?

Over de HD films: M'n pc heeft al een blu-ray speler, en ik als arme student wil deze graag optimaal benutten! :) Hoe werkt dit precies, want ik heb gelezen dat een PC de HD films op een andere frequentie afspeelt?
En hoe zit het met het geluid? Ik heb een actief 2.1 setje staan, welke ik via de hoofdtelefoon uitgang van de TV wil aansluiten (vanwege de delay bij de audio-out).

Bij voorbaat dank!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:59
Odysseus253 schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 16:54:

Om maar met de games te beginnen: er zijn verschillende videokaarten met een bijvoorbeeld 2x dvi. Dan staat er bij: HDMI-Output: 1 (via DVI to HDMI adaptor). Levert dit inderdaad goede kwaliteit beeld op? Want er zijn ook een aantal videokaarten met een directe HDMI uitgang. Is daar echt verschil tussen?
DVI -> HDMI zou geen kwaliteitsverlies moeten geven want alles is digitaal, en HDMI is gewoon DVI maar dan met geluid erbij in de connector....

[ Voor 38% gewijzigd door maarud op 14-10-2008 16:56 ]

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-05 15:11

disjfa

be

De kwaliteit van een tv is natuurlijk wel net wat anders dan een pc monitor aangezien je bij een monitor op een halve meter afstand zit en bij een tv op 3 a 4 meter.

Maar verder, gewoon aansluiten.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:14

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Odysseus253 schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 16:54:
Over de HD films: M'n pc heeft al een blu-ray speler, en ik als arme student wil deze graag optimaal benutten! :) Hoe werkt dit precies, want ik heb gelezen dat een PC de HD films op een andere frequentie afspeelt?
Dat klopt, een film is 24Hz terwijl je pc standaard een 60Hz signaal naar je tv zal sturen. Hierdoor kun je last van tearing (frames die maar deels gerenderd worden) krijgen. Dit zou je op kunnen lossen door je videokaart op 24Hz te forceren, maar het zal aan je videokaart liggen of dat echt lukt (heb er zelf geen ervaring mee).

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

disjfa schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 16:57:
De kwaliteit van een tv is natuurlijk wel net wat anders dan een pc monitor aangezien je bij een monitor op een halve meter afstand zit en bij een tv op 3 a 4 meter.

Maar verder, gewoon aansluiten.
4 meter is overdreven. 4 meter van een 37" is helemaal nutteloos. Dan heb je helemaal niets aan de ervaring van een 'groter scherm'. 3 meter is voor mij echt de max op 42", 2.5 zowat de 'sweet spot'

En waarom zou een tv van mindere kwaliteit zijn? Noem eens iets concreet? Een lcd is een lcd (meer zelfs, een tv heeft nog meer beeldverbeteringslogica dan een pc scherm, en voor een tv wordt vaak nog extra veel moeite gedaan om een goed plaatje om het scherm te brengen)

Of heb je iets horen langskomen en is sindsdien een tv lcd op één of andere vreemde manier van 'mindere kwaliteit' dan een pc-lcd... :? Klinkt als één van die typische soundbites die nergens op slaan.

Ik ken iemand die een 40" samsung als pc scherm gebruikt (op z'n bureau). Ik zou het zelf ook niet doen, maar de kwaliteit is prima en er valt op te werken. Dus een tv gebruiken als entertainment (video/games) moet gewoon prima lukken...
Gizz schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 17:02:
[...]

Dat klopt, een film is 24Hz terwijl je pc standaard een 60Hz signaal naar je tv zal sturen. Hierdoor kun je last van tearing (frames die maar deels gerenderd worden) krijgen. Dit zou je op kunnen lossen door je videokaart op 24Hz te forceren, maar het zal aan je videokaart liggen of dat echt lukt (heb er zelf geen ervaring mee).
Klopt ook niet, tearing is een term die je gebruik in de context van het renderen van games. Waar het hier over gaat is telecine 'judder'. Een soort stotter omdat je die 24 f/s niet naadloos op 60 Hz kan brengen.

Sommige tv accepteren die input, en schalen die achteraf (met eigen schalers en 'pulldown' methodes) om naar 50/60Hz. (5 serie samsung). De meeste huidige tv's hebben een 100Hz/120Hz mode (5*24=120) of een native 24 Hz ondersteuning (pioneer) waardoor die judder wegvalt.

Nu zal de gpu de taak die soms door de tv wordt gedaan, overnemen. Die zal van een 24p signaal een 60 Hz signaal maken zonder merkaar kwaliteitsverlies. Net zoals een ps3 ook van 24p naar een 50/60Hz signaal kan omzetten voor tv's die 24p niet ondersteunen. Er is geen reden om aan te nemen dat een goed software algoritme op de pc hier geen degelijk resultaat kan neerzetten. (en waarschijnlijk beter dan wat een tv voor elkaar krijgt)

Het beste is nog wel van je er geen zorgen in te maken, want een deel zit tussen de oren, en dan zie je gewoon wat je wil zien.

