4850e - Scythe Ninja Mini - CPU temps

Pagina: 1
Acties:

• Gent32m
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-10-2025
Hoi,

Ik heb gisteren een 92 mm fan op mijn Scythe Ninja Mini heatsink gemonteerd.
- Processor is AMD 4850E (45 Wat)
- Moederbord is GigaByte GA-MA78GM-S2H

Nu heb ik iets heel raars voor. Meetingen met Speedfan leveren volgend resultaat op:
- Idle: Is CPU temp 31 celcius (lijkt me ok)
- Bij het afspelen van de Planeth Earth vogelscene (1080P) gaat de temperatuur de hoogte in tot 65 celcius ?
Cpu load is dan +- 70%
- Start ik een decodeer programma in batch (als tweede task) komt de CPU load op 100% te zitten.
En de CPU temps stijgen tot 90 - 100 graden celcius

Het systeem blijft wel stabiel. Echter lijkt dit me niet gezond.
AMD geeft 78 graden celcius (max) aan, als cpu temp voor de 4850E.

Hoe komt dit nu ? Is mijn cpu temp meter (Thermal Diode) kapot ?
Of zit die heatsink niet meer voldoende vast op de CPU ? (hij voelt nochtans niet los aan)

Moet ik me hierin ongerust maken.

Graag had ik geweten van jullie, wat jullie cpu temp waarden zijn (stressed = 100% load ) ?
En dit met een 4850E processor en Scythe Ninja Mini heatsink (al dan niet actief gekoeld)

P.S. Als ik mijn behuizing open doe, dalen deze temperatuur niet (tot nauwelijks).
M.a.w. het kan alvast niet aan mijn fans of CPU fan liggen.

Als de kast gesloten is, voel ik wel redelijk wat warmte uit de behuizing geblazen worden.
Dus vermoedelijk zit die heatsink niet meer goed vast, ofzo ??

Probleem is dat ik hierin totaal geen ervaring heb. Moet ik dan die koelpaste eraf halen (met terpetine of wat alcohol). En er nieuwe koelpaste aansmeren (klein laagje, goed verdeeld via banccontact kaartje). Artic Silver 5 schijnt goede paste te zijn. Echter, welke risico's loop ik hier. Ik zou niet graag mijn processor beschadigen... Misschien volstaat het deze avond om die heatsink nog eens goed aan te duwen...

Full load (100%) en 95 graden celcius lijkt me alvast niet normaal 8)7
Ofwel ? Zijn er nog mensen die dit hebben ? (een brakke temp sensor)

Verwijderd

Hoe warm voelt je heatsink aan van je processor.

Met die processor temperatuur zal je moeten verwachten dat je heatsink goed warm moet zijn.
Is je heatsink echter niet warm dan wordt je cpu warmte niet goed afgevoerd en zal je dus moeten kijken hoe je je heatsink beter kan aansluiten (paste, oplappen, etc)

• Gent32m
Verwijderd schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 15:37:
Hoe warm voelt je heatsink aan van je processor.

Met die processor temperatuur zal je moeten verwachten dat je heatsink goed warm moet zijn.
Is je heatsink echter niet warm dan wordt je cpu warmte niet goed afgevoerd en zal je dus moeten kijken hoe je je heatsink beter kan aansluiten (paste, oplappen, etc)
Heatsink voelde bij mijn weten niet echt warm aan. Maar ik test dit voor de zekerheid vanavond nog eens uit.
Ervoor had ik wel goede temps. Ik heb de 80 mm fan vervangen door een 92 mm exemplaar. Zodat die voor dezelfde airflow, minder geluid kon maken. Nu zijn alleen die CPU temps de hoogte in gegaan :?

Zou bij het bevestigen / losmaken van die CPU fan, de heatsink wat los gekomen zijn ?
Ik controleer de bevesting daarvan eens deze avond...

Verwijderd

Een heatsink zit meestal wel redelijk goed vast en zou dus niet los mogen raken als je alleen je fan los koppel.

Draait je 92mm even "snel" als je 80mm variant? dus eigenlijk meer airflow of draait ie langzamer? Kan je je cpu fan ook via je bios ff op max zetten (ja herrie) dan zouden je temps ook lager moeten worden.

Maar een koele heatsink met warme processor is meestal een teken dat er iets niet goed zit.

