[Ford] in 1 jaar tijd 2000 euro aan reparatie kosten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-05 11:16
Ik heb vorig jaar een 10 jaar oude FORD Focus gekocht bij de Ford garage deze was destijds zo'n 6000 euro.
Deze week was het weer tijd voor de keuring en ik heb een beetje uitgebreider pakket genomen (remmen en koppeling checken) bij diezelfde Ford garage .
Nu blijkt dat de koppeling is versleten, uitlaat toe is aan vervanging, remmen slijten schuin af waardoor het hele zaakje los moet en nog een paar dingetjes.

Kosten: 2000 euro

Ik heb dit jaar tussen de 10.000 en 15.000 KM. gereden dus ik denk dat voor een groot deel deze zaken al zo waren toen ik de auto heb gekocht.

Kan dit zomaar?
hebben jullie tips/adviezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-05 14:50
Tsja, weet je in welke staat koppeling en uitlaat waren, toen je hem kocht?

Overigens is het wel frappant dat je vorig jaar al een 10 jaar oude Focus kon kopen en daar toch nog 6000 euro voor betaald hebt.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:59
Second Opinion vragen bij een andere garage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01 21:38

Ben1985

Tatatata!

Dit zijn opzich normale slijtagepunten voor een auto van 11 jaar oud. Ik vermoed alleen wel dat er in ieder geval een aantal van deze punten al bij de aankoop van de auto aan de orde waren. Uitlaat en koppeling valt zelf gemakkelijk te checken, remblokken is wat lastiger.

Kijken of de uitlaat goed is, kan gemakkelijk door, met een stationair draaiende motor, met een handschoen of schoen de uitlaat af te dekken, en te kijken of er druk op komt te staan. Zo niet, dan is ie lek, zo ja dan is ie in ieder geval niet lek, maar kan ie wel aan het slijten zijn (roest en dergelijke). Let er wel op dat de uitlaat niet gloeiend heet is!

Koppeling is als volgt te checken. Als je rustig in zn twee rijdt, trap dan even vol het gas in. Maakt de motor flink toeren maar merk je weinig dat de auto versnelt, dan is ie niet goed meer. Doe dit overigens wel met een warm gelopen motor, koud is niet echt bevordelijk voor de levensduur van het blok.

Prijs verbaast me niet heel erg, een koppeling vervangen is een erg dure grap. Over het algemeen het vervangen van de uitlaat ook, afhankelijk of er een deel vervangen moet worden of compleet.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-05 21:04
belangrijker als de leeftijd, hoeveel KM staat er op de klok..

dit kan ook voorkomen bij een auto van 2 jaar oud als er 100k per jaar mee gereden word (bijwijze van spreken dan he ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-05 11:16
Ik weet het niet precies maar volgens mij 150.000 KM.
Ik ga er bij een Ford garage automatisch vanuit dat ze goede service leveren en je niet een auto verkopen die al mankementen heeft.
Koppeling is als volgt te checken. Als je rustig in zn twee rijdt, trap dan even vol het gas in. Maakt de motor flink toeren maar merk je weinig dat de auto versnelt, dan is ie niet goed meer. Doe dit overigens wel met een warm gelopen motor, koud is niet echt bevordelijk voor de levensduur van het blok.
Dit heb ik nooit bewust gecheckt maar volgens mij is dat niet het probleem, hij "ontkoppelt wel hoog" en volgens de garage is hij het aan vervanging toe...

[ Voor 85% gewijzigd door NEOeo op 14-10-2008 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01 21:38

Ben1985

Tatatata!

Hoe hoog een auto ontkoppeld verschilt enorm per auto. Maar als je zegt dat ie verder wel normaal reageert qua koppeling, ga ik mij wel afvragen waarom de koppeling aan vervanging toe is.

En er vanuit gaan dat een merk dealer altijd goede service levert, is een discutabel punt. In mijn ogen zouden ze altijd goede service moeten bieden. Alleen is dit helaas niet altijd het geval, er zijn goede en slechte dealers (zowel merk als bovag dealers).

