Verhouding DVD windows dvd maker

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:18
Ik heb gisteren mijn vakantie film en een paar foto's op DVD gezet. Eerst de video geïmporteerd met Moviemaker, en vervolgens gepubliceerd met Windows dvd maker. Ik heb in beide programma's de verhouding op 4:3 gezet. Verder heb ik de dvd als proef op RW gebrand.

Wanneer ik de dvd op de dvd recorder (Pioneer) afspeel werkt alles normaal (volledig scherm). Maar als ik afspeel via de pc, maakt niet uit met welk programma), wordt er breedbeeld van gemaakt (zwarte balken om het hele beeld, vierkant dus). Toen nog even een los mpeg (geen vob?) bestand uit de video TS gespeeld, en deze deed het wel gewoon full-screen!

Waar kan dit nu aan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
Even een update:
Net even op een laptop geprobeerd met (net als de eerdere pc) Vista home premium. Hier speelt de dvd wel goed! De laptop heeft wel een 17inch breedbeeld maar hier zijn alleen links en rechts zwarte balken en geen onder en boven balken.

Zou het soms aan mijn mpeg codecs kunnen liggen (ondanks dat losse bestanden van de dvd wel goed worden gespeeld)?

Ik heb de programma's: VLC, powerdvd 7, wmp 11 en windows media centre geprobeerd.

Verder ben ik er wel achter dat vob en mpeg hetzelfde is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Waarschijnlijk heeft deze film een lage resolutie. op je laptop heb je of een lagere resolutie dan op je andere pc, waardoor het formaat van de film klopt, of het media-afspeelprogramma op je laptop resized naar full screen. Andere mediaprogramma's kunnen dit ook gewoon resizen, kijk even in de opties van die programma's om automatisch resize aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
Maar waarom spelen de losse vob/mpeg bestanden van de dvd dan wel gewoon fullscreen? en zodra ik de complete dvd start niet? Verder kan ik nergens iets vinden van auto-resize...(niet bij powerdvd, vlc en wmp). Verder maakt VLC er helemaal een zootje van nu, die knijpt het beeld zo samen dat de breedte 2cm is en de lengte wel volledige scherm lengte is.

Edit: wat ik nog vergeten te vermelden was over de laptop: het menu van de dvd had hier ook vier zwarte balken (links en rechts bredere dan boven en onder, maar dat komt waarschijnlijk door het breedbeeld scherm). Verder draaide de diashow en de video's wel volledig (zonder randen onder en boven).

Edit 2: Vreemd genoeg werken de diashow en de video's in wmp en media centre ineens wel goed (op het menu na, wat nog wel vierkant is)! Alleen powerdvd en vlc wil het niet lukken (die blijven raar doen met de verhoudingen). Ik neem dus aan dat het met mijn pc wel goed zit, maar power dvd moeite heeft met het formaat dvd ofzo?

[ Voor 73% gewijzigd door gelukkie op 13-10-2008 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Ik gebruik zelf die programma's niet, ik gebruik alleen mediaplayer classic. Daarmee kan je handmatig resizen met de numerieke toetsen en + en -. Wat ik vreemd vind is dat je een .mpeg bestand in je video_ts map hebt staan. Een normale dvd-speler kan helemaal niets met een normale mpeg, tenzij het in een svcd-jasje is gegoten of in een vob-container. Kijk eens met mediainfo of eigenschappen van de .vob files wat de resolutie ervan is. Is dat een wel echte dvd-resoluties of een afwijking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
Volgens powerdvd (niet full-screen weergegeven dus):

Video compression mode: MPEG-2
TV system: 625/50 (PAL)
Aspect Ratio: 4:3
Display Mode: Only Pan&scan
Source picture resolution: 720x576 (625/50)
Frame Rate: 25.00
Source picture letterboxed: Not letterboxed
Bitrate: 7.84Mbps
Pagina: 1