• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:02
Ik heb thuis een windows 2003R2 server staan, die ik ook voor mail wil gaan gebruiken. Hiervoor leek het me wel handig om de standaard ingebouwde mail server te gebruiken. Ik heb deze geconfigureerd volgens deze guide, en dit heeft even gewerkt. Sinds kort werkt het echter niet meer. Gisteren heb ik wat testmails verstuurd, en van slechts een mail heb ik resultaten. Eerst kreeg ik na een paar uur dit bericht:
This is an automatically generated Delivery Status Notification.

THIS IS A WARNING MESSAGE ONLY.

YOU DO NOT NEED TO RESEND YOUR MESSAGE.

Delivery to the following recipients has been delayed.

info@xxxxxx.nl
En 4 uur later:
Uw bericht heeft enkele of alle geadresseerden niet bereikt.

Onderwerp: TEST2
Verzonden:

De volgende geadresseerde(n) zijn niet bereikt:

info@xxxxxxxx.nl op 13-10-2008 2:28
Could not deliver the message in the time limit specified. Please retry or contact your administrator.
<hpsmtp-eml11.kpnxchange.com #4.4.7>
Ik snap er niets van waarom het niet werkt. De service draait gewoon, het eventlog is leeg. Hoe kan ik de oorzaak van dit probleem achterhalen?

Wat gegevens:
Windows Server 2003R2, compleet up to date
Ik gebruik als authenticatie methode "Encrypted Password File"
Het heeft gewerkt vlak nadat ik alles geconfigureerd had, sindsdien is er niets veranderd
Poorten staan open in de router uiteraard

Roomba E5 te koop

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:09

lier

MikroTik nerd

Stuurt deze mailserver direct door naar de mailserver, of loopt het verkeer nog via een smarthost ?
Kan je eens vanaf de mailserver via een telnet sessie naar de info@xxx.nl mail sturen en de uitkomsten hiervan hier posten ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• sig69
Oh sorry, ik ben niet helemaal duidelijk geweest geloof ik: het is het ontvangen van mail dat niet meer werkt. Ik heb de testmails verstuurd via de smtp server van planet, en deze komen dus niet op de server aan. Excuus..

Roomba E5 te koop

• lier

lier

MikroTik nerd

Dan is het misschien wel zo makkelijk als je het IP adres van deze server kan posten (of de MX record) zodat van buitenaf te testen is of het werkt...
Kan je het zelf (middels een telnet sessie) eens testen op een pc buiten je netwerk ?

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 14:50
Je TS bevat maar weinig info. Hoe heb je geregeld dat mail dan aankomt?

Als ik een gok moet wagen, dan heb je een mx record aangemaakt, maar je provider verbiedt het om poort 25 direct te benaderen van buitenaf. Dat één mail wel is gelukt, komt misschien omdat je een testmailtje heb gestuurd via hetzelfde netwerk van de provider?

Zo niet, dan zul je het toch moeten verduidelijken wat je nu gedaan hebt.

Edit: oh ja, planet. die laat het niet toe nee. Er staan zat posts op het forum met hetzelfde probleem en oplossingen :)

[ Voor 13% gewijzigd door _H_G_ op 13-10-2008 15:40 ]

Verwijderd

_H_G_ schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 15:38:
Je TS bevat maar weinig info. Hoe heb je geregeld dat mail dan aankomt?

Als ik een gok moet wagen, dan heb je een mx record aangemaakt, maar je provider verbiedt het om poort 25 direct te benaderen van buitenaf. Dat één mail wel is gelukt, komt misschien omdat je een testmailtje heb gestuurd via hetzelfde netwerk van de provider?

Zo niet, dan zul je het toch moeten verduidelijken wat je nu gedaan hebt.

Edit: oh ja, planet. die laat het niet toe nee. Er staan zat posts op het forum met hetzelfde probleem en oplossingen :)
Er staat "inkomend". Poort 25 wordt alleen uitgaand geblocked. Daarnaast heeft het gewerkt, dus aan de poortblock van de ISP kan het dan niet liggen.

Wellicht geen vast IP, wijziging van poort 25 rule op je router, etc.. even de route van poortje 25 volgen en kijken of alles klopt.

• sig69
Sorry voor het gebrek aan info, ik zal proberen zoveel mogelijk aan te vullen. Allereerst:
Retrieving DNS records for robversluys.nl...
*Verwijderd
De server hangt niet aan de planet verbinding, maar aan lijbrandt. Alles is open voor zover ik weet, ik heb ook al twee jaar een mailserver draaien zonder problemen. Na een herinstall wilde ik eigenlijk van 3rd party oplossingen af en wilde daarom de ingebouwde mailserver van windows gebruiken.
Kan je het zelf (middels een telnet sessie) eens testen op een pc buiten je netwerk ?
Dit gaat op het moment niet aangezien ik nu op m'n werk zit en de internetmogelijkheden hier zeer beperkt zijn. Ik kom hier later op terug.
Dat één mail wel is gelukt, komt misschien omdat je een testmailtje heb gestuurd via hetzelfde netwerk van de provider?
Er is geen enkele mail aangekomen. De antwoorden die in de TS staan heb ik gekregen op een mail die ik via de webmail van planet heb verstuurd. De mail die ik via Lijbrandt verstuurd heb zijn "verdwenen". Dit kan natuurlijk ook een instelling / probleem van de Lijbrandt smtp server zijn.

[ Voor 60% gewijzigd door sig69 op 15-10-2008 12:34 ]

Roomba E5 te koop

• lier

lier

MikroTik nerd

Als ik een telnet start kan ik geen connectie maken. Er zit dus ergens op netwerk niveau te blokken. De ISP is de eerste van wie ik het verwacht, maar het zou ook verklaard worden door een verkeerde poort mapping .

• sig69
lier schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 15:55:
Als ik een telnet start kan ik geen connectie maken. Er zit dus ergens op netwerk niveau te blokken. De ISP is de eerste van wie ik het verwacht, maar het zou ook verklaard worden door een verkeerde poort mapping .
Mmm ik heb de portmappings gisteren gecontroleerd, dat staat allemaal goed. Ik zal voor de zekerheid vanavond de router eens een schop geven.

Roomba E5 te koop

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 14:50
Verwijderd schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 15:43:
Er staat "inkomend". Poort 25 wordt alleen uitgaand geblocked. Daarnaast heeft het gewerkt, dus aan de poortblock van de ISP kan het dan niet liggen.
Voor de volledigheid: planet blokkeert het wel. Maar wordt blijkbaar toch niet gebruikt.

• lier

lier

MikroTik nerd

_H_G_ schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 15:58:
Voor de volledigheid: planet blokkeert het wel. Maar wordt blijkbaar toch niet gebruikt.
Voor de volledigheid: lijbrandt.net (obv IP adres obv MX record) blokkeert voor zover ik op de site zag alleen poort 25 uitgaand, inkomend zag ik niet erbij staan.

• sig69
Ik heb gisteravond nog even gekeken, en naar aanleiding van deze post ging er een lichtje branden:
Als ik een telnet start kan ik geen connectie maken.
Na een reboot is om een of andere reden de smtp service niet automatisch gestart, hoe simpel kan het zijn... 8)7

Roomba E5 te koop

• deadlock2k
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-12-2025
-

[ Voor 111% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 15:47 ]

Pagina: 1