Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Provider verandert zomaar mijn IP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

Ik zit bij Planet, en dit weekend was ik eventjes weg. Kom ik terug blijkt m'n server niet meer te werken en na veel zoeken blijkt ineens dat mijn IP adres veranderd is!

Dat is nogal kut omdat ik thuis dus een servertje heb waar al mijn plaatjes en delen van websites en zelfs een paar complete fora op staan. Ik heb nooit de behoefte gehad om een domeinnaam eraan te koppelen, maar nu kan dus niemand mijn fora meer vinden want iedereen benaderde dat gewoon via het IP adres.

Ik ga morgen maar eens met de helpdesk bellen, maar heeft iemand nog wat tips hoe ik dit ga aanpakken, want ik wil gewoon mijn oude IP adres terug, alle meuk waar ik naartoe gelinkt heb bij andere sites (plaatjes en een berg PDF documenten) werkt nu natuurlijk ook niet meer en m'n hele community is in een klap weg.

80.60.190.55 is van mij, en van niemand anders! :(

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-11 14:41
Heb je al in de algemene voorwaarden gekeken of dit is toegestaan? Ik zou me goed kunnen voorstellen dat Planet dit gewoon zonder mededeling mag doen, omdat het technisch natuurlijk belangrijk kan zijn.

Is je IP-adres erg veranderd, of zit 'ie in dezelfde range?

Verwijderd

Denk je dat IP adressen gratis zijn ofzo?

Dat IP is helemaal niet van jou en waarschijnlijk ook niet eens van Planet.

Als je Planet niet betaald hebt voor het IP zijn zij vrij het IP uit te delen aan wie zij maar willen, een beetje dom van je dat je dan al je spul erheen gaat linken. Gebruik dan een dienst als DynDNS als je te krent bent om een vast IP te huren bij je provider.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Volgens mij heb jij in je (niet-zakelijke) overeenkomst met je ISP nergens staan dat je een permanent IP adres hebt. Planet doet dus niets onrechtmatigs.
Misschien een les voor de toekomst en toch maar een domeinnaam registreren :)

[ Voor 20% gewijzigd door Henk007 op 12-10-2008 23:28 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Jammer, pech.

Overigens hebben alle Planet abonnees het zelfde probleem: ze worden allemaal overgezet naar KPN Direct ADSL, en daar komt een helaas verandering van IP-adres bij kijken.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Ik neem aan dat dit je thuis-server en je thuislijn betreft. Zoek eens op Google op statisch en dynamisch ip-adres. Heel normaal gebruik van providers om de lease eens in de zoveel tijd los te laten hoor. Bovendien denk ik dat je weinig kans maakt bij de helpdesk omdat er waarschijnlijk in de voorwaarden van je abo staat dat je geen webserver e.d. mag draaien.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 23:24:
Dat is dus maar de vraag, check je contract. Tegenwoordig garanderen veel providers je geen vast IP-adres meer. Voor de toekomst: de tip van TRRoads om DynDNS te gebruiken is een hele goede.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

temp00 schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 23:27:
Ik neem aan dat dit je thuis-server en je thuislijn betreft. Zoek eens op Google op statisch en dynamisch ip-adres. Heel normaal gebruik van providers om de lease eens in de zoveel tijd los te laten hoor. Bovendien denk ik dat je weinig kans maakt bij de helpdesk omdat er waarschijnlijk in de voorwaarden van je abo staat dat je geen webserver e.d. mag draaien.
Dat is iig allemaal onzin. Je krijgt wel degelijk altijd hetzelfde adres toegewezen van Planet (/KPN), er zijn geen leases bij en er staat niet in de voorwaarden dat je geen webserver mag draaien. Sterker nog: in de FAQs staat (stond, zover ze er nog zijn) expliciet dat dat wel mag.

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Verwijderd schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 23:24:
Hallo mensen,

Ik zit bij Planet, en dit weekend was ik eventjes weg. Kom ik terug blijkt m'n server niet meer te werken en na veel zoeken blijkt ineens dat mijn IP adres veranderd is!