Waar haal je je temps vandaan? (bios, cpu-z etc)

edit: doh typo!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2008 16:15 ]

• Gent32m
Verwijderd schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 16:14:
Een heatsink zit meestal wel redelijk goed vast en zou dus niet los mogen raken als je alleen je fan los koppel.

Draait je 92mm even "snel" als je 80mm variant? dus eigenlijk meer airflow of draait ie langzamer? Kan je je cpu fan ook via je bios ff op max zetten (ja herrie) dan zouden je temps ook lager moeten worden.

Maar een koele heatsink met warme processor is meestal een teken dat er iets niet goed zit.

Waar haal je je temps vandaan? (bios, cpu-z etc)

edit: doh typo!
- De 92mm fan draait trager (in toerental => is stiller) dan de 80mm (maar verplaatst wel evenveel lucht).
- De 92mm fan (van Noctua) is rechtstreeks aangesloten op de voeding (via een LNA adapter).
=> Ik kan die LNA adapter eruit halen, dan draait hij nog sneller (met iets meer geluid)
Heb dit al eens geprobeerd, met geen verschil in de temp's metingen.

Naar mijn gevoel maakt het blazen van de fans (op de CPU of in de behuizing) niet veel uit.
Zelfs als de kast openstaat, gaan de temps nog altijd fors de hoogte in.

Moet dus wel iets zijn op die cpu zelf. Heatsink, vermoed ik...
Tenzij de temp sensor kapot is ?

Ik haal de temps via Speedfan.

Gisteren kon ik gedurende 5 minuten (heb niet langer geprobeerd) probleemloos aan 100 celcius en FullLoad draaien. Er kwam redelijk wat warme lucht uit de kast. Maar er zat zeker geen geurtje ofzo aan. Gewoon warme lucht. Het systeem werd ook niet onstabiel. Enkel hoge metingen.

Moest ik het niet nagemeten hebben, ik zou niet eens weten of er iets fout aan de hand was ;)

Edit: Oh ja, nog iets. Als ik een batch proces start (aan full load), dan gaat de temperatuur eerst met een piek de hoogte in. Bv van 31 naar 55 graden celcius. En dan komt er iedere 1 à 5 seconden, ongeveer, 1 graad celcius bij. Dan sta ik na bv 2 minuten al op 80 graden celcius (ipv 55 graden) :/

[ Voor 8% gewijzigd door Gent32m op 14-10-2008 16:29 ]

Verwijderd

Als de fan langzamer draait dan kan het inderdaad wel een verschil maken, maar zoals je al aangeeft bij het verhogen van de snelheid geen verschil is dit dus geen oplossing van het probleem.

Als je temp nog steeds de hoogte ingaat terwijl je kast open is en alle fans op max staat dan is dat dus ook geen oplossing.

Probeer voordat je je heatsink demonteer de temp een tijdje te volgen in je bios, dit moet je een tijdje kunnen volhouden voordat hij weer dezelfde temps zou geven. Deze stap is er eigenlijk om je temp te vergelijken met je temps via speedfan, het makkelijkst is dat je eerst je cpu een beetje rekenwerk geeft, daarna reboot en dan in je bios gaat kijken.

Als je je cpu al 5 min op 100 celcius laat draaien op fullload dan zou ik zeggen als compu, sorry hoor maar ik ga ff uitschakelen dit wordt me te heet. (verschillende intels gehad ter reparatie die dus zo reageren eerlijk gezegd weet ik het niet zeker van AMD maar ik dacht dat ze ook beveiligd waren) Als je systeem niet eens instabiel wordt dan zou ik toch echt gaan twijfelen aan de metingen van SpeedFan, dus even je temps in je bios erop na kijken.

Heb je nog een stock-cooler liggen, die zou je eventueel er op kunnen zetten om te vergelijken. In de tussentijd kan je je heatsink bekijken of deze niet toevallig bol of hol staat (gewoon een recht voorwerp er op leggen). Koelpaste kan je makkelijk verwijderen en zonder al te veel moeite weer erop aanbrengen, twijfel je te veel kan je altijd ff de topic erop nalezen (nee heb geen link, vind je zelf wel op GOT)

Response op edit, hmm 31 graden, en staat je compu dan al een tijdje aan? Zo ja dan is er iets mis tussen je cpu en heatsink. Dan zou ik zeggen demonteer en bekijk even de vlakken (zowel cpu als heatsink) maak deze schoon en plaats dan een nieuwe thermalpaste.
Maak je cpu ook de 1graden sprong per sec als deze idle staat?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2008 16:42 . Reden: edit van TS ]

• Gent32m
- Klopt. Echter, als ik bv een batchproces start (aan 100% load) en de CPU temp na een paar minuten aan pakweg 80 graden celcius zit. Het moment dat ik dit batchproces stop, zakt de CPU temp (metingen in Speedfan) bijna onmiddellijk terug op 31 graden celcius.

