Systeem in elkaar gezet en heb twijfels.

Pagina: 1
Acties:
  • 2.195 views

• Noin
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-07-2022
Haaai.

Ik ben 2 dagen bezig geweest om een systeem in elkaar te zetten (voor een vriendin).
Ben heeeeeeelemaal gaar.
Alles werkt, heb zelfstandig het vcore probleem kunnen oplossen (de bios zetten de vcore in 'auto' op slechts 0.95 volt, en de proc heeft 1.225 nodig daar heb ik lang mee zitten klooien vanwege de random reboots)

Maar... ik heb in asusprobe gekeken en de proc wordt idle 48-50 graden met de kast dicht.
Ik denk dat ik er teveel koelprut op heb gedaan (halve rijstkorrel staat in de faq, ik heb er een halve bamisliert op gedaan) maar under load blijft ie onder de 60 graden.

Mijn 'load' test was de CPU test van 3Dmark06. De temp gaat van 55° binnen een paar seconden naar de 59-60 graden en blijft dan daar hangen. Als ik de test escape dropped de temp binnen 10 seconden weer naar de 50 graden.

Omdat de temp zo snel dropped *denk* ik dat het wel acceptabel is. Maar ja, ik wil graag een beetje bevestiging. Opnieuw heel de kast uit elkaar halen, mobo eruit, fans eraf etc etc gaat me kei veel tijd kosten. Ten eerste woont vriendin een uur rijden van me vandaan en ten tweede heb ik niet veel ervaring met systemen in elkaar zetten (dit is de 4e in eehh 24 jaar tijd) dus ik ben heel traag.

specs:
P5B mobo
E8500
Cooler Master Stacker kast (die gigantische)

Cooler Master Geminii CPU koeler http://tweakers.net/ext/i/productsurvey/5526/4004.jpg
Op de CPU koeler zitten 2x 120mmfans op 1200rpm

Koelprut: Zalman prut met kwastje (alleen die heb ik dus net zo dik erop gedaan als dat ik nagellak op mijn nagels doe) http://pics.computerbase.de/1/5/5/0/4/5_m.jpg

Airflow: voorin de kast 3x120mm op 800 rpm, 2xouttake fan (120+80mm) op 1200rpm.

Wat zouden jullie doen :? Alles uit elkaar en weer opnieuw in elkaar of 'zo kan het wel'.
Nogmaals: met de 3dmark06 CPU test blijft ie op ~60° hangen.

*kleine edit: volgens de intel specs mag ie maximaal 72 graden worden.
Zo'n cpu is toch beveiligd of niet an in principe niks fout gaan?

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Koelblok van de cpu afhalen en koelpasta eraf halen en opnieuw beginnen met deze keer met een rijstkorrel? teveel koelpasta doet meer kwaad dan goed.

En ja die cpu is beveiligd, maar het lijkt me niet dat je zo een pc aflevert ;)

offtopic:
Wat moet je overigens in hemelsnaam met die koeler als het voor een vriendin is? :? De stock koeler van intel is in de meeste gevallen meer dan goed te noemen voor stock snelheden...

[ Voor 30% gewijzigd door BastiaanN op 12-10-2008 19:20 ]

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:54
Zo'n cpu zou gewoon met de standaard instellingen moeten werken op zo'n bordje als deze ondersteund wordt. Weet niet hoe je de Vcore uitleest, maar mogelijk was op dat moment de cpu ook lager geklokt door EIST, waarbij ook automatisch de spanning verlaagd wordt.

• Noin
Nielson schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 19:18:
Zo'n cpu zou gewoon met de standaard instellingen moeten werken op zo'n bordje als deze ondersteund wordt. Weet niet hoe je de Vcore uitleest, maar mogelijk was op dat moment de cpu ook lager geklokt door EIST, waarbij ook automatisch de spanning verlaagd wordt.
Als EIST de spanning verlaagd en ik ga de core gebruiken, zou ie toch weer automatische de spanning moeten verhogen?

