Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Alright, er zijn al een aantal topics over dit (of een soortgelijk) probleem. Toch kom ik niet tot een oplossing.

Zoals velen inmiddels wel weten zoekt Vista, indien verbonden met een draadloos netwerk, elke minuut naar aanwezige netwerken in de omgeving (vgl. de knop 'refresh' in je connection tool). Dit zorgt voor een extreem hoge ping gedurende ongeveer 1 seconde, waarna de boel weer stabiliseert. Mocht je dit nog nooit zijn opgevallen:

code:
1
2
cmd
ping www.tweakers.net -t

Je zult zien dat de tijd eens per minuut oploopt tot bijv. 1500ms. Dit zorgt bij menig gamer voor grote frustraties, omdat het betekent dat je elke minuut enorm lagged. Sommigen zeggen zelfs dat ze de verbinding met de server verliezen en disconnecten. Van MS hoef je weinig steun te verwachten, want 'it's not a bug, it's a feature.

Er zijn echter wel een aantal oplossingen:
http://www.martin-majowski.de/wlanoptimizer/
http://www.codecase.de/index.php/downloads
en en tooltje genaamd Vista lag control, waar ik even gen link meer van heb.

Helaas werken deze tools alleen maar op de 32bits uitvoering van Vista en niet op x64. Verder gebruik ik een Linksys WMP54G v4.1 draadloos PCI-kaartje. Hiervoor heeft Linksys niet de moeite genomen om x64 drivers te maken, maar gelukkig zijn er alternatieve bronnen. Het gebruik van Ralink drivers voor XP64 zou bij sommigen werken, maar daarmee krijg ik de boel niet aan de praat.

Omdat dit geen werkbare situatie oplevert, sta ik nu op het punt een tweetal Homeplugs (of powerline adapters) aan te schaffen. Hiermee heb ik in het verleden 'redelijke' ervaringen gehad. Dat kost me echter wel weer een tientje of zeven, dus... is er iemand die ondertussen het Vista x64 wireless lag verhaal heeft opgelost? Een versie van WLAN optimizer gevonden die wel onder x64 werkt? Iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
bump

wie redt me van de aanschaf van nieuwe adapter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:38
http://www.codecase.de/in...e&id=49&Itemid=72&lang=en
Technische Details:
Vista Anti-Lag wurde in Visual C++ geschrieben und nutzt die offizielle WiFi API von Windows Vista um diverse Korrekturen in der WLAN-Verbindung vorzunehmen. Dadurch werden Aussetzer und Ping Peaks verhindert. Lauffähig ist es ausschließlich unter Windows Vista (32bit und 64bit).
Volgens hen draait het wel onder vista 64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Hier wordt beweerd dat het een driverprobleem is. Desondanks staat het internet vol van vergelijkbare verhalen als het mijne, maar er is bijna nooit een werkende oplossing. Als die al gegeven wordt, is het alleen voor hele specifieke situaties.

Als er mensen zijn die van deze feature geen last hebben, dan zie ik dat hier ook graag! Is het dan gewoon een kwestie van een nieuw WLAN kaartje halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeVortex
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:50
net gekeken, vista 64 bit ultimate (english).. lag spikes van max 100ms op tweakers.net niet echt heel bijzonder dus... volgens mij heb ik intel wireless kaartje op me moederbord..

nieuw kaartje voor jou lijkt me niet nodig eigenlijk

niet echt nuttige post dit denk ik, maar ik hoop dat je er wat aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Toch bedankt voor je reply.

Waarom denk je dat een nieuw kaartje voor mij niet nodig is? Zoals gezegd als ik een willekeurige site ping -t, heb ik een constante tijd van ongeveer 40ms, maar eens per minuut een korte piek naar 1000-1500ms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 19:27
ik heb ergens eens iets gelezen over "Netwerk Throttling" in vista,
Ik ga even voor je zoeken :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het kaartje dateerd uit 2004, ongeveer 2 jaar ouder dan Vista 64bit. Dat er in dit geval geen drivers voor zijn geschreven, gezien de leeftijd vind ik op zich wel normaal. Misschien handig om toch een nieuw kaartje te bestellen om de problemen op te lossen of anders even met Linksys kontakt opnemen voor een work around.

