Verwijderd

Topicstarter
Vraagje

Mijn schoonouders zitten op dit moment nog gewoon met analoge televisie. Hun probleem naar overstappen op digitaal is het volgende.

Ze hebben nog een oude vcr en een philips hdd recorder. Nu kunnen ze nog gewoon 2 dingen opnemen en tv kijken tegelijk. maar hun zijn bang dat zodra ze digitale tv nemen, en bijvoorbeeld een film opnemen via de hdd recorder dat je dan niet meer kan zappen. Klopt dit?

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-02 09:57
Als je naast het digitale signaal ook nog je analoge signaal behoudt, blijft dat allemaal werken maar dan moet je wel kiezen wie het digitale signaal mag gebruiken.
Als je alles digitaal wilt dan zal je meerdere decoders nodig hebben om je huidige materiaal te behouden.

Verwijderd

Topicstarter
DaRKie schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 18:11:
Als je naast het digitale signaal ook nog je analoge signaal behoudt, blijft dat allemaal werken maar dan moet je wel kiezen wie het digitale signaal mag gebruiken.
Als je alles digitaal wilt dan zal je meerdere decoders nodig hebben om je huidige materiaal te behouden.
Dus als ze echt digitaal willen opnemen en tv kijken dan moet je dus een twin tuner hebben?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 17:46:
[...]

Dus als ze echt digitaal willen opnemen en tv kijken dan moet je dus een twin tuner hebben?
Bij mij niet; ik zit bij Ziggo en voor zover ik weet komt er COAX uit de muur. Die COAX kan ik analoog naar een ouderwetse videorecorder leggen maar ook naar mijn decoder die dan het digitale signaal naar mijn HDD-recorder/TV stuurt.

En ja, dit mag van Ziggo... En de meeste andere kabelaars

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
MAX3400 schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 17:48:
[...]

Bij mij niet; ik zit bij Ziggo en voor zover ik weet komt er COAX uit de muur. Die COAX kan ik analoog naar een ouderwetse videorecorder leggen maar ook naar mijn decoder die dan het digitale signaal naar mijn HDD-recorder/TV stuurt.

Volgens mij doet de Humax Decoder van Ziggo niets met het COAX signaal behalve het doorlussen ;) Je kijkt dus nog steeds naar een standaard analoog signaal :)

[ Voor 5% gewijzigd door Rctworld op 14-10-2008 17:57 ]

• MAX3400

MAX3400

Rctworld schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 17:56:
[...]

Volgens mij doet de Humax Decoder van Ziggo niets met het COAX signaal behalve het doorlussen ;)
En daarom heb ik nog gewoon de Samsung van het voormalige Casema.

Feit is: in mijn abbo-vorm kan ik zowel een analoog signaal laten weergeven (desnoods op een oude CRT) en de decoder gebruiken voor mijn digitale signaal op mijn plasma.

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-02 09:57
MAX3400 schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 17:48:
[...]

Bij jou dus ook echt wel. Je hebt 1 decoder voor het digitale signaal en de rest is nog gewoon analoog. Het is dus zoals ik zei: per apart digitaal signaal heb je een decoder nodig, tenzij je op elke tv dezelfde uitzending wil zien :)

[ Voor 7% gewijzigd door DaRKie op 14-10-2008 18:06 ]

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-02 08:08
Verwijderd schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 17:46:
[...]

Als ze echt digitaal willen opnemen en echt digitaal willen kijken tegelijkertijd, ja.

Je moet rekening houden met de volgende zaken:
1. De kwaliteit van digitale TV is niet zo gek veel beter, mits je bekabeling in huis goed is.
2. Er kan per decoder slechts 1 kanaal gekeken worden. (Twintuners even daargelaten).
3. Om te zappen met digitale TV heb je een apparte afstandsbediening, waar je ook het volume op regelt. Als je steeds gaat kiezen of je digitaal of analoog wilt kijken moet je dus steeds een andere afstandsbediening pakken
4. Het opnemen van een digitaal kanaal vergt een extra stap: Je moet de decoder op het juiste kanaal zetten en eventueel ook de timer op de decoder instellen. (Dus zowel op recorder als decoder!)

Al met al moeten je schoonouders dus even kijken wat ze precies willen.
TV kijken in digitale kwaliteit, maar zonder extra zenders
Blijf gewoon analoog, veel scheelt het niet

TV kijken in digitale kwaliteit met extra zenders die niet perse opgenomen hoeven te worden
Gebruik de decoder alleen voor de TV. Sluit de recorders analoog aan.