Misschien toch maar het advies van ThinkPad opvolgen..... Second opinion kan nooit kwaad.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-05 14:50
NEOeo schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 16:14:
Ik ga er bij een Ford garage automatisch vanuit dat ze goede service leveren en je niet een auto verkopen die al mankementen heeft.
Hij had wellicht een jaar geleden geen makementen, maar misschien waren sommige onderdelen (meer precies de koppeling en de uitlaat) al enigszins versleten. Dat kun je wel eens hebben, zeker met een auto van enkele jaren oud.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:40
Hoog ontkoppelen zou ook aan de afstelling van je koppelingskabel kunnen liggen (of die heeft al zoveel gecompenseerd omdat idd je koppelingsplaten aan gort zijn, dat kan ook nog). Ik heb zelf ook ooit mogen ervaren hoe het is om met versleten koppeling te gaan rijden, die heb ik toen pas vervangen toen ik compleet door de koppelingsplaten heentrapte bij het optrekken (gas los en daarna weer intrappen zodat de koppeling het oppakte was dan de oplossing, maar met zoiets wil je niet langdurig blijven rijden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Het zijn slijtageonderdelen dus het is wat raar om dat mankementen te noemen? Bij een gebruikte auto met die kilometerstand kan het recent vervangen zijn, bij de ander niet. Als koper zul je daarop moeten controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Geen mankementen? Sorry, maar als je een 10 jaar oude wagen koopt met 150K op de teller, wéét je dat niet alles in nieuwstaat meer is, zeker niet als-ie voor een laag bedrag als 6000 euro eruitgaat.

Als je een wagen koopt en je wil geen mankementen moet je niet zo'n oude auto kopen. Die zijn nu eenmaal aan slijtage onderhevig.

En om dat mankementen te noemen? Lijkt me eerder onder het kopje 'slijtage' te passen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218213

precies , slijtage dus, 150.000 is vrij normaal dat de koppeling op is, ligt ook aan je rijstijl , 2000 euro, is veel geld , maar garage is duur , meen dat ford , ongeveer rond de 60,70 euro zit per uur, bruto dan, koppeling is veel werk , schilt ook weer per auto , remmenblokken is slim om te vervangen als ze niet gelijkmatig afslijten , anders heb je als je pech hebt ook nog eens schijven aan je rekening hangen, uitlaat roest , en gaat lekken , allemaal slijtage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Hoe te testen of de koppelingsplaten aan vervanging toe zijn:
Rijd in z'n 3 rond de 2.000 toeren en accelereer voluit (gaspedaal tot de bodem) en kijk of je toerenteller eerst omhoog gaat zonder dat je ook maar iets versnelt.

Uitlaat & koppelingsplaten zijn slijtage onderdelen. Vroeg of laat moeten die eens vervangen worden.

Wat slijt er aan de remmen precies scheef af en op welke manier? Werken de remklauwen niet goed? Zijn de klauwen op de één of andere manier niet goed gemonteerd?

Verder kan je i.d.d. eens bij een andere garage navraag gaan doen over de technische staat van je auto.

En het valt niet (meer) te zeggen of een aantal zaken bij aankoop ook al zo was.
Koppeling is ook heel afhankelijk van hoe je rijd. De één doet er 2 ton mee, de ander presteerd 't om ze in 5k compleet op te roken. Remmen is sterk afhankelijk van wat het probleem daar exact mee is. Maar ook dit kan prima in de afgelopen 10 tot 15k gebeurd zijn.

BMW 535D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89521

Soulfly schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 17:57:
Hoe te testen of de koppelingsplaten aan vervanging toe zijn:
Rijd in z'n 3 rond de 2.000 toeren en accelereer voluit (gaspedaal tot de bodem) en kijk of je toerenteller eerst omhoog gaat zonder dat je ook maar iets versnelt.
Een koppeling moet je testen in 4 of 5 , bij een snelheid/toerental wat boven het maximum koppel.
Een benzinemotor zit met 2000 tpm nog lang niet aan z'n maximum koppel......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Anoniem: 89521 schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 18:21:

Een koppeling moet je testen in 4 of 5 , bij een snelheid/toerental wat boven het maximum koppel.
Een benzinemotor zit met 2000 tpm nog lang niet aan z'n maximum koppel......
Als je dat wilt doen in de 4 / 5 en boven z'n max koppel gebied zoals jij het stelt wordt 't wel testen op hoge snelheid.

Koppelopbouw is in de 3 sneller bereikt dan in de 4 en zeker de 5e versnelling.

Daarnaast, ik hoef b.v. maar 1600rpm meer te hebben om m'n max koppel te behalen. En dat is een gewone benzine... Niets fancy's geen turbo / compressor o.i.d.

edit:

@Flits n.a.v. onderste reactie:
Als jouw praktijk ervaring dat uitwijst, prima. Met mijn ervaring kan dit gemakkelijk getest worden op lagere snelheden bij een lagere versnelling. Daar hoef ik niet voor te springen.

[ Voor 15% gewijzigd door Harry op 25-10-2008 23:08 ]

BMW 535D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:59

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Als er een beetje met een auto getrapt wordt, kan een koppeling met 150.000 makkelijk op zijn. Remmen idem. Ik heb mijn schijven ook vervangen toen de auto 140.000 had gereden. Ook deze sleten scheef, er zat een dikke richel op de schijf. Vervangen van de schijven is ook niet het meeste werk. Ik denk dat je met je 2000 vooral betaald voor de koppeling, aangezien dat een vrij lastige klus is bij elke auto. Ik zou ook zeker na proberen te gaan of je koppeling wel echt versleten is.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Soulfly schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 18:32:
[...]

