Een analyserend iemand als ik neemt een post zoals de vorige niet erg serieus.
Verwijderd schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 05:40:
Vaak kloppen ze bij mij wél.
Zo ook met mijn nieuwe arts bij de eerste afspraak dacht ik van "o nee" en na 2 afspraken was deze bevestiging volstrekt correct.
Mens begon gelijk te zeuren over afbouw bla bla bla en na 2 afspraken zoek ik al een nieuwe arts want van het afbouwen werd ik vreselijk ziek en een arts die me ziek maakt dump ik meteen.
Want je weet zelf natuurlijk meer van geneeskunde dan die arts. Je bent niet erg concreet, dus waar je preciets die arts voor nodig had en wat je met "vreselijk ziek" bedoelt, is voor alle andere lezers een raadsel.
Waar je dan op let weet ik niet, maar vaak kijkt men naar de vorm van het gezicht (ik ken namelijk een jongen die bang is voor vormen van gezichten; dus een angst hierin hebben). In ons instinct zit opgeslagen dat we uitkijken voor iemand met een spitse neus of excentrieke gezichtskenmerken en lichaamshouding.
Dus omdat je iemand kent die bang is voor de vorm van gezichten, kijkt "men vaak" naar de vorm van het gezicht? Dit is een voorbeeld van een te eenvoudig getrokken conclusie. Verder is het de vraag in hoeverre dit in "instinct" zit, want voor een groot deel wordt dit bepaald door opvoeding. Als ouders abnormaal paranoïde zijn tegenover bepaalde soorten mensen, zullen hun kinderen onbewust dit gedrag overnemen. Aangeleerd gedrag schaar ik niet onder het kopje "instinct".
Iemand die losjes is en losjes beweegt is vaak meer emphatisch van vermogen dan mensen die zeer strak staan en ongeduldig overkomen. Iemand die losjes beweegt is op zijn gemak en een strak iemand niet.
Iemand die losjes is kan net zo goed een gladjakker van de gluiperigste soort zijn. De beste oplichters zijn zo bedreven in hun "vak" dat een beetje acteren met lichaamstaal ze zoveel helpt dat mensen het nalaten om zelf te blijven denken.
Iemand die priemend lijkt is doorgrondig en analyseert je, dat heb ik ook meteen door.
Dat is een teken van interesse of intelligentie. Vind je dit positief of negatief. Als je dit negatief vindt moet je vooral aan jezelf werken, want het slaat natuurlijk nergens op als je je eigen afkeer van aandacht ontkent en een ander ergens van "beschuldigt".
Ook met mijn FietsNED dealer, eerste indruk goed en dat had ik ook dus goed want het is een prima vent.
Daar komt weer een voorbeeld waarmee niemand iets kan, behalve zich afvragen waarom je soms zo weinig of juist overdreven ingaat op detail. Je zou tot de vlugge conclusie kunnen komen dat dit subtiele spam is.
Ik ga er niet blind of af, maar ik maak blijkbaar weinig fouten daarin, maar dat kan ook liggen omdat ik 18 jaar met gehandicapten ben omgegaan. Ik heb ze gewoon pijlsnel door.
Dat je weinig fouten maakt daarin blijkt uit helemaal niets. Misschien is het voor jou zo klaar als een klontje, ik vind dat je zweverige onzin uitkraamt en dat je alleen maar voor jezelf wilt bevestigen hoeveel mensenkennis je wel niet hebt.
Ik noem dit issue ons 6e zinstuig ofwel het instinct.
Instinct is geen zintuig, het is voorgeprogrammeerd gedrag dat wordt getriggerd door zintuiglijke waarnemingen zonder teveel tussenkomst van ratio. Instinct is iets wat vooral in het wild zin heeft.
Ook met één user op dit forum kan ik echt niet door een deur en deze eerste indruk was dus ook verkeerd, en dat door middel van schrijfstijl en reageren. Toen ik zijn foto zag was dat ook het beeld dat ik bij deze user schetste, hoe toevallig kan dat zijn?
Een foto bevestigt het beeld dat je van iemand had op basis van schrijfstijl en manier van reageren? Wat ben je in vredesnaam voor figuur? Ik heb een heel aantal mensen van dit forum weleens gesproken, en daarbij viel op dat negatieve beoordelingen vaak enorm overdreven zijn. Mensen hebben allerlei signalen nodig om nuance aan te brengen in hun mening. Veel van die signalen kunnen niet via internet worden overgebracht, en dus voelen mensen zich opgefokt terwijl anderen iets niet zo bedoelen, of juist andersom.
Er is ook vaak geen eerste indruk. Als we iemand zien die een ander iets aandoet beschuldigen wij de aanvaller direct zonder te weten wat zich daarvoor afspeelde. Misschien is de aanvaller zelf wel aangevallen en dat weet je niet, maar je oordeelt wel.
En als je dat van jezelf weet, schaam je je dan niet een beetje voor de rest van je post?
In het vakblad de Psy staat vaak geschreven over dit onderwerp van hoe schatten mensen elkaar is en dat beeld is over het algemeen negatief. Nederlanders zijn nu eenmaal mensen die kritiek al op voortouw hebben liggen voordat het oordeel gevormd kan/kon zijn. Dit is dan weer impulsief handelen, ook een instinct.
"Nederlander" zijn is een kwestie van opvoeding, en dit heeft niets met instinct te maken. Verder is het logisch dat de meeste mensen negatief worden ingeschat in een drukke samenleving. Er is keuze genoeg, dus je kunt kieskeuriger zijn en meer mensen afwijzen. En dat is nou weer wél instinct.
Overigens is het "op voortouw liggen", "op voorhand" en "een mening al hebben klaarliggen". Je probeert enorm wijs voor te komen, dat lukt echter niet zo goed tegenover mensen die je analyseren. Dat verklaart wellicht je aangeleerde afkeer van zulke mensen. Dit trappen niet in je self-proclaimed wisdom.