• cablerichy
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Hallo,
Ik heb de search geprobeerd, en ook de FAQ gelezen, maar ik krijg het niet voorelkaar.

Ik heb hier een computer met een MSI K8TM/K8MM moederboard (MS 6741 VER1)
En er heeft al eens een SATA HD ingezeten (die is overleden) en heb een andere gekocht, ik dacht, nou de bios moet hem herkennen, (namelijk zelfde merk, alleen ietsje groter) dus alles aangesloten, maar hij wil hem niet herkennen, nu is het zo, dat de bios ge-update moet worden, maar daar komt het.

Ik heb de files gedownload, en op een flop gezet (yep deze heeft nog wel een flop) en opgestart, net zo als er in de readme file staat,
Ik moest hem opstarten met een win98 of een win ME opstart diskette, dan zou ik een RAMM drive krijgen.
Nu weet ik niet hoe ik die RAMM drive kan krijgen, maar ik laat hem opstarten met ondersteuning CD-Rom en wissel de flop (als die klaar is) en de files die ik van MSI heb gekregen is ADSFI713.exe en A6741vms.160
Volgens de beschrijving moet ik dan ADSFI713 A6741vms.160 typen, maar krijg een melding:
  • [b]ROM File name : a6741vms.160[/b]
  • [b]ROM Size : 000400000H[/b]
  • [b]file size not match[/b]
Iemand een idee, wat er mis is?
ja, tuurlijk de file zou niet kloppen, dat snap ik ook wel, maar deze heb ik al 5 x opnieuw gedownd, maar blijft hetzelfde allemaal

Specs:
  • - MSI mobo: MSI K8TM/K8MM (MS 6741 VER1)
  • - Bios version: (AMI kan het niet vinden, maar nog nooit geflashed, 1.1.0.1?)
  • - SATA HD: HDP725040GLA360 (400GB)
greetz,

Richard

• Sharky_NL
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-02 22:07
Probeer met AIDA of Everest erachter te komen of je wel werkelijk de goeie bios file hebt.

MSI Live Update kan misschien wel de goeie versie voor je opzoeken..

Zelf gebruik ik voor ASUS moederborden AsusUpdate (niet veilig volgens andere maar zelf nooit problemen gehad)

Suc6

[ Voor 51% gewijzigd door Sharky_NL op 13-10-2008 23:11 ]

• cablerichy
Sharky_NL schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 23:10:
.........

MSI Live Update kan misschien wel de goeie versie voor je opzoeken..
Ik geloof dat je daar windows voor moet hebben, dit is een compleet lege machine, dit verhaal schrijf ik op een laptop, en daar ziet Vista op.

AIDA of Everest? is dat een programma?

Modbreak:Het OS heet Vista. Laat dit soort dingen dus achterwege aub.

[ Voor 12% gewijzigd door een moderator op 21-10-2008 10:20 ]

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:30
cablerichy schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 22:53:

Ik heb hier een computer met een MSI K8TM/K8MM moederboard (MS 6741 VER1)
Jij noemt 2 verschillende Moederborden op: de K8TM en de K8MM.
Je moet even controleren welk bord jij hebt:
- De K8TM is op basis van de VIA K8T800 chipset (zonder geïntegreerde VGA)
- De K8MM is op basis van de VIA K8M800 chipset (met geïntegreerde VGA) en te herkennen aan de blauwe VGA aansluiting onder de printer poort.

K8TM bios versie 1.6
K8MM bios versie 3.7

Waarschijnlijk heb jij de K8MM en probeer je dus de bios van de K8TM erin te flashen.

• cablerichy
Jaaaaa update is gelukt!
Idd het is de K8MM, foutje bedankt..
Maar nu wil die hem nog niet zien, zelfs XP kan hem niet vinden, ik hoop toch echt dat die HD wel goed is... ik probeer nog andere dingen.

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 00:45
In de Bios de setting veranderen ? Jumper op HD niet goed ?

• Blastpe
Het probleem zit m' waarschijnlijk dat je chipset (VIA K8M800) SATA150 aansluiting heeft en je hitachi harddisk SATA300 is. Normaal moet dat geen probleem zijn, echter met deze chipset komt het vaker voor dat SATA300 schijven niet herkend worden. Ik weet niet of deze harddisk jumpers heeft om je harddisk om te zetten van SATA300 naar SATA150. Als er geen jumpers zijn zul je het met een programmatje van hitachi de zaak om moeten zetten. Hiervoor heb je wel een moederbord nodig die SATA300 aansluiting heeft |:( . Als het niet lukt kun je m' misschien laten omzetten waar je de harddisk hebt gekocht.