Heb goeie ervaringen met de Linksys helpdesk en zijn goed geinformeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsunami
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Sorry, ik snap niet helemaal wat je wil. Je hangt in je TS twee verhalen op, 1 over Vista met lag spikes, en 1 over je netwerkkaart waarvan je geen x64 drivers hebt. Ik zie niet wat deze twee met elkaar te maken hebben? Je zal toch eerst een werkende netwerkkaart moeten hebben voordat je uberhaupt een oplossing voor die lag spikes kan gaan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
@ Tsunami:
Nog een keer lezen dan? Hij doet het prima. Linksys heeft zelf niet de moeite genomen om drivers te maken, maar er zijn homebrew drivers.
Misschien heb ik het niet heel erg duidelijk omschreven, maar dan nog beweer ik nergens dat ik geen verbinding heb.

@ Parabellum:
Linksys geeft niet thuis. Niet via de mail of via hun forum. Ze laten gewoonweg niets weten. Natuurlijk zou het aanschaffen van een ander kaartje kunnen, maar dan blijf je met de lag spikes zitten. Dat is immers het gevolg van Vista.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Tegen beter weten in; homebrew drivers krijg je misschien wel geinstalleerd op Vista x64 maar ze zijn niet signed. Blijkbaar heb je door tests uitgevonden dat het niet aan de driver ligt maar aan een protocol/communicatie in Vista waardoor je elke minuut een probleem ondervindt.

Ik vind het wel opvallend want mijn laptop (Intel Wireless G-versie) heeft nog nooit last gehad van dit soort spikes via WLAN op x64. Geen idee of jouw ping-testje representatief is maar ik zal 'm zometeen eens draaien nadat mijn FTP-sessies afgelopen zijn op mijn router. Ik meld me zometeen weer...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Nu online

MAX3400

Nou, laptopje staat ondertussen al 5 minuten dedicated te kleppen tegen mijn router middels het script uit de startpost. Ik heb 1 spike gehad van 238ms (misschien omdat Gmail notifier wat checkte) maar voor de rest een zeer saaie sessie met
code:
1
Reply from 213.239.154.35: bytes=32 time=2Xms TTL=59

waarbij de X een getal tussen 2 en 6 is.

Vind het erg vervelend dat jij (en volgens Google nog hordes met mensen) dit probleem ondervinden maar mijn machientje vertoont het probleem niet dus ik betwijfel "enigszins" of het echt een probleem van Vista x64 is of een communicatie-probleem tussen een service en de driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Bedankt voor je test. Je bent de eerste die ik hoor dat er geen problemen mee zijn. Jammergenoeg gebruik je een on-board kaartje, want het natuurlijk handig zijn als er iemand net als jij geen probs heeft en een PCI kaartje gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Nu online

MAX3400

Ed_L, misschien een domme vraag maar heb je al geprobeerd om bij Microsoft zelf na te vragen of ze bekend zijn met dit probleem en in hoeverre ze een oplossing/omweg hebben? Je uitspraak in de topicstart van "Van MS hoef je weinig steun te verwachten, want 'it's not a bug, it's a feature." vind ik wat kort door de bocht en ik had dan ook verwacht dat je er minstens een KB-artikel of TechNet-link bij had gezet.