Dat is nogal kut omdat ik thuis dus een servertje heb waar al mijn plaatjes en delen van websites en zelfs een paar complete fora op staan. Ik heb nooit de behoefte gehad om een domeinnaam eraan te koppelen, maar nu kan dus niemand mijn fora meer vinden want iedereen benaderde dat gewoon via het IP adres.

Ik ga morgen maar eens met de helpdesk bellen, maar heeft iemand nog wat tips hoe ik dit ga aanpakken, want ik wil gewoon mijn oude IP adres terug, alle meuk waar ik naartoe gelinkt heb bij andere sites (plaatjes en een berg PDF documenten) werkt nu natuurlijk ook niet meer en m'n hele community is in een klap weg.

Je kan toch, middels een mailtje, lief aan Planet vragen of ze je oude IP willen teruggeven?
Zo heb ik het voor elkaar gekregen bij TweakDSL waar ik toen een abbo had.

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Verwijderd

Topicstarter
Stephan4kant schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 23:26:
Heb je al in de algemene voorwaarden gekeken of dit is toegestaan? Ik zou me goed kunnen voorstellen dat Planet dit gewoon zonder mededeling mag doen, omdat het technisch natuurlijk belangrijk kan zijn.

Is je IP-adres erg veranderd, of zit 'ie in dezelfde range?
Ik heb er helaas niets over kunnen vinden in de voorwaarden.

Ik zit nu in 84.87.nogwat. :(
CyBeR schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 23:27:
Jammer, pech.

Overigens hebben alle Planet abonnees het zelfde probleem: ze worden allemaal overgezet naar KPN Direct ADSL, en daar komt een helaas verandering van IP-adres bij kijken.
Hadden ze wel even mogen melden!
temp00 schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 23:27:
In de voorwaarden staat dat ik wel degelijk servers mag draaien.

Ze mogen dit toch niet zomaar doen, net zoals ze niet zomaar je telefoonnummer mogen veranderen? Dat is net zo erg namelijk! Ik heb dit IP al iets van 8 jaar...

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Waarom denk je dat er op het Internet iets bestaat als DNS ?

[ Voor 5% gewijzigd door Henk007 op 12-10-2008 23:36 ]

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Verwijderd schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 23:34:
[...]
In de voorwaarden staat dat ik wel degelijk servers mag draaien.

Ze mogen dit toch niet zomaar doen, net zoals ze niet zomaar je telefoonnummer mogen veranderen? Dat is net zo erg namelijk! Ik heb dit IP al iets van 8 jaar...
Àh ok. Balen dan. Bij veel providers is het normaal gebruik dat ze IP's switchen maar bij Planet dus blijkbaar niet. Was ik niet van op de hoogte :)

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Nogmaals, check je contract. Toen ik bij HCCNet en later naar XS4All ging, kreeg ik een brief met daarin mijn vaste IP-adres. Als je zo'n brief hebt, dan sta je veel sterker.

Maar soms kan het technisch verplicht zijn om mensen over te zetten, en dan is het overmacht. Ze kunnen natuurlijk geen rekening houden met mensen die wat onhandig zijn geweest om alles te linken aan een IP-adres ipv een domeinnaam.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-10 14:49
tja, leermomentje, zou ik zo zeggen.

dan maar voor een dyndns gaan of voor een abo met vaste IP adressen. Heb ik ook, 8 stuks, betaal je weliswaar een beetje meer maar dat spreekwoord met dubbeltjes en eerste rang past niet bij mij.

Verwijderd

[...]
Hadden ze wel even mogen melden!
Hun DHCP servers geven dagelijks honderden zo niet duizenden nieuwe IP's uit, dit is een volledig automatisch proces en de normaalste zaak van de wereld in alle IP netwerken. Ze hebben waarschijnlijk al genoeg kosten om bij te houden welke klant welk IP heeft, laat staan dat ze het de klant gaan melden, laat staan dat ze het de klant van te voren kunnen melden.