Lees ook hier voor telecine judder

Overigens is die 100 Hz ook niet zaligmakend. Het stuit toch redelijk vaak op een kritische noot in reviews, omdat het de films een 'onnatuurlijk' aanzien geeft. Té clean. Ook bij panscenes willen die software-oplossingen wel eens duidelijk zichtbaar zijn.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2008 17:13 ]

• Odysseus253

Odysseus253

Metzonderzijwieltjes

Topicstarter
@Maarud: Dus Op het moment dat ik het aansluit via DVI, dan moet ik m'n 2.1 setje aansluiten op m'n geluidskaart van de pc?

@Gizz: met het forceren van 24Hz, bedoel je daarmee dat het veel kracht kost, of dat niet elke kaart het ondersteund?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:14

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Odysseus253 schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 17:06:
@Gizz: met het forceren van 24Hz, bedoel je daarmee dat het veel kracht kost, of dat niet elke kaart het ondersteund?
Dat laatste, al heb ik er zelf dus geen ervaring mee. Elke videokaart zorgt standaard voor een 60Hz signaal, en er zijn wat standaard hogere refreshrates zoals 75Hz, 85Hz etc., maar 24Hz is juist lager en vrij exotisch.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:59
Odysseus253 schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 17:06:
@Maarud: Dus Op het moment dat ik het aansluit via DVI, dan moet ik m'n 2.1 setje aansluiten op m'n geluidskaart van de pc?

inderdaad :)

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Verwijderd schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 17:03:
En waarom zou een tv van mindere kwaliteit zijn? Noem eens iets concreet? Een lcd is een lcd (meer zelfs, een tv heeft nog meer beeldverbeteringslogica dan een pc scherm, en voor een tv wordt vaak nog extra veel moeite gedaan om een goed plaatje om het scherm te brengen)
Alles leuk en aardig, maar ik zit hier achter een 15" laptopscherm met een resolutie van 1280x800, mijn tv kan dezelfde resolutie aan maar heeft een beelddiagonaal van 32". Dat komt er simpelweg op neer dat de pixels vier keer zo groot zijn (2x zo hoog, 2x zo breed). Dus nee, ik zou m'n tv niet voor m'n neus op m'n bureau zetten om op te werken, omdat dat er gewoon niet uitziet.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:47

M2M

medicijnman

CodeCaster schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 17:18:
[...]

Alles leuk en aardig, maar ik zit hier achter een 15" laptopscherm met een resolutie van 1280x800, mijn tv kan dezelfde resolutie aan maar heeft een beelddiagonaal van 32". Dat komt er simpelweg op neer dat de pixels vier keer zo groot zijn (2x zo hoog, 2x zo breed). Dus nee, ik zou m'n tv niet voor m'n neus op m'n bureau zetten om op te werken, omdat dat er gewoon niet uitziet.
dan moet je kijken naar de dotpitch (juiste term? ik bedoel de pixelgrootte). voor normale desktopschermen is die klein, voor flaptop schermen met een hoge resolutie is die nog kleiner en voor tv's is die vaak wat groter. Omdat je je laptop echt voor je ogen zet (en klein scherm toch veel info erop kwijt kunnen), je desktop al wat verder af en je tv kijk je op 2.5 meter ofzo.
Ter info, mijn oude IIyama vision master pro 510 waar ik nu achter zit heeft een resolutie van 2048 bij 1536 op 20" een dotpitch van 0.25 mm. Elke pixel is dus ongeveer een kwart millimeter groot.

@TS, die samsung die je gaat kopen, heeft een resolutie van 1080P wat dus ruim voldoende is om op te gamen. (en ook om fillempies op te kijken)

[ Voor 6% gewijzigd door M2M op 14-10-2008 17:28 ]

-_-

Verwijderd

CodeCaster schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 17:18:
[...]

Ik zeg toch ook niet dat ik dat wél zou doen?
Verwijderd schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 17:03:

Ik ken iemand die een 40" samsung als pc scherm gebruikt (op z'n bureau). Ik zou het zelf ook niet doen, maar de kwaliteit is prima en er valt op te werken. Dus een tv gebruiken als entertainment (video/games) moet gewoon prima lukken...
Het gaat dan ook om een full HD 40" tv. Ik was ook niet echt overtuigd, maar in feite valt het beter mee dan je zou denken.

Maar neemt niet weg dat lcd=lcd en
disjfa schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 16:57:
nergens op slaat, ook niet als je dat op een vreemde manier relateert aan 'viewing distance'. Het is niet omdat je verder weg KAN zitten dat de producenten daarom maar beslissen om op wat voor manier dan ook dan maar een minderwaardig scherm te maken.

