Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Tomtom GPS muis via USB opladen

Pagina: 1
Acties:

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-10 12:25
Tweedehands een TomTom Bluetooth GPS muis gekocht, type MkII. Er zat alleen een oplader voor in de auto bij en een stroom adapter met een USB uitgang. De kabel die bij die adapter hoort was er niet meer......

Inmiddels wel een passend stekkertje gevonden. Kan ik dit stekkertje nou aan een usb kabeltje maken om het om deze wijze zowel met die adapter (met usb uitgang) én via een usb uitgang van een pc op te laden?

Dus gewoon de 5Volt & Gnd (1 & 4, rood/zwart) van een USB kabel pakken en deze aan het stekkertje monteren (+ & - goed aansluiten vanzelfsprekend)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~joho071/kj/dump/tomtomgps.jpg
(matige kwaliteit; telefoon camera, sorry)

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-11 19:42
je moet ook ff kijken hoeveel ampere het vraagt....

edit:
als het 5volt vraagt zou het idd mogelijk moeten zijn..
en euh.. je moest is weten hoeveel pc's hun usb poorten kapot gegaan zijn door die usb kabels voor nokia's opte laden..

[ Voor 64% gewijzigd door Icekiller2k6 op 13-10-2008 10:18 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• kaajee
Icekiller2k6 schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 09:37:
je moet ook ff kijken hoeveel ampere het vraagt....
Ja ok, snap ik. Maar het zou wel moeten kunnen denk jij? En als ie te veel ampère zou vragen, waarschuwt de pc toch ook?

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Vaak niet. Officieel mag je als niet-USB-apparaat maximaal 100mA uit een USB-poort trekken, maar zeker als je er geen hub oid tussengooit werkt 500mA vaak ook wel. Meer zou ik niet trekken: je PC is er vaak tegen 'beveiligd' door een zekering op je mobo die erdoorknalt. Het softwarematig waarschuwen is namelijk precies dat: een apparaat word ingeplugd, vertelt de PC dat 'ie 500mA nodig heeft en gaat dat pas trekken zodra de PC daar z'n OK voor geeft.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-11 23:56

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Afbeeldingslocatie: http://www.gpsshop.nl/images/product/image.php?id=36149&dimensionid=17&shopid=41
Hier staat 1 Ampere leesbaar op geprint. Dat is teveel voor een USB poort.

This footer is intentionally left blank

• kaajee
Aha, ja ik zie het nu ook, ik had er op de GPS muis zelf nog niet naar gekeken.....

Dus via PC opladen lijkt geen optie.
Lijkt me trouwens wel heel veel, dat zo'n lullig GPS muisje 1 ampère nodig zou hebben......

Anyway, met die/zo'n zelf gemaakte 'USB laad-kabel' moet het dan toch wel lukken icm met die Adapter (met USB uitgang)?

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Als jij een adapter hebt die 1A kan leveren en ervoor zorgt dat je de USB-kabel niet in iets prikt wat geen 1A kan leveren (random computer dus) zou het inderdaad in combinatie met met ;) die adapter moeten kunnen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• kaajee
Ja (zoals gezegd in TS) zo'n adapter heb ik. 'Origineel' Tomtom, die zat erbij alleen de kabel dus niet.

Ik heb zo'n gevoel dat dat best kan; via de PC opladen. Tomtom zou mi. nooit zo'n type adapter op de markt brengen want in die adapter zit dus gewoon een USB (PC) uitgang/aansluiting. Dus de standaard kabel die daarbij hoort/hoorde heeft een ook PC usb plug, daarmee lijkt mij dat zij 'aangeven' dat je die kabel ook gewoon in een PC kunt doen om je gps muis op te laden.

Ik ga daar eens even verder naar speuren.
Wat ik initieel wilde weten is me nu denk ik wel duidelijk: ik kan dus zelf even een 'usb laadkabel' fabriceren......

Dit/zoiets is de 'lader'/adapter die ik heb:
Afbeeldingslocatie: http://www.argos.co.uk/wcsstore/argos/images/346-5041088SPA68UC426294M.jpg
Zoals te zien, past er een USB stekker in de adapter.