Het is een automatisch proces, jouw DHCP lease verloopt en dus wordt het IP vrijgegeven. Normaal zal jouw modem z'n lease op tijd verlengen waardoor je hetzelfde IP houdt, maar dit is geen enkele garantie. De provider mag de verlenging weigeren of zelfs de lease vroegtijdig beeindigen. Je hebt dan maar een nieuwe lease aan te vragen en zal deze ook krijgen. Ook dit is een volledig automatisch proces tussen de provider en het modem (of technisch gezien de router), jij merkt er dus niets van.
Dit is compleet niet vergelijkbaar en ze mogen dit gewoon doen. Zoals gezegd is het heel moeilijk dit anders te doen.

Het is wel mogelijk om jouw MAC expliciet te koppelen aan een vast IP waardoor je altijd hetzelfde IP krijgt, dit is een dienst die menig provider aanbiedt. Sommige providers geven 1 gratis vast IP, maar bij de meeste moet je voor ieder IP betalen.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

TRRoads: klein detail is dat er geen DHCP gebruikt wordt en ook geen MAC-adressen maar dat een PPP sessie opgebouwd wordt en dat er inderdaad een binding klant <-> IP is. Oh ja, en het is het modem dat dat doet, niet de router (zover dat niet 1 apparaat is.)

[ Voor 20% gewijzigd door CyBeR op 12-10-2008 23:44 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Verwijderd schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 23:27:
Denk je dat IP adressen gratis zijn ofzo?

Dat IP is helemaal niet van jou en waarschijnlijk ook niet eens van Planet.

Als je Planet niet betaald hebt voor het IP zijn zij vrij het IP uit te delen aan wie zij maar willen, een beetje dom van je dat je dan al je spul erheen gaat linken. Gebruik dan een dienst als DynDNS als je te krent bent om een vast IP te huren bij je provider.
How much should an LIR be charging for requesting IP space on my behalf?
IP addresses are a public resource and should not be bought or sold. It is reasonable, however, for an LIR to charge a fee for administering the address space that they assign to you. The RIPE NCC has not stipulated a charging schedule. This is left to the discretion of the membership.

Dus je betaald nooit voor een ipadres.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

CyBeR schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 23:43:
TRRoads: klein detail is dat er geen DHCP gebruikt wordt en ook geen MAC-adressen maar dat een PPP sessie opgebouwd wordt en dat er inderdaad een binding klant <-> IP is. Oh ja, en het is het modem dat dat doet, niet de router (zover dat niet 1 apparaat is.)
Hangt natuurlijk geheel van de gebruikte techniek af, maar het principe is hetzelfde dus lijkt me niet relevant verder.
Marzman schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 23:43:
[...]
Dus je betaald nooit voor een ipadres.
Natuurlijk wel... 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2008 23:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga eventjes kijken of ik dat contract ergens terug kan vinden, want ik betaalde al iets van 80 euro per maand (het duurste abbo), en het kan me goed voorstellen dat daar een vast IP bij hoorde.

Ik wil niet aan de DNS omdat ik het uit principe-overwegingen onzin vind om voor zo'n dienst te betalen, en ik dat hele gebeuren nooit echt vertrouwd heb. Het kan me voorstellen dat de grote boze overheid daar ineens controle over wil hebben of alles op de een of andere gecorrumpteert wordt. Op het forum bij mij altijd grapjes over gemaakt: als het internet plat gaat is deze site de laatste.

Naja ik heb in iedergeval vrijwel iedereens email adres in de database dus als het morgen niets uithaalt dan moet ik iedereen maar mailen dat we verhuist zijn ofzo... :/

Verwijderd

DynDNS is gratis te gebruiken, je moet dan enkel 1x in de maand even op een linkje in je e-mail klikken zodat ze weten dat je het ook echt gebruikt.

DNS niet vertrouwen is wel een beetje raar, het hele internet hangt er nogal zwaar op.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 23:46:
[...]

