Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Context:
De afgelopen tijd komen steeds meer mensen (familie leden) naar me toe dat ze voor de zoveelste keer problemen hebben met hun computer. Nu hebben uiteraard veel tweakers dit probleem, maar ik heb hier nog geen oplossing voor kunnen vinden.

Probleem:
Op een of andere manier weten ze allemaal hun computer onbruikbaar te maken. Dus niet alleen virussen en spyware, maar ook programma's die plotseling stoppen met werken e.d.

Middelen tot beschikking:
- Windows/Linux Servers
- Gigabit netwerk infrastructuur
- Budget 300,-

Eisen:
Must have:
+ Normaal kunnen internetten.
+ Geen hele andere interface.
+ Belasting programma's kunnen draaien.
+ Office programma's kunnen draaien.
+ back up van bestanden.
Like to have:
- Gewoon kunnen downloaden via torrents/e-mule
- Beveiliging van clients via Wan verbinding. (clients niet op huidige locatie bv. vriendin).

Wat ik al heb gedaan om dit probleem op te lossen.
Firewall die alle data blokkeert behalve port 80 voor de clients. (+ pop3 en smtp).
Antivirussoftware op cliënt geïnstalleerd.
Proxy server geïnstalleerd zodat er restricties aan URL's kunnen worden opgegeven.

Mogelijke oplossingen:
- Reborn card:
+ Reboot en alles werkt weer.
- Bij stroomuitval e.d data kwijt.
- Erg veel tijd om te configureren.
- Lastig om goed werkend te hebben met Clients op andere locatie's

- Linux client OS:
+ Veel minder last van virussen e.d.
--- Waarschijnlijk heel erg veel wennen voor mijn vader.
- Geen idee of dat belasting applicaties hier onder draaien.
- Office pakket werkt hij al jaren mee, overschakelen naar openoffice oid. is bijna niet te doen.

- Firewwall USB stick.
http://www.routershop.nl/.../yoggie-firestick-pro.htm
+ Als het goed werkt oplossing voor al mijn problemen.

- Overstappen op Windows Vista.
- Geen ervaring met de hoeveel virussen en spyware die hierop werken.
- Geen ervaring met compatibiliteits problemen.

Nog meer ideeen?

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den the Man
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Den the Man

Hmmm....

Linux can icm wine ook gewoon ms office pakketten draaien. zie hier voor overzicht aan office producten welke wel werken. misschien toch handig voor je vader

Pak je rust!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Het grootste probleem is het gehele nieuwe os waar hij aan moet wennen.
En de onzekerheid of de applicaties die hij moet gebruiken voor zijn werk ook werken onder linux (of wine). Mijn vader is al aardig op leeftijd (rond de 60) om hem nog te laten wennen aan een geheel nieuw os, in plaats van iets waar hij al jaren lang mee werkt vind ik niet mijn favoriete oplossing. Uiteraard als er geen betere oplossing is, zou dit wel werken.

+ Ik zou graag een oplossing zien die toepasbaar is in meerdere situaties voor meerdere personen.
Het enige wat deze personen gemeen hebben is laag pc kennis niveau en altijd problemen door (mis/ge)bruik van de computer.

[ Voor 20% gewijzigd door battler op 14-10-2008 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc181982
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-07 09:20
-Maak een gebruikersaccount aan met beperkte mogelijkheden
-Installeer een externe schijf en het backup programma norton backup&restore 2.0 (of het programma norton goback , veredelde systeemherstel)

Gaat het alsnog mis met programma's enz , kun je makkelijk een backup terugzetten. Helaas valt er weinig tegen te doen , je kunt de hele boel wel dichtgooien maar dan beginnen ze sowiezo te klagen dat ze niet iets kunnen openen enz. Dan heb je nog de meldingen/waarschuwing etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc181982
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-07 09:20
-Installeer een externe schijf en het backup programma norton backup&restore 2.0 (of het programma norton goback , veredelde systeemherstel)

Gaat het alsnog mis met programma's enz , kun je makkelijk een backup terugzetten. Helaas valt er weinig tegen te doen , je kunt de hele boel wel dichtgooien maar dan beginnen ze sowiezo te klagen dat ze niet iets kunnen openen enz. Dan heb je nog de meldingen/waarschuwing etc.

