• Nedra
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10-2023
Iets waar ik heel nieuwsgierig naar ben is hoe het zit met zwart wit conversie op een compact cam die alleen in .jpg opslaat. Is het beter om de zwart wit conversie met de instellingen op de cam te doen en evt. later nog bij te werken, of is het beter gewoon een kleurenplaat later naar zwart wit om te zetten mbv Photoshop, Lightroom o.d.?

Ik ben benieuwd wat jullie denken, bij voorbaat dank!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:26

weebl

YARR!

Ik maak de platen meestal gewoon in kleur en dan later met photoshop ofzo in z/w. Aangezien je een kleuren-foto wel z/w kan maken, maar andersom wordt nogal lastig ;)

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:07
Altijd in kleur schieten om de reden die weebl aangeeft. Bovendien moet je toch nog verder tunen om het een fatsoenlijke zwart-wit omzetting te laten worden.

[ Voor 23% gewijzigd door wisselwerking op 13-10-2008 12:38 ]

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:36

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

En de in-cam conversie is lang niet altijd wat je wilt. Dat is 1 preset qua omzetting, terwijl je in PS gewoon veel meer kan instellen. Misschien wil je wel een z/w conversie van 1 kleurkanaal, etc...allemaal mogelijk.
Kortom, in kleur schieten en later zelf omzetten.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Mijn ervaring met omzetting door compacts is dat het meer een grijs-grijs foto wordt dan zwart-wit. Je mist meestal nogal wat contrast, waardoor het een fletse foto wordt. Voor het geval het nog niet duidelijk was; achteraf in bv LR of PS doen dus.

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Trasos schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 19:29:
Mijn ervaring met omzetting door compacts is dat het meer een grijs-grijs foto wordt dan zwart-wit. Je mist meestal nogal wat contrast, waardoor het een fletse foto wordt. Voor het geval het nog niet duidelijk was; achteraf in bv LR of PS doen dus.
PS omzetting alleen al om wat Nomad aandraagt; sommige kleuren kun je dan donkerder of lichter doordrukken dan andere, wat erg vette effecten kan geven, met name sinds Photoshop CS3 is de b/w conversie stevig verbeterd :) In LR zit diezelfde module trouwens.

Bij de in-compact conversies is het vaak gewoon puur convert to grayscale, heel eventueel wat aangepaste levels her en der, maar zo netjes als jij het zelf met PS of LR kunt, gaat zo'n ding het nooit doen.

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
In de meeste compacts kan je wel wat meer instellen dan alleen simpel grijswaarden, je kan vaak een kleurkanaal kiezen en contrast aanpassen.
Ziet er vaak al een stuk beter uit dan alleen grijswaarden, maar is natuurlijk minder flexibel dan achteraf.
Voor echt mooie zwartwit conversies kan ik alien skin exposure 2 aanraden. Simon heeft me deze aangepraat en dat pakket is echt geweldig. Je kan gewoon een type film kiezen en die look laten uitvoeren op je foto. Daarnaast kan je nog een tiental settings aanpassen naar je eigen wensen.
Kost helaas wel evenveel als een fatsoenlijke compactcamera en is qua interface gericht op de gevorderde gebruiker dus misschien voor de TS minder interessant. :)

Eentje uit m'n 1d, met de 24-70 @ 24mm F/4 en een tri-x sausje van exposure 2.
klik

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• Nedra
Bedankt voor de reacties! Ik stelde deze vraag omdat ik me bedacht dat met raw alle informatie nog in de foto zit en je zwart/wit conversies kan doen zonder kwaliteitsverlies. Ik redeneerde dat met .jpg bestanden de kwaliteit er op achteruitgaat als je er teveel mee sleutelt.

Zelf heb ik een 40d en een panasonic TZ-3 (die nauwelijk meer gebruikt wordt vanwege m'n samsung innov8 camphone) dus de laatste reactie van abrakadaver is zeker wel interessant! Ik zie ook erg mooie dingetjes op die site staan dus da's een stukje software wat ik zeker nog eens zal bekijken!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:23
Als je het leuk vind om te spelen met de omzetting, moet je dit eens lezen

• Nedra
Daar ga ik eens mee spelen! Mijn zwart/wit conversies in Lightroom zijn losjes gebaseerd op de volgende tutorial:

http://www.layersmagazine...-images-in-lightroom.html
Pagina: 1