[ Voor 48% gewijzigd door Blastpe op 14-10-2008 00:33 ]

• cablerichy
Yippie schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 00:23:
In de Bios de setting veranderen ? Jumper op HD niet goed ?
In Bios aagegeven dat het geen RAID is maar een SATA, maar nu duurt het een stukkie langer voor dat hij verder gaat. Ik heb geen Jumpers gezien op de HD....
Blastpe schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 00:28:
Het probleem zit m' waarschijnlijk dat je chipset (VIA K8M800) SATA150 aansluiting heeft en je hitachi harddisk SATA300 is. Normaal moet dat geen probleem zijn, echter met deze chipset komt het vaker voor dat SATA300 schijven niet herkend worden. Ik weet niet of deze harddisk jumpers heeft om je harddisk om te zetten van SATA300 naar SATA150.
Daar zou wat in kunnen zitten, SATA 300 ~ SATA 150.. en idd ik heb geen jumpers gezien.
Snuffel even verder daar bij Hitachi, moet toch wel op te lossen zijn?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Forget it:
Backward compatibility between SATA 1.5 Gbit/s controllers and SATA 3.0 Gbit/s devices was important, so SATA/300's autonegotiation sequence is designed to fall back to SATA/150 speed (1.5 Gbit/s rate) when in communication with such devices. In practice, some older SATA controllers do not properly implement SATA speed negotiation. Affected systems require the user to set the SATA 3.0 Gbit/s peripherals to 1.5 Gbit/s mode, generally through the use of a jumper[5], however some drives lack this jumper. Chipsets known to have this fault include the VIA VT8237 and VT8237R south bridges, and the VIA VT6420 and VT6421L standalone SATA controllers.[6] SiS's 760 and 964 chipsets also initially exhibited this problem, though it can be rectified with an updated SATA controller ROM.
Helaas heeft jouw moederbord een VIA® VT8237 Chipset dus het enige wat je kan doen is MSI bellen/mailen om te vragen of je Hitachi gaat werken en anders heb je pech.

[ Voor 20% gewijzigd door MAX3400 op 14-10-2008 00:44 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Blastpe
MAX3400 schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 00:43:
Forget it:

[...]

Helaas heeft jouw moederbord een VIA® VT8237 Chipset dus het enige wat je kan doen is MSI bellen/mailen om te vragen of je Hitachi gaat werken en anders heb je pech.
Zoals eerder gezegd is dit met een programma van hitachi om te zetten van SATA300 naar 150. Hiervoor heb je echter wel een ander moederbord nodig. Heb hier zelf ook 2 SATA300 (omgezet naar SATA150) schijven (jumperloos) draaien op een VIA VT8237 southbridge. Heb ook een SATA300 schijf draaien op een VIA VT8237S zonder enige problemen

• cablerichy
Nou ik heb eens gekeken op de site van Hitachi, en die hebben dit verhaal in hun FAQ:
Q: What is the 32 GB clip jumper setting used for?
A: Some BIOS manufacturers have limitations supporting any drive with a capacity greater than 32 GB. The jumper was added to help customers with this limitation and enable them to use the drive as a 32 GB capacity until the BIOS manufacturer was able to provide a BIOS update that supports drives larger than 32 GB. Drives with a capacity less than 32 GB have a 2 GB clip.
Maar voor zover ik weet heb ik geen clip gehad.
Blastpe schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 00:53:
[...]

Zoals eerder gezegd is dit met een programma van hitachi om te zetten van SATA300 naar 150. Hiervoor heb je echter wel een ander moederbord nodig. Heb hier zelf ook 2 SATA300 (omgezet naar SATA150) schijven (jumperloos) draaien op een VIA VT8237 southbridge. Heb ook een SATA300 schijf draaien op een VIA VT8237S zonder enige problemen
Ik denk dat ik die gast die mij dat ding heeft aangesmeerd "ja hoor meneer, dit is echt dezelfde, alleen meer gigs :) "

[ Voor 33% gewijzigd door cablerichy op 14-10-2008 01:01 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Blastpe schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 00:53:
[...]

Zoals eerder gezegd is dit met een programma van hitachi om te zetten van SATA300 naar 150. Hiervoor heb je echter wel een ander moederbord nodig...
Ben ik met je eens maar de topicstarter zegt verder te snuffelen bij Hitachi en ik wil alleen maar aangeven dat zelfstandig met dit moederbord verder "spelen" niet gaat resulteren in het werkend krijgen van de schijf.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Blastpe
Hitachi software pagina
Wat je nodig hebt is de feature tool

• Blastpe
MAX3400 schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 00:56:
[...]

