Verwijderd

Topicstarter
Geachte Tweakers,

Onlangs heb ik de JVC 42s90 gekocht, een 42 inch full hd LCD van 23,3 kilo!

Nu is mijn vraag of ik deze met behulp van een wandbeugel aan een houten of gipsen muur kan hangen.

Volgens mij is 23,3 kilo niet veel voor een televisie, graag wil ik advies voordat ik het echt ga proberen!

Bijvoorbaat dank!

Tim

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je maar zorgt dat het gewicht over een groot oppervlak wordt verdeelt moet het mogelijk zijn. 4 boutjes in een gipswandje zal niet voldoende zijn, maar er zijn ook montagesystemen die dmv een groten ijzeren plaat het gewicht over een groot oppervlak verdelen, dat is een stuk betrouwbaarder. Maar het blijft natuurlijk wel afhangen van hoe stevig je wand is.

Verwijderd

Topicstarter
Ok. Zeer nuttig.

Die smalle wandbeugels zullen dus sowieso niet van toepassing zijn voor mij.
Zal er veel verschil zijn in sterkte als je kijkt naar hout of gips?

Bedankt.

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-12 11:05
Waarschijnlijk dus een houten frame met een gipsplaat er tegen aan. Je kan door simpel te kloppen de houten rachels lokaliseren. Normaal worden deze om de 30cm geplaatst, of als het waaibomenbouw is, wil nog wel eens 60cm gedaan worden. Door er tegen aan te bonken kan je aan voelen of de wand stevig genoeg is. Gewoon je gevoel gebruiken. Als je de plaat in het hout schroeft, zal de tv stevig genoeg hangen. Probeer wel minimaal op 3 rachels houvast te vinden, gewoon voor de zekerheid.

Puur aan het gips zou ik ze niet monteren. Dan moet je het gewicht verdlen over een groot oppervlak, en veel meer bevestigingspunten pakken. Voor je het weet krijg je in je wand onzichtbare scheuren tussen de gaten. Je zal hier niet meteen wat van merken, maar in de loop der tijd zal je echt problemen kunnen krijgen. Je hebt dan verpulverd gips in een papieren zakje als het ware. Het kan op zich wel als je maar genoeg ruimte tussen de bevestigingspunten houd. Bij de bouwmarkt vind je hier hollewand pluggen voor.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 10:26:
Ok. Zeer nuttig.

Die smalle wandbeugels zullen dus sowieso niet van toepassing zijn voor mij.
Zal er veel verschil zijn in sterkte als je kijkt naar hout of gips?

Bedankt.
Ik ben bang dat die smalle dingen zo loskomen van een standaard gipsplaatje.

En hout kan een stuk steviger zijn dan gips, maar dat hangt natuurlijk af van wat voor een type het is. 5cm dik eikenhout zal doorgaans steviger zijn dan een MDFplaatje van 9mm :)

Verwijderd

Topicstarter
Hardware Junk en Twer_Dan bedankt!

Ik ga vanavond even bonken en even zoeken naar de rachels.

Top!

• Hardware Junk
  • Laatst online: 10-12 11:05
Jups, alleen gevoel kan je hier mee helpen. Als je bonkt en de muur beweegt als een gek, gaat het gewoon niet lukken. Als je hem niet zelf hebt gezet, dit is wat ik er achter heb zitten als DIY. Hangt geen TV aan, maar dan heb je een idee hoe zo'n muurtje er uit kan zien.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• P-Nut
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-12 18:47
superplugs? werkt ook bij keukenkastjes die vol met service zitten:P misschien geen 25kilo maar dat moet ie houden

• Yor
  • Laatst online: 01-12 23:55

Yor

Yor1313#2571

Als ik jou was, zou ik investeren in:
  • een plafond beugel, die zullen er best wel in een stylo uitvoering zijn.
  • een extra houten wand voor je gipsmuur pllaatsen, van dik multiplex, heb je meteen een holle ruimte om je kabelmeuk weg te werken.
Beide oplossingen zullen goedkoper zijn dan een nieuwe tv kopen....

http://yor.minitroopers.com

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de feedback nogmaals
Pagina: 1