• Noin
BastiaanN schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 19:18:
Koelblok van de cpu afhalen en koelpasta eraf halen en opnieuw beginnen met deze keer met een rijstkorrel? teveel koelpasta doet meer kwaad dan goed.

En ja die cpu is beveiligd, maar het lijkt me niet dat je zo een pc aflevert ;)

offtopic:
Wat moet je overigens in hemelsnaam met die koeler als het voor een vriendin is? :? De stock koeler van intel is in de meeste gevallen meer dan goed te noemen voor stock snelheden...
Dat kost me echt 1-2 dagen werk... Dan moet echt alles weer uit de kast halen, heel het mobo eruit en zo..
Zou je dat echt doen?

• Nielson
  • Laatst online: 09:54
Noin schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 19:25:
[...]

Als EIST de spanning verlaagd en ik ga de core gebruiken, zou ie toch weer automatische de spanning moeten verhogen?
Als ie hoger geklokt wordt wel, afhankelijk van de belasting. Zie trouwens op de Asus site dat je wel de laatste beta bios nodig hebt om de 8500 op dit bord te kunnen draaien, gebruik je deze?

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-05 21:13

Dani86

AeroGeek

Heb je niet een variabele cpufanspeed geselecteerd in de BIOS?
Dat als de temperatuur van de CPU op een bepaald niveau komt, de fan hard gaat draaien.

Als de vcore @ auto @ 0.95v staat, zou ik een BIOS update proberen. Want dat hoort niet.
Heb je dit btw. met CPU-Z gechecked?

Je geeft zelf aan dat je veel TIM tussen de koeler en de CPU hebt gepropt, wees dan een flinke meid en haal de CPU weer los om een goeie hoeveelheid TIM ertussen te smeren ;)

Suc6! d:)b

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Noin schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 19:29:
[...]

Dat kost me echt 1-2 dagen werk... Dan moet echt alles weer uit de kast halen, heel het mobo eruit en zo..
Zou je dat echt doen?
Ik zie niet in waarom je de hele pc uit elkaar zou moeten knutselen om alleen het koelblok er even af te halen.
Nevermind, ik was even de niet-standaard koeler vergeten. De intel stock koeler trek je er namelijk zo af zonder dat je het hele mobo er uit hoeft te slopen, maar ik zou dus wél nieuwe koelpasta aanbrengen.

Heb je overigens wel fans in die koeler gedrukt? die zitten er standaard geloof ik niet bij...

[ Voor 29% gewijzigd door BastiaanN op 12-10-2008 19:41 ]

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• Noin
Nielson schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 19:30:
[...]
Als ie hoger geklokt wordt wel, afhankelijk van de belasting. Zie trouwens op de Asus site dat je wel de laatste beta bios nodig hebt om de 8500 op dit bord te kunnen draaien, gebruik je deze?
Ja, er stond een bios 1.8xx op of zo, kreeg netjes de melding 'cannot recognise cpu'.
Heb de nieuwste bios erop gezet met ez-flash en usb stick (oohhh wat is dat fijn zeg ipv dat geklooi met diskettes) en hij herkent de bios.
:)

• Noin
BastiaanN schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 19:34:
[...]

Ik zie niet in waarom je de hele pc uit elkaar zou moeten knutselen om alleen het koelblok er even af te halen.
Ow..
Nou... die Geminii koeler heeft een bevestigingsplaat aan de achterkant van het mobo.
De stock intel koeler heeft 4 pinnetjes die je 'vastklikt' in de gaten, zonder backplate.
Maar ja ze was bang dat de stock koeler veel herrie zou maken (dat was bij haar oude pc wel zo, net een vliegtuig) en deze Geminii is idd erg stil.
Maar helaas dus: koeler eraf halen betekent backplate losmaken, dus alles uit elkaar halen :|

@Dani86:
Fans van cpu-koeler zijn niet aangesloten op de 4-pins cpu-fan stekker van het mobo.
Aan de 120mm fans zitten namelijk alleen stekkertjes met 3 gaatjes.
Krijg in de bios een cpu-fan warning maar die warning heb ik dus uit gezet.
Fans zijn niet temp-afhankelijk, draaien altijd op 1200rpm en zijn muisstil :)
(let wel, koeling zat het zijn 2x 1200mm fans)

• Noin
BastiaanN schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 19:34:
[...]

