Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voeding overleden?

Pagina: 1
Acties:

• mr.wjca
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-11 21:07
Hoi Allemaal,

(oops type fout in de titel, haastige spoed is zelden goed)

Gisteren begon me pc heelveel lawaai te maken aan de achterkant tot het opeens akkelig stil werd, pc draaide nog wel, maar metteen uit gezet.

Maar goed alles eruit (stekkers enzo) en kijken.
De PC was erg warm rond de voeding en tot mijn groote verbazing was de fan van de voeding verdwenen :?

Even met zaklamp en alles gekeken maar de conclusie is er zit geen Fan meer op de plaats waar die zou moeten zitten |:( Hij ligt op de bodem van de voeding.

Ik heb nu alleen even een oude voeding gepakt en met minimale apparatuur gekeken of me pc nog wou opstarten.
Nu brandt er wel een lampje op het moederboard zelf maar de pc wil niet opstarten, er branden ook geen lampjes op de pc zelf (power lampje en zo)

Conclusie is dat de voeding afgeschreven kan worden maar is me moederboard nu ook dood? of als het groene lampje (zit op het moederboard zelf) brandt is dat dan een goed teken?

Want dan ga ik proberen om vanmiddag even snel een voeding te kopen (eventueel met kast/behuizing)

Groetjes,

Willem

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Een vouding ?:P

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• mr.wjca
oops zag het te laat, hoe verander ik de titel?

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-11 17:57
Ten eerste:
Wij tweakers groeten elkaar altijd en dat hoef je dus niet in elk bericht te doen. (Zie FAQ.)

Daarnaast kan het handig zijn je bericht eens door de spellingscontrole van bijvoorbeeld MS Word te halen voor het op internet te zetten. (Ookal ben je dyslectisch bijvoorbeeld, dan kun je die moeite wel even nemen.)

Titlechange: Voeding overleden?

Dan ontopic:
Heeft de voeding waar je nu mee test wel een 4-pins aansluiting voor op het moederbord? Als dat niet zo is, verklaart dat misschien dat de PC niet opstart.

En ja, de voeding is hoogstwaarschijnlijk overleden, ik zou een nieuwe kopen, want die heb je toch nodig.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Fixer
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-11 22:42

Fixer

FP ProMod
Waarschijnlijk is de voeding dood inderdaad. Je zou ook alle componenten eens uit je moederbord kunnen trekken (PCI/AGP kaarten e.d.) en kijken of hij het dan wel doet.

[ Voor 16% gewijzigd door Fixer op 13-10-2008 08:50 ]

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:57

E-Vix

Nu met sneeuw!

Afhankelijk van wat voor merk / type voeding je hebt kan de fan aan de achterkant, onderkant, bovenkant of zelfs de voorkant zitten. Het hoeft dus niet perse zo te zijn dat de van zomaar op een andere plek is gaan zitten. Het kan ook gewoon het ontwerp van die voeding zijn.
Dat het groene lampje brand op je moederbord betekend niets meer dan dat je voeding een standby voltage aan je moederbord geef, en dat je moederbord dus op dat moment eigenlijk 'hot' is (oftewel, je moet neit met een schroevendraaier op je moederbord gaan zitten peuteren omdat je dan kortsluiting kan krijgen.)

Waarschijnlijk zijn alleen de lagers van de fan van je voeding overleden. Als deze op zijn, dan gaat hij een hoop herrie maken, maar na een tijdje draaien houd dat meestal weer op. Op zich niet zo'n ramp, alleen is het koelvermogen van je voeding wel een stuk minder. Voeding vervangen kan, maar een echte tweaker sloopt hem natuurlijk open om er een nieuwe fan in te plaatsen. Tenzij het een cheap-ass voeding was. In dat geval zou ik gewoon een goede nieuwe kopen.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• mr.wjca
Mijn Excusses voor de titel.
Zoals ik zei haastige spoed is zelden goed.

Anyway.

De Fan zat aan de achter kant bij de opening die er speciaal voor was. de fan zelf dat ronde ding ligt op de bodem van de voeding zelf waar geen opening is voor de airflow. dus het lijkt me dat de fan van ze as gelopen is (door wat voor een rede dan ook) en nu lost ligt.
De Voeding kwam met de kast zelf en dat was budget. ik heb er overnagedacht om het open te maken en de fan terug te plaatsen of te vervangen (vervangen is meer logisch) maar denk dat een optie voor een nieuwe voeding geen slechte keuze hoeft te zijn.

Dus denk dat ik maar even eentje vanmiddag ga kopen.
Pagina: 1