[Testcase] Treinen op de Lekbrug

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:04
Aangezien ik de laatste tijd met regelmaat op een website rondhang waar de beslommeringen op en rond de rails de revue passeren ben ik de laatste tijd ook wat meer bezig met het op de plaat zetten van treinen. Vaak worden het dan van die spottersplaatjes, je ziet iets aparts, en dan ff snel een snapshot nemen.

Wat ik zelf leuker vind om te zien is dat iemand een leuk stek opzoekt en dan foto's maakt die de moeite waard zijn, iets waar het -met respect voor een ieder- bij een aantal spotters weleens aan ontbreekt.

Vandaag ben ik min of meer in een opwelling de trein uitgestapt bij Culemborg en vervolgens naar de spoorbrug over de Lek gewandeld. De uiterwaarden zijn daar ingericht als voor publiek toegankelijk gebied, en je kunt vanaf de Culemborgse zijde heel dicht bij de brug komen, en als je verder de uiterwaarden in loopt kun je de brug itself ook mooi in beeld krijgen.

Dit is mijn eerste 'serie' treinenfotografie, en ik wilde eigenlijk foto's maken waar de trein niet de hoofdrol speelt, maar een aanvulling op het geheel is. In theorie: de foto's moeten zonder trein ook te pruimen zijn, maar de treintjes mogen wel een aanvulling zijn op het geheel.

Met een goed humeur en de zon in de rug naar de brug gewandeld en daar mijn camera (een GE E1035) aan het werk gezet. De foto's zijn of op de automatische stand genomen óf op de sportstand, voor het geval ik een snellere trein verwachtte. Men was overigens in de buurt van het spoor bezig (volgens mij gras maaien ofzo) dus de treintjes richting Culemborg reden allemaal langzamer dan normaal. Kwam goed uit dus.

Aangezien het een testcase is zal ik per foto wat eigen commentaar toevoegen. In principe zijn de platen alleen bijgesneden en wat helderheid / contrast aangepast (en wat sharpen hier en daar).

Alle foto's zijn klikbaar voor vergrotingen naar plm 1150 pixels.

Afbeeldingslocatie: http://images.carpento.net/culemborg/1klein.jpg
Niet de meest spannende plaat. Heb deze op 'breedbeeld' gekaderd omdat je anders erg veel lucht en water krijgt. Ben er wel tevreden over, maar het is een vrij saaie foto.

Afbeeldingslocatie: http://images.carpento.net/culemborg/2klein.jpg
Een doorkijkje vanaf de rivieroever. De compositie vind ik zelf wel aardig, alleen jammer dat de camera op de brug scherpgesteld heeft waardoor de trein een tikkeltje onscherp is.

Afbeeldingslocatie: http://images.carpento.net/culemborg/3klein.jpg
Ook genomen vanaf de rivieroever, maar dan vanaf wat meer afstand als nummer 2. Door het gras / riet rechts onder in de hoek te nemen wordt naar mijn idee het gevoel voor diepte wat groter. Het groen kleurt ook lekker, rest van de plaat is vrij blauwig.

Afbeeldingslocatie: http://images.carpento.net/culemborg/4klein.jpg
Een wegrijdende trein is niet het meest fotogeniek maar in combinatie met de houten paal op de voorgrond denk ik dat de compositie wel redelijk is. Qua belichting is deze foto aan de lichte kant helaas.

Afbeeldingslocatie: http://images.carpento.net/culemborg/5klein.jpg
Een variatie op nummer 1, vanaf dezelfde golfbreker genomen, maar nu met de stenen van de golfbreker op de voorgrond. Wat mij betreft geslaagder dan nummer 1.

Afbeeldingslocatie: http://images.carpento.net/culemborg/6klein.jpg
Twee vormen van transport in één foto alleen is de trein al vrij ver weg en de boot nog net niet ver genoeg in beeld. Daar doe je weinig aan. Deze foto is een beetje een toevalstreffer, maar ik ben er niet ontevreden over. Niet de beste van de serie naar mijn idee.

Afbeeldingslocatie: http://images.carpento.net/culemborg/7klein.jpg
Eén van de foto's waar ik het meest tevreden over ben in deze serie. De trein op de goede plek (sportstand, en nét iets te vroeg drukken), voldoende groen om de trein niet te laten overheersen, de lucht is niet overbelicht, en het 'monument' rechts staat er ook nog mooi op. Dit is overigens wel een crop van een foto waar links wat meer lucht opstond, en rechts een bovenleidingsportaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Echt mooie foto's! Ik heb weninig kaas gegeten van foto's maken, maar vind ze erg mooi! En dan vooral nummer #6. Met die binnenvaartboot. Echt mooi! (Ben btw gek op treinen ;-) )

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:18
Ik vind de foto's ook nog best mooi hoor. Heb een tijd over deze brug getreind voor mijn werk en ik vroeg me al af wat voor brug het is. Nu zie ik hoe relatief dun het brugdek lijkt.
Wat ik wel mis is wat meer van de oude brug, daar heb je nu alleen dat overgelaten stuk vakwerk van. Maar misschien is er verder niks meer van.
Als je foto 6 nog wat beter wil composeren zou je even in het spoorboekje kunnen kijken zodat je beter voorbereid die combi van trein en boot kan maken.
Al met al prima sfeerplaten!

