Toon posts:

USB apparaten gaan "op zwart" / vallen uit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Het LIJKT alsof mijn USB poorten van mijn nagelnieuw systeem spontaan allemaal en op willekeurige momenten uitvallen. Ik leg later uit wat ik heb getest en onder welke condities ik dit heb proberen op te lossen. Ik ben in ieder geval op een compleet dood spoor aanbeland. Daarom is jullie hulp / advies zeer welkom!

Voordat ik meteen "het ligt aan je voeding" te horen krijg volgen eerst hier de specs van de gehele aanschaf: ;)

Behuizing: CoolerMaster Cosmo S kast
Voeding: Zalman ZM1000-HP Voeding 1000Watt Heatpipe Cooling
Moederbord: P5E premium Wifi-AP X48
Processor: Intel Core 2 Duo E8500 (775, 3166)
Koeler: Scythe "Infinity / Mugen" 5heat pipes CPU
Geheugen: OCZ Platinum 4GB (2x2) DDR3 PC3-10666
Videokaart: Sapphire HD4870 512MB
Harddisks: 2x WD VelociRaptor 300GB WD3000GLFS
Geluidskaart: Creative Xfi Titanium Fatal1ty Pro pci-express
Brander: LG GGW-H20L blu-ray brander / speler
Beeldscherm: HP Pavilion w2207h 22"Wide TFT
Toetsenbord: Logitech G15 (oranje verlichting)
Muis: Razer Diamondback 3G Gaming Mouse
OS: Windows Vista Ultimate NL SP1 64-bits (ook 32-bits beschikbaar)
Overig: diverse extra USB hardware als een Lacie harde schijf, webcam etc

1e constatering (paar weken terug):
Na wat uren gespeeld te hebben gaat mijn toetsenbord verlichting uit, evenals de muis. Systeem hangt. Alsof de USB's geen stroom meer kregen. Ik zie / hoor aan mijn kast dat de rest nog wel "draait", dus ook verlichting, het horen van harde schijven, ventilatie e.d.

Latere constateringen en alle ondernomen zaken:
- stroom lijkt dus elke keer uit te vallen bij USB apparatuur (door uitvallen verlichting muis en toets)
- systeem hangt dan ook compleet (geluid, beeld), alleen reboot helpt (niet goed afgesloten melding)
- geen consequente tijdseenheden dat het plaatsvindt (soms uren, soms na 10 minuten al)
- helemaal niets doen / starten in OS, games spelen, Word, muziek luisteren, wat dan ook, het gebeurt
- schone installaties met of zonder Vista patches (na SP1), het haalt niets uit
- wel / niet voorzien van alle patches / firmware van hardware (muis, toets, geluid, mobo, etc) maakt niets uit
- 32 of 64 bits van Vista Ultimate installaties maken niets uit
- diverse USB poorten gebruikt en alleen muis en toetsenbord aangesloten
- biosinstellingen weer op default gezet
- andere muis ps/2 versie en wel USB toetsenbord: loopt uiteindelijk vast
- ps/2 toetsenbord aangesloten en wel USB muis: loopt uiteindelijk vast

Systeem liep NIET vast na een aantal uren in geval van:
- opstarten pc, na boot alle USB randapparatuur eruit
- alleen ps/2 toetsenbord aangesloten, verder geen USB
- alleen muis ps/2 versie en geen USB toetsenbord

Gepland om te onderzoeken / nog niet onderzocht:
- een tijdje in de bios laten staan
- alles wat je kan disablen in bios
- voltage met een multimeter ("last resort")

Nu aan het onderzoeken
Niet meer, aangezien ik nu een juiste conclusie kan trekken?

Eindelijk tijd voor een conclusie?
Ik vrees dat ik de conclusie moet trekken dat hij niet vastloopt als er geen USB apparaten erop worden aangesloten en ik elke USB afzonderlijk heb aangesloten én ook zonder problemen met ps/2 muis en toets heb kunnen werken, naast alle zaken die ik in mn startpost heb uitgetest....

De USB poorten / controlers zijn dus defect?

Hartelijk dank voor jullie hulp (tot nu toe).

Marvic

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2008 09:46 . Reden: / spelfoutjes eruit en aanvullingen op terugkoppeling verwerkt ]

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:58
andere muis en/of toetsenbord geprobeerd?

• Nolani
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-05 17:00
Geen gare instelling in de bios iod?
Al een ps/2 muis/tobo geprobeerd?

Flickr!

Verwijderd

Topicstarter
Ik was al in het bezit van mn toets en muis met ouder systeem. Geen problemen gehad. ps/2 heb ik niet meer. Zal een ander toetsenbord en muis vanavond eens aansluiten.

Welke biossetting zou dan roet in het eten kunnen gooien (ja ok, alles, maar zeer waarschijnlijk dan?); tweak daar welles wat, maar heb ook alles op default gezet.