Als je dat wilt doen in de 4 / 5 en boven z'n max koppel gebied zoals jij het stelt wordt 't wel testen op hoge snelheid.

Daarnaast, ik hoef b.v. maar 1600rpm meer te hebben om m'n max koppel te behalen. En dat is een gewone benzine... Niets fancy's geen turbo / compressor o.i.d.
Een slippende koppeling wordt het eerst merkbaar bij acceleren op de snelweg in 4 t/m 6....
Je kan hoog of laag springen, maar dat is gewoon praktijkervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:34
Soulfly schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 18:32:
[...]

edit:

@Flits n.a.v. onderste reactie:
Als jouw praktijk ervaring dat uitwijst, prima. Met mijn ervaring kan dit gemakkelijk getest worden op lagere snelheden bij een lagere versnelling. Daar hoef ik niet voor te springen.
Je kan het ig goed in de 2 merken als de koppeling aan gort is! In de 4 en 5 misschien wel beter, zelf nooit getest, in de 2 gaat goed zat ;)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:20

-tom-562

Oliesjeik

Koppeling is makkelijk te testen. Zet de auto op de handrem, in z'n 1, en probeer weg te rijden. Als je toeren gaat maken/ in toeren schiet en je auto niet in beweging wilt brengen, dan is 'ie aardig aan het eind. Als 'ie wilt afslaan/de auto voort wilt trekken dan is je koppeling nog goed.
Zolang je uitlaat niet lek is zou ik hem lekker laten zitten.
Dingen zoals remmen zijn normale slijtage.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Inderdaad de snelste manier om je koppeling te testen, remmen scheef afslijten, zou je toch denken dat er iets met je remmen aan de hand is inderdaad, zou wat roest kunnen zijn op onderdelen van de remklauwen etc.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ephymerous schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 00:50:
[...]

Je kan het ig goed in de 2 merken als de koppeling aan gort is! In de 4 en 5 misschien wel beter, zelf nooit getest, in de 2 gaat goed zat ;)
Een koppeling die slipt in 4 of 5 hoeft dat niet in 2 te doen.
Een koppeling die in 2 al slipt zal dat zeker in 4 of 5 doen.

Dus niet goed zat..... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 10:47
Hoe was de onderhoudshistorie toen je de auto kocht ?

Bij veel auto's is er een onderhoudsschema voor bepaalde onderdelen.
Als de auto op tijd zijn beurten gehad heeft (dus netjes verzorgd is) dan weet je wanneer er bepaalde zaken vervangen zijn, of niet.

Verder heeft de auto er 150 dkm op zitten, en dan is het niet gek als er bepaalde zaken versleten zijn.

offtopic:
Heb mijn 9000 met 176 dkm gekocht, er gas in laten leggen en zit een 15 maanden verder op de 201 dkm. Kosten tot nu toe, excl G3 installatie, €2500.- (was wel met een grote beurt gelijk na de aanschaf)
Startmotor, bepaalde motorsteunen, remblokken, accu, en verder regulier onderhoud.

Blijft een dure hobby dat autorijden.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Ik vind 2000 Euro aan reparatiekosten behoorlijk fors! Ik schat dat de onderdelen bij elkaar zo'n 750 Euro zou moeten zijn (ervan uitgaande dat je het volgende nodig hebt: uitlaat, remblokken voor en achter, geventileerde remschijven voor, standaard remschijven achter, koppelingsplaat en drukgroep), dus dan hou je zo'n 950 Euro over aan man-uren. Dat is zo'n 15 uur werk met het dealertarief, behoorlijk lang voor relatief eenvoudig werk (met uitzondering van de koppeling: daarvoor moet de bak los, maar ook dat is geen úren werk). De prijzen die ik noem zijn gemakshalve wel ex. BTW, aangezien ze dat bij Ford ook wel zo zullen doen. :P 750 + 950 + BTW = ca 2000 Euro. :P

Mijn tip: ga niet naar de Ford-dealer en laat de boel gewoon bij een goede/eerlijke Bovag-garage voor 1200 Euro fixen ofzo. Het kan zelfs zijn dat wanneer je universele/namaak-onderdelen pakt je een heel stuk voordeliger uit bent.

Zo zie je maar: in een Ford geniet je maar kort. :+ :P

[ Voor 7% gewijzigd door Bart-Willem op 30-10-2008 23:34 ]

Volvotips.com

Pagina: 1