Time-outs bij het aanroepen van dezelfde URL

Pagina: 1
Acties:

• Anheuer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-06-2022
Het volgende is het probleem. Voor een training van meerdere mensen, sluit ik 6 Dell laptops aan op het bestaande netwerk van dat bedrijf of huis (of gewoon mijn eigen netwerk) met behulp van een Linksys WRT54G draadloze router. Vervolgens laat ik die mensen tegelijkertijd op dezelfde URL inloggen (de trainingssite) en om de haverklap blijft er dan een of meerdere van de computers hangen op de site. Dit is erg vervelend aangezien een of meerdere mensen dan achterlopen, terwijl ik juist alles synchroon wil laten lopen.

Vervolgens ben ik, om het probleem op te lossen, een paar dagen gaan testen om nou te kijken waar precies het probleem zit. Het volgende heb ik gedaan, mbv oplossingen op internet en eigen bevindingen.

1. Allereerst ben ik met de 6 trainingslaptops, draadloos aangesloten op mijn Linksys-router gaan testen op nu.nl. Constant F5-en op alle laptops tegelijk, resulteert in het hangen van de browser van een of meer van de laptops, at random, dus niet altijd dezelfde.
Probleem blijft dus.

2. Daarna heb ik andere laptops geregeld, en met dezelfde opstelling getest.
Probleem blijft.

3. Vervolgens heb ik het met minder laptops getest, 2 of 3, en dan doet het probleem zich niet voor.

4. Daarna heb ik zowel de Dell als de laptops van optie 2 met draad verbonden, dus op de ethernet-aansluiting.
Probleem blijft.

5. Vervolgens heb ik een nieuwe draadloze router gekocht (Netgear), en dezelfde opstellingen gebruikt als in 1 en 3.
Probleem blijft.

6. Daarna heb ik het met de 6 Dell laptops op een andere modem getest, met draad, via een switch op een Linksys-router.
Probleem blijft.

7. Vervolgens heb ik op de 6 Dell laptops, aangesloten volgens optie 1, op 6 verschillende URL gerefresht en dan doet het probleem zich opeens niet meer voor.

8. Tenslotte heb ik het op gewone PC's getest in hetzelfde netwerk als in optie 5, dus een ander netwerk dan het oorspronkelijke, en daar deed het probleem zich ook wel voor, maar beduidend minder dan bij de laptops.

Mijn vraag is nu, overduidelijk, wat gaat er mis? Als je naar punt 6 kijkt, lijkt het dus aan het aantal requests te liggen dat je tegelijkertijd naar dezelfde URL stuurt. Blijkbaar kan de router het niet handelen om zoveel responses tegelijkertijd terug te geven, en dus gaat het telkens bij een laptop mis.
Ik heb via-via gehoord dat het kan liggen aan het feit dat ik mijn draadloze router als gateway gebruik en dat er dan iets mis gaat met de NAT-tabellen.
Om dit op te lossen heb ik de router als 'router' laten werken en gebruik gemaakt van dynamic routing, maar dan krijg ik wel verbinding met de router zelf vanaf de laptops, maar kom ik het internet niet op. Op de configuratiepagina van de router kan ik wel gewoon pingen naar www.google.nl, maar als ik dit vanaf de laptop doe, gaat het mis.

Uw hulp is meer dan welkom. Ik weet me inmiddels geen raad meer namelijk. Alvast bedankt!