Toegang tot files over internet zonder VPN

Pagina: 1
Acties:

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:07
Ik heb een probleempje ;)

Ik heb hier een al wat oudere Dell PowerVault die Windows 2000 Advanced Server NAS Edition draait.
Dit werkt lokaal prima, maar ik wil ook vanaf andere locaties bij m'n files komen en die mogelijkheid aan vrienden geven.

Nu zat ik te denken aan VPN, maar dat gaat moeilijk worden met mijn Online (voorheen Orange) Livebox modem aangezien deze wat beperkt instelbaar is.

Iemand een idee wat hiervoor de beste methode is? Ik kan TCP en UDP poorten zonder problemen forwarden, probleem met VPN is dat ik geen protocol kan forwarden.

Zelf zat ik te denken aan:
- FTP, maar daar heb ik wat ervaring met traagheid en altijd gedoe met instellen van rechten en accounts.
- HTTP, maar dat wil ik niet aangezien het onhandig browsed.
- DC, met behulp van een DirectConnect Hub maar dit is weer specifiek softwaregebonden (een client die je moet installeren of mee moet nemen op je USBstick) en werkt niet goed op locaties waar je zelf geen poorten kan/wil openzetten.
- WinSCP/SSH, hiermee heb ik perfecte ervaringen op Linux-servers maar ik weet niet of dit op Windows 2000 gaat werken en welke server ik hier voor zou moeten gebruiken.
- Hamachi VPN, alleen is mijn ervaring dat dit vaak traag is en onstabiel.

Iemand ideetjes/suggesties wat het fijnste zou moeten/kunnen werken zonder al te veel rompslomp?
Het liefste zou ik gebruik maken van lokale useraccounts met rechten op bepaalde mappen, de useraccounts zijn er al voor lokaal gebruik ;).

Verwijderd

Gewoon FTP, ik kan de client Serv-U aanraden, configuratie is echt supersimpel.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik zou gewoon zeggen FTP. Heb zelf ook wel eens FTP aanstaan via BulletProof FTP-Server. Werkt vlekkeloos; je kan accounts "in het pakket" aanmaken dus niet eens accounts op je OS voor nodig. Rechten zie je meteen onder het account, dus geen NTFS-gedoe...

En eerlijk gezegd; FTP is denk ik ook het snelste protocol...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Noxious
Hmm ik gebruik juist liever de lokale accounts mét NTFS rechten aangezien dat overzichtelijker is voor mij ;) is dat ook mogelijk?

en @grizzlybeer: ik neem aan dat je server bedoelt ipv client ;)

Oh en besides gaat mijn voorkeur uit naar opensource of iig gratis software :) zeker wat FTP servers betreft aangezien er genoeg gratis varianten zijn.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:28

SpamLame

niks

Waarom gebruik je IIS dan niet? Ik kan de NAS editie niet (google ook niet), maar als je de Storage editie van windows bedoelt dan ziet IIS (in 2k3 althans) gewoon bijgeleverd.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-03 14:42

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Noxious schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 21:40:
- WinSCP/SSH, hiermee heb ik perfecte ervaringen op Linux-servers maar ik weet niet of dit op Windows 2000 gaat werken en welke server ik hier voor zou moeten gebruiken.
Check http://www.freesshd.com

Dat is een SSH Daemon voor Windows. Zou je eens kunnen testen :)

• Noxious
SpamLame schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 07:01:
Waarom gebruik je IIS dan niet? Ik kan de NAS editie niet (google ook niet), maar als je de Storage editie van windows bedoelt dan ziet IIS (in 2k3 althans) gewoon bijgeleverd.
IIS voor FTP bedoel je? Dat zou een optie kunnen zijn zei het dat ik altijd veel negatieve dingen hoor over de beveiliging in IIS en ik daar vrij weinig ervaring mee heb, zal het toch gaan proberen, alvast bedankt voor de tip ;)
Overigens heet het op het stickertje echt Windows 2000 NAS Edition (met nog wat toevoegingen als 1cpu en NoClustr, Unix en Netware services).
IIS is inderdaad bijgeleverd want het is op een paar uitgeschakelde delen na gewoon Windows 2000 Advanced Server.