Hangt natuurlijk geheel van de gebruikte techniek af, maar het principe is hetzelfde dus lijkt me niet relevant verder.
Bij KPN heb je PPPoA verbindingen, en de techniek is dus ook niet hetzelfde. MAC adressen zijn niet bekend aan de andere kant. Overigens wordt ook vrijwel altijd bij DSL op basis van ethernet bridging een IP toegewezen op basis van de aansluiting, niet op basis van MAC-adressen (ook al zijn die in dat geval dus weer wel bekend, en is 't daar dus wel degelijk de router die het IP adres krijgt, again zover dat niet hetzelfde apparaatje is als het modem.) Ik weet niet hoe Alice (e.d.) waar je adres dynamisch is dat doet, maar bij de gemiddelde DSL isp krijg je een vast ip.

Eigenlijk alleen bij kabel (en wellicht glasvezel) werkt DHCP zoals DHCP dat altijd doet, met leases op MAC-adres die verlopen, etc.

[ Voor 16% gewijzigd door CyBeR op 12-10-2008 23:50 ]

Verwijderd

CyBeR schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 23:48:
[...]

Bij KPN heb je PPPoA verbindingen, en de techniek is dus ook niet hetzelfde. MAC adressen zijn niet bekend aan de andere kant. Overigens wordt ook bij DSL op basis van ethernet bridging een IP toegewezen op basis van de aansluiting, niet op basis van MAC-adressen (ook al zijn die in dat geval dus weer wel bekend, en is 't daar dus wel degelijk de router die het IP adres krijgt, again zover dat niet hetzelfde apparaatje is als het modem.)

Eigenlijk alleen bij kabel (en wellicht glasvezel) werkt DHCP zoals DHCP dat altijd doet, met leases op MAC-adres die verlopen, etc.
Kabel, glasvezel, studentennetwerken (in de grote steden, niet homegrown), providers op industrieterreinen en evenementenhallen.

Trek het even breed, technische details zijn voor deze discussie niet echt boeiend, als het principe maar gelijk is.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2008 23:51 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 23:50:
[...]

Trek het even breed, technische details zijn voor deze discussie niet echt boeiend, als het principe maar gelijk is.
Ware het niet dat 't hier om DSL gaat, en de principes van 'gewone' netwerken dus overboord kunnen.

Verwijderd

CyBeR schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 23:51:
[...]

Ware het niet dat 't hier om DSL gaat, en de principes van 'gewone' netwerken dus overboord kunnen.
Het principe is toch gelijk of niet?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 23:51:
[...]

Het principe is toch gelijk of niet?
Nee.

Het principe is gelijk aan een vaste DHCP lease hebben, iets dat jij stelt dat je niet zomaar krijgt.

Een IP adres wordt hier toegewezen aan één klant, en dat verandert niet tenzij daar een technische (of zoals dat hier volgens mij het geval is, administratieve) reden voor is.

Ik stel overigens níet dat 't niet mag: er is geen contractuele verplichting tot het hebben van een bepaald IP adres.

[ Voor 59% gewijzigd door CyBeR op 12-10-2008 23:54 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 23:47:
Ik wil niet aan de DNS omdat ik het uit principe-overwegingen onzin vind om voor zo'n dienst te betalen, en ik dat hele gebeuren nooit echt vertrouwd heb. Het kan me voorstellen dat de grote boze overheid daar ineens controle over wil hebben of alles op de een of andere gecorrumpteert wordt. Op het forum bij mij altijd grapjes over gemaakt: als het internet plat gaat is deze site de laatste.
Dit is gewoon Paranoia met een hoofdletter P. Sterker nog, jouw homepage is als eerste plat, door je IP-adres te veranderen ;) . Als je DynDNS had gehad, dan maakte dat niet uit omdat de server je nieuwe IP-adres had gebruikt.

Misschien kun je je beter eerst verdiepen in wat DSN precies doet :)

Anyway, zelfs al heb je een vast IP-adres in je contract staan, dan nog kunnen ze zich op overmacht beroepen. Ze leveren verder de service waarvoor je betaald, dus ik geef je weinig kans om iets af te dwingen.

