Hardeschijf gaat steeds opnieuw draaien

Pagina: 1
Acties:

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-02 15:52
Hallo,

Ik weet niet zeker of het een probleem is of niet, vind het wel verdacht.

Sinds een paar maanden heb ik 2 x 750 GB gekocht en in raid 0 gezet.
nooit geen problemen tot nu toe....

Ik weet niet welke hardeschijf het is,, maar die schijf begint zo af en toe uit het niets aan lijkt wel, dat hij vanuit het niets begint te spinnen.. Heel vreemd..

Nu heb ik net vista opnieuw gesintalleerd en ook zomaar 2 x blauwscherm gehad, waarna ik daarna wel weer in vista kwam. Dus de nieuwe installatie had zowiezo niet geholpen, ik heb verder hierover nog niets kunnen vinden dus vandaar dit probleem aan jullie..

Is dit erg of niet?

Er zit nog wel een andere schijf in,, maar deze maakt dit geluidt niet.. Omdat ik sinds ik deze hardeschijven heb dit geluid heb.. Dit geluid is ook wanneer ik de computer aanzet.. dan starten ze op zeg maar.. bij het uitzetten van de pc is het geluid andersom een uitgaand geluid..

Wie kent dit ?

edit

Het gaat om de Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB die ik twee keer heb.

Nou het volgende heb ik ook getest en uitgezocht.

Heb chkdsk /r gedaan heeft niet opgelost
Heb samsung disk diagnostic uitgevoerd geen problemen gevonden
ook Defragmenatie uitgevoerd
Kabels aangedrukt

Google en tweakers doorgezocht,, maar niet het zelfde probleem gevonden.

Heb ook even opgelet wanneer dit gebeurd, het is vaker wanneer ik een programma opstart (willekeurig).
maar soms ook ben ik gewoon bezig met de computer, dan gebeurd het ook.

Heb verder geen blauw scherm weer gehad.

Hopelijk is dit genoeg informatie.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Aan welke RAIDcontroller heb je die disks hangen?
Samsungs doen het vaak niet lekker in RAID. Probeer de firmware eens te updaten, dat wil nog wle eens helpen :)

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:25
Hoor je ook een klik of alleen het opspinnen? Controleer ook eens de SMART-waarden met bijv. Speedfan. Het zou ook aan de voeding kunnen liggen, dus controleer ook de voltages, wat je ook met Speedfan kan doen.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Toch zou ik graag nog wat meer informatie willen zien, met name over het gehele systeem. Wat zit er in het systeem en welke voeding moet dit alles "aandrijven". Daarnaast wanneer één hardeschijf in een RAID0 array problemen geeft, dan moet je dit niet alleen in geluid, maar ook in het werken met het systeem te merken zijn, lijkt mij. Zeker als één hardeschijf niet goed lijkt te draaien.

Zoals Terw_Dan al aangeeft is het ook interessant om te weten welke RAID controller je gebruikt, de Samsung hardeschijven geven nog wel eens problemen als zij in RAID gebruikt worden. Er zijn verschillende fabrikanten van RAID controllers die de Samsung hardeschijven op de NON-support lijst hebben staan. In het topic over deze hardeschijven wordt gesproken over firmware update's, welke dit probleem zouden moeten verhelpen: [HDD] De Samsung Spinpoint F1 is er! Let er wel op dat je niet zomaar elke firmware op alle hardeschijven kunt plaatsen.

[ Voor 7% gewijzigd door _Dune_ op 13-10-2008 11:52 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Zaratrass
Ik wist niet dat er ook nog verschillende Raids zijn.

Maar ik heb een gigabyte ds3r moederbord, heb de handleiding van de raid controller daar gewoon op getest.
Zit momenteel op school, zal als ik thuis ben even verder testen.

Intel Core 2 Duo E6750
Asus EN8800 GTX/HTDP
Cooler Master Extreme Power 430W
Gigabyte GA-P35C-DS3R
OCZ Reaper HPC OCZ2RPR800C44GK

Zal vanavond ook HD Tune even gebruiken,, zag ik in de link staan. kon geen gratis programma vinden. Maar dit is ideaal!
Fauna schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 11:50:
Hoor je ook een klik of alleen het opspinnen? Controleer ook eens de SMART-waarden met bijv. Speedfan. Het zou ook aan de voeding kunnen liggen, dus controleer ook de voltages, wat je ook met Speedfan kan doen.
Het is niet echt een klik,, het is gewoon de hardeschijf start vanuit het niets op zeg maar. Hij slaat wel aan zeg maar,, tjahhh moeilijk uit te leggen zoiets.