En dan het grootste probleem geval : - Gewoon kunnen downloaden via torrents/e-mule (hier zit al het grootste probleem , ze downloaden alles zonder enigzins naar de extensie o.i.d te kijken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Een goede oplossing maar wanneer er zich een probleem voordoet. Dan (laten we zeggen er wordt dagelijks een back-up gemaakt) ben je alsnog 1 dag aan data kwijt.
Wat misschien een betere oplossing is (een extended version van je voorstel).
- AD met roaming profiles.
Hier worden alle instellingen opgeslagen.

- Bestanden apart opslaan op een nas.
Hier worden alle vitale bestanden opgeslagen.

- Windows PXE Server.
Installeert Windows snel via het netwerk Of unattended install CD (helemaal gestript).

- Programma's installeren:
Ik moet nog even een manier zien te vinden om alle programma's die mijn vader gebruikt makkelijk te installeren. Misschien toevoegen op een Unattended install (niet erg dynamisch).
Via AD (veel werk voor 1 client).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
battler schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 16:31:
Wat misschien een betere oplossing is (een extended version van je voorstel).

- AD met roaming profiles.
Hier worden alle instellingen opgeslagen.

- Bestanden apart opslaan op een nas.
Hier worden alle vitale bestanden opgeslagen.
en hoe beschermt je dat alsnog tegen een virusinfectie? :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

marc181982 schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 16:06:
Begin inderdaad hiermee, staat niet in je lijst. Mijn vader draait zo al jarenlang stabiel met XP. Internet gewoon, etc etc. Antivirus update zichzelf, Windows update zichzelf. Geen centje pijn.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Misschien moet je je familieleden gewoon eens opvoeden?

Met een up-to-date PC qua patches (Windows Update op Automatic), de standaard firewall en een normale virusscanner krijg je echt niet meer "zomaar" troep op je PC: het is dan echt de schuld van de gebruiker die de verkeerde spullen (rotzooi van Emule e.d.) download/installeert/next->next->finish doet zonder op te letten of "Yes" klikt als een webpage "Antivirus" of "MSN icon collection" wil installeren.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:04
Ik snap je TS niet helemaal, gaat het nu diverse familieleden en ben je op zoek naar een generieke oplossing, of alleen specifiek voor je vader, waar je het later ineens over hebt?
In het geval van familie: net doen of je er geen verstand van hebt en ze het lekker uit laten zoeken. Hou je lekker veel vrije tijd over. Of er gewoon een lekker zakcentje voor vragen en niet zeuren, unattened install en lekker makkelijk verdiend.
In het geval van je vader: neem al z'n rechten af, en ga daarna een voor een weer wat dingen openzetten. Zodra het stuk gaat heb je z'n limiet qua computerkennis bereikt en houdt het op.

Edit: en wat Herko_ter_Horst zegt.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Sorry voor de onduidelijkheid. Ik ben in eerste instantie opzoek naar een oplossing voor mijn vader, als het even kan zou ik deze oplossing graag door willen trekken naar familie leden in mijn naaste omgeving. Mijn vader download niet bewust. Maar toch krijgt hij het altijd voor me kaar om virussen e.d uit te nodigen. Windows Firewall, Linux Firewall, Antivirus Suite, Automatische update's gebeuren op dit moment allemaal al.
Dit allemaal mag niet baten. Ik loop ook tegen het limiet aan van mijn vader zijn computerkennis, maar helaas is dat niet zomaar te upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Nog maar een keer: Je vader heeft beheerder rechten op de PC???????