[ Voor 11% gewijzigd door gambieter op 12-10-2008 23:55 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik stel overigens níet dat 't niet mag: er is geen contractuele verplichting tot het hebben van een bepaald IP adres.
Precies, er is alleen een contractuele verplichting tot het leveren van een internet verbinding.
Waar je weliswaar een IP adres voor nodig hebt (goh :P ) maar er is nergens vastgelegd dat dat altijd hetzelfde IP voor in de eeuwigheid moet zijn.
Juist vanwege de mogelijkheid van infrastructurele aanpassingen die dat technisch vereisen :P

ergo: SOL en een leermomentje voor TS ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Die engelse tekts komt van de Ripe website. Wat is jou bron? Providers horen geen geld te vragen voor een ipadres (wel voor administratiekosten en dergelijke).

[ Voor 20% gewijzigd door Marzman op 13-10-2008 00:56 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

Marzman schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 00:55:
[...]

Die engelse tekts komt van de Ripe website. Wat is jou bron? Providers horen geen geld te vragen voor een ipadres (wel voor administratiekosten en dergelijke).
Tjah, Amerikaans gelul dus, wat ze eigenlijk willen zeggen is: Je krijgt het IP nooit, het blijft altijd van ons en dus kan je er ook nooit voor betalen.

In feite betaal je niet voor een IP maar dus voor de garantie dat je gebruik kan blijven maken van het IP, in de praktijk komt het op hetzelfde neer.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

RIPE: Réseaux IP Européens.

Heel erg amerikaans. :+

I don't like facts. They have a liberal bias.

Verwijderd

burne schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 01:41:
[...]

RIPE: Réseaux IP Européens.

Heel erg amerikaans. :+
Je hoeft niet Amerikaans te zijn om Amerikaans te lullen :+

Verwijderd

Wat is dit voor een aparte discussie?

1) RIPE geeft IP adressen uit aan providers, die zelf mogen bepalen hoe men die IP adressen alloceert.
2) RIPE staat ook toe dat zakelijke klanten van providers IP adressen op naam registreren, waarmee ze 'eigenaar' worden (dat zijn ze nooit echt, RIPE blijft altijd eigenaar), wat voor een klant betekent dat die IP adressen niet gerealloceerd zullen worden.
3) De meeste ISP's doen aan zogenaamde 'X-Static IP addresses', wat zoveel zegt als: we geven je een IP adres, dat is in principe vast, maar we reserveren het recht om op ieder moment adressen te wijzigen, als dat vanuit technische overwegingen noodzakelijk is.
4) Ook al gaat het hier over PPP, ik zie ook wat opmerkingen mbt DHCP: bijna alle, zo niet alle DSL providers in NL doen geen DHCP gebaseerd op MAC adres, maar op (een variant van) option 82 (Cisco techniek): het ATM poort-adres op de DSLAM, of een afgeleide daarvan, bepaalt de unique ID waarmee een DHCP request binnenkomt. Omdat je voor always-on verbindingen 24/7 een IP adres nodig hebt, worden in provisioningsystemen meestal IP adressen per klant gereserveerd - dat is namelijk erg praktisch met voorraadmanagement. Dat betekent dat die IP adressen hard gekoppeld aan een klant worden, en alleen bij hoge uitzondering worden dit soort configuraties gewijzigd. In het geval van PPP moet je het bijna wel zo doen - de raduis server heeft een IP adres nodig bij je login credentials, want zonder kan je geen sessie opzetten. Die staat normaliter hard geconfigureerd.

Punt is: ja, je kan tijden hetzelfde IP adres hebben, maar slechts weinig providers zullen je garanties bieden op het gebruik ervan - dat kan alleen maar als je voor zakelijk gebruik IP adressen afneemt.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2008 02:05 ]

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Waarom? Vanuit het IP-netwerk van de provider gezien *is* er geen DSL-netwerk. Die ziet enkel een netwerk waarbinnen layer-2 connectiviteit naar de klant is. Als een provider klassiek DHCP wil doen kan dat, en er zijn genoeg ISP's die dat doen. Wellicht omdat achterhalen wat de klant z'n identiteit is voor een aantal in het begin te lastig was, en later teveel werk. En voorgaande gaat op voor iedereen die bridged DSL levert. BBned, KPN bitstream, wanadoo, tele2 (oud), babyxl enzovoort.

