Hoi,
Ik heb gisteren een 92 mm fan op mijn Scythe Ninja Mini heatsink gemonteerd.
- Processor is AMD 4850E (45 Wat)
- Moederbord is GigaByte GA-MA78GM-S2H
Nu heb ik iets heel raars voor. Meetingen met Speedfan leveren volgend resultaat op:
- Idle: Is CPU temp 31 celcius (lijkt me ok)
- Bij het afspelen van de Planeth Earth vogelscene (1080P) gaat de temperatuur de hoogte in tot 65 celcius ?
Cpu load is dan +- 70%
- Start ik een decodeer programma in batch (als tweede task) komt de CPU load op 100% te zitten.
En de CPU temps stijgen tot 90 - 100 graden celcius
Het systeem blijft wel stabiel. Echter lijkt dit me niet gezond.
AMD geeft 78 graden celcius (max) aan, als cpu temp voor de 4850E.
Hoe komt dit nu ? Is mijn cpu temp meter (Thermal Diode) kapot ?
Of zit die heatsink niet meer voldoende vast op de CPU ? (hij voelt nochtans niet los aan)
Moet ik me hierin ongerust maken.
Graag had ik geweten van jullie, wat jullie cpu temp waarden zijn (stressed = 100% load ) ?
En dit met een 4850E processor en Scythe Ninja Mini heatsink (al dan niet actief gekoeld)
P.S. Als ik mijn behuizing open doe, dalen deze temperatuur niet (tot nauwelijks).
M.a.w. het kan alvast niet aan mijn fans of CPU fan liggen.
Als de kast gesloten is, voel ik wel redelijk wat warmte uit de behuizing geblazen worden.
Dus vermoedelijk zit die heatsink niet meer goed vast, ofzo ??
Probleem is dat ik hierin totaal geen ervaring heb. Moet ik dan die koelpaste eraf halen (met terpetine of wat alcohol). En er nieuwe koelpaste aansmeren (klein laagje, goed verdeeld via banccontact kaartje). Artic Silver 5 schijnt goede paste te zijn. Echter, welke risico's loop ik hier. Ik zou niet graag mijn processor beschadigen... Misschien volstaat het deze avond om die heatsink nog eens goed aan te duwen...
Full load (100%) en 95 graden celcius lijkt me alvast niet normaal
Ofwel ? Zijn er nog mensen die dit hebben ? (een brakke temp sensor)
Ik heb gisteren een 92 mm fan op mijn Scythe Ninja Mini heatsink gemonteerd.
- Processor is AMD 4850E (45 Wat)
- Moederbord is GigaByte GA-MA78GM-S2H
Nu heb ik iets heel raars voor. Meetingen met Speedfan leveren volgend resultaat op:
- Idle: Is CPU temp 31 celcius (lijkt me ok)
- Bij het afspelen van de Planeth Earth vogelscene (1080P) gaat de temperatuur de hoogte in tot 65 celcius ?
Cpu load is dan +- 70%
- Start ik een decodeer programma in batch (als tweede task) komt de CPU load op 100% te zitten.
En de CPU temps stijgen tot 90 - 100 graden celcius
Het systeem blijft wel stabiel. Echter lijkt dit me niet gezond.
AMD geeft 78 graden celcius (max) aan, als cpu temp voor de 4850E.
Hoe komt dit nu ? Is mijn cpu temp meter (Thermal Diode) kapot ?
Of zit die heatsink niet meer voldoende vast op de CPU ? (hij voelt nochtans niet los aan)
Moet ik me hierin ongerust maken.
Graag had ik geweten van jullie, wat jullie cpu temp waarden zijn (stressed = 100% load ) ?
En dit met een 4850E processor en Scythe Ninja Mini heatsink (al dan niet actief gekoeld)
P.S. Als ik mijn behuizing open doe, dalen deze temperatuur niet (tot nauwelijks).
M.a.w. het kan alvast niet aan mijn fans of CPU fan liggen.
Als de kast gesloten is, voel ik wel redelijk wat warmte uit de behuizing geblazen worden.
Dus vermoedelijk zit die heatsink niet meer goed vast, ofzo ??
Probleem is dat ik hierin totaal geen ervaring heb. Moet ik dan die koelpaste eraf halen (met terpetine of wat alcohol). En er nieuwe koelpaste aansmeren (klein laagje, goed verdeeld via banccontact kaartje). Artic Silver 5 schijnt goede paste te zijn. Echter, welke risico's loop ik hier. Ik zou niet graag mijn processor beschadigen... Misschien volstaat het deze avond om die heatsink nog eens goed aan te duwen...
Full load (100%) en 95 graden celcius lijkt me alvast niet normaal
Ofwel ? Zijn er nog mensen die dit hebben ? (een brakke temp sensor)