- Als ik dan mijn pc heropstart en in de bios ga kijken. Ben ik misschien al te laat ?

- In de bios staat ook ingesteld, dat hij de pc moet uitschakelen in geval van overhitting. Dat doet hij dus niet. Wat me idd terug doet vermoeden dat er iets met die metingen aan de hand moet zijn.

- Ik ga vanavond eens voelen (met de hand) aan de heatsink hoe warm die nou wel wordt. Heb niet echt het gevoel dat mijn kast te warm wordt (in temps). Want de temps van de harde schijven blijven stabiel. Enkel de CPU2 temp, de Core2 Temp en de NB HeatSink (?) temp gaan de hoogte in. De Core1 Temp en CPU1 Temp blijft wel stabiel (en laag).

Ik heb nog een stockkoeler liggen. Echter, moet ik wel zeggen, dat ik niet totaal geen ervaring heb met het monteren / demonteren van deze dingen. Heb al wat gelezen op het internet. Maar twijfel toch. Hoe gevaarlijk is deze operatie ? Ik zou niet graag mijn hardware om zeep helpen.

Waar moet ik opletten ?
1) Dat ik niet statisch geladen ben
2) Bij het verwijderen van de heatsink (met een vodje alcohol de koelpasta eraf halen)
3) Nieuwe koelpasta evenredig uitsmeren (met een bancontact kaartje). Opletten op het goedje (dat giftig is). Plus dat de pasta niet aan de CPU pinnen komt. Moet binnen het vierkantje blijven. Ik kan heel dit vierkantje (van de CPU) bestrijken ? Ook niet teveel aansmeren (een dun laagje dus)
4) Dan die heatsink erop terug monteren.

Dit demonteren is alvast mijn laatste optie (als de rest niet helpt)
Maak je cpu ook de 1graden sprong per sec als deze idle staat?
Edit: Nope, dan niet. Enkel als hij met een zwaar batch proces bezig is (bv decoderen van een videofilm). Of bij het afspelen van de beruchte planet earth vogelscene; klimt hij ook geleidelijk iets meer de hoogte in. Het moment dat deze processen stoppen, keert hij terug naar zijn lage idle temperatuur (die stabiel blijft)

[ Voor 11% gewijzigd door Gent32m op 14-10-2008 16:54 ]

Verwijderd

Als je je fullLoad stop dan gaat ie weer terug naar 31 graden, dit kan je beschouwen als een teken dat je koeling werkt want je cpu verliest niet zomaar warmte.

Als je je pc reboot en dan direct in de bios komt zal je cpu temp altijd hoger zijn dan dat je bij een cold boot direct naar je bios gaat, natuurlijk verlies je wel wat warmte maar dat zal niet al te veel zijn. (ik verwacht hier eigenlijk een niet super hoge temp)

Als je bios is ingesteld dat hij bij een te hoge temp gaat rebooten/uitschakelen dan doet ie dat echt wel daar hoef je niet bang voor te zijn.

Als alleen temp2 de hoogte in gaat en temp1 niet dan moet je toch echt gaan denken aan een vertekend beeld van de werkelijkheid. Check dit ff door naar je bios te gaan (aangezien die je andere waardes zult geven)

Een heatsink loskoppelen en monteren is een fluitje van een cent (balen dat we met euro's betalen) maar als je er onzeker van wordt moet je het ook niet doen, eerst alles goed nalopen en dit echt als laatste redmiddel houden (denk ook niet dat het nodig is, aan je laatste post te lezen).

Tip: bij een cold boot zie je in je bios ook de cpu temp omhoog gaan zet deze een paar minuten aan en kijk of deze nog stijgt, dit is de temp uit je bios vergelijk deze met de idle temp in speedfan. Als je je batch heb afgerond direct een reboot en lees nu de temp in je bios ik denk toch niet dat deze boven de 80 zal uitkomen.