Zelfs het klassieke onderscheid tussen DSL en kabel (je buurman zit in hetzelfde subnet als jijzelf) gaat met de komst van DOCSIS al niet meer op, en dat is al weer jaren geleden.

Wat betreft het verhaal van TS: sorry jongen, heel rot voor je, maar zo werkt het dus niet. Je verwacht nu blijkbaar dat KPN 1 stukje van de niet meer bestaande ISP planet speciaal voor jou in de lucht gaat houden. Dat gaat dus niet gebeuren. Je had een aansluiting bij een consumenten-ISP en misschien dat je dacht dat je een vast IP had, maar je hebt geen recht op dat adres. Je zult moeten omnummeren.

Ik kan de AV van Planet niet meer vinden, dus je zult het moeten doen met wat TweakDSL te melden heeft over IP-adressen:
Iedere Internetverbinding kan de beschikking krijgen over een vast IP nummer. Deze IP nummers zijn het eigendom van Ripe en zijn slechts tijdelijk beschikbaar gesteld. Het kan voorkomen dat deze nummers veranderen op verzoek van Ripe. U hebt dus geen eigendomsrecht van het betreffende IP nummer. Tweak is niet aansprakelijk voor enige schade als direct of indirect gevolg van veranderende IP-nummers.
Ik ken die tekst bijna uit m'n hoofd want ik heb 'm zelf geschreven, vijf jaar terug. Iedere ISP die half bij zinnen is heeft zoiets in z'n contract- of algemene voorwaarden staan, en reken maar dat planet daar aan gedacht heeft. Als je een zakelijke aansluiting van planet gehad zou hebben zou je 'vaste' IP's gehad hebben en zou je grofweg een half jaar geleden benaderd zijn door planet over de aanstaande verhuizing. Maar, als consument heb je daar ook al geen recht op.

Wees slim en regel een domeinnaam voor je forums en plaatjes. De volgende keer dat je een ander IP krijgt kun je de downtijd dan beperken tot iets tussen een uur en een dag. Nu heb je jezelf in een hoek geschilderd en kom je er simpelweg niet zonder verf aan je schoenen uit.

* burne zwaait nog even naar Kryz

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

burne schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 02:18:
[...]

Waarom? Vanuit het IP-netwerk van de provider gezien *is* er geen DSL-netwerk. Die ziet enkel een netwerk waarbinnen layer-2 connectiviteit naar de klant is. Als een provider klassiek DHCP wil doen kan dat, en er zijn genoeg ISP's die dat doen. Wellicht omdat achterhalen wat de klant z'n identiteit is voor een aantal in het begin te lastig was, en later teveel werk. En voorgaande gaat op voor iedereen die bridged DSL levert. BBned, KPN bitstream, wanadoo, tele2 (oud), babyxl enzovoort.

Zelfs het klassieke onderscheid tussen DSL en kabel (je buurman zit in hetzelfde subnet als jijzelf) gaat met de komst van DOCSIS al niet meer op, en dat is al weer jaren geleden.
Tuurlijk. Maar wat ik bedoel is dat de principes die iedereen kent van z'n LAN (DHCP gebaseerd op MAC adres, andere computer == ander IP adres, etc.) niet opgaan. Zoals Kryz zegt: als er al DHCP gebruikt wordt (en dat is bij KPN 99 uit 100 keer niet zo) gaat dat niet op basis van MAC adres maar op basis van de aansluiting zelf. Je kunt er om de drie minuten een andere doos aan hangen zo je wilt, je krijgt altijd hetzelfde adres. Hoe dat precies gaat met kabel, geen idee. Dat heb ik al jaren niet meer.

Verwijderd

Ik weet niet precies hoe het tegenwoordig gaat, maar toen ik nog kabel had (5 jaar geleden) ging het gewoon op MAC. Het MAC adres van de netwerkkaart stond geregistreerd bij de provider en alleen die kaart kon een IP van de DHCP krijgen. Een wijziging van het MAC adres (bijvoorbeeld door het vervangen van de PC) moet doorgegeven worden via de helpdesk.