[ Voor 12% gewijzigd door kaajee op 13-10-2008 13:34 ]

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Ik maak gebruik van autolader dat bij Tomtom pakket zit (software+ BT Tomtom GPS muis+ autoadapter).
Deze adapter voor auto levert 2 A stroom. Heb het zo gemodificeerd met extra vertakking zodat mijn MDA Vario ook mee gevoed wordt met dezelfde adapter. Want de adapter levert ook 5V, hetzelfde als USB spanning.

Voor 220 V bestaan er USB laders dat 1A stroom kunnen leveren. De lader van MDA Vario zelf levert 1A, en dat is wel geschikt voor de BT Tomtom GPS muis. Je moet wel zelf stekker erop maken want de GPS muis heeft smalle type ronde stroomstekker. Koop b.v. gewoon USB verlengkabel (mini female - mini male) en knip doormidden. Daar aftakking maken zodat ronde stekker ook erop kan. De muis heeft zelf GEEN mini-usb connector, om misverstand te voorkomen! Mini versie ronde stroomstekker, zie je ook wel eens op walkmans of sommige mobiele foons.

Zo kan je het proberen. Voor auto zoek je dus 5V / 2A autolader. Voor thuis neem je 5V / 1A lader.

Maar 1A is wel eigenlijk extreem. Want deze GPS muis werkt 10 uur op accu en dat is zeker niet 1A stroom hiervoor. Ik zal eens stroommeting doen bij het gebruik en bij het opladen muis hier.

[ Voor 7% gewijzigd door MrDummy op 13-10-2008 22:09 ]

• kaajee
Als je eens zou willen meten; graag! Mij lijkt het eigenlijk ook sterk dat die GPS muis (MkII) 1 Ampere nodig heeft.

Die adapter/voeding/lader die ik heb lijkt toch wel voor die gps muis; hij levert nl. 2A bij 5Volt, zie hier, incl. officieel TomTom logo:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~joho071/kj/dump/ttpsu.jpg

hier zie je dat ie idd een USB uitgang heeft:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~joho071/kj/dump/ttusb1.jpg

Je zou dus verwachten dat lader/adapter & gps muis een 'setje' zijn. Uit de specs van de adapter/lader, type: psb05r-050q lijkt dat ie ook gewoon andere apparaten middels USB 'kabel' op kan laden/van stroom kan voorzien.

Dit betekent dat er origineel een USB-to-'ronde stroomstekker'(GPS) bij heeft moeten zitten.

Zo'n kabel impliceert eigenlijk mi. dat ie ook in een computer USB poort gestopt kan worden. Het lijkt mij namelijk sterk dat TomTom zo'n kabel zou leveren als ie (ook) niet in een pc zou kunnen. Voor 'leken' lijkt mij het risico anders veel te groot;
men herkent een USB stekker (zelfde als van een pc), stopt die in de computer en in de GPS muis......en boem! de pc zou 'ontploffen'......

Verwarrend/vreemd is het wel aangezien er idd op de GPS muis wél staat dat er een 5V, 1A voeding nodig zou zijn. Of zou dit alleen maar bedoeld zijn om een 'match' te maken tussen gps muis en voeding/lader. Wanneer je niet meer weet welke lader erbij hoort je dat op deze manier kunt vaststellen.......??

Wellicht brengt je meting uitkomst, alvast dank!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:17

ByteDelight

Retro computing is alive!

kaajee schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 13:05:
Lijkt me trouwens wel heel veel, dat zo'n lullig GPS muisje 1 ampère nodig zou hebben......
Nee hoor: het vermogen is P=V*I=5x1 = 5 Watt, en dat is net zoveel als een apparaat zoals een TV, modem of bv. jouw PC in slaapstand (hibernate) uit het net blijft trekken (meet maar eens met een energie / Watt-meter)
1 Ampere lijkt veel, maar op 5 volt is dat niks.

Een bureau halogeenlampje gebruikt bv. 20 Watt. Da's 4x zoveel.

En daarbij komt dat 1A waarschijnlijk een piekstroom is die de muis kan trekken, en de adapter daarom ook moet kunnen leveren.

Wil je het nog concreter weten, dan zet je een multimeter in serie in z'n Ampere-meting stand, en zie je wat die daadwerkelijk trekt.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• kaajee
Ik ben benieuwd wat jij, MrDummy, meet. Ik heb net een Ampère meting gedaan en bij mij trekt ie niet meer dan 0,17A. Eigenlijk net te veel voor een pc usb poort, formeel max. 100mA, maar 500mA mag toch ook (geloof ik) en daar blijft ie natuurlijk ruim onder.....

