• Influxx
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-12-2025
Ik ben aan het kijken voor een nieuw systeem met een ASUS P5Q Deluxe mobo.
Hierbij mag een SATA HDD niet ontbreken.

In het manual van het mobo kom ik echter het volgende tegen:

"You must install XP SP1 before using SATA HDD's. The Serial ATA RAID feature is only available if you are using XP or a later version."

Nu heb ik enkel een XP zonder SP1 en het lijkt nu net of ik een probleem ga krijgen.

Kan iemand mij uitleggen wat hiermee bedoeld wordt? Al gegoogled enz. maar niets gevonden.

Dank!

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

-ET-

Phone Home

De SATA controller zal pas standaard vanaf XP SP1 ondersteund worden. Wat je kan doen is het laatste SP (SP3) slimpstreamen in je XP cd. Zodat standaard je controller wordt ondersteund.

• Influxx
-ET- schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 13:01:
De SATA controller zal pas standaard vanaf XP SP1 ondersteund worden. Wat je kan doen is het laatste SP (SP3) slimpstreamen in je XP cd. Zodat standaard je controller wordt ondersteund.
M.a.w. Mijn originele XP is nu waardeloos geworden zonder SP1 - SP3 icm dit mobo?

• -ET-
  • Nu online

-ET-

Phone Home

Je kan nog steeds je XP serial gebruiken dus je licentie is nog net zoveel waard. Je zal alleen even een nieuwe cd moeten maken met SP3 geslipstreamd. Scheelt ook een helehoop download/update werk na de installatie.

Wat je ook zou kunnen doen is kijken welke drivers je nodig hebt voor je SATA controller en deze tijdens het installeren van XP dmv F6 vanaf floppy te installeren. Dat zal ongetwijfeld ook wel werken.

• Moortn
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-05 10:50

Moortn

Hallo

Download een versie met SP3 via internet. Als je al een licentie hebt, kan je deze gebruiken met de gedownloade versie. Niet illigaal dus, en makkelijker dan slipstreamen.

Jeej wat moet hier nou staan. Flickr

• -ET-
  • Nu online

-ET-

Phone Home

Moet je wel opletten dat je een OEM cd download. Tenminste ik ga er vanuit dat je een OEM licentie stikker hebt. En geen retail.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Influxx schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 14:10:
[...]

M.a.w. Mijn originele XP is nu waardeloos geworden zonder SP1 - SP3 icm dit mobo?
Natuurlijk niet, door een SP krijg je echter wél functionaliteit die er bij een release van het OS nog niet in zat. Ik snap je probleem derhalve ook niet.

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-05 19:59
Je bent dus niet van plan raid te gaan gebruiken? Of iig niet direct bij de installatie? Dan heb je totaal geen probleem, gewoon installeren die hap! De waarschuwing is dat de sata RAID controller functie niet herkent wordt door windows xp. Je hebt daar tenminste sp 1 voor nodig.

Dit is totaal niet van toepassing wanneer je geen RAID gaat draaien :)

één is geen, twee is één

• Influxx
Wackoz schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 15:18:
Je bent dus niet van plan raid te gaan gebruiken? Of iig niet direct bij de installatie? Dan heb je totaal geen probleem, gewoon installeren die hap! De waarschuwing is dat de sata RAID controller functie niet herkent wordt door windows xp. Je hebt daar tenminste sp 1 voor nodig.

Dit is totaal niet van toepassing wanneer je geen RAID gaat draaien :)
Ga geen RAID draaien, wilde misschien wel gebruik gaan maken van AHCI maar er komt ook een oude SATA schijf in te hangen die dit niet ondersteunt......denk gewoon IDE mode dan.

Naar ik begrijp heb ik voor IDE geen drivers nodig en kan ik de originele XP er op knallen?
Wel een beetje krom verwoord in het manual......"install XP SP1 before using SATA......ja :? ....

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 20:45
XP zonder service packs kan niet meer dan 128GB aan schijfruimte per schijf aan geloof ik, ben eens tegen dit probleem aangelopen. Bovendien is het zo zwaar verouderd, dat je toch gelijk heeel veel updates binnen moet halen, dus bespaar je de moeite en volg gewoon het advies hierboven.

• Influxx
The__Virus schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 16:14:
XP zonder service packs kan niet meer dan 128GB aan schijfruimte per schijf aan geloof ik, ben eens tegen dit probleem aangelopen. Bovendien is het zo zwaar verouderd, dat je toch gelijk heeel veel updates binnen moet halen, dus bespaar je de moeite en volg gewoon het advies hierboven.
SP3 it is!! Bedankt voor de hulp allemaal.
Pagina: 1