Dit was toen zowel bij UPC als @Home zo.

Gelukkig had menig router (en natuurlijk mijn eigen Linux router) MAC spoofing als standaard optie ingebakken.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2008 02:31 ]

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

context: Kryz was ooit 'mijn' contact bij een telco en ik was 'de isp'.
als er al DHCP gebruikt wordt (en dat is bij KPN 99 uit 100 keer niet zo) gaat dat niet op basis van MAC adres maar op basis van de aansluiting zelf.
Dat is de nette oplossing. Maar de helft van de klanten van de telco waar Kryz werkte gebruikte een gewone ISC dhcpd. De andere helft had uitgezocht hoe option-82 werkte. De truuk is dat je je leases-file moet laten staan. Dan krijgen 'nieuwe' klanten een niet-eerder gebruikt IP en klanten die al eens langsgekomen zijn krijgen met hetzelde MAC gewoon 'hun' oude IP terug. Ga anders eens in de tweakdsl-topics neuzen, hoe vaak mensen klagen dat ze hun IP kwijt zijn als ze hun router of modem/router vervangen. Ander MAC, ander IP. :+ En echt, TweakDSL is geen uitzondering. Ik heb (na Kryz) anderhalf jaar bij die telco gewerkt, en omdat ik als techneut bij een ISP vandaan kwam heb ik een hoop met ISP's te maken gehad, en de helft doet geen option-82 omdat ze in het begin de kennis misten, en later het overstappen op toewijzing via option-82 teveel hoofdpijn was.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 02:30:
Dit was toen zowel bij UPC als @Home zo.
Nu nog steeds. Als ik een ander ding aan m'n kabelmodem hang (ik heb kabel en DSL, omdat ik als storingsdienst-draaiende techneut altijd internet moet hebben..) kom ik op een UPC-provisioning-pagina terecht waar ik m'n gebruikersnaam en -wachtwoord op moet geven. Vervolgens moet ik vijf minuten wachten, m'n kabelmodem resetten en krijg ik een ander IP, met andere hostname, en een werkende verbinding. In feite dezelfde procedure als het 'activeren' van een nieuwe verbinding. M'n BBeyond DSL-verbinding gebruikt het VPI/VCI wat uit de Cisco 62XX gelezen wordt.

Oh. Dus: m'n DSL geeft eigenlijk altijd hetzelfde IP, hoewel ik daar niet echt van uitga. En m'n kabelmodem geeft dus bij iedere herstart en wisseling van hardware me een ander IP, en los daarvan lijkt het eens in de 14 dagen 'spontaan' te wisselen, waarschijnlijk om eigen servers te ontmoedigen.

[ Voor 17% gewijzigd door burne op 13-10-2008 02:45 ]

Verwijderd

burne schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 02:18:
* burne zwaait nog even naar Kryz
/me zwaait nog even terug

Ik dacht overigens dat bijna alle DSL partijen nu een option-82-achtige oplossing gebruikten, maar als ik Burne's verhaal lees overschat ik de hoeveelheid partijen die dat doen misschien. Ik ben ook al 4 jaar uit de DSL-wholesale-telco-wereld weg. ;)

Verwijderd

alt-92 schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 00:00:
[...]

Precies, er is alleen een contractuele verplichting tot het leveren van een internet verbinding.
Waar je weliswaar een IP adres voor nodig hebt (goh :P ) maar er is nergens vastgelegd dat dat altijd hetzelfde IP voor in de eeuwigheid moet zijn.
Juist vanwege de mogelijkheid van infrastructurele aanpassingen die dat technisch vereisen :P

ergo: SOL en een leermomentje voor TS ;)
Mooi gezegd en in aanvulling daarop.
Geen van de consumenten ISPs heeft leveringsvoorwaarden waaruit je mag opmaken dat je een vast ip krijgt toegewezen.
Daar is ook al jurisprudentie over, veelal (echter niet uitsluitend) in de context van het ter beschikking stellen via thuisservers van niet toegestaan materiaal.
Pagina: 1