TV kijken in digitale kwaliteit met extra zenders die ook opgenomen moeten kunnen worden
1 decoder: Als je digitaal kijkt kun je alleen analoog opnemen. Ook andersom. Let op! Erg irritant om steeds van afstandsbediening te moeten wisselen. Wordt ingewikkeld voor veel mensen.
2 decoders / 1 twintuner: Als je digitaal kijkt kun je tegelijkertijd 1 digitaal kanaal opnemen. Je moet wel de timer instellen op de decoder EN de recorder of het kanaal op de decoder goed zetten en op de videorecorder op opnemen drukken
1 decoder met HDD (2 tuners):Opnemen op hdd en digitaal kijken tegelijkertijd. Geen gezeur met meerdere apparaten maar wel veel duurder.

Enz.

• MAX3400

MAX3400

@Nijn: WOW!!! _/-\o_

En je hebt gelijk over de kwaliteit van digitale televisie; ik vind het ook maar zo-zo... De enige zenders die ik er beter uit vind zien dan op analoog zijn BBC(1/2/Prime) en Discovery Channel (sommige uitzendingen). Helaas mag ik geen schotel ophangen van de VVE anders had ik dat allang gedaan...

Verwijderd

Als je digitaal wil opnemen zul je aan een PVR (twintuner) moeten.
Dit kan niet anders, kom ik zo op.

Bij de normale kabelaars is het zo dat je buiten het analoge tv signaal ook een digitaal signaal ontvangt. Om dit digitale signaal ook daadwerkelijk te kunnen bekijken heb je vervolgens een decoder nodig en een abonnement. De basis zenders zijn bij Ziggo gratis (op aanschaf apparatuur na natuurlijk) maar je dient de smartcard wel te registreren, en dus een "abonnement" af te sluiten hierop. Het analoge signaal blijf je houden en kun je dus blijven gebruiken om op te nemen of om op andere tv's te kijken.

Momenteel is het zo dat als je meerdere decoders wil gebruiken, bijv op meerdere tv's of een aparte voor een dvd-recorder, dien je deze apart te melden en administratie kosten voor te betalen per jaar. Heb je op de eerste kaart een aanvullend abonnement en wil je dit ook op de tweede kaart dan dien je helaas de kosten van dit extra abonnement ook nog eens te voldoen voor die tweede en evt derde etc kaart. Dit zou echter volgens diverse berichten per 1 dec komen te vervallen (gelukkig).

Waarom moet men dan toch een pvr nemen om digitaal op te nemen en kan men geen tweede decoder nemen en deze op een dvd/ hdd recorder aansluiten?
Simpel, de decoders sturen uitsluitend een scart signaal uit (ja er zijn er ook met hdmi maar er zijn vervolgens gaan dvd/hdd recoders met hdmi in). Scart is een analoog signaal, je neemt dus op deze wijze een "analoog" signaal op.

Digitaal signaal decoder in ---(omzetting naar analoog)---> analoog signaal decoder uit recorder in ----(omzetting naar digitaal)----> digitaal op dvd / hdd. Je hebt dus een dubbele omzetting en de kwaliteit zal dus anders zijn dan die zoals oorspronkelijk van de decoder. Wel zal de kwaliteit van opname op deze wijze doorgaan stukken beter zijn dan opname van het standaard analoge signaal (als komt het alleen al door de anamorphe doorgifte van breedbeeld), maar het is dus een kwestie van definitie.

Persoonlijk gebruik ik overigens ook de methode van aparte decoder aangesloten op een hdd/dvd recorder. Simpelweg omdat ik iets wat ik opneem ook wel eens op een andere locatie dan daar waar ik het opneem wil kijken. Bijv. opnemen in de woonkamer en in de slaapkamer kijken, of bij familie / vrienden. De twintuners die er te koop zijn en ondersteund worden hebben geen van alle een dvd-recorder. Wel zijn er een paar met mogelijkheden tot doorvoer naar externe hdd (evt. via pc) maar stabiel en handig zijn deze methodes zeker niet. Kiest men vervolgens een hoge opname kwaliteit bij een hdd/dvd-recorder is het kwaliteits verschil zeer beperkt.

Update: (terwijl ik dit tikte kwam ook het bericht van nijn online).