@Equator: Oeh dat is reuzeinterresant, bedankt! Die ga ik zéker proberen :D

Verwijderd

Ik kan TCP en UDP poorten zonder problemen forwarden, probleem met VPN is dat ik geen protocol kan forwarden.
Ik neem aan dat je het over GRE (tcp/ip protocol 47) hebt?

Gebruik een VPN die geen GRE nodig heeft. Zoals OpenVPN, welke over elke willekeurige tcp of udp poort kan communiceren en slechts één poort nodig heeft.

FTP zou ik per definitie niet doen, dat is heel makkelijk te tappen. FTP over SSL of FTP over SSH zou dan een betere optie zijn.

• Noxious
Verwijderd schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 09:47:
[...]

Ik neem aan dat je het over GRE (tcp/ip protocol 47) hebt?

Gebruik een VPN die geen GRE nodig heeft. Zoals OpenVPN, welke over elke willekeurige tcp of udp poort kan communiceren en slechts één poort nodig heeft.

FTP zou ik per definitie niet doen, dat is heel makkelijk te tappen. FTP over SSL of FTP over SSH zou dan een betere optie zijn.
OpenVPN ziet er wel interresant uit echter kon ik er niet helemaal achterkomen of daar de gewone Windows-wizard gebruikt kan worden of er een client nodig is? De documentatie is daar niet helemaal duidelijk over en aangezien er wel een client configuration file in staat vrees ik het tweede.

Ik had het inderdaad over GRE ;)

Waarschijnlijk zal het inderdaad filetransfer over SSH worden mbv WinSCP of sftp. Bedankt!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Dat tappen is zo'n enorme onzin imho. Als je ziet hoe moeilijk ISPs doen over de kosten van dat tappen geeft al aan dat het niet heel erg eenvoudig is. Er zijn wel interessantere FTP sites om te hacken dan de site van de TS denk ik zo.

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

TrailBlazer schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 09:54:
Dat tappen is zo'n enorme onzin imho. Als je ziet hoe moeilijk ISPs doen over de kosten van dat tappen geeft al aan dat het niet heel erg eenvoudig is. Er zijn wel interessantere FTP sites om te hacken dan de site van de TS denk ik zo.
True, maar wanneer jij een FTP verbinding opstart op een onveilig netwerk (lees: alle netwerken die niet van jou zelf zijn) dan kan daar ook op afgeluisterd worden. Een simpele bridge in het netwerk en alle data is af te luisteren. En zonder dat dat te zien is.

Of jou data belangrijk is, valt inderdaad nog te bezien. Maar het kan nooit kwaad om wat voorzichtiger te zijn met dit soort dingen.

[ Voor 9% gewijzigd door Equator op 14-10-2008 11:03 ]

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Dat weet ik ook wel. Alleen het is niet zo dat als je geen FTP meer gebruikt al je security problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen.

• Noxious
Enige vorm van beveiliging is (vergeten in de startpost te zetten) zeker wel wenselijk daar het vaak over vertrouwelijke data Broncode, foto's, enz ;) gaat ;) en van een van de mensen die er gebruik van gaat maken weet ik dat z'n netwerk actief in de gaten wordt gehouden :P

Waarschijnlijk wordt het dus SSH + WinSCP :)

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

TrailBlazer schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 11:08:
Dat weet ik ook wel. Alleen het is niet zo dat als je geen FTP meer gebruikt al je security problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Helaas, was het maar zo simpel. Dan was ik snel klaar met werken.. ;)
Noxious schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 11:56:
Enige vorm van beveiliging is (vergeten in de startpost te zetten) zeker wel wenselijk daar het vaak over vertrouwelijke data Broncode, foto's, enz ;) gaat ;) en van een van de mensen die er gebruik van gaat maken weet ik dat z'n netwerk actief in de gaten wordt gehouden :P

Waarschijnlijk wordt het dus SSH + WinSCP :)
Laat even weten of het een beetje functioneerd met die FreeSSHD voor Windows. Das altijd leuk voor latere gebruikers met gelijke vragen :)