Behalve de dotpitch (en hoe je dat ervaart is persoonlijk) blijft het dus hetzelfde soort scherm. Dus iemand die wil gamen met z'n pc op een tv scherm afschrikken door ongefundeerde uitspraken te doen over 'de kwaliteit' van het scherm, slaat nergens op.

• Odysseus253

Odysseus253

Metzonderzijwieltjes

Topicstarter
Klopt ook niet, tearing is een term die je gebruik in de context van het renderen van games. Waar het hier over gaat is telecine 'judder'. Een soort stotter omdat je die 24 f/s niet naadloos op 60 Hz kan brengen.

Sommige tv accepteren die input, en schalen die achteraf (met eigen schalers en 'pulldown' methodes) om naar 50/60Hz. (5 serie samsung). De meeste huidige tv's hebben een 100Hz/120Hz mode (5*24=120) of een native 24 Hz ondersteuning (pioneer) waardoor die judder wegvalt.

Nu zal de gpu de taak die soms door de tv wordt gedaan, overnemen. Die zal van een 24p signaal een 60 Hz signaal maken zonder merkaar kwaliteitsverlies. Net zoals een ps3 ook van 24p naar een 50/60Hz signaal kan omzetten voor tv's die 24p niet ondersteunen. Er is geen reden om aan te nemen dat een goed software algoritme op de pc hier geen degelijk resultaat kan neerzetten. (en waarschijnlijk beter dan wat een tv voor elkaar krijgt)

Het beste is nog wel van je er geen zorgen in te maken, want een deel zit tussen de oren, en dan zie je gewoon wat je wil zien.

Lees ook hier voor telecine judder

Overigens is die 100 Hz ook niet zaligmakend. Het stuit toch redelijk vaak op een kritische noot in reviews, omdat het de films een 'onnatuurlijk' aanzien geeft. Té clean. Ook bij panscenes willen die software-oplossingen wel eens duidelijk zichtbaar zijn.
ik vind dit toch nog een vrij lastig verhaal, maar als ik het goed begrijp maakt de gpu van het 24hz signaal een 60hz signaal, en geeft deze (zonder kwaliteitsverlies/judder) door aan de tv? Als dat zo is, dan is het hele probleem opgelost ;)

Er zijn ook een hoop nvidia kaarten die Nvidia's PureVideo ondersteunen (http://www.nvidia.com/content/purevideohd/pv_learn.html), zorgt dit wellicht voor het 'judder' vrije beeld?

Verwijderd

Odysseus253 schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 17:42:
[...]

ik vind dit toch nog een vrij lastig verhaal, maar als ik het goed begrijp maakt de gpu van het 24hz signaal een 60hz signaal, en geeft deze (zonder kwaliteitsverlies/judder) door aan de tv? Als dat zo is, dan is het hele probleem opgelost ;)

Er zijn ook een hoop nvidia kaarten die Nvidia's PureVideo ondersteunen (http://www.nvidia.com/content/purevideohd/pv_learn.html), zorgt dit wellicht voor het 'judder' vrije beeld?
Ik denk dat je het kan vergelijken met andere beeldmanipulaties zoals bvb opschalen van SD beeld. (of beeld afspelen zonder 1 op 1 pixelmapping wat op een pc scherm vaak gebeurt)
Een PS3 is daar bvb goed in, en dedicated video-apparatuur ook. Daar waar een (goedkoop) scherm vaak kwalitatief minder goede scalers heeft. (niet per defenitie zo, maar meestal wel) De 5 serie samsung accepteert bvb wel een 24p (blu ray) signaal, maar maakt er dus zelf 50/60 Hz van en doet dat naar het schijnt zichtbaar belabberd.

Dus daarom stel ik mijn vertrouwen meer in bvb een ps3, maar ook pc software. Ik spreek mij dus ook niet uit over een garantie van hoe pc software hierin kan presteren, maar een verwachting. Gezien het brede scala aan software vindt je vast wel iets wat hier een goed resultaat kan neerzetten. Anderzijds heb ik ook al topics op GoT gezien van mensen die het maar moeilijk voor elkaar konden krijgen om via de nvidia drivers een goede output te krijgen. Heb er zelf geen ervaring mee.

Als je je echt nergens om wil bekommeren moet je tv's kopen met die 100Hz functie (heeft allerhande marketing namen: true cinema, real cinema, noem maar op...)

Een VGA kan nu eenmaal geen 24 Hz signaal produceren, dat staat nu eenmaal niet in de vga specs (denk ik). Misschien dat het via een hdmi-out wel gewoon kan. Maar dan verleg je het probleem, want tv's werken op 50/60 of 100/120Hz, dus ergens moet er wel een pulldown of 'bewerking' gebeuren. Televisiesignaal komt gewoon je tv binnen aan 50/60Hz, daar zorgt de zender wel voor.

