[testcase] dochtertje Sofia

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Testcase: dochtertje Sofia

Na mijn show/testcase over Tsjernobyl in 2005 en wat losse foto's daarna ben ik een lange tijd niet op de show- en testcases forum geweest. Zonde en dus zal ik mijn leven beteren. Om te beginnen had ik jullie opbouwende kritische reacties op de onderstaande foto's willen hebben ('oh, ah, wat lief' etc mag ook, maar dat is secundair). Naast kritiek op composities ben ik vooral op zoek naar ter zake kundige reacties op het gebied van verbetering van kleuren, contrast e.d. meer.

Het betreffen vier portretten en een snapshot van mijn afgelopen weekend 1 jaar oud geworden dochtertje Sofia. De foto's zijn van een paar weken terug. Niet speciaal geposeerde of geensceneerde scenes, maar aan de andere kant ook geen snapshots van een toevallig moment. Mijn vrouw, Sofia en ik kwamen toevallig op een plek en daar nam ik een paar minuten om te pogen er iets leuks van te maken. Uiteraard ook niet-portret foto's genomen toen maar daar zoek ik (vooralsnog) geen opmerkingen over - iets voor later.

Het licht was tijdens de opnames niet ideaal: bewolkt, wat grauwig weer, maar dat mag geen excuus zijn voor de nog, naar mijn overtuiging, niet ideale kleuren. Graag dus commentaar.

Apparatuur: Canon 20D met Sigma 24-70.

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~a.simonis1/photos/sofia1.jpg
(Donker is bewust, om ogen uit te laten komen. Moet wel beter kunnen denk ik)

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~a.simonis1/photos/sofia2.jpg
(bewust met een stukje van ma)

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~a.simonis1/photos/sofia3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~a.simonis1/photos/sofia4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~a.simonis1/photos/sofia5.jpg
(bewust alleen Sofia min-of-meer scherp, zij is het onderwerp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

2-3-4 vind ik niet scherp (terwijl de hand op 4 wel scherp is, misfocus?)
1 is wel leuk qua licht maar iets onderbelicht en enorm druk om de achtergrond. (als je de ogen iets donkerder wilt kan je deze ook niet achterhouden t.o.v. de rest).
3 vind ik als enige qua compositie/achtergrond geslaagd, maar helaas niet scherp.
Ze zijn wel over het algemeen wat flets, een beetje spelen met de curves zou al wat helpen.
5 ... tjah.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:50
Laat ik het zo zeggen, je foto's van Tsjernobyl in 2005 waren stukken beter...

De meeste foto's zijn niet scherp, ik weet ook niet welk fototoestel je gebruikt, maar ze lijken met een telefooncam te zijn gemaakt?

#3 en #4 zijn de beste qua compositie, maar zoals qadn zegt, is op #4 haar hand scherp maar de rest net niet...

Gezien je foto's van Tsjernobyl denk ik dat je veel beter kan dan dit?

[ Voor 15% gewijzigd door Fire69 op 13-10-2008 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:37

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

dude, er zit zoveel ruis op je foto's.... Vergeten je ISO naar beneden te schroeven?.

Daarbij is het allemaal wel een beetje van hetzelfde over de reeks, is 5 totaal niet scherp en is de rest eigenlijk ook niet echt smashing kwa scherpte. Erg jammer.

Zoals hierboven al gezegd, je foto's uit 2005 waren een stuk beter....

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Veelal meer van hetzelfde. Foto's zijn erg korrelig en de composities doen mij niks. Ongetwijfeld leuk voor in het familie album, maar een testcase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 15:38
Haha, mooi om te lezen de reacties hier en te zien wat een verschil het maakt als je zelf foto's van je kind maakt, dan ben je zelf zo tevreden over de foto's.

Mijn zoontje is 20 maanden en ik ben vaak zo apetrots op de foto's, terwijl voor een ander de foto's vaak minder zijn. Hier gaat denk ik echt op 'liefde maakt blind'.

PS dit is echt niet bedoeld als flame, volg mijn linkje dan zie je dat ik ook scherpe kritieken kreeg op een (naar mijn mening schitterende) foto van mijn zoontje

[ Voor 26% gewijzigd door vandermark op 13-10-2008 14:52 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Alvast oprecht bedankt voor de kritieken tot zover. Het is sowieso niet makkelijk om als fotograaf objectief en echt kritisch naar je eigen foto's te kijken, laat staan als fotograferende pa.

Het scherpteprobleem bij 2, 3 en 4 is me bekend - ik zal de raws nog eens goed nakijken, vermoedelijk dat (ook?) mijn Sigma objectief last van front of back focus heeft, ik vermoedde dat tenminste al eerder. Binnenkort eens na laten kijken of het echt zo is.

Dat 5 niet scherp is, is me uiteraard duidelijk, maar dat was ook niet de intentie. Blijkbaar dat de objectieve kijker het desondanks niets vindt.

Kleuren zijn abslouut niet goed genoeg, dat wist ik. Ik ga daar eens aan werken.

Tja, de veel van hetzelfde opmerking is ook wel terecht natuurlijk. Ik had er minstens van 2, 3 en 4 er minstens eentje weg moeten laten.

Meer reacties welkom. Mogelijk dat ik iets verbeterde versie van de foto's plaats een deze dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De foto's spreken mij niet echt aan, maar dat komt misschien vanwege mijn leeftijd... :+
Heb op zich niet zo heel veel kritiek, maar let er op dat je (zeker bij foto's van mensen) de personen er volledig op zet. Bij foto 1 en ik weet het, dat is een mierenneukertje, is het wel mooier als je Sofia's hoofdje er (ook) volledig op had gehad.
Pagina: 1