Toon posts:

NTFS voor problemen zorgen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu bezig met een server op te zetten en vraag me een aantal dingen af, als ik een NTFS partitie ga maken, komt het dan ooit weer goed. Ik heb me namelijk laten vertellen dat NTFS zijn deel beschadigd, waardoor het later met FAT voor problemen kan gaan zorgen.

Daarnaast lees ik in alle blaadjes over servers, maar ik heb hier een gewone pc (niets server) en die draait gewoon een NT server. Wat zijn nou de verschillen?
Ligt het aan de netwerk kaart of zijn er meer hardeschijven sloten in gestopt?

Ik kan dat nooit duidelijk maken uit de teksten die ik lees, behalve dat je de server soms tot 1 gigherz kan upgraden kwa werkgeheugen...

Verwijderd

Hoezo NTFS zijn deel beschadigd. NTFS is vele malen veiliger dan FAT16/32. Je kan file permissies uitdelen, het fragmenteerd minder. Je kan bestanden comprimeren, en is sneller. Alles wat een server nodig heeft. Ja je kan er niet met andere windows versies zoals 95/98/me bij (tenzij je speciale software hebt), maar dat zou je niet moeten willen. Kies bij een beetje server zeker voor NTFS.

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-08 21:18
Op donderdag 22 februari 2001 20:46 schreef Straatje het volgende:
Ja je kan er niet met andere windows versies zoals 95/98/me bij (tenzij je speciale software hebt), maar dat zou je niet moeten willen. Kies bij een beetje server zeker voor NTFS.
Hoezo niet! Ik draai hier een NT 4 File server! Met alles op NTFS. Gewoon delen, de juiste rechten uitdelen en alle Win9* werkstations kunnen lezen/schrijven op de NTFS partitie op server! Het klopt wel dat je lokaal niet met Win9* bij NTFS komt maar dat hoeft toch ook niet met een NT server!

Voor de rest die shit van beschadigingen, hier hoef je niet bang voor te zijn. Wanneer je genoeg hebt van NT kun je gewoon weer met FDISk je Fat32 partities maken en je kunt weer verder fietsen met Win98(maar of je dit nog wil naar NT????)!

Het verschil tussen een PC en Server? Ik zou het ook niet weten. Een PC is een server wanneer ie services aanbied op een netwerk. Het heeft volgens mij weinig te maken met hardware.

Natuurlijk heb je RAID hot swap file servers met 32 Pentium IV processors en 10 GB DDR geheugen, met kasten waar je bijna geil van word. Maar dit zijn eigenlijk een soort super PC's! Als Win98 32 processors zou ondersteunen kon je op zo'n server gewoon met Win98 aan de slag! :9~

Grtz. Mark

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Verwijderd

Op donderdag 22 februari 2001 22:12 schreef borgdavile het volgende:

[..]

Hoezo niet! Ik draai hier een NT 4 File server! Met alles op NTFS. Gewoon delen, de juiste rechten uitdelen en alle Win9* werkstations kunnen lezen/schrijven op de NTFS partitie op server! Het klopt wel dat je lokaal niet met Win9* bij NTFS komt maar dat hoeft toch ook niet met een NT server!
Dat laatste (dual booten enzo) bedoelde ik dus, ik vermoedde dat ie dat wellicht ging doen want ik vond het een beetje vaag verhaal.

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat NTFS beter werkt onder nt, alleen volgens die kennis zal de schijf die je dan gebruikt nooit meer de oude zijn. Dat er dingen raar gaan lopen en dat het nooit helemaal meer goed komt met de fatjes...
Daarnaast is het een schijf die ik een maandje of 2 ga gebruiken voor een servertje, waarna het een novell schijfje moet worden...

(ik heb niet zo veel hardeschijfjes, osjes etc moeten eerlijk delen ;):))

Verwijderd

Ik heb nog nooit van die problemen gehoord, en ik heb al heel wat afgezooit op harde schijven. FAT => NTFS => EXT2 en allemaal weer terug. No problemo. Ik gebruik er doorgaans wel Partition Magic voor. Ik geloof niet dat er echt iets fysiek beschadigd kan worden.

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Dit soort sprookje komt doordat mensen met te weinig kennis proberen door te vertellen wat ze gelezen of gehoord, maar niet begrepen hebben.

Het verhaal waar dit uit voortkomt is het advies, ook tijdens de installatie van NT zelf, om de boot-partitie FAT16 te laten, en geen NTFS ervan te maken. De reden hiervoor is dat bij beschadiging van de partitie het na het booten van een DOS-diskette wel mogelijk is een FAT16-partitie te repareren, maar een NTFS-partitie niet toegankelijk is.

Op zich kan natuurlijk een verminking van een FAT geen probleem zijn, na herformattering wordt de FAT opnieuw opgebouwd, want die verschilt tussen de partitie-typen.

Ik hobby zelf veel met exotische netwerk-hardware, en formatteer regelmatig lichte pentium-systeempjes als client, ofwel FAT16 ofwel NTFS, zowel IDE als SCSI, zonder problemen.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Pagina: 1