Dat is dan meteen ook vaak een kritiek op die 100Hz modes, het beeld ziet er te 'journaal-achtig' uit, ipv 'bioscoop-film'.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2008 18:24 ]

• Odysseus253

Odysseus253

Metzonderzijwieltjes

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 18:18:
[...]
Als je je echt nergens om wil bekommeren moet je tv's kopen met die 100Hz functie (heeft allerhande marketing namen: true cinema, real cinema, noem maar op...)

Een VGA kan nu eenmaal geen 24 Hz signaal produceren, dat staat nu eenmaal niet in de vga specs (denk ik). Misschien dat het via een hdmi-out wel gewoon kan. Maar dan verleg je het probleem, want tv's werken op 50/60 of 100/120Hz, dus ergens moet er wel een pulldown of 'bewerking' gebeuren. Televisiesignaal komt gewoon je tv binnen aan 50/60Hz, daar zorgt de zender wel voor.

Dat is dan meteen ook vaak een kritiek op die 100Hz modes, het beeld ziet er te 'journaal-achtig' uit, ipv 'bioscoop-film'.
De Samsung LE37A656 heeft inderdaad de 100Hz modus!! :*)

• Odysseus253

Odysseus253

Metzonderzijwieltjes

Topicstarter
Wat is eigenlijk een goede kaart voor het streamen van HD films en spelen van games op 1920x1080? Ik ben vrij snel tevreden, een kaart van max 200 euro moet het worden. Ik speel namelijk nooit de aller nieuwste games..

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:09
Odysseus253 schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 17:05:
Wat is eigenlijk een goede kaart voor het streamen van HD films en spelen van games op 1920x1080? Ik ben vrij snel tevreden, een kaart van max 200 euro moet het worden. Ik speel namelijk nooit de aller nieuwste games..
ik had eerst een vergelijkings tabel waar de HD2400 PRO ,HD2600 PRO en de 8600 GT Silent het beste uitkwamen voor HD beeldmateriaal etc ik zal kijken of ik dat tabel nog kan vinden

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Verwijderd

MrDucky schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 21:24:
[...]

ik had eerst een vergelijkings tabel waar de HD2400 PRO ,HD2600 PRO en de 8600 GT Silent het beste uitkwamen voor HD beeldmateriaal etc ik zal kijken of ik dat tabel nog kan vinden
In elk geval geen 200 euro uitgeven voor een simpele kaart die wat HD videomateriaal moeten kunnen decoderen en een simpel spelletje spelen.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:47

M2M

medicijnman

check de tweakers.net/pricewatch voor bijvoorbeeld een AMD/ATI videokaart genaamd 3850. Neem de goedkoopste in de lijst (80 euro ofzo...) en je kunt nog wel even vooruit. Check de charts van tomshardware voor vergelijkbare videokaarten.

[ Voor 20% gewijzigd door M2M op 16-10-2008 00:39 ]

-_-

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:09
voor 109 euro heb je een nieuwe 9800 GT die moeiteloos COD 4 op 1920 x 1080 enz kan spelen dus gooi er 20 eur obij enhij zit nog 91 euro onder zijn max prijs ...

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-05 21:38
Tja en waarom niet meteen een 4850? kost je 130 euro en is voldoende om alle toekomstige games fatsoenlijk te kunnen spelen...

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:43
Haha, jullie drijven de prijs wel op zo, zo kunnen we wel doorgaan, elke keer 10 tot 20 euro erbij en je zit al gauw op het dubbele van de originele prijs € 130 is al een verhoging van 62% tov € 80, ik zou het idd bij die HD3850 laten, prima voor het doel.

[ Voor 14% gewijzigd door Turismo op 16-10-2008 11:17 ]

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

• Odysseus253

Odysseus253

Metzonderzijwieltjes

Topicstarter
spNk schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 10:45:
Tja en waarom niet meteen een 4850? kost je 130 euro en is voldoende om alle toekomstige games fatsoenlijk te kunnen spelen...
130 euro vind ik nog een prima bedrag voor een videokaart. Ik ben erg benieuwd of alles gaat werken volgens plan! (dan doel ik met name op het streamen van hd films naar de tv) :)

• Odysseus253

Odysseus253

Metzonderzijwieltjes

Topicstarter
Nog een vraag over het streamen van HD films naar de tv. Ik gaf eerder aan dat ik voor de LE37A656 ging. Deze wil echter niet echt in prijs zakken en dus zit ik over de 5-serie na te denken. Nou is het zo dat die niet echt goed met de 24p om kan gaan, en daardoor storende judder weergeeft. Heb ik hier ook last van wanneer ik films vanaf m'n pc naar de tv stream?
Pagina: 1