Toon posts:

[2003] Software distributie via GPO

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hardware : HP ML350

Wij doen systeembeheer bij een aantal scholen. Momenteel wordt alle software handmatig geinstalleerd.
De installaties willen we gaan automatiseren. Ik ben aan het testen gegaan met software installeren via GPO.
Die testen zijn succesvol verlopen.

Aan de hand van een handleiding die ik op deze website
( [Windows 2003 Server]Howto:Software Distributie ) gevonden heb, ben ik aan de slag gegaan met software distributie via Group Policy.

Met behulp van het programma InstallSpy heb ik na een paar uur knutselen een .exe omgezet in een .msi bestand.

Als ik op de client inlog, dan wordt het programma automatisch geinstalleerd (wat uiteraard de bedoeling was).
MAAR het programma is NIET lokaal opgeslagen! en dat is wel de bedoeling.
Bij het maken van het .msi bestand zorg ik altijd dat de installatie bestanden op een gedeelde netwerkschijf komen te staan. als ik bijv. C: gebruik dan gaat de client lokaal zoeken, en vind niks.

Als ik bijv. Adobe Reader in de beheersmodus installeer dan wordt er automatisch een .msi bestand aangemaakt.

Als ik Adobe reader wil uitrollen naar clients gaat het wel goed! dan wordt het programma lokaal opgeslagen.

Ik heb het vermoeden dat ik bij het maken van het .msi bestand een aantal gegevens nodig heb om te kunnen zorgen dat het programma lokaal wordt opgeslagen bij de client.

Alle hulp is welkom!

Als er iemand andere (freeware)software of aanbevelingen heeft dan hoor ik dat graag!

Dus in het kort:
We willen software uitrollen vanaf de server. Het gaat een eind goed, maar de software blijft op de server.
Op de client wordt alleen een link gemaakt naar de software op de server. De software willen we graag lokaal opslaan!

Gr. Dick

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:11

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Verwijderd schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 17:17:
Als ik bijv. Adobe Reader in de beheersmodus installeer dan wordt er automatisch een .msi bestand aangemaakt.

Als ik Adobe reader wil uitrollen naar clients gaat het wel goed! dan wordt het programma lokaal opgeslagen.
Vergelijk de MSI uit bv c:\Windows\Installer eens met de MSI van Acrobat Reader zelf. Je zult zien dat die niet hetzelfde zijn. Die in de Installer folder is veel kleiner.
Het lijkt erop dat je niet snapt hoe het installatie gebeuren werkt. Waarom zou je de ongeinstalleerde MSI ook op de client willen hebben?

This footer is intentionally left blank

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Wij verdienen hier dagelijks ons brood mee ;) :

Een paar tips :

- Veel educatieve software kan door bepaalde aanpassingen ook op een netwerk schijf draaien

- Maak eventueel gebruik van andere oplossingen om een "image" te maken van de situatie voor de installatie en na de installatie. Hiervan kun je een msi aanmaken en klaar.

- Malmberg software (veel gebruikt in het onderwijs) heeft vaak ook netwerk installers (eventueel op aanvraag)

- Bepaalde zaken verwerken wij gewoon in een windows image, nieuwe klanten en omgevingen maken wij gewoon een image voor met de belangrijkste zaken en software oplossingen.

- Overweeg om bepaalde zaken via een useraccount te installeren, dit doen wij ook wanneer we problemen hebben met oude software of beperkte uitrol mogelijkheden. Wat wij doen is een user aanmaken, deze via een startup script de .exe installer (silent indien mogelijk) laten starten.

- Kijk of er nieuwe updates of versies beschikbaar zijn van de software, deze hebben vaak betere uitrol support of een "netwerk" versie.

- Veel scholen blijven steken bij "oude" software en willen ondanks beperkte of geen XP ondersteuning toch gebruik maken van deze software. Als ze dit willen prima, maar geef aan dat je hier geen 100 % fail proof oplossing voor neer kunt zetten (en dan heb ik het nog niet eens over uitrollen). Vaak krijg het wel aan de praat met wat aanpassingen of desnoods een VM oplossing...

- Malmberg software..werkt perfect met het netwerk.. heeft vele oplossingen en pakketten.

- Last but not least, pas op met de licenties!! veel software oplossingen in het onderwijs kunnen worden gekocht voor een enkele pc of als netwerk versie. Je mag deze niet zomaar uitrollen. Overtuig de klant dat dit niet kan/mag en de netwerk versie ook probleemloos kan worden geïnstalleerd.

- Freeware oplossingen zijn vaak toch de echte handmatige scripts, deze werken vaak het beste. Indien het budget het toelaat kun je kijken naar 3rd party software (altiris bijvoorbeeld) die zelf msi paketten kunnen maken aan de hand van een "snapshots".