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

battler schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 19:42:
Sorry voor de onduidelijkheid. Ik ben in eerste instantie opzoek naar een oplossing voor mijn vader, als het even kan zou ik deze oplossing graag door willen trekken naar familie leden in mijn naaste omgeving. Mijn vader download niet bewust. Maar toch krijgt hij het altijd voor me kaar om virussen e.d uit te nodigen. Windows Firewall, Linux Firewall, Antivirus Suite, Automatische update's gebeuren op dit moment allemaal al.
Dit allemaal mag niet baten. Ik loop ook tegen het limiet aan van mijn vader zijn computerkennis, maar helaas is dat niet zomaar te upgraden.
Tegen domheid is geen enkele bescherming opgewassen. Zolang je vader weigert zelf na te gaan denken zal het niet beter worden. Oftewel: hij mag niets downloaden. Mijn moeder is ook een complete n00b, gebruikt de PC voor email en office en nog nooit een virus gehad. Maar die blijft ook van alles af wat ze niet kent, en dat moet jouw vader blijkbaar maar eens leren?

Wat download je pa dan om al die zooi binnen te krijgen?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:51
Als ik de TS goed begrijp wordt de Topicstarter steeds meer lastig gevallen om puin te ruimen etc.
Wat eerst begon als aardigheidje wordt nu werk zonder verdienste.
En als er weer shit is dan dan is het die klote-pc en jouw 'slechtwerkende' oplossingen.
Ik denk dan: van familie zul je het hebben...
Beleg een avondje pc-klagen voor de betrokkenen.
Laat ze de pc's naast elkaar zien met hun shit. Leg wat "tomaten" klaar om te kunnen gooien naar de schermen.
Laat dan merken dat echte oplossingen wat kosten.
Vooral vande gebruikers.
Want zonder kennis, ervaring en goed lezen zullen ze steeds weer op jou leunen.

PS: Je kan ze natuurlijk ook allemaal overzetten op Apple 8)

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Dat laatste had ik nog helemaal niet aangedacht: Mac OSX.
Maar eigenlijk komen alle adviezen neer op het zelfde: Dit probleem is niet op te lossen, dit probleem ligt bij de eindgebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
battler schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 20:47:

Maar eigenlijk komen alle adviezen neer op het zelfde: Dit probleem is niet op te lossen, dit probleem ligt bij de eindgebruiker.
Kortom: je topictitel klopt niet :+

En een gratis move naar Beveiliging & Virussen want dat forum is er speciaal voor dit soort aangelegenheden.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fckgw
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-12-2021

fckgw

rhqq2

battler schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 20:47:
Dat laatste had ik nog helemaal niet aangedacht: Mac OSX.
Het is geen probleem, het is een kans :*) Voor jou om een centje te verdienen en persoonlijk te groeien, dat laatste door assertiviteit aan de dag te durven leggen en je te realiseren dat je nu van andermans probleem het jouwe maakt.

Je moet een stukje out of the box denken :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
- Als mensen geen Admin-Account hebben haal je al een hoop minder zooi binnen.
- Alles goed configureren van updates
-Geen "Gratis" Xp's installeren.
- Geen Iligale meuk installen
- Juiste bescherming .. de nieuwe norton blijkt super te zijn
- Gebruikers opvoeden. Gewoon goed uitleggen rustig met wat het internet is en gebruik ook dingen als identiteit diefstal.
- Luisteren naar je mede Forum gebruikers.
- 1 keer goed installeren en Image maken ;Y) scheelt je een hoop tijd
hoef je alleen nog alles te updaten en klaar.
En een goede prijs rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Gebruik inplaats van een reborn kaart gewoon DeepFreeze of Illusion :)
Werkt super!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Maar hoe wil je het dan doen met je Doc's een folder die je uitsluit ?
lijkt me ook niet ideaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
LuckyY schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 08:50:
Maar hoe wil je het dan doen met je Doc's een folder die je uitsluit ?
lijkt me ook niet ideaal
Ja gewoon 1 folder maken die je uitsluit.
Dan stel je gewoon in dat er alleen .docs, jpg en weet ik veel wat inmogen.
Maar geen .exe, zip enzo;)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Gelukkig hoef ik niets bij te verdienen; dan hoef ik ook niet altijd een werkende oplossing aan te bieden.
Ik denk dat ik nog even moet nadenken hoef ik het beste moet beveiligen. Maar dat zal ik ook hier weer posten.

Pagina: 1