Als je digitaal wil opnemen zul je aan een PVR (twintuner) moeten.
Dit kan niet anders, kom ik zo op.
Bij de normale kabelaars is het zo dat je buiten het analoge tv signaal ook een digitaal signaal ontvangt. Om dit digitale signaal ook daadwerkelijk te kunnen bekijken heb je vervolgens een decoder nodig en een abonnement. De basis zenders zijn bij Ziggo gratis (op aanschaf apparatuur na natuurlijk) maar je dient de smartcard wel te registreren, en dus een "abonnement" af te sluiten hierop. Het analoge signaal blijf je houden en kun je dus blijven gebruiken om op te nemen of om op andere tv's te kijken.
Momenteel is het zo dat als je meerdere decoders wil gebruiken, bijv op meerdere tv's of een aparte voor een dvd-recorder, dien je deze apart te melden en administratie kosten voor te betalen per jaar. Heb je op de eerste kaart een aanvullend abonnement en wil je dit ook op de tweede kaart dan dien je helaas de kosten van dit extra abonnement ook nog eens te voldoen voor die tweede en evt derde etc kaart. Dit zou echter volgens diverse berichten per 1 dec komen te vervallen (gelukkig).
Waarom moet men dan toch een pvr nemen om digitaal op te nemen en kan men geen tweede decoder nemen en deze op een dvd/ hdd recorder aansluiten?
Simpel, de decoders sturen uitsluitend een scart signaal uit (ja er zijn er ook met hdmi maar er zijn vervolgens gaan dvd/hdd recoders met hdmi in). Scart is een analoog signaal, je neemt dus op deze wijze een "analoog" signaal op.
Digitaal signaal decoder in ---(omzetting naar analoog)---> analoog signaal decoder uit recorder in ----(omzetting naar digitaal)----> digitaal op dvd / hdd. Je hebt dus een dubbele omzetting en de kwaliteit zal dus anders zijn dan die zoals oorspronkelijk van de decoder. Wel zal de kwaliteit van opname op deze wijze doorgaan stukken beter zijn dan opname van het standaard analoge signaal (als komt het alleen al door de anamorphe doorgifte van breedbeeld), maar het is dus een kwestie van definitie.
Persoonlijk gebruik ik overigens ook de methode van aparte decoder aangesloten op een hdd/dvd recorder. Simpelweg omdat ik iets wat ik opneem ook wel eens op een andere locatie dan daar waar ik het opneem wil kijken. Bijv. opnemen in de woonkamer en in de slaapkamer kijken, of bij familie / vrienden. De twintuners die er te koop zijn en ondersteund worden hebben geen van alle een dvd-recorder. Wel zijn er een paar met mogelijkheden tot doorvoer naar externe hdd (evt. via pc) maar stabiel en handig zijn deze methodes zeker niet. Kiest men vervolgens een hoge opname kwaliteit bij een hdd/dvd-recorder is het kwaliteits verschil zeer beperkt.
Update: (terwijl ik dit tikte kwam ook het bericht van nijn online).
Ik ben het alleen niet zo eens met het bericht over de beeldkwaliteit.
Mits je bekabeling goed is is analoog inderdaad zeker niet slecht en zou theoretisch zelfs beter kunnen zijn dan digitaal. Maar dat geldt vooral voor 4:3 uitzendingen. Bij 16:9 uitzendingen zit er door de anamorphe doorgifte digitaal wel behoorlijk wat verschil tussen analoog en digitaal in het voordeel van digitaal.
Tevens hebben veel lcd's behoorlijk wat moeite met het analoge signaal omdat de minste en geringste ruis door veel schermen al vergroot worden. Hoe groter het scherm hoe erger dit zelfs wordt. Dit komt mede doordat de meeste lcd's een resolutie groter dan de meeste zenders hebben en daardoor het beeld hoe dan ook moeten her berekenen.
En dan nog een aanvulling.
De bedoeling is dat in de loop van volgend jaar tv's met ingebouwd ci+ slot op de markt gaan komen in nederland.
Voor dit CI+ slot zou in tegenstelling tot de huidige CI-sloten wel een zgn CAM beschikbaar komen waardoor de ingebouwde DVB-C tuners ook in nederland zouden gaan werken met Ziggo (incl dus ondersteuning / erkenning). Voordeel is dat men dan dus als van ouds gewoon met 1 afstandsbediening kan werken. Of UPC dit ook gaat ondersteunen is mij helaas niet bekend.
[
Voor 19% gewijzigd door
Verwijderd op 14-10-2008 18:24
]