Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[VISTA] 25% cpu load bij idle

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste medetweakers,

ik heb een probleem met mijn nieuwe pc en windows vista, als de pc idle is heb ik toch telkens 25% cpu load. De pc wordt hier erg traag van en als ik bijvoorbeeld een internetadres intyp bij IE dan moet ik vaak tien seconden of langer wachten. Ook hapert de muis als er nog maar 1 venster openstaat.

mijn specs zijn:

asus striker II formula bios 1605
intel Q6600
4 GB corsair dominator 1066 mhz cas 5
Club 3d nvidia 9800 GTX
WD raptor 150 GB
WD 500 GB schijf
conceptronic C300Ri
lightscribe DVD brander
lian li pc70
antec true 850 watt

dit alles is watergekoeld mbv 2 radiatoren (2x 120mm en 1x 120mm) en ik heb nog 7 casefans. De temperaturen en voltages zijn prima:

idle stress
CPU: 30 50
NB: 45 60
SB: 30 45
12 volt: 11.97
5 volt: 5.2
3.3 volt: 3.23

De drivers die ik geinstalleerd heb op windows vista ultimate x64 zijn:
nvidia 178.13
nvidia PhysX v8.09.04
conceptronic drivers (nieuwste)
soundmax drivers (nieuwste)
Nvidia nforce drivers 15.23

Het probleem lijkt vooral op te treden als ik taakbeheer start. Ik zie dat niet actieve systeemprocessen de resources gebruiken wanneer er hoge load is. Ik had gelezen dat dit kon komen door windows indexing service. Deze heb ik voor m'n beide schijven uitgezet.

Ik heb op internet en GoT gezocht en gelezen over een heleboel mensen die hetzelfde probleem als mij hebben maar ik kon hier geen oplossing voor mij uithalen. Veel mensen hadden de problemen door niet geinstalleerde drivers maar ik heb alles geinstalleerd voor zover ik weet.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 22:55:
Ik heb op internet en GoT gezocht en gelezen over een heleboel mensen die hetzelfde probleem als mij hebben maar ik kon hier geen oplossing voor mij uithalen. Veel mensen hadden de problemen door niet geinstalleerde drivers maar ik heb alles geinstalleerd voor zover ik weet.
Debuggen :)

Gebruik bijvoorbeeld Process Monitor of Process Explorer om te zien of er niet ergens een driver loopt te bokken. Als je veel DPCs ziet (daar kan Process Explorer je goed bij helpen) is dat meestal een teken dat er wat dwarsligt.

http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/default.aspx dus even goed bekijken.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-11 12:09
welke processen staan open enz? probeer daar is beetje rond te neuze

How are you doing?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb 43 processen openstaan waarvan 'niet actieve systeemprocessen' 99% van de 25% cpuload voor z'n rekening neemt. Vervolgens heb ik met process explorer gekeken wat dat niet actieve systeemprocessen inhoudt. Daar springt uit dat hardware interrupts hier verantwoordelijk voor is.

Ik heb ook process monitor gedownload maar dat snap ik niet zo goed wat voor info dat ik daar uit moet halen.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 23:25:
Vervolgens heb ik met process explorer gekeken wat dat niet actieve systeemprocessen inhoudt. Daar springt uit dat hardware interrupts hier verantwoordelijk voor is.
Dat betekent meestal dat er (device)drivers elkaar in de weg zitten, of dat er één tussen zit die niet helemaal fris is.
Als je daar nu wat verder naar op zoek gaat? :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal alles er nog eens afgooien en er weer een verse installatie opzetten. Ik zal dan kijken bij de installatie van welke driver dat het probleem optreedt. Ik moet nu gaan werken maar ik zal vanavond het resultaat posten. :)

edit:

ik had nog iets gelezen over de soundmax driver dat deze wel eens problemen veroorzaakt. Deze uitgeschakeld in msconfig en het probleem was opgelost!

Iig toch bedankt voor de hulp! :)

edit edit:

correctie, na een paar uur computeren en opnieuw opstarten is het probleem weer terug. Heel raar want alles werkte perfect een paar uur lang en na reboots nog steeds. En nu reboot ik weer een keer en is het probleem weer terug :S

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2008 16:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt erop als ik boot met de externe harde schijf aangesloten dat het probleem optreedt. Als ik echter zonder de schijfopstart en deze later aanzet gaat het wel goed. Ik heb 3Dmark vantage gedraaid en ik scoor 7104 3dmarks.

Als er echt een driver conflict zou zijn zou ik minder punten scoren lijkt me?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Staat die schijf in DMA modus of in PIO?

