Toon posts:

100 volt audio, waarom?

Pagina: 1
Acties:
  • 262 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Is er iemand die mij kan vertellen hoe een 100 volt audio systeem werkt en waarom dit beter is voor grote systemen?

ik had een discussie met een collega over wat nu eigenlijk het nut van zo'n systeem is. Hij zei dat het verlies van het audio signaal kleiner zou zijn door de gelijk spanning waar het signaal op ge-superponeerd is. dus als het signaal zonder het gelijk spannings deel op de kabel gezet zou worden er een grotere verzwakking van het geluid optreedt.

dus ff in het kort: hoe ziet het signaal er uit en hoe werkt het systeem.

Verwijderd

Er is niets gesuperponeerd op een gelijkspanning. De sinussen kunnen gewoon 100 volt slingeren.

Voor dezelfde vermogens heb je met grotere spanningen kleinere stromen nodig. Langere kabels kennen een weerstand die bij hoge spanningen en dus kleine stromen procentueel amper spanningsverliezen geven (hoge spanning met zeer lage spanningsverliezen). Bij kleinere spanningen en dus grotere stromen heb je procentueel heel veel verliezen (lage spanning en een groot spanningsverlies)

Nadelen zijn er wel, oa de frequentiebereik die verloren gaat door grote transformatoren. Voordelen zijn er zat, de grootste is dat je met vrij simpele kabels op grote afstanden met amper verliezen kan spelen.

Daarom zie je 100 volt systemen vooral terug in omroepsystemen.

Verwijderd

klopt, en is dus niets voor thuis....

Verwijderd

Ik zie het al voor me, ben je met je ongeisoleerde draad-stripper je speaker-kabel aan het strippen, krijg je ineens een klap voor je donder, omdat je je muziekie was vereten uit te zetten
;)

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 18:37
Je hebt minder last van ruis. De capaciteit van de kabel heeft minder invloed evenals de interne weerstand van de kabel

diskeltische lurker

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

De capaciteit van de kabel:? Als je je kabel in één slag legt, dan heeft de spoel werking waarschijnlijk al meer invloed dan de capaciteit.
Edit: de werking van de 100V audio is vergelijkbaar met de hoogspanningskabel die door het elektriciteitsbedrijf wordt gebruikt. Ook zij transformeren de spanning omhoog en dan weer naar beneden (daar is dat zoemende kastje voor in de straat) voor minder verlies.

Jag

Verwijderd

Topicstarter
bedankt allen voor de reacties k had ook al een site gevonden waar het hele gebeuren stond over 70 volt systemen (vergelijkbaar systeem dus). dit had ik ff geprint en mijn collega laten lezen. kon het me ook al niet voorstellen dat het een klein signaaltje was op een hoge gelijk spanning. btw wat betweft die 100v op je poten: dat valt best meeals je de + en de - maar niet gelijktijdig aanraakt, die 100v is namelijk zwevend

Verwijderd

we blijven bij leren.. geweldig!*D
Pagina: 1