Ik ben het alleen niet zo eens met het bericht over de beeldkwaliteit.
Mits je bekabeling goed is is analoog inderdaad zeker niet slecht en zou theoretisch zelfs beter kunnen zijn dan digitaal. Maar dat geldt vooral voor 4:3 uitzendingen. Bij 16:9 uitzendingen zit er door de anamorphe doorgifte digitaal wel behoorlijk wat verschil tussen analoog en digitaal in het voordeel van digitaal.
Tevens hebben veel lcd's behoorlijk wat moeite met het analoge signaal omdat de minste en geringste ruis door veel schermen al vergroot worden. Hoe groter het scherm hoe erger dit zelfs wordt. Dit komt mede doordat de meeste lcd's een resolutie groter dan de meeste zenders hebben en daardoor het beeld hoe dan ook moeten her berekenen.

En dan nog een aanvulling.

De bedoeling is dat in de loop van volgend jaar tv's met ingebouwd ci+ slot op de markt gaan komen in nederland.
Voor dit CI+ slot zou in tegenstelling tot de huidige CI-sloten wel een zgn CAM beschikbaar komen waardoor de ingebouwde DVB-C tuners ook in nederland zouden gaan werken met Ziggo (incl dus ondersteuning / erkenning). Voordeel is dat men dan dus als van ouds gewoon met 1 afstandsbediening kan werken. Of UPC dit ook gaat ondersteunen is mij helaas niet bekend.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2008 18:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle info, mag slotje op

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-02 08:08
Verwijderd schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 18:14:
Ik ben het alleen niet zo eens met het bericht over de beeldkwaliteit.
Mits je bekabeling goed is is analoog inderdaad zeker niet slecht en zou theoretisch zelfs beter kunnen zijn dan digitaal. Maar dat geldt vooral voor 4:3 uitzendingen. Bij 16:9 uitzendingen zit er door de anamorphe doorgifte digitaal wel behoorlijk wat verschil tussen analoog en digitaal in het voordeel van digitaal.
Tevens hebben veel lcd's behoorlijk wat moeite met het analoge signaal omdat de minste en geringste ruis door veel schermen al vergroot worden. Hoe groter het scherm hoe erger dit zelfs wordt. Dit komt mede doordat de meeste lcd's een resolutie groter dan de meeste zenders hebben en daardoor het beeld hoe dan ook moeten her berekenen.
Je hebt natuurlijk wel gelijk, maar door je gehele post bekijk je het verhaal uit het standpunt van een extreme TV kijker met enorm scherm.

Zo vindt ik je verhaal over het digitale signaal naar analoog en weer naar digitaal voor de hdd recorder nogal overdreven. We hebben het hier over een signaalkwaliteit die vele malen hoger ligt dan die van de normale TV kabel en vaak ook hoger dan de digitale kwaliteit. Er zit zat marge in. De beeldkwaliteit zal dus slechts in heel weinig gevallen merkbaar slechter worden. Als je je daar nou echt zorgen over moet gaan maken... Tenslotte moet de boel ook omgezet worden naar analoog voordat je het op je TV kunt zien. Die omzetting zit er toch in, waar je die omzetting nou doet. Want, zoals je zelf al zegt, er zijn vrijwel geen decoders met HDMI uitgang. (Overigens zijn er zeker wel DVD/HDD recorders met HDMI in).

Om de basiszenders van Ziggo te kunnen kijken moet je je smartcard inderdaad laten activeren. Hier zijn echter geen verdere kosten aan gebonden. Ook niet na een jaar, ook niet als je meerdere smartcards per huis gebruikt. Ik snap niet hoe je daar op komt. En inderdaad, waarschijnlijk kan een abonnement per 1 december eindelijk gedeeld worden over diverse decoders.

Verwijderd

De voorwaarden, ergens, spreken over administratie kosten. Mijn ouders, die al enige jaren een tweede kaart hebben, betalen dan ook die jaarlijkse administratie kosten voor de tweede kaart. Overigens is daar pas niet al te lang geleden inderdaad een verandering ingekomen waardoor je vanaf een bepaald punt ze niet meer betaald. Dus nieuwe bezitters van een tweede kaart hoeven nu die admin kosten inderdaad niet meer te betalen.

Mijn digitaal -> analoog -> digitaal geleuter had alleen te maken met de "definitie" van digitaal opnemen. Er is echter nog een extra marge verschil. De "originele" stream is niet constant van bitrate, afhankelijk van je recorder is de opgenomen dit wel.

Ik moet overigens zelf bekennen dat ik nog geen recorders ben tegen gekomen die een hdmi in hebben en hier dan ook nog van kunnen opnemen...
Maar goed, de topic starter geeft aan voldoende info te hebben.
Pagina: 1