• N00bieW1
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-09-2025
Ik kwam op het web een voorbeeld tegen om een kaart te maken: http://psdtuts.com/tutori...d-world-map-in-photoshop/

Ziet er leuk uit, maar ik ben er al lang achter dat je wel heel veel van photoshop moet weten om hetzelfde resultaat te produceren.

Na een aantal uur ben ik nu dus bij stap 13, maar daar loop ik dus vast.

Iemand die weet wat je hier nou eigenlijk moet doen, want met de weinige uitleg op de site kom je er dus niet. :?

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:27
stap 13 is even een nieuw documentje openen en daar die grid (die vierkantjes in de map) maken, met als achtergrond transparant en als afmetingen iets van 100x100 (ligt eraan hoeveel vierkantjes je wilt als grid) en dan met de penciltool een lijntje van 1px dik aan de onderkant en rechts maken, dan alles selecteren (CTRL+A) en in het 'Edit' menu 'Define as pattern' selecteren

[ Voor 18% gewijzigd door maarud op 14-10-2008 14:25 ]

• N00bieW1
maarud schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 14:24:
stap 13 is even een nieuw documentje openen en daar die grid (die vierkantjes in de map) maken, met als achtergrond transparant en als afmetingen iets van 100x100 (ligt eraan hoeveel vierkantjes je wilt als grid) en dan met de penciltool een lijntje van 1px dik aan de onderkant en rechts maken, dan alles selecteren (CTRL+A) en in het 'Edit' menu 'Define as pattern' selecteren
Ok, dus ik moet die vierkantjes zelf maken. Daar was ik nog niet achter omdat er verderop iets stond dat je ook iets moest doen met de paint bucket tool. :)

Alleen wat is het nut van het maken van een lijntje van 1px dik aan de onderkant en rechts?

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:27
N00bieW1 schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 14:54:
[...]

Ok, dus ik moet die vierkantjes zelf maken. Daar was ik nog niet achter omdat er verderop iets stond dat je ook iets moest doen met de paint bucket tool. :)

Alleen wat is het nut van het maken van een lijntje van 1px dik aan de onderkant en rechts?
die 'veroorzaken' dus de vierkantjes die je ziet in de uiteindelijke map. Als je geen lijntje maakt, dan zie je dus ook geen vierkantjes. Als je alleen onder een lijntje maakt, zie je geen tussenstreepjes in de uiteindelijke map, etc.

• N00bieW1
Mijn hartelijke dank _/-\o_

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Niet vervelend bedoeld verder, maar dit vraag ik me al lang af:

wat is precies het nut van dit soort tutorials? Veel tutorials leren je een bepaalde combinatie van filters waardoor je een heel specifiek effect kan namaken, zonder dat het echt practisch nut heeft verder. Ik merk dat dit soort tutorials vaak veel populairder zijn dan algemene tutorials die je daadwerkelijk bepaalde basisskills leren.

Kan iemand me bijv. uitleggen wat precies de toegevoegde waarde is van wat je leert in deze tutor?

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

• Turismo
  • Laatst online: 13:42
DarkX schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 16:02:
Niet vervelend bedoeld verder, maar dit vraag ik me al lang af:

wat is precies het nut van dit soort tutorials? Veel tutorials leren je een bepaalde combinatie van filters waardoor je een heel specifiek effect kan namaken, zonder dat het echt practisch nut heeft verder. Ik merk dat dit soort tutorials vaak veel populairder zijn dan algemene tutorials die je daadwerkelijk bepaalde basisskills leren.

Kan iemand me bijv. uitleggen wat precies de toegevoegde waarde is van wat je leert in deze tutor?
Als ik spreek voor mezelf.
Elke ervaring is altijd mooi meegenomen, cker wanneer een tutorial "leuker" is om te doen blijft je aandacht er beter bij.

Kijk er zal het 1 en ander verwateren, maar je leert wel principes of structuren of andere manieren van werken die je voorheen complexer deed, je affiniteit word dus groter.

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

• DarkX
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Turismo schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 16:25:
[...]

Als ik spreek voor mezelf.
Elke ervaring is altijd mooi meegenomen, cker wanneer een tutorial "leuker" is om te doen blijft je aandacht er beter bij.

Kijk er zal het 1 en ander verwateren, maar je leert wel principes of structuren of andere manieren van werken die je voorheen complexer deed, je affiniteit word dus groter.
Mja... ergens heb je een punt. Maar het probleem bij veel van die 'instant fun' tutorials is dat je meestal bepaalde hacks leert waar je bij serieus gebruik niets aan hebt, en dat is dan jammer.

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:51

KneoK

Not in a million lightyears

DarkX schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 16:30:
[...]

Mja... ergens heb je een punt. Maar het probleem bij veel van die 'instant fun' tutorials is dat je meestal bepaalde hacks leert waar je bij serieus gebruik niets aan hebt, en dat is dan jammer.
Het gebruik van layers, benaming van je layers, marquee tool, paint bucket, gebruik van patterns, etc. Ik denk dat deze tutorial voor een beginner meer oplevert dan je inschat.

Maar verder ben ik het wel met je eens dat je met zo´n tutorial wel een echte filterfreak wordt en wat dat betreft veel trucjes leert zonder te weten wat die trucjes exact doen.
Pagina: 1