• Gent32m
- Idd, ga eerst al die testen eens uitvoeren
- Kan eventueel wel die koelpasta al kopen (http://www.microforce.be/ProductDetails.asp?id=1950)
- Als je een website weet met meer informatie over hoe koelpaste correct aan te brengen. Meer dan welkom.
Ik kan alvast de handleiding van de Scythe Ninja Mini thuis eens lezen.

[ Voor 3% gewijzigd door Gent32m op 14-10-2008 17:14 ]

Verwijderd

Hier op GOT is er genoeg over te vinden.

• Gent32m
Update: Ik ga de pc deze avond in een computerwinkel binnensteken.

Hoe ik een CPU koeler moet demonteren gaat mijn petje te boven. Ik heb gisteren geprobeerd (die koeler los te maken). Die zit echter zo vast, dat ik die echt niet meer los krijgen kan. Of ik moet iets forceren en dan breek ik misschien wel iets stuk. Dus liever blijf ik hier af. En laat dit aan de meer experts over. Die hier al ervaring in hebben.

Ik heb een stress test opnieuw gedaan. Idl CPU temp van 31 graden (en kast temperatuur van 27 graden) schoten na een paar minuten fors de hoogte in (en bleven maar stijgen). Na een paar minuten zat ik op CPU temp 90 graden (via Speedfan gemeten). Heb dan de pc gereset. En in de bios gekeken.

Daar stond de CPU temp op 60 graden (wat veel te veel is). De kast temperatuur was ook 10 graden gestegen en stond op 37 graden. Wat veel te warm is (wordt gevaarlijk voor de HardDisks die erin zitten). In de bios schoot de CPU temp iedere seconde een graad naar beneden. Wat me doet vermoeden dat die wss al op 70 graden (of hoger stond). Die 60 graden kon ik pas een paar seconden later lezen... Zo is de CPU temp gezakt (in de bios) naar 37 graden. seconde per seconde, ging er een graadje af.

Dit is alvast verschillend met de metingen in Speedfan (waar de CPU temps feller zakten).
Ik heb aan de CPU koeler wat zitten wringen, maar kreeg die dus niet los.

Daarna opnieuw metingen gedaan (via Speedfan). Ik kreeg toen Idl heel rare Core 2 temperaturen. Die stonden op -2 graden ? En bij proces belasting gingen die dan naar omhoog...

Aan de Heatsink heb ik ook even gevoeld (na die stress test). Die stond gewoon koud. Wat ook niet normaal kan zijn. M.a.w. alle CPU temp komt waarschijnlijk in de kast terecht en wordt door de heatsink totaal niet opgevangen. Het waarheidsgehalte van de CPU temp metingen laat ik hierbij even buiten beschouwing. Er is iets aan dit systeem dat gewoon niet deugd...

Ik heb hier niet genoeg kaas van gegeten (voel me niet genoeg vertrouwd hiermee). Zodoende ga ik de pc in een computerzaak deze avond binnensteken. Met de vraag of zij eens temp metingen kunnen doen. En bijgevolg de Heatsink opnieuw monteren (met nieuwe koelpasta). Eventueel (als die HeatSink stuk zou zijn), die vervangen door een andere Heatsink.

Ik zou de CPU graag 100% kunnen belasten. Gedurende paar uren (in slechtste geval). Zonder hierbij crashes te krijgen. Of mijn componenten om zeep te helpen. Hopelijk kunnen die mensen me helpen...

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

De koeler demonteren gaat vrij makkelijk. Gewoon de pushpins een kwartslag draaien,daarna kun je ze iets omhoog trekken. In principe heb je nu alleen nog te maken met de weerstand van de koelpasta, en de weerstand van de pins die nog door het mobo heenzitten.

Met een beetje (voorzichtig)draaien en trekken van de koeler, laat hij makkelijk los. Niet vergeten dat voor het monteren van de koeler, de pushpins(zwarte doppen) weer een kwartslag terugdraait.

Na het aanbrengen van nieuwe koelpasta, en het plaatsen van de koeler op de cpu(wel goed opletten dat de koeler alleen de cpu raakt), kun je met druk uit oefenen op de bovenkant van de pushpins, wat je beter kruislings kunt doen, de koeler weer bevestigen.