Nevermind, ik was even de niet-standaard koeler vergeten. De intel stock koeler trek je er namelijk zo af zonder dat je het hele mobo er uit hoeft te slopen, maar ik zou dus wél nieuwe koelpasta aanbrengen.

Heb je overigens wel fans in die koeler gedrukt? die zitten er standaard geloof ik niet bij...
Ongeveer zo ziet het er nu uit :)
http://images.bit-tech.ne...aster_geminii/install.jpg

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:19
Ik zou er nieuwe koelprut op doen.
Een bamisliert koelpasta is gewoon niet goed.

En als je dan toch bezig bent: flink overklokken, dat willen zowel de CPU als de koelert.

• Noin
bas r schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 19:50:
Ik zou er nieuwe koelprut op doen.
Een bamisliert koelpasta is gewoon niet goed.

En als je dan toch bezig bent: flink overklokken, dat willen zowel de CPU als de koelert.
Nou.. Bamisliert is wat overdreven.
Ongeveer zoveel als zoals je nagellak op je vingers dou doen.
Heb met het kwastje een laagje aangebracht op de koeler, laten drogen 1 minuutje en toen weer een beetje erop.

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Als je met het kwastje het hele oppervlak van de heatspreader insmeert dan zit er al teveel op.
Ik dep dan een beetje met een papiertje om er wat van af te halen.
Dan de koeler een klein beetje draaien en vastzetten.

Verwijderd

koelpasta hoef geen rijst korrel te zijn.
Er was zelf een test er mee met hoeveelheid pasta.
Alles wat te veel is perst de koeler toch tussen uit.

Het is wel mogelijk dat je koelblok niet goed contact maakt met de koelblok.
Kan ook zijn dat de koelblok niet deze cpu kan koelen.
Kan ook zijn dat je in de bios heb ingestelt dat de cpu maximaal 60graden mag worden voordat de fan op vul speed mag gaan draaien. (zal ik zeker maar eens naar kijken stond bij mij ook verkeert)
Lees met cpu-z even of de voltage inderdaad goed staat.

• Noin
Hmmzz.. 4 mensen die de koeler eraf zouden halen.
Ok dan.
Alleen doe ik dat wel pas volgend weekend, om deze week weer te gaan werken en dan na werk ook nog eens dat ding eraf te halen overleef ik niet.

Thnx voor de input allemaal :)

• ChaosZ0ne
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-05 23:07
ik denk zelf dat het maar 120mm fans zijn ipv 1200, lijkt me anders wel groot ;)

maar ontopic, zoveel werk is het echt niet, alles uit elkaar halen, de eerste keer misschien wel omdat je niet weet hoe alles moet, maar maak gewoon even een foto van alles, en hij zit zo weer in elkaar hoor. ik doe dat meestal in minder dan een uur, zonder me te haasten.

edit: overigens heb ik geen idee hoeveel nagellak ik op mijn nagels zou doen, maar t klinkt als best veel wat je nu gedaan hebt...

[ Voor 15% gewijzigd door ChaosZ0ne op 12-10-2008 20:06 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Noin, we gaan er vanuit dat je dit soort dingen eerst doet voordat je een topic opent. Hoe een koeler geplaatst moet worden is prima terug te vinden in de manual van de koeler, of van de cpu als hij daarbij zat.

Verder wil ik je vragen voortaan gebruik te maken van de editknop, in plaast van continu je topic omhoog te schoppen.

Het topic gaat in ieder geval dicht wegens gebrek aan inzet. Mocht je er na het testen nog steeds problemen mee hebben dan kun je gerust een nieuw topic openen, maar geef dan wel aan wat je precies hebt gedaan om het probleem op te lossen :).
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.