[ubuntu server] extra harde schrijf toevoegen als /home

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ubuntu server draaien op een hdd maar ik wil nu dat de /home partitie naar een andere harde schrijf gaat. Nu kan ik natuurlijk proberen het mount commando te draaien voor de schrijf maar ik wil het graat permanent doen en netjes oplossen.

nu staat mij iets bij van een fstab bestand. maar ik zou niet weten hoe ik die bewerk, ik zal hem wel ff posten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    defaults        0       0
# /dev/sda1
UUID=d223163a-9cf4-49ff-af80-bebfee67c502 /               ext3    relatime,errors=remount-ro 0       1
# /dev/sda3
UUID=7188e6e8-c945-4af7-8c56-c7d53cec00e2 /home           ext3    relatime        0       2
# /dev/sda2
UUID=62bca89d-0b49-4aad-9c65-5af9f5443d90 none            swap    sw              0       0
/dev/scd0       /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0       0
/dev/fd0        /media/floppy0  auto    rw,user,noauto,exec,utf8 0       0

ik zie dus dat er al een partitie bestaat voor /home op de harde schrijf maar deze wil ik graar weer samengevoegd hebben met de eerste (is dit mogelijk?)

mischien dat ik mijzelf een heel eind kon helpen met gparted maar deze wil niet geinstalleerd worden door synaptic (ja ik heb wat xwerk geinstalleerd:P)

zoeken helpt mij helaas niet verder omdat ik niks nuttigs vind, ik heb wel dit gevonden:
http://www.tuxfiles.org/linuxhelp/fstab.html

maar het meeste blijft vaag voor mij

dus beknopt:

- is het mogelijk 2 partities samen te voegen onder linux (ext3) zonder dataverlies?
- hoe pas ik de fstab zodanig aan dat mijn nieuwe harde schrijf erin past en mount als /home (welke dev is het ? hoe kom ik daarachter? wat is het uuid? etc, etc...)

- enig kansje dat ik alsnog gparted kan installen :/ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Verwijderd schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 01:41:
- is het mogelijk 2 partities samen te voegen onder linux (ext3) zonder dataverlies?
- hoe pas ik de fstab zodanig aan dat mijn nieuwe harde schrijf erin past en mount als /home
Ja gewoon de /home partitie inhoud moven naar /home op je root filesystem.
Dat zou je moeten doen in single user mode (alleen root), maar dat gaat niet, omdat Ubuntu altijd wil inloggen met een user (en dan sudo'en). Dus ik zou je aanraden om een Live CD'tje te pakken, de twee partities te mounten en de boel te kopiëren (netjes! met behoud van symlinks, etc, kijk daarvoor in de manpage van cp) en de fstab file aan te passen (/home regel weghalen) en dan te rebooten.
Verwijderd schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 01:41:
(welke dev is het ? hoe kom ik daarachter? wat is het uuid? etc, etc...)
ls -l /dev/disk/by-uuid

of
sudo blkid

Iets wat je makkelijk kan vinden op de Ubuntu Help
Blijf wel UUIDs gebruiken, want dat scheelt je een hoop ellende als je schijven gaat wisselen (sd[a-z] verandert wel, maar het UUID niet!).
Verwijderd schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 01:41:enig kansje dat ik alsnog gparted kan installen :/ ?
Tja, wat is de foutmelding? Dependency errors? Heb mijn glazen bol niet bij de hand.
edit: cp commando zou dan worden
sudo cp -r --preserve=all /mountpoint-disk-home/* /mountpoint-root-disk/home/

[ Voor 10% gewijzigd door gertvdijk op 13-10-2008 02:03 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
die foutmeldingen had ik uiteraard moeten vermelden, het is ee 404'tje not found

ik wil even benadrukken dat ik wel deglijk 2 harde schrijven wil gebruiken en niet alles op de root partitie wil planten.

nu denk ik dat, dat wel gaat lukken nu maar hoe voeg ik die 2 partities dan samen?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2008 02:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Verwijderd schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 02:04:
die foutmeldingen had ik uiteraard moeten vermelden, het is ee 404'tje not found
Dat is wel raar, want ik krijg hem gewoon binnen. Package lijst geupdate? (reload knop)
ik wil even benadrukken dat ik wel deglijk 2 harde schrijven wil gebruiken en niet alles op de root partitie wil planten.
Dan snap ik niet meer wat je wil. Je wil /home verplaatsen van die tweede harde schijf af, maar niet op de eerste harde schijf zetten? :?
Re-read je first post. Je wil dus /home verplaatsen! UUID bepalen heb ik al uitgelegd, en het kopieren ook, fstab aanpassen door het UUID te vervangen in de regel waar nu /home staat en de oude /home partitie verwijderen en GParted zie hieronder.
nu denk ik dat, dat wel gaat lukken nu maar hoe voeg ik die 2 partities dan samen?
Twee partities op één schijf samenvoegen is ten eerste gevaarlijk (backups maken!) en begint met GParted. Één partitie verwijderen en de andere growen. Waarschijnlijk is GParted zo slim om ook gelijk je filesystem te vergroten (en niet alleen de partitie, dat weet ik niet zeker).

[ Voor 9% gewijzigd door gertvdijk op 13-10-2008 02:19 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik jas dr ff een live cd in met gparted om te gaan resizen, opzich geen compleet drama als het fout gaat zolang de schrijf met /home data het maar overleefd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik zit nu in gparted en ik heb een klein probleempje, ik heb de voormalige home partitie verwijderd en nu heb ik dus unallocated space. deze wil ik nu gaan optellen bij de root partitie. echter kan ik deze alleen maar kleiner maken, ik kan niet de vrije ruimte bij de partitie op telllen. dit omdat de de maximum size staat nog steeds op de huidige size blijft staan. hoe kan ik dit oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Ik vermoed dat je /home een partitie is na je swap, zodat je die eerst moet moven. (sda2=swap, sda3=home)
Maar als je nou even een tabelletje post met je situatie maakt het 't allemaal veel duidelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nog ff gekeken en het was zo:

root
swap
home

home was verwijderd dus er bleef dit over:

root
swap

toen kon ik wel swap fatsoenlijk sizen maar root niet, ik heb swap tijdelijk verwijderd en toen kon ik root scalen. dus weer een stappie dichterbij

nu moet ik alleen nog ff die andere harde schrijf erin passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Verwijderd schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 19:06:
toen kon ik wel swap fatsoenlijk sizen maar root niet, ik heb swap tijdelijk verwijderd en toen kon ik root scalen. dus weer een stappie dichterbij

nu moet ik alleen nog ff die andere harde schrijf erin passen.
Vergeet niet je nieuwe UUID voor swap te definiëren in je fstab.

Pagina: 1