Constateringen op basis hiervan nu aangevuld. Dank.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-05 20:43

KneoK

Not in a million lightyears

Hmm, kan me niet voorstellen dat een bios instelling dit veroorzaakt, maar de enige optie die ik me kan bedenken is iets van USB Legacy Support.

Verwijderd

Topicstarter
Bios instellingen heb ik zojuist op default gezet. Nu eens kijken of er iets veranderd ;)

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-05 09:51
Start je pc eens op, start na boot een bewegend geheel, en trek alles wat ook maar iets met randapparatuur te maken heeft eruit. (Dus printers, toetsenborden netwerk en de hele mikmak.)
Dus alleen stroom en video overhouden, wacht nu tot het crasht...

Crasht het? ga je bios in, en load fail-safe.
Nog steeds? Zet programma in opstarten, disable alles wat je kan disablen in bios.

(Netwerk, USB, Floppy, CDROM, de hele mikmak)

Nog steeds? Bios updates nodig?

Nog steeds? Andere hardware kaput... (CPU / GPU / MEM / HD)

Even niets...

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:19
Ik heb exact hetzelfde een jaar geleden gehad met een nieuw moederbord (Asus M2V).
Bleek een rotte usb controller te zijn...

• Nolani
Zal de bios wel niet zijn als hij het na een reset nog steeds doet.

Je kunt hem gewoon een tijdje in de bios laten staan, en dan kijken of het probleem zich weer toont.
Doet hij dat weer? Rma'tje voor het moederboord.

Wat ook interessant kan zijn is even het voltage meten die op de usb -poorten staat zowel voor als tijdens het probleem.

Volgens mij kan software (ook bios) geen invloed hebben op het aan/uit zetten van de usb poorten.
Hoogstwaarschijnlijk is dit gewoon een defect moederbord.

Flickr!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie wijsheid, ik heb ze wederom weer toegevoegd aan "to-do". De uitslag ervan verwerk ik weer vanavond. Overigens heb ik nu ook weer een kopje met openstaande vragen staan op basis van jullie suggesties. Ik houd jullie op de hoogte en andere suggesties zijn natuurlijk altijd welkom!

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2008 07:21 ]

• Nolani
Het voltage kun je meten met een multimeter, kijk hier voor de pinout van een usb poort.
Hang de 2 draden van je multimeter aan de +5v en de ground (resp. rood en zwart), en lees de waarde af.

Deze waarde hoort altijd rond de 5 volt te zijn, behalve als de computer uit staat (hoewel sommige moederboorden de spanning erop laten staan.)
Als jou usb poorten echt uitvallen lees je 0 volt af.
Als je iets daar tussenin leest, dus vanaf 1 t/m4 volt, is je usb controller niet goed meer en heb je dus een defect moederbord.

Maar gezien je aangeeft dat je niet weet hoe je het voltage kan meten raad ik het je af om dat zelf te doen, je hebt immers gevaar op kortsluiting en dan zijn je usb poorten en zeker dood.

Flickr!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je advies in het meten... dan noem ik dat maar: allerlaatste mogelijkheid ;)

ps. zaken zijn weer bijgewerkt!

Kan het ook niet zo zijn dat een extern USB apparaat zelf een storing veroorzaakt? Ik las dat wel eens bij iemand waarbij de printer zo nu en dan iets raars deed met de USB poorten waardoor het hele systeem vastliep. Daarom ben ik nu ook aan het testen met of zonder USB toetsenbord / muis combinaties.

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2008 08:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik vrees dat ik de volgende conclusie moet trekken aangezien hij niet vastloopt als er geen USB apparaten erop worden aangesloten en ik elke USB afzonderlijk heb aangesloten én ook zonder problemen met ps/2 muis en toets heb kunnen werken, naast alle zaken die ik in mn startpost heb uitgetest....

Volgens jullie dan de juiste conclusie?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2008 09:31 ]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hm TVP!

mijn DFI plank heeft ook dit soort fratsen.. met USB toetsenbord / muis hangt die binnen 24h.. hang ik ze op PS/2 dan red ik het 3 dagen maar goed geen usb kunnen gebruiken is kut :(

404 Signature not found

Verwijderd

Topicstarter
Maar hoe heb jij het dan kunnen oplossen?

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

tvp = terug vind post, hij wil jouw antwoord ook horen.. dan kan hij het zelf ook oplossen..

Verwijderd

Topicstarter
Ok, duidelijk... alleen heb slecht nieuws...:

Het leek allemaal te wijzen naar de USB poorten, maar krijg ook steeds meer het vermoeden dat het aan de videokaart ligt. Crysis kon ik zonder problemen spelen en ook HD films (.mov extentie). Sinds gisteren vertoonde hij tijdens dat filmpje (wat er eerst niet was) artifacts / blokken en nu is het zelfs zo als ik dat filmpje weer start het hele systeem of op zwart gaat of vastloopt.

Is het een combinatie van uitvallende hardware of toevalligheid? Ik weet het echt niet meer. Volgens mij zit er nu niks anders op dan het hele systeem aan een technische dienst over te dragen voor testen...
Pagina: 1