Ben ik met je eens maar de topicstarter zegt verder te snuffelen bij Hitachi en ik wil alleen maar aangeven dat zelfstandig met dit moederbord verder "spelen" niet gaat resulteren in het werkend krijgen van de schijf.
Heb je helemaal gelijk in. Het beste kan hij terug gaan naar waar hij de schijf gekocht heeft en of deze softwarematig door hun laten omzetten, of ruilen voor een ander type schjf.

• cablerichy
Blastpe schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 00:57:
Hitachi software pagina
Wat je nodig hebt is de feature tool
Die heb ik al, maar die geeft aan dat er helemaal geen schijf in zit, en waarschijnlijk omdat hij 'te snel gaat"

• cablerichy
Ik kreeg van de winkel te horen dat ik WinXP met SP2 moet gebruiken, en dan zou hij het wel moeten doen.
Hij wilde best de schijf omzetten, maar dat koste dan 45 euro.

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:12

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

cablerichy schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 12:17:
Ik kreeg van de winkel te horen dat ik WinXP met SP2 moet gebruiken, en dan zou hij het wel moeten doen.
Goeie service zeg... Daar zou ik dus nooit meer zaken doen. Eerst onzin uitkramen (OS heeft geen invloed op werking hardware*) en vervolgens nog 'n flink bedrag rekenen om 't op te lossen.

* Uitzonderingen zoals enkele USB- en softwarebased apparaten daargelaten.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• Joran
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-02 13:40

Joran

<3 natalee

Misschien zie je geen jumpers zitten, maar ook niet de pinnetjes waar een jumper op hoort te kunnen? Zoek naar iets als Compatibility Mode (zoals maxtor dat noemt) of OPT1 (seagate) en verbind die pinnetjes! Had hetzelfde probleem met een seagate-schijf(geen jumpers, alleen de pinnetjes ervoor, had gelukkig nog wat jumpers liggen) icm een Asrock mobo met dezelfde chipset.

laat maar, na wat gegoogle-image zie ik dat hitachi's inderdaad de tool willen gebruiken ipv een jumper

[ Voor 13% gewijzigd door Joran op 14-10-2008 12:44 ]

Send me your gameboys

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• cablerichy
Je hebt helemaal gelijk Johnbytheway.

• Blastpe
Verwijderd schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 12:42:
[...]

Als je op deze manier een Russisch Roulette aan het spelen bent met niet correcte biosbestanden, begint de MSI Liveupdate ineens een redelijk veilig alternatief te worden. 8)
Als je dat op een rustig tijdstip doet en je pc eerst netjes en fris herstart, overbodige services etc. even uit zet, dan gaat dat eigenlijk altijd goed.
Bedenk ook dat zo'n oude flop met read/write errors ook niet je meest veilige optie is. 8)7
Je kunt de bestanden beter naar een bootable cd branden en dan de update uitvoeren.
Dit lijkt mij de veiligste optie.
Misschien even de TS openingspost even lezen voor je begint te praten (tikken). Er is geen OS (windows?) dus er zijn weinig services uit te zetten. btw de meest problemen met bios updates gebeuren met windows gebaseerde flash programma's.
cablerichy schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 12:17:
Zoals magic zegt "goede service". Inderdaad daar geen zaken meer doen. Voor die 45 (+2)euro kun je een gloednieuwe 400GB schijf kopen ( je hebt 'm toch niet toevallig bij computerland in arnhem gekocht?).

Kun je niet aan een donor bord komen, of vrienden/kennisen/familie lief aankijken zodat je zelf de schijf kan omzetten?

• cablerichy
Het is mij gelukt met een donor pc, kwam erachter dat die SATAschijven best wel prik gebruiken, ik moest alle Ide hd's en 1 dvdspeler loskoppelen om hem na instellen te formateren.
Werkelijk alles stond stil, en starte niets.. blijkt dat je bij het instellen je nog de spanningsconsumptie kon instellen.
Done en hij doet het weer.
Ik ben gisteren bij die pc store geweest en hun uitgelegd hoe het wel moest (eigenlijk had ik dat beter niet moeten doen)
Ik begin met een eigen pc winkel zo:
Want als ik zo ik bakken met geld kunnen kan verdienen, vooral als ik zo'n backbone heb als deze geweldige forum _/-\o_ ik teken ervoor.

voor de geïntreseerde: Computerland te Arnhem

• Das S
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-06-2025
dank zij dit fantastische forum gisteren mijn identieke probleem opgelost; hitachi schijf met msi board.

ook een donor-computer gevonden en met de feature tool de hdd omgezet naar SATA 1. draait nu als een trein.

thx!
Pagina: 1