• Noxious
Uiteraard ;) ik ben nu nog niet thuis en ik weet ook nog niet of de baas (m'n vrouw :P) me vanavond vrijlaat :+

• leuk_he
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

b.v. hfs:

http://www.online-tech-ti...ver-to-share-large-files/

Er zijn ook talloze http achtige applicaties om file te uploaden/downloaden/rechten /beschrijvingen toe te kennen. 1 poort forwarden naar http server, dyndns evt instlellen en je bent er.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Noxious
leuk_he schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 16:19:
b.v. hfs:

http://www.online-tech-ti...ver-to-share-large-files/

Er zijn ook talloze http achtige applicaties om file te uploaden/downloaden/rechten /beschrijvingen toe te kennen. 1 poort forwarden naar http server, dyndns evt instlellen en je bent er.
Mja http wil ik sowieso niet, dat is zwaar onhandig als mensen 400+ files moeten overhalen ;) daarnaast is DynDNS niet nodig daar ik een vast IP heb met een domeinnaam er aan vast ;)

Toch bedankt voor de tip :)

• leuk_he
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

400+ files? dat loopt nogal op ja. ftpserver en filezillaa is dan een aardige optie. Rsync achtige oplossing zijn wellicht meer van toepassing als er van die files niet veel wijzigen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Noxious
Hmm FreeSSHd werkt toch niet helemaal super.
De 'client' die de deamon/services moet aansturen beweerde dat ze niet draaiden, toen ik ze wilde starten was de poort al in use, hij wilde ze voor een 2e keer starten terwijl ze alletwee onder de lokale Administrator-account draaien.

Connecten met WinSCP was niet mogelijk, iets met niet ondersteunde paden. WinSCP snapt driveletters niet denk ik. Ook kwam er een hoop corrupted data langs.

Connecten met Putty (niet voor filetransfer maar gewoon om te proberen) werkte voor geen meter. Extreem traag (zelfs bij connecten naar localhost) en veeeel vage problemen en bugs.

NT Authenticatie werkte niet bij mij. Hij accepteerde m'n password gewoon niet (terwijl ik zeker weet dat het goed is :P blijkbaar kan hij dat niet goed vertalen naar de hash in de Windows 2000 password files ofzo). Ik heb met de hand een wachtwoord ingesteld (wat ik eigenlijk niet wil maar voor testjes enzo) en toen connecte ie wel. Vreemd.

Al met al niet ideaal ;) ik ben nog in da search. Ik heb e.e.a. gelezen over SFTP, FTP over SSL. Is dat eventueel een optie en kan dat standaard in IIS?
Ik weet dat FreeSSHd het ook moet kunnen maar die vertrouw ik niet meer zo na alle bugs ;)

Alvast bedankt!

Replicatie is geen optie nee ;) het gaat om access voor zo nu en dan en het moet eigenlijk even simpel en bruikbaar zijn als bijv. een externe harddisk. De bedoeling was om netwerkshares te connecten of gebruik te maken van iSCSI over een VPN maar aangezien een VPN niet gaat werken lukt dat niet dus...

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik lees op verschillende sites dat men tevreden is met WinSSHD en/of OpenSSH voor Windows.

En kijk anders eens rond op (hoe kan het ook anders) www.iis.net en dan zeker in het forum daar. Ongetwijfeld dat er wat ideeen staan die een Tweaker ook had kunnen posten maar zelf rondkijken/spelen is natuurlijk net zo leuk!

Succes! d:)b

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Noxious
MAX3400 schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 00:37:
Ik lees op verschillende sites dat men tevreden is met WinSSHD en/of OpenSSH voor Windows.

En kijk anders eens rond op (hoe kan het ook anders) www.iis.net en dan zeker in het forum daar. Ongetwijfeld dat er wat ideeen staan die een Tweaker ook had kunnen posten maar zelf rondkijken/spelen is natuurlijk net zo leuk!

Succes! d:)b
Woet :P dat http://www.bitvise.com/winsshd bestond wist ik heul niet :D

't Is geen freeware maar daar is vast wel een mouw aan te passen, thanks man :D die ziet er goed uit :Y vanavond proberen als ik tijd heb :Y
Pagina: 1