Telefoonnummer: 020-5001500 maar vraag wel ff goed wat voor type support bij jouw Vista hoort; niet alles is zomaar gratis en ik heb geen zin om je op extra kosten te jagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Ik heb een OEM licentie, dus bij dat telnr. kan ik niet terecht. Die uitspraak is gebaseerd op antwoorden die ik heb gelezen op verschillende sites. Heb even geen link bij de hand, maar zal vanavond eens kijken of ik ze weer kan vinden. Bottom line is dat MS het zoeken naar andere netwerken serieus als feature in de software heeft gezet, zich niet realiserend wat de consequenties waren (?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Inmiddels ook al de Ralink drivers (producent chipset) geprobeerd; deze zijn wel WHQL. Ook hiermee blijft de lag aanwezig en hebben VAL /WLAN optimizet / Auto off geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb jij hier inmiddels al een oplossing voor gevonden ? ik ondervind ongeveer hetzelfde probleem.

Ik heb:

Asus P5Q pro
e8400 3ghz
hd 4870 1gb
500gb maxtor
Level one PCI kaart erin, WNC-0301
Vista ultimate x64 engels.
Router WRT54G2 (nieuwste versie)

Er zit dus een Level one WNC-0301 kaart in van de laatste versie. Deze gebruikt ook de drivers van de ralink RT2500.

Mijn problemen:

- matig signaal (laptop die links of rechts ernaast staat exellent.)
- Wanneer ik de PC opstart blijf ik heel lang alleen lokaal verbinding hebben (dus geen internet)
- Vaak Lagg en wat jij zegt enorme dropdowns in snelheid. gamen is niet echt mogelijk.

Met de tweakers ping kom ik bijna altijd uit rond de 10ms. op een run van 4 minuten een aantal keren 800ms tot 2600ms.

Ook ik heb aan een aantal computerbedrijven gevraagd wat ik hieraan kon doen, en 9 vd 10 zeggen dat ik maar beter kan overstappen naar x86. Ik heb ook de linksys wmp54g 4.1 geprobeerd en kreeg deze totaal niet aan de gang. er schijnt van linksys nog de wmp300n v2 te zijn en deze zou wel x64 ondersteund zijn. deze kaart kost echter rond de 80 euro en dat vind ik echt een boel geld !.

Ik hoor het graag :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Ik heb het opgegeven. Ik wil (moet, want OEM verise) Vista x64 blikjven gebruiken, dus stap over op powerline adapters ipv wireless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Laatst online: 15-09 21:42
Ik heb exact hetzelfde probleem met dezelfde kaart, echter onder Vista X32. Ook onder XP heb ik er last van. Om de 30 seconden schiet de ping als een raket omhoog, wat bij online gaming echt niet leuk is.

Ik denk dat het kaartje gewoon erg brak in elkaar zit in combinatie met de drivers (Ik heb de originele RALINK drivers gepakt!).

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Voor Vista x86 (wat jij gebruikt) schijn je dus wel Vista Anti Lag of WLAN Optimizer te kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2000
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-09 20:22
Edmin schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 23:17:
Voor Vista x86 (wat jij gebruikt) schijn je dus wel Vista Anti Lag of WLAN Optimizer te kunnen gebruiken.
Ik heb hetzelfde probleem, sterker nog, ik heb XP en vista op mn machine, en onder XP totaal geen probleem! Ik begin me aardig te irriteren, ik heb al twee verschillende netwerk kaarten geprobeerd, waaronder ook de linksys. Tevens heb ik beide programmas uit de startpost geprobeerd, zonder resultaat.

Iemand die al een oplossing gevonden heeft?