Als jij nou (ongeveer) hetzelfde meet, durf ik het risico wel aan (denk ik).........

• kaajee
Los ven de meting van MrDummy, 0,17A zou toch niet echt een probleem moeten zijn voor een USB poort van een computer?

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Niet zozeer een probleem, maar er zit o.h.a. een zekering achter usb- en andere poorten (o.a. ps/2), als je teveel stroom trekt gaat die door en in het slechtste geval kun je dan geen bus-powered usb-apparaten meer gebruiken op die poort. Dat is vervelend als je het bijv. over een laptop hebt (die je niet makkelijk kunt fiksen)

• kaajee
Ja snap en weet ik, maar met 0,17A zou de zekering toch helemaal niet eruit hoeven klappen?

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Neuh, denk niet dat ze het zo nauw nemen. Mijn ervaring is iig dat ik uit m'n laptop 1.5A kan trekken als ik het 'usb power' knopje indruk, en op m'n desktops heb ik nog nooit problemen gehad zelfs als ik al m'n pda's e.d. tegelijk aan het opladen was (allemaal met extended battery ;-) )

Verwijderd

Die zekeringen zijn polyfuses, die resetten zichzelf gewoon als je de stroom eraf haalt (computer uitzetten dus).
Die GPS moet makkelijk te laden zijn via USB. Er zijn tientallen vergelijkbare GPS'en die ook via USB opladen, ik kan me niet voorstellen dat TomTom een 3x zo grote accu erin heeft gestopt (aan de gebruiksduur te zien eerder een kleinere).

• kaajee
Thanks, zojuist de Tomtom gps aan de USB poort van een (oude :P ) PC gehangen en hij laadt gewoon op.......zonder rookwolkjes. :*)

Daarna de poort nog even getest met een USB stick en die werd ook nog gewoon herkend enzo. Dus prima!

Solved!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Je kan eerst testen op een hub (want die kan al 500 mA per poort leveren) en meegeleverde adapter erop.
Bij teveel stroom of onjuist gebruik is je hub kapot in plaats van usb op je mobo. Een hub is niet zo duur meer.

De hoog stroomverbruik moet mogelijk zijn omdat er ook USB 2,5" harde schijven bestaan. Deze verbruiken zeker meer dan 100 mA.

Maar je bent al verder gekomen, dus dan is het goed.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
USB mag gewoon tot 500mA volgens de specificaties.

Wel is het zo dat standaard slechts 100mA geleverd wordt. Voor 500mA moet het apparaat dit communiceren met de host-controller. Dat lukt dus niet bij een passief apparaat wat alleen 5V nodig heeft en verder geen communicatie.

Wikipedia: Universal Serial Bus
In most cases, these items contain no digitally based circuitry, and thus are not proper USB devices at all. This can theoretically cause problems with some computers — the USB specification requires that devices connect in a low-power mode (100 mA maximum) and state how much current they need, before switching, with the host's permission, into high-power mode.
Overigens kan het best zijn dat ie idd 1A gebruikt. Dat is dan niet het verbruik van dat ding, dat is de laadstroom. (een snellader).. Als ie 10 uur kan werken, en bv 100mA gebruikt, kun je met 1A laadstroom m in 1 uur vol krijgen (ipv 10 uur). Bij minder dan 1A zal ie gewoon langer doen over het opladen.

Makkelijste is gewoon om een 220V -> USB power of 12V ->usb power te kopen. Kosten bij DealExtreme 1,50-3 eur incl. verzend

[ Voor 14% gewijzigd door DJSmiley op 19-10-2008 12:45 ]

• kaajee
Bedankt voor deze uitleg.....

Echter: een lader heb ik al, sterker nog ik heb ze allebei, zowel een autolader met plugje voor de GPS muis én een originele TomTom thuislader: 220Volt naar USB. Dat stond hierboven overigens al.

Het ging mij nou juist om een kabeltje; USB naar GPS muis dat ik niet heb, en zelf heb gefabriceerd inmiddels.
En de daarmee samenhangende vraag of ik vervolgens ook met deze kabel de muis via een PC kon opladen.

Is toch ook de titel van het topic? "Tomtom GPS muis via USB opladen" (laat maar)

[ Voor 10% gewijzigd door kaajee op 19-10-2008 19:20 ]

Pagina: 1