Ik heb dezelfde koeler ;)

[ Voor 72% gewijzigd door pcgek op 15-10-2008 09:53 ]

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

• Gent32m
Klinkt misschien gemakkelijk, toch laat ik dit liever door een expert doen
Als ik de boel zelf om zeep help, ben ik meer geld kwijt ;)

Overigens, mijn heatsink werd bij volle belasting niet eens warm. Die bleef ijskoud. Er is daar dus duidelijk een probleem mee. Ik vermoed dat jouw bevestigde Heatsink wel warm wordt :)

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

Gent32m schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 10:37:
Klinkt misschien gemakkelijk, toch laat ik dit liever door een expert doen
Als ik de boel zelf om zeep help, ben ik meer geld kwijt ;)

Overigens, mijn heatsink werd bij volle belasting niet eens warm. Die bleef ijskoud. Er is daar dus duidelijk een probleem mee. Ik vermoed dat jouw bevestigde Heatsink wel warm wordt :)
Weet haast wel zeker dat de koeler er bij jou niet goed opzit.

Waarom probeer je die er zelf niet opnieuw op te zetten? Je moet toch een keer iets zelf proberen, en de koeler van de cpu is toch 1 van de makkelijkste dingen om mee te beginnen
;)

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

Verwijderd

Ik heb dezelfde proc+koeler+mobo combo.

Koelblok draait zonder fan.
Koelblok wordt indirect gekoeld door case fan (Antec Fusion)

Als je wil, wil ik je batch hier wel laten draaien.

Als ik het zo lees gok ik op een niet goede montage van het Ninja koelblok.
De bevestiging laat ruimte voor slechte montage.

• Gent32m
Verwijderd schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 10:57:
Ik heb dezelfde proc+koeler+mobo combo.

Koelblok draait zonder fan.
Koelblok wordt indirect gekoeld door case fan (Antec Fusion)

Als je wil, wil ik je batch hier wel laten draaien.

Als ik het zo lees gok ik op een niet goede montage van het Ninja koelblok.
De bevestiging laat ruimte voor slechte montage.
Aha, dat is interessant. Jij hebt dezelfde hardware als ik. ;)
Mijn behuizing is ook de Antec Fusion 430.

- Waar staat jouw HTPC ? Staat die in een open kast ? Of op een bureau ?
- Als je je CPU gedurende een 5-tal minuten op 100% laat draaien. Wat zijn dan je metingen ?
CPU Temp ? Core Temp ? Temp behuizing ?
- Gaat je CPU Temp geleidelijk de hoogte in (of blijft die rond een bepaalde temp hangen)
- Heb je ook die hoge temperatuur meting van de NorthBridge (+- 82 graden) ?

Alvast bedankt voor je hulp.
(zou graag eens weten wat voor temps iemand anders haalt, dan ik)

Greetz.

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-05 20:51

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Misschien domme vraag, maar zuigt je fan lucht door je koelblok of blaast ie?
Als ik het goed heb moet ie zuigen, dus wellicht heb je je fan verkeerd gemonteerd.
De idle temps zijn dan netjes, door het koelblok, echter als je cpu moet werken, voert ie de warmte slecht af.
Ik zou hier even naar kijken en als het kan omdraaien, is zo gedaan en kan je een hoop ellende besparen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door DaLoona op 15-10-2008 15:48 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Dark Power Pro 13, 1600W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• Gent32m
DaLoona schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 15:47:
Misschien domme vraag, maar zuigt je fan lucht door je koelblok of blaast ie?
Als ik het goed heb moet ie zuigen, dus wellicht heb je je fan verkeerd gemonteerd.
De idle temps zijn dan netjes, door het koelblok, echter als je cpu moet werken, voert ie de warmte slecht af.
Ik zou hier even naar kijken en als het kan omdraaien, is zo gedaan en kan je een hoop ellende besparen ;)
Er zijn er die zonder fan de CPU heatsink gebruiken. (via koeling met bv Antec Case Fans langs de zijkant). En zij hebben deze problemen niet.

Ook wordt mijn heatsink niet heet. Wat ik maar raar vindt.
Of de fan dan zuigt of blaast, maakt niet veel uit (aangezien er toch geen warme lucht doorheen stroomt)

De fan zit achterwaarts op de heatsink gemonteerd. Volgens mij is dit correct.Als ik hem omdraai, kunnen de schroeven tegen de heatsink botsen (wat niet zo ideaal is). Zoals hij nu gemonteerd zit, blaast de fan de warme lucht doorheen de heatsink (maar veel warme lucht voel ik daar dus niet doorheen stromen)

Enfin, straks steek ik hem bij een computerzaak binnen.
Kunnen ze het hele zaakjes eens netjes bekijken.