Btw, zie onderstaande voor een voorbeeld:
Antwoord van 62.69.179.208: bytes=32 tijd=25 ms TTL=54
Antwoord van 62.69.179.208: bytes=32 tijd=26 ms TTL=54
Antwoord van 62.69.179.208: bytes=32 tijd=1675 ms TTL=54
Antwoord van 62.69.179.208: bytes=32 tijd=26 ms TTL=54

Gebeurt ongeveer elke minuut inderdaad. HEEL irritant, ik zit er zelfs aan te denken om Vista maar te deinstalleren, terwijl ik er wel 100 euro voor betaald heb, heel irritant dit.

sys specs:
E8400
P35mobo
Vista 32bit
1tb schijf
hd4850.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Ik heb uiteindelijk twee homeplugs (of powerline adapters) gekocht en ben gestopt met het hele wireless verhaal. Voor zover ik weet is er gewoon geen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2000
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-09 20:22
Edmin schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 22:17:
Ik heb uiteindelijk twee homeplugs (of powerline adapters) gekocht en ben gestopt met het hele wireless verhaal. Voor zover ik weet is er gewoon geen oplossing.
Werkt dit goed? Heb je dezelfde performance als wanneer je gewoon direct met een upt kabel verbonden zou zijn?

Kan dit ook via een stekkerdoos? of moet de adapter rechtstreeks in de muur zitten.

[ Voor 10% gewijzigd door Bert2000 op 12-11-2008 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15-09 21:44
Ik vroeg me al af hoe ik aan die lagspikes kwam.
Nouja dan gaan we weer terug naar xp.
Hopelijk hebben ze dit in windows 7 opgelost. Al ben ik bang dat dat niet zo is.

Zit hier trouwens met Sitecom WL171. Waar dus "echte" x64 drivers voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Torched, zelf gebruik ik de drivers van Ralink zelf i.p. van sitecom, is het probleem in verholpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Bert2000 schreef op woensdag 12 november 2008 @ 09:58:
[...]

Werkt dit goed? Heb je dezelfde performance als wanneer je gewoon direct met een upt kabel verbonden zou zijn?

Kan dit ook via een stekkerdoos? of moet de adapter rechtstreeks in de muur zitten.
Dit kan via een stekkerdoos. Ik haal met een 85Mbps adapter ongeveer 23Mbps effektief en de ping ligt net iets hoger dan bij mijn wireless verbinding, maar is wel retestabiel. Voor mij is het voldoende om online fps mee te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantis
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 19:45
Ik zit met hetzelfde probleem, ook Linksys WMP54G v4.1.
In XP had ik er geen last meer van dankzij de wlan tool van Linksys die de XP tool vervangt.
Kent er iemand een wireless PCI kaartje dat hier geen last van heeft in Vista 64bit? Heb geen zin om iets te kopen om dan te merken dat het probleem er nog steeds is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Nu online

steveman

Comfortabel ten onder

Mocht 't nog steeds een probleem zijn

http://www.codecase.de/en.../file/18-val-v1-1-1-setup

http://www.wlanbook.com/vista-wifi-60-second-lag-problem/

En wat dingetjes erbij uitzetten...

Zóu moeten werken... maar ik heb nog steeds piekjes...

http://www.martin-majowski.de/wlanoptimizer/downloads.php

Ook een optie schijnbaar

http://www.overclock.net/...9-vista-lag-spikes-2.html

Vista 64 bit drivers draaien en vista anti-lag... (draai sowieso al vista 64 bit trouwens...)

Succes! \o/

[ Voor 57% gewijzigd door steveman op 04-02-2009 09:41 ]

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Met name VAL 1.1.1 ziet er veelbelovend uit. Jammer dat ik inmiddels het PCI kaartje de deur heb gewezen. Iemand anders die het nog kan testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Nu online

steveman

Comfortabel ten onder

Met "succes" bedoelde ik dat 't bold gedeelte bij mij werkte:)

Heb overigens een atheros gs5005 pci kaartje.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-t-r-e-m-e
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 15:04
Beetje een oud topic maar ik speel sinds kort weer Unreal Tournament en had erg veel lag iedere minuut of zo. Ik heb het tooltje VAL 1.1.1 gedownload en nu is de lag totaal verdwenen op Vista 64. Ik maak gebruik van een sitecom PCI wireless kaartje met de drivers van Ralink. Werkt perfect nu.
Pagina: 1