Verwijderd

Topicstarter
Kun je dat veranderen bij externe schijven? Daar heb ik nog nooit van gehoord..

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 23:01:
Kun je dat veranderen bij externe schijven? Daar heb ik nog nooit van gehoord..
Hmm extern, zeg je wat. Is volgens mij alleen van toepassing op de IDE controller en aangesloten apparaten.

Verwijderd

Topicstarter
Even een update:

Ik ben nog steeds niet van het probleem af en heb alle logboeken doorgespit maar niets gevonden wat er op duidt dat een bepaald programma of een driver dwarsligt. Het probleem is ook erg willekeurig en komt soms pas na een paar uur.

Ik heb er een verse installatie opgezet maar het probleem blijft terugkomen ondanks de minimale programma's en hardware. Het enige wat er aan drivers opstaat zijn de nvidia drivers geforce 178.24 en nforce 15.23. Ook staat de driver voor de conceptronic netwerkkaart erop. In apparaatbeheer staat alles goed geinstalleerd en als het probleem niet optreedt haal ik voldoende 3D-marks. Ook is de pc prime95 (v25.7) stabiel.

Echter beginnen er nu problemen op te treden die naar het moederbord wijzen;

- ik kan niet meer booten op 400 mhz fsb
- als ik iets in het bios aan wil passen freezed de boel constant, ik kan mijn tobo iig niet meer gebruiken
- ik kan alleen nog maar booten op standaard snelheden en dan zelfs niet altijd

Het moederbord is al eens RMA geweest (6 weken :s). Wat denken jullie ervan?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 18:36:

- als ik iets in het bios aan wil passen freezed de boel constant, ik kan mijn tobo iig niet meer gebruiken
Wazige hardware kan uiteraard ook voor dergelijke problemen zorgen :)

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Verwijderd schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 18:36:
Even een update:

Ik ben nog steeds niet van het probleem af en heb alle logboeken doorgespit maar niets gevonden wat er op duidt dat een bepaald programma of een driver dwarsligt. Het probleem is ook erg willekeurig en komt soms pas na een paar uur.

Ik heb er een verse installatie opgezet maar het probleem blijft terugkomen ondanks de minimale programma's en hardware. Het enige wat er aan drivers opstaat zijn de nvidia drivers geforce 178.24 en nforce 15.23. Ook staat de driver voor de conceptronic netwerkkaart erop. In apparaatbeheer staat alles goed geinstalleerd en als het probleem niet optreedt haal ik voldoende 3D-marks. Ook is de pc prime95 (v25.7) stabiel.

Het moederbord is al eens RMA geweest (6 weken :s). Wat denken jullie ervan?
Asus moederbord ?
Die zouden normaal degelijk moeten werken, maar elk moederbord kan zo z'n slechte kanten hebben.
Heb je nog garantie ?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Verwijderd

Ik ben nu teruggegaan naar windows xp 32 bit. Ik ben erachter gekomen dat het door de display drivers komt.

Blijkbaar zijn er nog geen goede drivers voor vista x64. Op het nvidia forum kwam ik een 56 pagina's tellend topic tegen wat vol stond met berichten van mensen die hetzelfde probleem hadden en geen oplossing konden vinden of denken dat ze een oplossing hebben wat niet zo blijkt te zijn:

http://www.salsatech.com/?p=22
http://www.nvnews.net/vbu...hread.php?t=86550&page=56
http://www.vistax64.com/g...orking-has-recovered.html

Ik krijg namelijk telkens de melding dat het stuurprogramma voor de videokaart gestopt is en succesvol hersteld is. Nadat ik die melding krijg heb ik 25% load en kan ik alleen nog opnieuw opstarten.

De problemen die ik met het moederbord had zijn gelukkig niet serieus omdat mijn moederbord standaard een te laag voltage instelt en niet stabiel is. Een beetje volt erbij en het probleem was weg met booten en bios. Het is dus blijkbaar wachten op een goede driver van nvidia of een update van windows die mijn probleem kan verhelpen.

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-11 07:51
Toevallig laatst ook gehad, na een upgrade naar een 9600GT op een vista-64 bit machine.

Het werkte allemaal nadat ik een handmatige driver update deed i.p.v. de setup te gebruiken (eigenschappen driver -> stuurprogramma bijwerken of hoe heet het. hier geen vista bij de hand). Mag geen verschil zijn, maar toch.. Misschien zit de UAC ergens dwars en worden de credentials op deze manier beter doorgesluist (setup als administrator uitvoeren gaf dezelfde problemen).
Pagina: 1