Ik heb al genoeg eraan geprutst (zonder resultaat) :)

• Gent32m
Update: Pc (na twee dagen) terug ontvangen. De sensor (die SpeedFan gebruikt) blijkt niet zo goed te werken. De winkel heeft temperatuur metingen rechtstreeks op de hardware zelf gedaan en die blijkt ok te zijn. Koelpasta hebben ze zowiezo vervangen en de heatsink opnieuw bevestigd.

En het moet gezegd (full stressed) liggen mijn temperaturen nu rond de 30 graden celcius. Al merk ik wel dat naarmate het proces langer duurt, de temperatuur toch terug weer begint te stijgen (maar onmiddellijk weer dropt, eens de taak stopt). Momenteel zit ik aan 40 graden celcius (full stressed) Misschien is dat die koelpasta die ergens verdampt ?

Hoe dan ook, ik hoef me nergens zorgen om te maken. Moest de processor te warm worden, sluit hij zichzelf (10 graden voor het bereiken van zijn maximum) automatisch af. Dat is een ingebouwde veiligheid die in de 4850E ingebakken zit.

Ik ga beide fans (aan de buitenkant) nog vervangen door een sterker exemplaar. Zodat zeker voldoende warme lucht uit de kast verplaatst wordt. Dat lijkt me aangenamer voor de harddisks (toch grootste kapitaal dat in de behuizing zit; 2 Terrabyte van Western Digital Green Power)

En dan hoef ik me nergens zorgen meer om te maken. Die temperatuur metingen van Speedfan lap ik aan mijn laars.

Wat ze in de winkel wel gemerkt hebben, is dat de North Bridge (via rechtstreekse metingen op de hardware) wat te warm werd. Dat klopt. Is een bekend probleem bij de revisie 1.0 van dit moederbord. Heb hun dit verteld. Alsook dat die NB wel wat warmer wordt dan normaal, maar voor de rest wel vrij stabiel blijft.

Alles nu ok dus...
Greetz.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:16

mphilipp

Romanes eunt domus

Gent32m schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 15:32:
Ik heb gisteren een 92 mm fan op mijn Scythe Ninja Mini heatsink gemonteerd.
- Processor is AMD 4850E (45 Wat)
- Moederbord is GigaByte GA-MA78GM-S2H

Nu heb ik iets heel raars voor. Meetingen met Speedfan leveren volgend resultaat op:
- Idle: Is CPU temp 31 celcius (lijkt me ok)
- Bij het afspelen van de Planeth Earth vogelscene (1080P) gaat de temperatuur de hoogte in tot 65 celcius ?
Cpu load is dan +- 70%
Klinkt mij eerder in de oren alsof je niet de juiste codecs hebt om die scene af te spelen. Wat speel je precies af? Is het de BluRay of is het een (fout) gecodeerde x264 die niet door de hardware accellerator wordt herkend. Ik heb hetzelfde bordje met een 5200+ erop en een Maxi Ninja en als ik die 100% belast gaat ie ook naar 65graden. Maar als ik CoreAVC gebruik, kan ie het beter aan. Een echte BluRay doet ie met 5% CPU load. Dus: als je de foute codec hebt, is die hoge load niet zo vreemd.

BTW: koelprut moet je precies aanbrengen zoals Artic het uitlegt op hun site: een drolletje ter groote van een halve (dacht ik) rijstkorrel in het midden en dan gewoon het koellichaam monteren. Het versreiden gaat dan vanzelf.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• Gent32m
mphilipp schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 13:31:
[...]

Klinkt mij eerder in de oren alsof je niet de juiste codecs hebt om die scene af te spelen. Wat speel je precies af? Is het de BluRay of is het een (fout) gecodeerde x264 die niet door de hardware accellerator wordt herkend. Ik heb hetzelfde bordje met een 5200+ erop en een Maxi Ninja en als ik die 100% belast gaat ie ook naar 65graden. Maar als ik CoreAVC gebruik, kan ie het beter aan. Een echte BluRay doet ie met 5% CPU load. Dus: als je de foute codec hebt, is die hoge load niet zo vreemd.

BTW: koelprut moet je precies aanbrengen zoals Artic het uitlegt op hun site: een drolletje ter groote van een halve (dacht ik) rijstkorrel in het midden en dan gewoon het koellichaam monteren. Het versreiden gaat dan vanzelf.
Hoi mphilipp, ik heb hier een paar weken geleden eens een thread van je gelezen (waar ik veel aan gehad heb, waarvoor dank :) ) waarin je je moeilijke zoektocht naar hardwarematige decodering van codecs beschreef. Dit wilde maar niet lukken.