[ Voor 47% gewijzigd door Zaratrass op 13-10-2008 12:43 ]

• Zaratrass
Klein update:

HD: Tune gedaan,, zag er allemaal prima uit.

Wat ik in me moederbord handleiding kan vinden over de raid versie is dit:

Intel matrix storage manager option ROm v.7.2.0.1014 ICH9r wRAID5

Ik denk dat ik alleen de fimware nog moet updaten dan.
Is dit eigenlijk wel veilig te doen zonder dat ik ook maar iets verlies qua data?

ik ga nu uit van dat ik deze link moet hebben:
http://www.samsung.com/nl...ist.do?searchWord=HD753LJ

en daar de 2. hard disk drives HD753LJ/KIT(HD753LJ/KIT) Software
vervolgens de iso downloaden, branden op cd en de computer laten opstarten van de cd.
En dan installeren die hap

[ Voor 30% gewijzigd door Zaratrass op 14-10-2008 14:24 ]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:17

The Third Man

The Third Jellyfish

Ik heb de Gigabyte GA-EP35C-DS3R en hetzelfde 'probleem', al heb ik er geen last van. Ik heb twee SATA schijven op de Intel controller hangen die in het BIOS staat ingesteld op AHCI en Native SATA. Alleen de niet-systeemschijf (Maxtor 200 GB) vertoont dit gedrag, maar toen ik hem het laatst hoorde doen ging ik gelijk via Deze Computer op de schijf bladeren en dat kon nog steeds :? Wellicht wordt dat gecached en wordt de schijf op standby gezet of zo?

• Zaratrass
Terw_Dan schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 11:35:
Aan welke RAIDcontroller heb je die disks hangen?
Samsungs doen het vaak niet lekker in RAID. Probeer de firmware eens te updaten, dat wil nog wle eens helpen :)
Of bedoel je de Raid controller firmware updaten ?

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:17

The Third Man

The Third Jellyfish

Firmware van de harde schijf kan je in principe niet updaten (slechts sporadisch worden er updates vrijgegeven, bijvoorbeeld bij het Maxtor/Nvidia probleem), dus hij bedoelt de RAID controller.Oeps Nu dus wel

[ Voor 6% gewijzigd door The Third Man op 15-10-2008 14:06 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Nee, de firmware van de disks. Samsung heeft voor een aantal disks nieuwe firmware uitgebracht namelijk.

• Zaratrass
Terw_Dan schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 13:47:
Nee, de firmware van de disks. Samsung heeft voor een aantal disks nieuwe firmware uitgebracht namelijk.
is mijn link:
http://www.samsung.com/nl...ist.do?searchWord=HD753LJ dan goed?

Want er staat niet duidelijk bij vermeld dat dit nieuwe firmware is.

• Zaratrass
Nou na een week druk met stage heb ik eindelijk weer tijd om hiermee verder tegaan.

dit heb ik dus geprobeerd de link hierboven gebruik om de bootable software te downloaden, en een bootable cd gemaakt. Maar die werkt niet. Hij start wel op maar ik krijg verder niets vanaf de cd dan gestart.

Ook heb ik van me moederbord sata raid drivers gedownloaden geinstalleerd. Maar dat blijkt ook geen zin te hebben.

ik heb vandaag in vista 4x blauw scherm gekregen. met deze melding:

driver irql not less or equal

wat ik eruit snapte is dat ik firmware moest upgraden van de raid etc... dat heb ik gedaan. Gewoon in vista zelf. De rest van de drivers moet je gebruiken bij xp om op f6 te drukken om de drivers te installeren. dus daar had ik ook niets aan.

Maar nu weet ik niet meer wat ik verder moeten doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Zaratrass op 23-10-2008 18:56 ]

• Zaratrass
Tot nu toe probleem opgelost.

Lag waarschijnlijk aan AVG. Heb die verwijderd en alles werkt weer prima.
Nu opzoek naar een alternatieve internet security
Pagina: 1