Introductie:
Normaal is het op GoT niet de bedoeling om te vragen wat je precies moet nemen. Echter ben ik mijzelf al een tijdje suf aan het zoeken naar een fatsoenlijke kleurenlaserprinter of eventueel een kleurenlaserprinter die multifunctioneel is. Mijn budget is niet al te hoog en alhoewel je niet voor een dubbeltje op de eerste rang kunt zitten, wil ik toch wel wat waar voor mijn geld. Daarom ook dit topic.
Wat is voor mij belangrijk?:
Het is niet zo dat ik elke dag foto's aan het printen ben, anders koop ik ook wel een inktjet of een dure laserprinter. Echter ben ik wel opzoek naar een printer waarbij ik vooral goed tekst kan printen, maar daarbij ook een afbeelding en eventueel foto. Denk hierbij aan werkstukken, presentaties, etcetera. Even voor de duidelijkheid heb ik zaken die ik belangrijk vind op een rijtje gezet:
Natuurlijk heb ik ook al onderzoek gedaan, de Pricewatch afgezocht, Kieskeurig afgestruimd, en zelfs Google al aangedaan. Echter is er vrij weinig over deze soort van randapparatuur te vinden. Wel heb ik het volgende gevonden qua merken:
Eigen tabel:
Hierbij ook meteen een tabel die ik heb gemaakt in Excel. Hier nu in afbeeldingsvorm:

Edit: verkeerde berekening bij kleurenprintjes
Legenda:
het beste, groene blokjes
bijna het beste, gele blokjes
bijna het slechtste, oranje blokjes
het slechtste, rode blokjes.
Wat wil ik weten?
Wat zijn jullie ervaringen met (multifunctionele) kleurenlaserprinters in dit segment? Zijn er merken aan te raden of af te raden en heb ik ergens een fout gemaakt? Moet ik mijn budget vergroten of kan ik hiermee verder? Ik denk in ieder geval dat ik zo wel duidelijk ben.
Nog even een poll op merk:
• Brother
• Canon
• HP
• Lexmark
• OKI
• Samsung
• Xerox

Ook een poll maken? Klik hier
Normaal is het op GoT niet de bedoeling om te vragen wat je precies moet nemen. Echter ben ik mijzelf al een tijdje suf aan het zoeken naar een fatsoenlijke kleurenlaserprinter of eventueel een kleurenlaserprinter die multifunctioneel is. Mijn budget is niet al te hoog en alhoewel je niet voor een dubbeltje op de eerste rang kunt zitten, wil ik toch wel wat waar voor mijn geld. Daarom ook dit topic.
Wat is voor mij belangrijk?:
Het is niet zo dat ik elke dag foto's aan het printen ben, anders koop ik ook wel een inktjet of een dure laserprinter. Echter ben ik wel opzoek naar een printer waarbij ik vooral goed tekst kan printen, maar daarbij ook een afbeelding en eventueel foto. Denk hierbij aan werkstukken, presentaties, etcetera. Even voor de duidelijkheid heb ik zaken die ik belangrijk vind op een rijtje gezet:
- Niet al te hoge initiële aanschafkosten. Een maximum van rond de 300 euro.
- De key (zwart) toner moet gebruikt worden voor zwart/wit en tekst. Dus niet dat mijn kleurentoners al leeg zijn voordat ik bij wijze van spreke één afbeelding heb geprint.
- Afbeeldingen moeten fatsoenlijk kunnen worden weergeven, zonder al te veel strepen.
- Niet te hoge onderhoudskosten. Bij Samsung lees ik namelijk nog wel eens dat ze snel stuk gaan of hoge onderhoudskosten hebben.
- Prijs van nieuwe toners moeten in verhouding staan tot het aantal pagina's wat hiermee geprint kan worden (bijvoorbeeld geen toner van 100 euro waarmee 2000 pagina's geprint kunnen worden).
Natuurlijk heb ik ook al onderzoek gedaan, de Pricewatch afgezocht, Kieskeurig afgestruimd, en zelfs Google al aangedaan. Echter is er vrij weinig over deze soort van randapparatuur te vinden. Wel heb ik het volgende gevonden qua merken:
- Brother, weinig te vinden voor mijn budget en eisen. Wel blijken dit goede printers te zijn
- Canon, redelijk weinig reviews over te vinden, dit blijken vooral stabiele printers te zijn welke een beetje in de middenmoot hangen. Ook qua prijs en onderhoud.
- HP, deze blijken redelijk duur te zijn qua onderhoud, daarnaast blijken vaak de kleurentoners gebruikt te worden voor tekst en zwart/wit.
- Lexmark, heb ik in het verleden wat slechte ervaringen mee gehad. Daarna komen ze ook heel erg duur uit qua onderhoud in mijn vergelijking.
- Oki, over dit merk kan ik eigenlijk vrij weinig vinden, het maakt blijkbaar vooral LED Laserprinters.
- Samsung, dit merk is heel goedkoop qua aanschaf en tonerkosten, echter blijken deze printers vaak vroegtijdig te sterven of zelfs DOA te zijn. Verder is de printkwaliteit niet super.
- Xerox, de initiële aanschafkosten van deze printers zijn vaak hoog, maar zover ik kan lezen zijn ze wel van hele goede kwaliteit. Wel zijn sommige toners echt belachelijk duur (42,- euro per toner voor 1000 kleurenprints)
Eigen tabel:
Hierbij ook meteen een tabel die ik heb gemaakt in Excel. Hier nu in afbeeldingsvorm:

Edit: verkeerde berekening bij kleurenprintjes
Legenda:
het beste, groene blokjes
bijna het beste, gele blokjes
bijna het slechtste, oranje blokjes
het slechtste, rode blokjes.
Wat wil ik weten?
Wat zijn jullie ervaringen met (multifunctionele) kleurenlaserprinters in dit segment? Zijn er merken aan te raden of af te raden en heb ik ergens een fout gemaakt? Moet ik mijn budget vergroten of kan ik hiermee verder? Ik denk in ieder geval dat ik zo wel duidelijk ben.
Nog even een poll op merk:
• Brother
• Canon
• HP
• Lexmark
• OKI
• Samsung
• Xerox
Ook een poll maken? Klik hier