Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies nodig bij grote schijf config verandering

Pagina: 1
Acties:
  • 182 views

• Ulysses
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Beste,
Sorry dat de topic titel zo vaag is, maar ik kon zo gouw even niets bedenken wat bondig het topic omschrijft wat ik hier ga posten.
In het kort komt het hier op neer: Ik heb 2 SATA-300 250GB schijven momenteel op AHCI geconfigureerd en ik krijg een dezer dagen via de post een 1TB NAS schijf aangeleverd die ik onder andere voor backup wil gaan gebruiken. Ik wil mijn AHCI config omzetten naar RAID-0 zodra mijn 1TB NAS drive er is en ik een degelijke backup van mijn huidige (+/- 300GB) aan data heb gemaakt. MAAR ik wil het liefst zo min mogelijk moeite moeten doen om Vista opnieuw te installeren op de RAID-0 config.

Nu de uitgebreide versie van het verhaal. Mijn systeem specs kun je hierrrr vinden.
Deze review gaat over mijn moederbord en waarom ik eerder geen RAID-0 nam.
De 1TB NAS drive is een WD MyBook World Edition en die wil ik gaan linux hacken zodat het een FTP servertje wordt, maar da's weer een ander verhaal waar ik ook al een topic over op dit forum ben tegen gekomen.
Nu zit het zo: Ik heb best een simpele drive en partitie config. 1e schijf is opgedeeld in een Systeem partitie van pak em beet 90GB en een Download Partitie die de rest van de 250GB beslaat.
De 2e schijf is 1 grote NTFS partitie, die ik voor storage gebruik van allerhande data die ik wil bewaren.
Dit draait dus in AHCI.
Verder heb ik een USB Schijf, Maxtor OneTouch III van 100GB die momenteel aan mijn systeem hangt maar die ik aan de NAS wil koppelen (de WD MyBook WE heeft daar speciaal voor een USB aansluiting) om het totale opslag volume dat bereikbaar is over het netwerk te vergroten. Mijn netwerk stelt overigens niet veel voor 2 PC's, 1 met internet verbinding, die de verbinding deelt naar een 100Mbit switch waar ik straks mijn NAS drive ook op ga aansluiten totdat ik weer geld heb om de boel naar Gigabit om te zetten. (Wat me in feite alleen een nieuwe switch hoeft te kosten, want de gigabit netwerk kaarten en aansluitingen heb ik al, maar ik dwaal af)

Via de search was ik er al achter gekomen dat het niet mogelijk is om een image van mijn systeem partitie op mijn RAID-0 config te plaatsen (had me ook sterk verbaasd als dat wel kon).

De meeste data op mijn huidige interne schijven en USB schijf is los van het OS te verplaatsen, dus dat vormt geen probleem.
Maar ik wil eigenlijk mijn Vista configuratie ook zo veel en zo snel mogelijk weer op de nieuwe RAID-0 config zetten, met dezelfde instellingen, zonder al te veel gedoe. (Ik draai pakketten als Office 2007, Visual 2008, Adobe CS3 etc. die allemaal custom settings hebben dus het liefst zie ik dat het gewoon valt over te nemen.)

Is er een backup pakket dat van mijn systeem partitie zodanig een backup kan maken dat ik na een schone installatie van Vista, alle programma's en settings e.d. weer terug kan zetten (De programma's zullen namelijk minder moeite hebben met de schijf configuratie verandering als dat het besturingssysteem dat heeft).
Het mag best geld kosten, ik ben bestuurder van een stichting en we leven van subsidie (al is het niet veel) maar als er een Vista compatible oplossing hier voor is hoor ik dat graag, voordat ik weer ruim een hele dag kwijt ben met alles handmatig in te stellen. Ik vind het minder erg als het backup programma er lang mee bezig is, dan kan ik er tenminste bij weglopen zonder er naar om te hoeven kijken (lees: Wat nuttigers gaan doen)
Andere optie waar je op kan antwoorden is of mijn voorgenomen configuratie verandering wel daadwerkelijk zo veel zin heeft. Mij lijkt het nu namelijk met een 1TB backup acceptabel om in RAID-0 de snelheidswinst te kunnen pakken. En uit redelijk betrouwbare bron heb ik vernomen dat RAID-0 toch echt sneller is als 2 schijven in AHCI (ook al is het firmware raid).

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Driekwart van je verhaal is overbodige info.
Probeer je verhaal wat meer terug te brengen naar de essentie van de zaak? :)

Kern van de vragen:
• Is RAID0 sneller dan een JBOD configuratie? - Ja.
• Welke tool gebruiken voor een image te maken? - Elke Vista compatible imaging tool die op de markt is.
• Instellingen bewaren? - Vista heeft daar z'n eigen tools voor, net als XP dat al had (de Settings transfer Wizard).

Welke jou beter lijkt moet je wel kunnen achterhalen met wat gerichte zoekacties van jouw kant + wat reviews lezen.

[ Voor 21% gewijzigd door alt-92 op 12-10-2008 18:55 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zoals alt-92 is het een lang verhaal, ik denk eerlijk gezegd dat veel mensen dit niet eens door gaan lezen.

Maar als ik kijk naar de concrete vragen zie ik er niet echt een topicwaardige vraag in terug.
De snelheid is prima te bepalen aan de hand van benchmarks. En backuptools en dergelijke passen beter op hun plaats in een van de software fora, gezien het niet echt te maken heeft met storage.

Dat maakt het topic niet geschikt voor in OM en daarom gaat het op slot. Niet omdat ik het niet wil verplaatsen, maar het heeft weinig zin. Maak een nieuw topic waarin je duidelijk en vooral kort aangeeft wat je wilt doen en wat je al gevonden hebt. Windows specifieke dingen kun je kwijt in Windows Clients, vragen over clientsoftware kunnen in Client Software Algemeen.

Met een concrete vraagstelling krijg je vast stukken meer replies, want ik denk niet dat veel mensen zich door je tekst heen gaan worstelen :)

En nog een dingetje, vermeldt specs gewoon in-topic ipv achter een linkje.

[ Voor 3% gewijzigd door TERW_DAN op 12-10-2008 20:15 ]

Dit topic is gesloten.