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:13

Luke!

#Treinbaas
Ik vind ze allemaal net niet "das Gelbe vom Ei" vanwege het fletse licht in combinatie met de witte lucht. Laagstaande zon met diepblauwe lucht doet het bij deze foto's toch beter denk ik. De brug zelf en het water ogen al grijs; mijns inziens overheerst dat bij deze foto's. Dat is echter niet iets waar je direct invloed op hebt, buiten een andere dag/tijd uitkiezen om te gaan.

Qua compositie vind ik het afdrukmoment bij 2, 4, 5 en 6 niet handig: een fractie eerder of later en je had geen palen precies voor de "neus" gehad; een klein detail met merkbare invloed. 7 valt in mijn ogen negatief uit de toon: grauw, groen, hekken, lelijke graffiti en geen boeiende omgeving. Al met al niet verkeerd: de brug daar biedt leuke mogelijkheden maar de lichtomstandigheden doen je in mijn ogen de das om.

[ Voor 15% gewijzigd door Luke! op 13-10-2008 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
WEBsel schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 23:36:
Wat ik wel mis is wat meer van de oude brug, daar heb je nu alleen dat overgelaten stuk vakwerk van. Maar misschien is er verder niks meer van.
Daar staat inderdaad alleen een pilaar van, met dat stuk staalprofiel. Van de pilaar heb ik overigens ook nog een foto, maar die past als zodanig niet echt in deze serie.
WEBsel schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 23:36:
Als je foto 6 nog wat beter wil composeren zou je even in het spoorboekje kunnen kijken zodat je beter voorbereid die combi van trein en boot kan maken.
Sjah, alleen die boten houden zich niet aan het spoorboekje :/
Luccus schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 23:54:
Ik vind ze allemaal net niet "das Gelbe vom Ei" vanwege het fletse licht in combinatie met de witte lucht. Laagstaande zon met diepblauwe lucht doet het bij deze foto's toch beter denk ik. De brug zelf en het water ogen al grijs; mijns inziens overheerst dat bij deze foto's. Dat is echter niet iets waar je direct invloed op hebt, buiten een andere dag/tijd uitkiezen om te gaan.
Sjah, het was gisteren redelijk mooi weer, ik had toevallig een dagje vrij, het was een redelijk impulsieve actie om even foto's te gaan maken. Dan moet je het inderdaad doen met de omstandigheden zoals ze zijn. Verder zie ik die opmerking over ei wel een beetje positief, kennelijk komt het wel in de buurt van ei, al is het nog niet het fijnste :p
Qua compositie vind ik het afdrukmoment bij 2, 4, 5 en 6 niet handig: een fractie eerder of later en je had geen palen precies voor de "neus" gehad; een klein detail met merkbare invloed.
Mee eens, maar met mijn camera valt het sowieso niet echt mee om dat exact te timen, en bovendien heb ik me meer op de compositie gericht qua foto dan op de timing van de treinen. Wel mee eens dat het net het verschil kan maken, maar ik vrees dat ik dan toch wat beter materiaal en meer ervaring nodig ga hebben.
7 valt in mijn ogen negatief uit de toon: grauw, groen, hekken, lelijke graffiti en geen boeiende omgeving. Al met al niet verkeerd: de brug daar biedt leuke mogelijkheden maar de lichtomstandigheden doen je in mijn ogen de das om.
Ik heb het nog eens geprobeerd in breedbeeld, dat oogt naar mijn idee wel iets beter:

#7b:

Afbeeldingslocatie: http://images.carpento.net/culemborg/7bklein.jpg

Sowieso bedankt voor je kritische blik, dat vind ik wel prettig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Bekende brug inderdaad... :) Heb er zelf af en toe ook wat foto's geschoten,
met mijn toenmalige Nikon D40. Met name foto 4 is een bekende plek voor mij, hahaha. :)

Vind de foto's wat minder, de treinen zijn niet helemaal scherp,
maar kan de pret van de omgeving niet drukken, want het is best mooi daar vind ik.
En dat is op jouw foto's wel goed geluk vind ik.

offtopic:
Valt me op dat Culemborg gisteren erg populair was hier in test-, show- en verzamelcases, hahaha :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
Scherpte is precies dat wat ik het moeilijkste vind. Dat is een combinatie van ervaring en materiaal wat ik beschikbaar heb. De camera waar ik dit mee geschoten heb heeft geen handmatige focus maar alleen auto-focus. Wat ik nu meestal doe is focussen, en als de trein in beeld gereden is afdrukken. Anders is het helemaal niet te timen, en blijft het alsnog de gok wat er scherp in beeld komt.

Kortom: ik zou gewoon een betere cam moeten hebben, maar die investering vind ik het op het moment nog niet waard :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkbus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-09 13:19
Wat Luccus ook zei, het licht is idd een beetje te fel. Qua compositie wel goede platen verder. 2, 4, 6 en 7 lenen zich wel voor wat fake tilt&shift bewerkingen. Moet je wel van houden :p

strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-07 19:22
Ik vind het prachtige foto's. Wel zijn de meeste, met uitzondering van no. 7, een beetje te veraf genomen naar mijn smaak. Je krijgt wel een mooi overzicht van het geheel met de brug, maar die treinen worden zo priegelig klein...

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

Pagina: 1