Maar uiteindelijk (dankzij MediaPlayer Classic Homecinema) is dit gelukt geraakt. Ik heb die tips gevolgd. En ja, kon toen ook 1080p materiaal aan slechts een processor snelheid van bv 7 procent afspelen. één minpuntje, het beeld was minder vloeiend (vond ik). Ik denk dat bij het afspelen via de processor er ergens nog één of andere post-processing afgaat, waardoor het beeld er mooier uitziet (dan wanneer ik het hardware matig laat decoderen). Althans, dat was mijn ervaring er toen mee (na er wat mee gespeeld te hebben)

Ik heb toen besloten. Al mijn videomateriaal via de processor te laten afspelen. De resolutie waarop ik het meeste kijk is 720p (mijn tv is HD ready. En via die 720p kan ik ook 1080 materiaal afspelen). Voordeel van de 720p is dat mijn font in windows groot genoeg blijft. Om vanop afstand (met mijn Logitech Di Novo toetsenbord) op de tv wat te surfen. En via de cpu is elke codec afspeelbaar. Wat hardwarematig niet altijd het geval is (kan extra werk opleveren).

Ik heb de K-Lite Codec pack geinstalleerd. En speel nu af via ffdshow en coreavc. Als programma zal ik Mediaportal gebruiken. Momenteel speel ik af met MediaPlayer Classic (maar dan zonder de hardware acceleratie mode).

Los hiervan, wil ik video's kunnen decoderen (rippen van DVD naar Xvic of omgekeerd). Dus die processor moet 100 belast kunnen worden ! Gezien de ingebouwde veiligheid en de noctua fans (met sterkere luchtverplaatsing aan 17dba) die op komst zijn. Zit ik nu wel safe.

Wel jammer, dat ik niet helemaal op de temperatuur metingen van Speedfan kan afgaan. Maar dat ligt aan die thermal diode sensors die niet deugen. Naar het schijnt zijn die in alle brisbane modellen brak...

Niets aan te doen.

• Gent32m
Even kickje naar boven :)

Verwijderd

Gent32m schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 14:06:
[...]

Aha, dat is interessant. Jij hebt dezelfde hardware als ik. ;)
Mijn behuizing is ook de Antec Fusion 430.

.....................................
Ik was de topic ff vergeten. Maarreh je bent er al uit zie ik.
Zoals je gezien hebt is de temp van de proc absoluut in orde.

Als iets warm wordt is het inderdaad de northbridge. (ik heb ook rev 1.0 en niet 1.1)
Die is de reden waarom ik niet helemaal passief draai maar wel wat airflow wil hebben.
Daar zit de video in en ook 80graden is voor mij geen probleem. Moet de hardware gewoon kunnen hebben.
En dat blijkt na weken intensief gebruik.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2008 15:18 ]

Verwijderd

AMD overdrive

http://game.amd.com/us-en/drivers_overdrive.aspx

Je kan altijd iets anders gebruiken om te checken, veel benchmark progs geven ook temps aan.

Ik zat eerst ook op de chipset te staren met speedfan.
Wel altijd een goed idee om een passief gekoelde chipset te voorzien van goede airflow, Ik zorg als het mogelijk is voor genoeg outtake, zeker bij OC.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:16

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik heb op mijn CPU zo'n maxi Ninja geplaatst en wilde aanvankelijk passief draaien met slechts één fan in de kast, maar heb toch de 12cm fan op de Ninja gezet. Die blaast naar beneden en zorgt zo ook voor wat airflow langs de NB. Boel blijft lekker koel zo.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-05 20:55
Mijn ervaring met de Antec Fusion v2 (430)

Moederbord is ASRock Alive 720p.
Ik heb een AMD 2350 BE (45W)
Aanwezig is een pasief gekoelde ATI HD4350 (asus)
1x TV kaart
1x ASUS Xonar kaart PCI-X (geluid)
2x 1TB Samsung F1
Processor koeling is scythe mini. Deze heb ik pasief draaien.
In de case heb ik 2 x een noctua 12NF (120mm) draaien. Deze hoor ik niet, mede door de rubberen bevestigings noppies.

Temperaturen blijven prima bij mij. 60C is toch wel het hoogste dat ik zie. Ben er erg tevreden mee. :D
Pagina: 1