- Let op je file/admin rechten en vergeet je eventviewer niet.. het komt bij ons regelmatig voor dat een msi niet goed werkt onder een juiste user (zelfs met elevated privileges of runas).

- Pas op met roaming profiles..icm educatieve software.. goed instellen!!!

Even snel getikt.. let niet op de fouten.. :) Succes!

[ Voor 17% gewijzigd door Workaholic op 13-10-2008 19:28 ]

Mijn V&A

Verwijderd

Topicstarter
Workaholic schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 19:22:
Maak eventueel gebruik van andere oplossingen om een "image" te maken van de situatie voor de installatie en na de installatie. Hiervan kun je een msi aanmaken en klaar.
Allereerst bedankt voor je reactie!

zou je de zin (quote) die hierboven staat iets uit willen leggen?

Bedoel je een echte image maken, of kan je dat met een "MSI-maker" doen?

gr. Dick

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2008 08:34 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-02 16:53

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Workaholic bedoeld dat eerst van een schone werplek een "snapshot" gemaakt wordt, vervolgens wordt de installatie geinstalleerd waarna opnieuw een "snapshot" gemaakt wordt. Beide snapshots worden (automatisch) met elkaar vergeleken en het verschil is je installatie. Hiervan wordt vervolgens een MSI-gemaakt. Een stukje logica zorgt er overigens voor dat enkel de relevante zaken in de MSI worden meegenomen.

Dit wordt overigens alleen maar aangeraden voor software, waar geen MSI voor beschikbaar zijn. Als je een MSI hebt is het netter om de MSI te bewerken, of een zogenaamde transform file te gebruiken.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Oke, bedankt.

Maar.. Ik heb het programma InstallSpy gebruikt om een snapshot/MSI te maken van het .exe bestand.
Dat is gelukt..

Maar wat mij NIET lukt is zorgen dat de software lokaal wordt geinstalleerd (ipv link naar installatie op de server) via de GPO.

Hebben jullie misschien tips waar ik op moet letten bij snapshots maken/msi maken?
Ik gebruik de default instellingen omdat ik geen idee heb of ik ook extra registersleutels of andere bestanden mee moet geven..

Ik kan me ook wel helemaal gaan verdiepen in msi bestanden maken enz. enz. maar dan ben ik denk ik 2 dagen verder..

Ik heb trouwens alleen een officiele .exe. wat bedoel je met een "zogenamde transform" gebruiken?

gr Dick

Alvast bedankt!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Hoe deploy je de applicatie?
Assigned
One of the modes of targeting supported by Group Policy-based software deployment. Administrators can assign the software that users require to perform their jobs. Administrators can assign software to users and to computers. User-assigned applications are advertised on the desktop; they appear to be installed on the user’s desktop, but they get installed the first time that the user starts the application, typically from the Start menu. If a user deletes an assigned application, it will be re-advertised. Computer-assigned applications are installed the next time that the computer restarts.

Published
One of the modes of targeting supported by Group Policy-based software deployment. Administrators can publish software to users. Published applications are not advertised on the desktop; there is no physical appearance of published applications on the user’s desktop. Users install published applications from the Add or Remove Programs in Control Panel or by opening a file type associated with an application.

Advertisement
The process of making an application that supports Windows Installer appear installed on the desktop, by installing the shortcuts for the application on the Start menu or desktop, and by populating the registry with the application information.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de Nederlandse versie, met 2 keuzes: Assigned(Toegewezen) en Published(Uitgegeven).

Ik heb gekozen voor Assigned.
Als de gebruiker inlogd, komt de installatie wel door alleen krijg ik het niet voor elkaar om deze lokaal geinstalleerd te krijgen.

• SirDarkAngel
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-01 08:15
Ik weet niet of ik de enige ben, maar wat bedoel je precies met "lokaal geinstalleerd te krijgen"? Je hebt het erover dat de software wel geinstaleerd wordt, dus wat verwacht je nog meer.

Wilde altijd al iets over computers weten

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 12:40:
Ik heb gekozen voor Assigned.
Als de gebruiker inlogd, komt de installatie wel door alleen krijg ik het niet voor elkaar om deze lokaal geinstalleerd te krijgen.
Als je daarmee bedoelt te zeggen dat de software wel aangeboden wordt/tijdens de logon de installatie start maar de gebruiker uiteindelijk een foutmelding krijgt dat hij/zij te weinig rechten heeft om zaken te installeren - dat kan natuurlijk, als de user een normale domain usert is.

Domain Users hebben default namelijk geen installatierechten, ook niet via MSI packages.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

alt-92 schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 00:28:
[...]Domain Users hebben default namelijk geen installatierechten, ook niet via MSI packages.
Daarom gebruikt de Windows Installer toch elevated rights? (mits de policysetting "Always install with elevated privileges" enabled is).

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Precies, dan moet je dat wel ingesteld hebben ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1